handdator

Visa fullständig version : Ont i vänster axel!


Handyman
2006-06-06, 14:37
Har haft ont i min axel ett längre tag nu. Första gången det smärtade till var när jag körde snedbänk i smithmaskin och lyfte galet. Det knakade till och sen dess har smärtan kommit och gått. Har haft ont i axeln i ca 3 veckor

det gör ont i lägen då jag roterar axeln, plus att det knäpper till.

riktigt trött på alla skador. Hur fn gjorde de gamla slitbönderna igentligen eller grottmänniskorna för den delen. Har vi blivit vekare?!?!

Jag bor i göteborg, ngn som vet vart man kan vända sig? Naprapat, kiro el sjukgymnast?!


Tacksam för svar.

trevlig nationaldag Sverige

Åse Columbus
2006-06-06, 15:19
rotatorcuffen....troligen teres monor som blivit överbelastad....

naprapat e perfekt!

sök i eniro

Handyman
2006-06-06, 21:39
rotatorcuffen....troligen teres monor som blivit överbelastad....

naprapat e perfekt!

sök i eniro


Tack Åsa!!

Börje H
2006-06-08, 14:37
det gör ont i lägen då jag roterar axeln, plus att det knäpper till.

Tacksam för svar.

Utan en rejäl undersökning så är det mkt svårt att uttala sig. Att det skulle röra sig om en lokat överansträngd muskel, teres minor, känns ändå inte helt troligt. Speciellt om själva smärtan är relaterat till "knäppningarna". Visserligen kan en muskelskada skapa obalans i leden och på så vis skapa förutsättningar för dett men ändå... En annan chansning skulle kunna vara att ledkapseln eller labrum (broskläppen runt leden) fått sig en kyss eller att den, enligt Arne, "Coola" subacromiala bursan skadats. Sök duktig OMT-sjukgymnast alt naprapat.

Bild på ligamentapparten runt axeln så man inser att det finns en hel del grejjer som kan knäppa lite:
http://www.bartleby.com/107/illus326.html