handdator

Visa fullständig version : Otacksamhet


Froddan
2006-06-06, 15:01
Sverige är ett bra land tycker jag. Man slipper oroa sig för att ens familj och vänner ska bli oskyldigt fängslade, dödade eller torterade. Man behöver inte oroa sig för att törsta ihjäl på sommaren eller frysa ihjäl på vintern. Man har alltid tillgång på mat och rent dricksvatten, tak över huvudet och en säng att sova i. Man får tycka och säga vad man vill och man får välja vem som ska styra landet.

Det låter ju förvisso ganska självklart, men det är det inte. Det finns ett antal miljarder människor på den här jorden som oroar sig just för sådant. Att vi inte behöver göra det är inget vi gjort oss förtjänta av. Det är ett arv från våra förfäders uppoffringar, slit och kamp. Därför tycker jag det är bra att nationaldagen blivit helgdag. Ett tillfälle för alla svenskar att stanna upp, tänka efter och uppskatta allt vi faktiskt har - och bör slå vakt om. Det finns ingen garanti för att allt det vi tycker är självklart kommer vara det för våra barnbarn eller deras barn.

Och inte minst är det en bra ursäkt för att fira! :cheers:

Så jag skulle vilja ge en känga till alla otacksamma tråkmånsar som varken vill uppskatta eller fira vårt fina land och allt våra förfäder gett oss.

Kände att jag behövde ventilera lite bara. Ha en bra dag alla! :)

Kurash
2006-06-06, 15:10
Japp, snart tar maten slut och då kommer horderna. Passa på att bunkra konserver och ammo, för den dagen är oundviklig. Och givetvis måste vi festa under tiden.

sgtbarnes
2006-06-06, 15:25
Bra sagt.

Vår generation är för i övrigt den första generationen där barnen kommer vara fattigare än föräldrarna, generellt sett.

Garnax
2006-06-06, 15:30
Kul att poster försvinner som inte menar att nationaldagen och helgdagar i allmänhet är värda att fira...

grisbil3n
2006-06-06, 15:32
Jag skiter i vilket, tillvaron suger ändå även fast jag inte får bambuskott uppkörda i arslet av nån svettig lirare.

Trance
2006-06-06, 15:33
Kul att poster försvinner som inte menar att nationaldagen och helgdagar i allmänhet är värda att fira...

Inte för jag håller med dig. Men Allan är på modereringshumör och då brukar det ryka lite för mycket poster eftersom han vill bestämma vad folk skall tycka.

Men han är ingen nörd så han loggar nog ut snart.

Dumleman
2006-06-06, 15:37
Jag har lite svårt att se kopplingen mellan nationaldagen och mina förfäder som slet med att bruka ny mark, dika upp myrar och hugga skog. T.ex. Gustav Vasa, vad är han att fira? En hänsynslös diktator som förtryckte folket, danskarna kunde omöjligt varit värre.

Piranha
2006-06-06, 15:39
Jag skiter i vilket, tillvaron suger ändå även fast jag inte får bambuskott uppkörda i arslet av nån svettig lirare.


Om du vill ha bambuskott uppkörda i arslet så finns det säkert många andra ställen att logga in på där du finner likasinnade ( även om ja kan hålla med om att bambuskott låter unikt ).

Jag håller kanske med många kanske inte är otacksama utan snarare omedvetna om hur illa det är på många ställen runt om i världen. Jag tror man har svårt att sätta sig in i hur det är förrän man hamnar situationen nära.

Iaf summan av kardemumman dagen är väl ändå till för att hylla landet som sådant och ha kul.

sgtbarnes
2006-06-06, 15:41
Oavsett stridigheter angående motiven bakom firandet så vore det ju roligt med ytterligare en "festdag" så varför inte fira vår, de verkar ju ha rätt skoj i Norge på 17 maj.

Allan
2006-06-06, 15:42
Har ni andra synpunkter typ "jävla skitland" etc så kan ni starta egna trådar.


allan

Garnax
2006-06-06, 15:46
Det finns dagar för att uppmärksamma allt, det är löjligt...

Sluta upp med helgdagar rakt av och låt folk ta ut dessa "extra" dagar
som ledighet när dom själva finner att dom har något att fira.

Dagen efter min födelsedag tycker jag det är viktigare att få
vara ledig än Kristi himmelfärd eller nått...

En muslim finner kanske ramadan som en bättre tid att vara ledig
på än julen?

Men med det sagt menar jag inte att man inte ska reflektera över
hur världen ser ut, både här och på andra sidan. Dock att fira sitt
lands överlägsenhet med öl och fest rimmar illa med eftertanke på hur illa det är på andra ställen

Zakath
2006-06-06, 16:59
Jag håller med trådstartaren, jag trivs i Sverige :love:

christian
2006-06-06, 17:30
Det finns dagar för att uppmärksamma allt, det är löjligt...

Sluta upp med helgdagar rakt av och låt folk ta ut dessa "extra" dagar
som ledighet när dom själva finner att dom har något att fira.

Dagen efter min födelsedag tycker jag det är viktigare att få
vara ledig än Kristi himmelfärd eller nått...

En muslim finner kanske ramadan som en bättre tid att vara ledig
på än julen?

Men med det sagt menar jag inte att man inte ska reflektera över
hur världen ser ut, både här och på andra sidan. Dock att fira sitt
lands överlägsenhet med öl och fest rimmar illa med eftertanke på hur illa det är på andra ställen

Nationaldagen är väl ändå ingen vanlig dag? Ok, kristi himmelsfärd och första maj kan ryka, men jul, nyår, midsommar, påsken och nationaldagen skall vara kvar.

Sverige firar inte ramadan, av samma skäl som man t ex inte firar midsommar i andra länder. Den som vill fira ramadan får väl jobba in ngn annan helgdag och skaffa sig en deal med bossen?

Det är kul med gemensamma helgdagar. Bra för gemenskapen. Bra för Sverige. Även om varje röd dag kostar samhället ~10 miljarder om alla vore lediga. Peanuts.

Vi behöver bli lite mer egenkära och nationalistiska i Sverige, tror jag.

raQblad
2006-06-06, 17:41
I och med att det här med nationaldag är ganska nytt så tycker jag inte att man kan döma ut alla som inte firar den som otacksamma.
Själv är jag ganska stolt över Sverige och alla dess invånare - eller okej, många av dess invånare. Men visst hade saker och ting hade kunnat vara mycket bättre...

Jag kommer att fira Sverige genom att senare ikväll debattera globaliseringen och sedan ta det lugnt, möjligen grilla lite, med vänner.

Bolio
2006-06-06, 17:45
Det finns dagar för att uppmärksamma allt, det är löjligt...

Sluta upp med helgdagar rakt av och låt folk ta ut dessa "extra" dagar
som ledighet när dom själva finner att dom har något att fira.

Dagen efter min födelsedag tycker jag det är viktigare att få
vara ledig än Kristi himmelfärd eller nått...

En muslim finner kanske ramadan som en bättre tid att vara ledig
på än julen?

Men med det sagt menar jag inte att man inte ska reflektera över
hur världen ser ut, både här och på andra sidan. Dock att fira sitt
lands överlägsenhet med öl och fest rimmar illa med eftertanke på hur illa det är på andra ställen

Ditt argument är helt sämst. Man firar inte för att de har det dåligt, utan för att Sverige är ett bra land att bo i. När Sverige vinner VM jublar inte folk för att Pakistan inte vann VM, utan för att Sverige vann VM. Jag lovar!

Bolio
2006-06-06, 17:46
F.ö. kan folk som inte trivs här faktiskt byta land. Åk till Thailand och bo där, eller varför inte England? Själv tycker jag att Sverige är ett grymt bra land på hur många sätt som helst, och visst finns det nackdelar också med Sverige, men det finns det å andra sidan med alla länder. Det är lite grejen med ett land...

Garnax
2006-06-06, 18:49
Varför ska jul vara helgdag?

Jul är en kristen religös högtid, jag är varken kristen eller religös
och får inte ut något av dessa dagar. Jag brukar se till att få jobba
istället...

Men jag skulle gärna vara ledig andra dagar...

Fördelen med att folk får bestämma själva vilka dagar som
ska vara "röda" är att alla får som dom vill.

Dom som vill vara lediga jul får det, dom som inte vill det behöver inte.
Dom som vill fira ramadan eller sörja Hitlers död kan göra det...

Fritt för alla istället för tvång...

Trance
2006-06-06, 18:51
Förstår du inte varför man vill försöka skapa gemenskap på ett större plan än närmaste familjen?

Garnax
2006-06-06, 18:52
Förstår du inte varför man vill försöka skapa gemenskap på ett större plan än närmaste familjen?

Nej jag finner inget "gemensamt" med folk som firar kristna högtider
vilket en majoritet av helgdagarna är...

christian
2006-06-06, 18:59
Nej jag finner inget "gemensamt" med folk som firar kristna högtider
vilket en majoritet av helgdagarna är...

Bara för att du inte gör det betyder inte att andra inte gör det.

Låt bli att fira kristna högtider då, istället för att whina?

Vi har traditioner i Sverige som många av oss gärna vill ha kvar, men naturligtvis är inte någon tvungen till att fira dem. Traditionerna har vi inte för att vi är speciellt religiösa längre, utan för att de lever kvar och oftast är trevliga tillställningar. Med mat. Och dryck. =)

Trance
2006-06-06, 19:00
Nej jag finner inget "gemensamt" med folk som firar kristna högtider
vilket en majoritet av helgdagarna är...

Hmm, jag tror inte jag vill ta denna diskussionen. Men jo, du har mer gemensamt än du verkar förstå och det är en bra sak att människor känner gemenskap med varandra.

Garnax
2006-06-06, 19:01
Bara för att du inte gör det betyder inte att andra inte gör det.

Låt bli att fira kristna högtider då, istället för att whina?

Vi har traditioner i Sverige som många av oss gärna vill ha kvar, men naturligtvis är inte någon tvungen till att fira dem. Traditionerna har vi inte för att vi är speciellt religiösa längre, utan för att det lever kvar och är oftast en trevlig tillställning. Med mat. Och dryck. =)

Det gör jag inte heller, skulle aldrig falla mig in...

Fördelen med mitt förslag är att ALLA ni som vill fira dom högtider
som finns nu får det SAMT att jag slipper och får vara ledig
andra dagar när jag vill.

Alltså får ni som ni vill och jag som jag vill samtidigt...är inte det bättre?

Ni behöver inte vara lediga när jag vill, men jag behöver inte vara det när ni vill...

christian
2006-06-06, 19:09
Det gör jag inte heller, skulle aldrig falla mig in...

Fördelen med mitt förslag är att ALLA ni som vill fira dom högtider
som finns nu får det SAMT att jag slipper och får vara ledig
andra dagar när jag vill.

Alltså får ni som ni vill och jag som jag vill samtidigt...är inte det bättre?

Ni behöver inte vara lediga när jag vill, men jag behöver inte vara det när ni vill...

Jag förstår vad du menar, men jag har tyvärr inte så många argument mot det annat än att vi har våra traditioner och att det skulle vara tråkigt om de utvattnades eller ersattes av andra länders.

Garnax
2006-06-06, 19:18
Jag förstår vad du menar, men jag har tyvärr inte så många argument mot det annat än att vi har våra traditioner och att det skulle vara tråkigt om de utvattnades eller ersattes av andra länders.

När man försvarar sitt beteende med att "Det är tradition" då är man
illa ute. När man gör saker bara för att man alltid gjort så och inget ska
ändras bara för att man alltid gjort så...

Bara för att man alltid gjort något betyder det inte att det
är det bästa och att man inte borde testa något annat.

Utveckling står still om man alltid ska ta hänsyn till "traditioner"

Allan
2006-06-06, 19:20
Det finns också en tradition i det här landet av låta folk sitta i ett hörn och gnälla. Man tittar på den där olycklige jäveln som aldrig säger nåt positivt, och säger till varandra "Låt honom hållas!" Och sen har vi andra trevligt istället!
DET är en jättefin tradition som gärna får leva vidare.


allan

Garnax
2006-06-06, 19:29
Det är även tradition att män ska styra samhället, det har alltid
vart så. Kvinnor opponerar sig nu mer och vill se en annan ordning...

Gnällspikar tydligen? Allan?

Du kan ju motivera vad som är fel i mitt förslag först innan du klassar
det som rent gnäll.

Diktatur har också vart en tradition i ett par 1000 år i stora
delar av världen...

Du får fira din jul med alla dom som vill fira Jul och vi som inte
är religösa och inte firar religösa högtider slipper?

Vad, vad är felet i det? Vad är problemet och vem drabbas negativt av det?