handdator

Visa fullständig version : Tips/Hjälp med marklyften


Makkan_M
2006-06-06, 18:20
Hej. Jo det är så att när ja började köra marklyft. Hade ja en teknik som dom på gymmet inte tyckte ja skulla köra. Sen kom en erfaren som visade hur ja skulle göra. Nu har ja nogurlunda kläm på de men man orkar inte alls dom vikterna man körde med innan. Har ni något tips hur jag kan öka bättre i marken?..

MvH ..

polaren
2006-06-06, 18:22
Hur länge har du kört på det sättet du blev rättad till? Hur marklyfter du nu, och hur marklyfte du förrut?

Makkan_M
2006-06-06, 18:26
Ja har kört de i kanske 4 veckor nu. innan körde ja att i startläget lyfter jag allt med ryggen. han ja blev rättad av sa att man skulle titta högt upp och hjälpa till lite med benen i startläget för att få upp den.

polaren
2006-06-06, 18:28
Du kanske är svag i benen i förhållande till ryggen. Eller så passar inte stilen som snubben rättade dig till just din kroppsbyggnad. Bästa är väl om man har nån kunnig person som hållt på med SL i några år (decennier) som kan hjälpa en! Försök ta dig till en styrkelyft klubb och be om hjälp!

Makkan_M
2006-06-06, 18:30
Aaa kan ju vara så.. ja har hört att man hjälper till med hamstrings mycket.. och dom tränar ja nästan aldrig :confused: sen är det så att ja bor i en skit håla där det inte finns något SL..

Diggler
2006-06-06, 19:26
Korrekt teknik om du vill träna framsida lår mest är att du har ryggen så upprät som möjligt, och har en så låg startställning som möjligt. Om du vill träna mer rygg och baksida lår, står du mer framåtböjd med mindre böjda ben i starten. Vill du lyfta mest vikt behöver du gissningsvis använda dig av en teknik mittimellan. Det viktiga är att du håller ryggraden rak under hela lyftet.

Makkan_M
2006-06-07, 15:08
Korrekt teknik om du vill träna framsida lår mest är att du har ryggen så upprät som möjligt, och har en så låg startställning som möjligt. Om du vill träna mer rygg och baksida lår, står du mer framåtböjd med mindre böjda ben i starten. Vill du lyfta mest vikt behöver du gissningsvis använda dig av en teknik mittimellan. Det viktiga är att du håller ryggraden rak under hela lyftet.

okej.. ja har ryggen så upprät som möjligt just nu.. tycker det spänner till riktigt bra i hamstringsen och röven.. svankad rygg har ja alltid.. men de är så att ja vill öka bättre i marken.. men ska försöka köra mkt mera baksida lår..:whipped: :whipped:

bubbe
2006-06-07, 15:52
Hej. Jo det är så att när ja började köra marklyft. Hade ja en teknik som dom på gymmet inte tyckte ja skulla köra. Sen kom en erfaren som visade hur ja skulle göra. Nu har ja nogurlunda kläm på de men man orkar inte alls dom vikterna man körde med innan. Har ni något tips hur jag kan öka bättre i marken?..

MvH ..

Träna mer marklyft så kommer du säkerligen öka bättre än om du tränar ex baksida lår specifikt. Teknik är väldigt bra att träna upp om man vill kunna lyfta lite tyngre än medelgymkillen.

Makkan_M
2006-06-07, 16:42
Träna mer marklyft så kommer du säkerligen öka bättre än om du tränar ex baksida lår specifikt. Teknik är väldigt bra att träna upp om man vill kunna lyfta lite tyngre än medelgymkillen.
okej mannen ska köra på de då.. :) .. lyfta tyngre än medelgym killen:D ska lyfta mest av alla

stahlberg
2006-06-07, 17:07
Vi kan ju inte säkert veta hurdana teknikråd du fått. Normalt sett borde man ALLTID lyfta mera om man (på ett riktigt sätt) KOMBINERAR ben- och ryggstyrka än med ben- resp. ryggstyrka var för sig.

Du skriver, att du kunde lyfta mer vikt förut, när du använde "bara ryggen". Det kan mycket väl hända att du med din nya teknik börjar FÖR lågt med höfterna. Då kan du inte lyfta mycket vikt utan att höfterna höjs före "det andra".

Det bästa rådet är förstås att be någon kunnig visa dig. Det fordras dock också att DU VET att den "kunnige" verkligen ÄR kunnig.

bear.flowertwig
2006-06-07, 17:14
En koloträff i Sthlm med kunnig genomgång av div grundtekniker(mark, böj, bänk) + ev extra(ryck mm) tror jag skulle kunna bli en succé :)

dynamo
2006-06-07, 17:18
En koloträff i Sthlm med kunnig genomgång av div grundtekniker(mark, böj, bänk) + ev extra(ryck mm) tror jag skulle kunna bli en succé :)

Hade vart guld.

bear.flowertwig
2006-06-07, 17:51
Hel/halvdag nån helg upplagd som en workshop i mindre grupper skulle jag gärna betala för. Fler intresserade?


Instruktör med tid, vilja och kompetens? Lokal?

Makkan_M
2006-06-07, 19:46
okej. Jag ska snacka med en kunnig..

polaren
2006-06-07, 20:02
Arne Persson brukar hålla kurser, ta ett snack med honom och se om ni kan få ihop ca 20 pers. Då kommer han säkert!

Jorgen
2006-06-07, 20:16
En koloträff i Sthlm med kunnig genomgång av div grundtekniker(mark, böj, bänk) + ev extra(ryck mm) tror jag skulle kunna bli en succé :)
Tja, det brukar alltid vara lite kollektiv träning innan träffen. Häng på där så finns det säkerligen någon som kan visa lite marklyft.