handdator

Visa fullständig version : Matte-hjälp!


Lizzie
2006-06-06, 08:11
Var och gjorde en kroppsmätning men fick inte med alla siffror hem. Jag var intresserad av muskelprocenten. Min vikt är 56,9 kg och jag tror om jag kan utläsa det jag skrivit, är muskelvikten 33,6 kg.
Vad är då procenten av det?
(jag är så kass på matte så jag skäms!!:em: )

aliquis
2006-06-06, 08:15
59%, 33.6/56.9

Lizzie
2006-06-06, 08:18
Jaha, var det inte svårare än så. Tack!
Då kan inte mina siffrorna stämma. 59% muskler är inte rimligt.

aliquis
2006-06-06, 08:20
dårå? Inte för att jag vet hur mycket annat man har, drygt 10kg ben och så lite hjärna, tarmar, andra organ och slutligen fett?

Det är inte 59% utöver fett och ben då? Inte för att jag vet.

Nordenator
2006-06-06, 08:22
dårå? Inte för att jag vet hur mycket annat man har, drygt 10kg ben och så lite hjärna, tarmar, andra organ och slutligen fett?

Hört talas om det där man kallar blod och vatten?
Kroppen består till 2/3 av vätska.
59% är över 1/3.

aliquis
2006-06-06, 08:34
Hört talas om det där man kallar blod och vatten?
Kroppen består till 2/3 av vätska.
59% är över 1/3.Och vätskan ligger bara där o skvallpar mellan musklerna o fettet? Eller det kanske är vätska upp till bröstnivå ungefär och så är musklerna och fettet ovanför vattenytan?

Musklerna består väl till ca 20% av protein? Vad resten av vikten är låter jag vara osagt som en övning för läsaren.

Nordenator
2006-06-06, 08:41
Och vätskan ligger bara där o skvallpar mellan musklerna o fettet? Eller det kanske är vätska upp till bröstnivå ungefär och så är musklerna och fettet ovanför vattenytan?

Musklerna består väl till ca 20% av protein? Vad resten av vikten är låter jag vara osagt som en övning för läsaren.

Sant, muskler innehåller ju självklart vätska som allt annat.
Men med tanke på hur stor volym av kroppen som är just muskler, känns det troligt att du ska ha så stor andel av vätskan i musklerna att du möjligvis ska kunna ha 59% massa i muskler?

Blodkärlen skulle vara torrare än Hey Babberibas humor..

aliquis
2006-06-06, 08:43
Du har väl ca 4 liter blod i kroppen? Vad vet jag, jag bara svarade, om det är möjligt eller inte är inte mitt problem. Någon som vet mer om fettmätningar svarar säkert senare, hon kanske är asfit?

Tolkia
2006-06-06, 08:44
Och vätskan ligger bara där o skvallpar mellan musklerna o fettet? Eller det kanske är vätska upp till bröstnivå ungefär och så är musklerna och fettet ovanför vattenytan?

Musklerna består väl till ca 20% av protein? Vad resten av vikten är låter jag vara osagt som en övning för läsaren.
Inte vet jag var du har blod, lymfa, ryggmärgsvätska och sånt men jag kan gissa var jag har det ... :D Sedan har vi ju som du skrev också roliga saker som inre organ.

Lizzie: Hur mätte de/vad mätte de (metoden avgör ju vad som kan "ses")?

Edit: Sen, ser jag

Tolkia
2006-06-06, 08:48
Du har väl ca 4 liter blod i kroppen?
Jag har för mig att blodvolymen är runt 7 % av kroppsvikten (antagligen baserat på något slags "normal kroppskonstitution").

aliquis
2006-06-06, 08:53
Jag har för mig att blodvolymen är runt 7 % av kroppsvikten (antagligen baserat på något slags "normal kroppskonstitution").70*0.07 = 4.5kg, blod är tyngre än vatten. Jag lyssnar bara på min mor ;D

Lizzie
2006-06-06, 09:02
hon kanske är asfit?

Mmmm...vem vet?? ;)
Sist jag mätte så hade jag 40% muskler, visst jag har väl tränat lite mer på sistone...men 59% stämmer ju inte!!