handdator

Visa fullständig version : Hur många gram kolhydrater anses vara lågt?


tinkerbell
2006-06-06, 19:51
Hur många gram kolhydrater anser ni ingå i en "lågkolhydrats diet" ?

Har förökt hitta en tråd där Grub skriver att det är postivt att överäta kolhydrater en gång i veckan vid lågkolhydratsdiet.

Då undrar jag, hur många gram kolhydrater anses vara lågt i en sådan diet? Planenrar inte på att gå på en sådan diet, men jag undrar bara.

gissar på en 50-100 g/dag är lågt? eller är de ännu mindremängder?

Tacksam för svar

tinkerbell
2006-06-06, 19:54
Ursäkta alla mina stavfel, skrev för snabbt *rolleyes*

Tintomara
2006-06-06, 20:29
Hur många gram kolhydrater anser ni ingå i en "lågkolhydrats diet" ?

gissar på en 50-100 g/dag är lågt? eller är de ännu mindremängder?



"Atkins föreslår att man startar med en kost där antalet kolhydrater är begränsade till 20 gram/dag. Man äter istället mycket fett för att få tillräckligt med energi till kroppen. Sedan ökar man successivt på antalet kolhydrater med 5 gram/dag tills man når sin kritiska kolhydratgräns (ca 40-60 gram/dag)."

http://www.markazits.com/index.php?option=com_content&task=view&id=194&Itemid=148

Men det varierar förstås från diet till diet och person till person. Det finns massor av varianter på samma tema!

Karlshamnsmodellen (som är utformad speciellt för överviktiga typ 2-diabetiker) kallas ibland för "Atkins light". Där äter man 20E% kolhydrater, vilket blir ungefär 90 gram/dag.

King Grub
2006-06-06, 20:54
40 % av energin från kolhydrat räknas som lågkolhydratkost, och en ketogen diet med mycket mindre kolhydrat, har inga fördelar i jämförelse.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16685046&query_hl=3&itool=pubmed_docsum

Tintomara
2006-06-06, 21:44
40 % av energin från kolhydrat räknas som lågkolhydratkost

I vetenskapsvärlden men kanske inte i LC-världen? Eller så är de LC-anhängare jag träffat på av en sällsynt fanatisk sort. (Och så är det kanske! Kan inte påstå att jag tillräckligt hemmastadd i den subkulturen för att vara säker på vad som är praxis.)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16685046&query_hl=3&itool=pubmed_docsum
Intressant!

Vet du om det finns någon studie som visar effekten av LC på typ 2-diabetes? (I karlshamnsstudien fick de tjocka typ 2:or som följde karlshamnsmodellen bättre HbA1c än de som följde tallriksmodellen - vid samma kaloriintag. Fast det som gör mig misstänksam är just kaloriintaget, eftersom 1. det var inte strikt kontrollerat i ett laboratorium, och 2. karlshamnsgruppen gick ner mer i vikt än den andra gruppen.)

tinkerbell
2006-06-08, 14:23
Tack så hemskt mycket för de där siffrorna :)

Grub, som du somsagt nämnt innan nån gång i en tråd som jag inte hittar just nu så var de bra att överäta kolhydrater en gång i veckan då man går på en sådan här typ utav diet en gång i veckan.

Vad är de som är så bra med att överäta kolhydrater en gång i veckan när man går på lågkolhydratsdiet?

Hur många gram snackar vi? Svulla är nog inte aktuellt?

Tacksam för svar

mvh - t

King Grub
2006-06-08, 14:28
En kolhydratfattig kost innebär mindre glykogendepåer, och kolhydrat i form av glykogen är det främsta bränslet vid hård fysisk aktivitet. En tränande person som följer en sådan lågkolhydratkost kan alltså tjäna på att fylla på glykogendepåerna regelbundet för att inte prestationsförmågan skall bli för lidande. Påverkan på leptinnivåer kan också vara en faktor, men att en enstaka dags överätande skulle ha någon större effekt där är kanske lite (läs: mycket) osäkert.

tinkerbell
2006-06-08, 14:43
En kolhydratfattig kost innebär mindre glykogendepåer, och kolhydrat i form av glykogen är det främsta bränslet vid hård fysisk aktivitet. En tränande person som följer en sådan lågkolhydratkost kan alltså tjäna på att fylla på glykogendepåerna regelbundet för att inte prestationsförmågan skall bli för lidande. Påverkan på leptinnivåer kan också vara en faktor, men att en enstaka dags överätande skulle ha någon större effekt där är kanske lite (läs: mycket) osäkert.

Ahh, okej.

Så då gör de inget annat än att de tillfredställer psyket, exempelvis? De maximerar ju inte reultatet då man vill gå ner i fett.

Rent teoretiskt kan de ju fylla kcal luckorna under ens deff ?

King Grub
2006-06-08, 14:53
Så då gör de inget annat än att de tillfredställer psyket, exempelvis? De maximerar ju inte reultatet då man vill gå ner i fett.

Prestationsförmågan är väl rätt avgörande för att kunna göra sig rättvisa i träningen, och träningen påverkar väl resultaten?

tinkerbell
2006-06-08, 15:18
Prestationsförmågan är väl rätt avgörande för att kunna göra sig rättvisa i träningen, och träningen påverkar väl resultaten?

Jo, de är sant :)

pragmatist
2006-06-09, 09:59
Ser man på studier som jämför olika typer av dieter så förefaller den avgörande faktorn vara hur motiverad försökspersonen är att gå ned i vikt, inte den dietmetod som används. Dock kan det ju vara så att en viss dietmetod rent psykologiskt är lättare att leva med för en viss person, så metoden har ju en viss betydelse på det sättet. Och om man stenhårt tror på en viss metod, t.ex. Atkins, så får man säkert bättre resultat också just av den anledningen.