handdator

Visa fullständig version : teoretiska mark


Lellan
2002-12-10, 13:43
Är inte i så rolig form just nu (det är något med lever och ämnesomsättning, ni som kan nåt om sånt får gärna posta privat och tipsa om vad som kan vara fel för doktorer vet det inte - off topic iofs..).

Det jag undrar är om det är helt fel att trots formsvacka och brist på vettig instruktör försöka mig på lite nya roliga övningar - mark knäböj å så? Är sugen på att lära mig, men har inga planer på att skada mig.

Har kollat på nätet och i mina böcker (styrketräning - en anatomisk guide + rytters).. räcker det eller ska jag lugna mig tills jag har någon som visar? (är nybörjare btw - styrkeätränat 1-1½ år)

JJ
2002-12-10, 13:49
Jag tycker att du kan prova lite mark, börja med låga vikter bara. Stången nära kroppen och håll svanken. Inte direkt raketforskning. Lycka till, och ge inte upp med att hitta en läkare som kan lösa dina problem.

Örjan
2002-12-12, 05:04
Jag har läst Effektiv Bodybuilding, och tycker att Rytter är väl kortfattad i sin beskrivning av marklyft. Tror dessutom att han rekommenderar att man står på ett par plattor, för att få längre rörelsebana. Jag kan inte veta om detta är klokt eller inte, men det finns andra som menar att det är vansinne.

Här en länk om svårigheter med marklyft:
http://hardgainer.com/articles/18-61.html

Om förlängd rörelse:
"Want the next starring role in the Jim Carey sequel "Dumb and Dumber II"? Perform the paratrooper style deadlift standing on a block to increase the range of motion"
http://hardgainer.com/articles/14-56.html
Den länken är läsvärd, om att undvika att skada ryggen.

mange_
2002-12-12, 10:24
är det fraligt och "kuta" ryggen en aningen på nervägen?? har tränat och tränat jag kan inte få den rak, tror det har att göra med att jag har för långa ben eller nåt kommer liksom inte runt dom. är ingen större böjning på ryggen är nästan rak. får ju inte ont eller så.

z_bumbi
2002-12-12, 10:43
Lellan: Det var väl inte allt för dyrt för dig att träna en eller två gånger på det "riktiga gymet", offra de pengarna och fråga om hjälp där.
Utesluter med flit namnet på gymet då de slog mitt gym nyligen. :mad:

:D

Lellan
2002-12-12, 14:43
tack för alla svar! :)

Ska läsa på å lägga en liten slant på att besöka det riktiga gymet.. :)

(ingen här lär ju tro mig att jag har 200 kr kvar för resten av månaden..:nono: hrrm.. nån ekonom lär jag ju aldrig bli.. Fick lägga över 600 kr på ett dåligt gym pga min svåra träningsabstinens och bristande tankeförmåga).

/ Lellan - fattig, träningsglad och rätt korkad!:em: