handdator

Visa fullständig version : Protein per dag


Skrollovicz
2006-06-05, 18:08
Om kroppen kan ta upp 20 g EAA ungefär vart 2a-3e timme, hur kan man då sätta en begränsing på 3 gram/kilo kroppsvikt? Borde inte allting bestämmas efter EAA-principen? Tillförsel av aminosyror var 3e timme 5-6 ggr om dagen resulterar väl i betydligt mer än 3 g per kilo?

King Grub
2006-06-05, 18:27
Det finns inget om 20 g EAA / 3 h i några riktlinjer för proteinintag. 10-15% av proteinet man äter bör komma från essentiella aminosyror enligt allmänna rekommendationer. Vad som är optimalt för en kroppsbyggare är överhuvudtaget inte känt och några sådana studier finns inte. Ingen har någonsin talat om intag av 20 g EAA var tredje timme.

King Grub
2006-06-05, 18:33
Läs:

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):689-95. Protein requirements and supplementation in strength sports.

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes.

J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.

Skrollovicz
2006-06-05, 19:05
Ok, jag är väldigt tankspridd just nu så jag skyller på det *innocent* . Men i vilka sammanhang gäller 20 g EAA ? ledsen om jag irriterar dig Grub genom min okunnighet. :bow:

Erkdapimp
2006-06-05, 19:30
Saxat ur abstract, Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):689-95. Protein requirements and supplementation in strength sports.
"Various studies have shown that strength-trained athletes habitually consume protein intakes higher than required."

Förvånad, någon?

King Grub
2006-06-05, 19:32
Ok, jag är väldigt tankspridd just nu så jag skyller på det *innocent* . Men i vilka sammanhang gäller 20 g EAA ? ledsen om jag irriterar dig Grub genom min okunnighet. :bow:

Studien du tänker på undersökte gensvaret vid ett tillfälle, när proteinsyntesen var uppreglerad efter styrketräning och dessutom efter mer än ett halvt dygns fastande. Och aminosyrorna gavs i studien inte ens i form av bolus.

Sverker
2006-06-05, 19:34
"Various studies have shown that strength-trained athletes habitually consume protein intakes higher than required."

Förvånad, någon?

Mer än nödvändigt ? Nödvändigt för vadå ?

För att hålla en vuxen man vid liv behövs inte mer än 0.2 g / kg kroppsvikt. Sätt mannen på att träna aerobiskt 30 minuter tre gånger i veckan och han behöver 0.8 g / kg kroppsvikt.

Men nu gäller det att maximera den anabola signalen för proteinsyntesen och muskeltillväxten och då behövs mer. Kanske 3 g / kg kroppsvikt.

King Grub
2006-06-05, 19:38
Saxat ur abstract, Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):689-95. Protein requirements and supplementation in strength sports.
"Various studies have shown that strength-trained athletes habitually consume protein intakes higher than required."

Förvånad, någon?

0.8 g / kilo och dygn är rekommenderat för "medelsvensson". En idrottsman kan behöva det dubbla. Det finns en linjärt förhållande mellan proteinintag och muskeltillväxt, men endast inom fysiologiska gränser. Det finns inga som helst bevis för att en odopad kroppsbyggare har någon nytta av mer än runt 2 gram per kilo och dygn, så några officiella rekommendationer över den siffran går inte att göra. Däremot gör det ingen skada att ligga högre - det är inte negativt. Allt över 3 gram per kilo lär dock vara att direkt elda för kråkorna och betala dyra pengar för protein som ändå bara oxiderar till kolhydrat.

När jag pratade med Kevin Tipton (och han är världens främste forskare och expert inom området protein+styrketräning) tyckte han att 2.5 - 3 gram "will do no harm", och att det för kroppsbyggare som vill öka sin muskelmassa inte finns det någon anledning att begränsa sig vid 2 gram. 2.5 - 3 gram tyckte han var lämpligt för odopade kroppsbyggare. Något som han och R Wolfe skriver om i J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes..

Skrollovicz
2006-06-05, 21:11
Tycker det är så jäkla bra att du delar med dig av dina surt förvärvade kunskaper, Grub :thumbup: . Det är nog fler än jag som är tacksamma för det.

Så om man väger 80 kg så ska man äta 240 gram om dagen delat på fem måltider kankse? Då får man i sig tillräckligt med protein för att bygga? :MrT: Är det så enkelt kanske?

King Grub
2006-06-05, 21:18
Så om man väger 80 kg så ska man äta 240 gram om dagen delat på fem måltider kankse? Då får man i sig tillräckligt med protein för att bygga?

Mer än tillräckligt, med största sannolikhet. Ett "överskott" är inte skadligt och har ingen negativ effekt.

pragmatist
2006-06-06, 12:06
Rimligen måste man ju också utgå ifrån den fettfria kroppsvikten och inte den totala när man beräknar proteinbehov. En fetknopp som väger 120 kilo behöver antagligen betydligt mindre protein än en 120 kilos bodybuilder i vila, oavsett träningsmängd.

Edit:

Apropå 20 gram EAA, är det inte det som är någon sorts övre gräns för hur mycket som kan finnas i blodet samtidigt (beroende på blodmängd förstås) utan att oxideras?

Lasse Kongo
2006-06-06, 12:33
ät mer kolisar så används prottet bättre och man behöver inte lika mkt protte heller.

jävla proteinhysteri

Ola Wallengren
2006-06-06, 12:53
I en väldigt gammal studie "Maximal rates of excretion and synthesis of ureea i n normal and cirrotic subjects", Rudman D, 1973, j Clin Inv. så såg man att en dos på 80g kasein maximerade ureasyntesen under ca 8h, detta va i tillägg till en diet på 2g protein per kg. Detta ska tolkas som att mer än 80g protein vid ett tillfälle är mer än vad kroppen kan ta hand om. Maximal ureasyntes uppnås hos de flesta vid en tillförsel av protein på ca 10-12g/kg h, dvs ca 240-280g per dygn. Man bör därför inte ligga högre än 3g per kg. Detta tycker jag mig själv ha upplevt när jag ätit riktigt mycket protein, över 300g per dag och man börjar lukta lite skumt.

ilikeu
2006-06-22, 20:35
hur många gram protein ska man ligga på vid varje måltid om man väger ca 51-52 kg?

äter 5 gånger om dagen då.. i byggarsyfte

King Grub
2006-06-22, 20:43
Dela upp dagsintaget någorlunda jämnt bara. Det är ingen gramstrid.

ilikeu
2006-06-22, 20:54
ok för att ibland så får man lust att äta sånt här te.x:


Proteinpannkaka i ugn

1,5 dl vatten
1 ägg
1 äggvita
30 g vaniljprotein (jag använder Protec)
1 msk sojamjöl
1 msk cocosflingor
Kardemumma
50 g hallon

Vispa ihop allt utom hallonen med elvisp. Vänd ner hallonen och lägg smeten i en liten bakplåtspappersklädd ugnsform. Grädda i 200 grader varm ugn i ca 20 minuter.

Kcal: 297
Protein: 39,4 g
Kolhydrater: 5,8 g
Fett: 11,8 g


och det innehåller ju mycket mer protein än vad jag behöver vid varje måltid, men är det nå hälsorisk med för högt proteinintag vid varje måltid? och överbliven protein bildas som fett i kroppen. hellre överskott på kolhydrater eller protein?

King Grub
2006-06-22, 20:57
Nej, det är inte farligt med proteinrika måltider. Det oxiderar till kolhydrat och används som energi eller lagras som kroppsfett. Precis som allt annat.

Maxproteinintaget totalt över dagen utan att överskrida några hälsogränser för friska människor ligger på 2-2.5 g/kg, där ett teoretiskt säkert maxintag ligger ännu högre (3+ gram).

The three different measures of defining protein intake, which should be viewed together are: absolute intake (g/d), intake related to body weight (g x kg(-1) x d(-1)) and intake as a fraction of total energy (percent energy). A suggested maximum protein intake based on bodily needs, weight control evidence, and avoiding protein toxicity would be approximately of 25% of energy requirements at approximately 2 to 2.5 g x kg(-1) x d(-1), corresponding to 176 g protein per day for an 80 kg individual on a 12,000kJ/d diet. This is well below the theoretical maximum safe intake range for an 80 kg person (285 to 365 g/d).

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Apr;16(2):129-52. A review of issues of dietary protein intake in humans.

ilikeu
2006-06-22, 21:00
låter som musik i mina öron =)

tack tack för snabba svar :thumbup:

Ulf A Big
2006-06-22, 22:10
Troligen är det optimala proteinintaget någonstans mellan 1.8-3.8g/kg men behovet styrs till stor del av hur det totala energiintaget ser ut. Men min rekommendation hamnar kring 2-3gr/kg när man bygger muskler.

ilikeu
2006-06-22, 22:11
ok men om jag t.ex äter 45 gram protte på en måltid o 45gram på nästa..ska jag då dra ner på de 3 resterande måltider ?

Scratch89
2006-06-22, 22:18
Enda problemet är väl för de som bor hemma och inte kan kontrollera sin kost nämnvärt. Jag kommer oftast inte upp i 150 gram; isåfall blir det en hel del vassle...

Catstyle
2006-06-22, 22:43
Enda problemet är väl för de som bor hemma och inte kan kontrollera sin kost nämnvärt. Jag kommer oftast inte upp i 150 gram; isåfall blir det en hel del vassle...
Varför skulle man inte kunna kontrollera sin kost om man bor hemma? :confused:

MilkmaN
2006-06-22, 22:52
Varför skulle man inte kunna kontrollera sin kost om man bor hemma? :confused:

Till vissa delar antar jag han menar. Middag äts åtminstone i min familj alltid gemensamt och det är inte jag som bestämmer vad som hamnar på bordet.

Catstyle
2006-06-22, 22:54
Må så vara, men jag tror att de flestas föräldrar snarare skulle bli glada om deras son engagerade sig lite i matlagningen. ;)

Kanske inte skälla ut henne för att hennes matlagning inte är optimal ur byggarsynpunkt, men vore jag mamma skulle jag iaf bli glad om min son visade lite intresse. :)

ramagoen
2006-06-22, 22:59
Må så vara, men jag tror att de flestas föräldrar snarare skulle bli glada om deras son engagerade sig lite i matlagningen. ;)

Kanske inte skälla ut henne för att hennes matlagning inte är optimal ur byggarsynpunkt, men vore jag mamma skulle jag iaf bli glad om min son visade lite intresse. :)

jag har ändrat ganska mycket här hemma faktiskt :) Vi äter nästan bara magert kött nuförtin, sen ändrat en massa andra småsaker, men morsan tycker dock jag käkar lite för mycket kött ibland :eating:

Scratch89
2006-06-23, 12:32
Min mor ska alltid sätta sig på tvären, och använder alltid minst 3 dl grädde i vad hon än gör. Om man säger emot blir det oftast bara ännu värre.

ramagoen
2006-06-23, 14:36
Min mor ska alltid sätta sig på tvären, och använder alltid minst 3 dl grädde i vad hon än gör. Om man säger emot blir det oftast bara ännu värre.

hmm, jobbigt sånt där. jag kan ju inte direkt kontrollera allt men jag har fått min mor att ändra sig genom att typ visa innehlålet i färdigköpta köttbullar, hon vart väldigt förvånad över att de va så lite köttinnehåll osv.
Jag har inge direkt "konkreta" tips på vad du ska göra, bara å tjata, men ta de lite i taget, annars blire ju värst. försök få henne att typ bara använda 2 dl grädde ist. för 3 osvosv :cool:

mazze
2006-06-25, 09:26
jag har ändrat ganska mycket här hemma faktiskt :) Vi äter nästan bara magert kött nuförtin, sen ändrat en massa andra småsaker, men morsan tycker dock jag käkar lite för mycket kött ibland :eating:

haha yeah det där känns igen. Min mor klagade på mitt köttintag också. Så nu får ja tillaga mitt eget kött om ja vill äta mina mängder.. D.v.s. kycklingfile FTW.. Om man inte kan kontrollera kosten vid de stora familjemåltiderna så är de bara att lära sig laga mat själv och göra stora portioner med kött som man kyler lr fryser ner och tinar upp vid behov :D

Anonym112
2006-06-25, 13:12
Ni som äter hemma och klagar på för lågt proteinintag;

Låt oss säga att det är köttfärsås och spagghetti på menyn.

Ni sätter er vid bordet.. Finns ju en kastrull full med spagghetti och en som är full med köttfärs.

Är ju bara att ni öser på med köttfärs och tar mindre spagghetti.

Voila, proteinproblemet löst *flex*

z_bumbi
2006-06-25, 13:50
Jag har inge direkt "konkreta" tips på vad du ska göra,

Det har jag.

Laga maten själv!

Antingen lägger man till en maträtt med det man tycker saknas eller så lagar man all mat, svårare är det inte.

Scratch89
2006-06-25, 14:22
Det har jag.

Laga maten själv!

Antingen lägger man till en maträtt med det man tycker saknas eller så lagar man all mat, svårare är det inte.
Om man inte får?

Absinteh
2006-06-25, 14:22
Min mor lagar faktiskt rätt fettsnålt, detta troligen pga att hon förstår varför det är positivt. Dock så skiter hon totalt i proteinet ( om jag inte tjatar ) troligen för att hon inte fattar vad det ska vara positivt för.
Eller vad tror ni?

Anonym112
2006-06-25, 14:37
Om man inte får?

Gör på natten då dom sover?

Köp för dina egna pengar? ägg går på ca 1krona styck, köp ett storpack o göm under din säng sen kokar du massor på nätterna

mazze
2006-06-25, 14:46
Gör på natten då dom sover?

Köp för dina egna pengar? ägg går på ca 1krona styck, köp ett storpack o göm under din säng sen kokar du massor på nätterna

hahahaha...börjar låta som om vi är värsta knarkarna snart..haha..måste gömma mat i en hidden stash som man tar fram vid behov :laugh:

z_bumbi
2006-06-25, 15:03
Om man inte får?

Om du erbjuder dig att laga maten några dagar i veckan så får du inte göra det?

Anonym112
2006-06-25, 15:24
hahahaha...börjar låta som om vi är värsta knarkarna snart..haha..måste gömma mat i en hidden stash som man tar fram vid behov :laugh:

Haha men det är ju så ;)

Har en kompis som gömmer sitt proteinpulver i en fryspåse nånstans i sitt rum.

Föräldrarna får inte hitta det :D

Cerberus
2006-06-25, 17:06
Om man inte får?
säg att du joinar nåt ungdomsgäng och slår ner gamlingar och snor deras mynt om du inte får laga din egen mat!

Nä men seriöst, har du frågat? Hon borde ju inte ha någon egentlig anledning till att neka dig då det finns utan tvekan osundare intressen att spendera tiden på..

Scratch89
2006-06-25, 18:55
Om du erbjuder dig att laga maten några dagar i veckan så får du inte göra det?
Problem som är större än att jag troligen inte får det, är att vi inte har några bra grejer hemma. Jag har inte råd att köpa bra mat för mitt studiebidrag, och hon verkar tro att bara för att man äter bra mat är det mycket dyrare. Men vafan, hon har börjat släppa lite på det nu. Idag gjorde hon köttfärssås på nötfärs utan grädde. Det kanske finns ljus för henne ändå. ;)

Axmode
2006-06-25, 19:06
Problem som är större än att jag troligen inte får det, är att vi inte har några bra grejer hemma. Jag har inte råd att köpa bra mat för mitt studiebidrag, och hon verkar tro att bara för att man äter bra mat är det mycket dyrare. Men vafan, hon har börjat släppa lite på det nu. Idag gjorde hon köttfärssås på nötfärs utan grädde. Det kanske finns ljus för henne ändå. ;)

Trodde ni moderater var rika:booty:

tp_88
2006-06-25, 19:07
Idag gjorde hon köttfärssås på nötfärs utan grädde.
Brukar man ha grädde i köttfärssås? :confused:

Scratch89
2006-06-25, 21:54
Trodde ni moderater var rika:booty:
Varför då?
Off-topic BTW.


Tommy: Ja, tydligen. :D

Absinteh
2006-06-26, 00:03
Hahaha,

"Utan grädde" :laugh:

Gjorde hon inte bacon UTAN kladdkaka också :confused:

ramagoen
2006-06-26, 22:11
köttfärssås med grädde, oh my god. här i huset använder morsan olivolja eller vanligt matfett plus vatten. :o jag har tur att min morsa lagar både nyttigt och gott :naughty: