handdator

Visa fullständig version : kemifråga!!


keffat_liv
2006-06-06, 13:48
Ska ha kursprov i kemi på torsdag och det bådar inte gott:) Iaf, hur fan ser man skillnad på en kovalent- och en jonbindning?

Fatalist
2006-06-06, 13:49
En kovalent binding är en elektronparbindning, en atom delar ett atompar med en annan atom. En jonbindning uppstår när en positiv och en negativ jon attraheras till varandra p.g.a. sina laddningstals-skillnader.

Kurash
2006-06-06, 13:50
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kovalent_bindning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jonbindning

keffat_liv
2006-06-06, 13:58
En kovalent binding är en elektronparbindning, en atom delar ett atompar med en annan atom. En jonbindning uppstår när en positiv och en negativ jon attraheras till varandra p.g.a. sina laddningstals-skillnader.

ja men, som denna frågan:

"Av nedanstående kemiska föreningar har sex jonbindning och sex kovalent bindning. Markera joinladdningen hos de joner som bygger upp jonföreingar." Ok, då måste jag veta vilka som bildar jonbindning. Här kommer listan:

BaO
H2Se
SO2
PH3
RbCl
NaH
ICl3
K2S
CBr4
CaBr2
FeCl3
S2Cl2

Hur ska jag veta?

Sverker
2006-06-06, 14:06
Du tittar i periodiska systemet. Desto längre ifrån varandra grundämnena är desto större chans är det att det är en jonbindning.

NaCl. Det är långt mellan natrium och mellan klor. Alltså är det en jonbindning.

CO2. Kol och syre sitter nära varandra. Alltså är det en kovalent bindning.

keffat_liv
2006-06-06, 14:10
Just det så är det :) Vilket minne jag har, märks att jag brinner för skolan.

En fråga om dipoler då. Hur vet jag att CS2 (byggd som CO2) inte är en dipol? Den är ju polär? HBr är ju t.ex. en dipol.

Sverker
2006-06-06, 14:18
Vet och vet:confused: man lär sig. Lär sig att halogenerna är duktiga på att dra till sig elektronerna och skapar en kovalent bindning där elektronerna ligger närmre halogenen.

Syre är duktig på att dra till sig elektroner också. Vatten H2O är ju en dipol.

Svavel är inte lika stark som syre, men visst så drar den till sig elektroner. Koldisulfid är en dipol men inte lika påtaglig som koldioxid.

När man närmar sig kväve är det inte lika påtagligt längre.

keffat_liv
2006-06-06, 14:21
Om nu svavel är bra på det, varför är inte CS2 en dipol? Är det sådant man bara måste kunna? Känns som det är lite för avancerat att bara kunna i kemi a.

Sverker
2006-06-06, 14:28
Är inte koldisulfid en dipol ?

kkk
2006-06-06, 14:40
Finns tabeller med atomers elektronegativitet som du ska titta i.
Har för mig att man drar gränsen för att det ska bli jonbindning om skillnaden i elektronegativitet är mer än 1,7 (eV eller nått)..
Mindre än 1,7 (eV?)= kovalent bindning..

kkk
2006-06-06, 14:49
Om nu svavel är bra på det, varför är inte CS2 en dipol? Är det sådant man bara måste kunna? Känns som det är lite för avancerat att bara kunna i kemi a.

Dipol= en plus och minuspol i molekylen.

C02 är tex ingen dipol eftersom syremolekylerna sitter i rät linje mot varandra. Ena syremolekylen drar till sig lika mkt elektroner som den andra.
Molekylen är neutral

Hos H20 sitter inte väte molekylerna i en rät linje mot syret. "Mussepiggöron". Syret drar till sig vätets elektroner och det blir en minus-sida vid syremolekylen och en plus-sida vid väteatomerna..

Sverker
2006-06-06, 14:54
Där rädde du ut situationen kkk:bow:

Tänkte inte på molekylens vinkel i rymdplanet. Hade mina tankar kring koltetraklorid som är helt opolär trots att kolet binder fyra kloratomer. Men fick inte tankarna vidare till koldisulfid.