handdator

Visa fullständig version : Solbränna, hur funkar den?


kalle_banan
2006-06-05, 11:54
Jag var i Tunisien i en vecka, solade, badade, kände mig rik som en kung och hade inga problem i hela världen. Under tiden lyckades jag bränna mig i solen, oerfaren solare som jag är strök jag inte på solskydd tillräckligt ofta och var i solen för mycket i början. Så nu sitter jag och drar loss bitar av min hud myser.
Vad är det egentligen som händer när man solar? Vad är det som gör att man blir bränd, vilka processer sätts igång när solljuset träffar huden och vad har hänt med min flagnade hud? Den är död antar jag, men vad krävs för att döda huden?

//Oskar, ojämt brun och jävligt snygg.

Kurash
2006-06-05, 11:57
Du är stekt, grillad, well done. Prova att lägga handen på en stekplatta, samma sak fast mycket snabbare.

stefannn
2006-06-05, 12:14
Du är stekt, grillad, well done. Prova att lägga handen på en stekplatta, samma sak fast mycket snabbare.

så du menar att om jag lägger ansiktet i stekpanan komemr jag först blir röd sedan efter några dagar bli brun??

Kurash
2006-06-05, 12:19
Vi pratar om grabbens brännskador, inte pigmentförändringar.

tossefar
2006-06-05, 12:19
så du menar att om jag lägger ansiktet i stekpanan komemr jag först blir röd sedan efter några dagar bli brun??
Nej, du blir bränd snabbare än du hinner märka ev. brunhet.

Nordenator
2006-06-05, 12:32
Stekpannan ger en fin bränna, men då brännskadan lättar är pigmenten oberörda.
Solbrännan ligger inte i de översta lagerna hud, utan under.

Om du tycker flagningen är jobbig föreslår jag bastu.
All överskottshud försvinner rätt fort om man bastar :>

Kurash
2006-06-05, 12:33
Man blir bara rynkig av att sola. Köp en creme.

Nordenator
2006-06-05, 12:36
Man blir bara rynkig av att sola. Köp en creme.

Bränna är ju najs.
Det är ju det som skiljer svenskar från finnarna, man kan bara färg medan de bara blir röda, sen återgår till snöns nyanser ;)

Kurash
2006-06-05, 12:39
Bränna är ju najs.
Det är ju det som skiljer svenskar från finnarna, man kan bara färg medan de bara blir röda, sen återgår till snöns nyanser ;)

Glöm inte knivarna, spriten o bastun. Det tunna spikraka håret, de kraftiga käkarna och det utstående pannbenet.
Och finnarna är givetvis helt rynkfria, man kan nästan tro att dom badar i mjukmedel, ifall det inte vore så att dom luktar så illa.
Och ja, bränna är fint.

keffat_liv
2006-06-05, 12:55
så du menar att om jag lägger ansiktet i stekpanan komemr jag först blir röd sedan efter några dagar bli brun??

Man blir inte brun av att bränna sig. Du snarare förlorar färg du redan har.

kalle_banan
2006-06-05, 15:41
Vad glad jag blev när jag såg att tråden fått nio svar, men till min besvikelse insåg jag snabbt att svaren var lika givande som att fråga en femåring vad solbränna är.

Är det någon som orkar ta fram fakta och berätta på svenska vad solbränna beror på, hur det funkar osv, utan att dra upp stekpannor finländare och bruna krämer?

Kurash
2006-06-05, 15:44
Varför orkar du inte ta fram fakta? Det går väl snabbare än om andra ska googla åt dig?

Zakath
2006-06-05, 15:47
Vad glad jag blev när jag såg att tråden fått nio svar, men till min besvikelse insåg jag snabbt att svaren var lika givande som att fråga en femåring vad solbränna är.

Är det någon som orkar ta fram fakta och berätta på svenska vad solbränna beror på, hur det funkar osv, utan att dra upp stekpannor finländare och bruna krämer?

Jag föreslår att du provar med sökordet solbränna på den eminenta sökmotorn google. *slap*

kalle_banan
2006-06-05, 16:31
Jag föreslår att du provar med sökordet solbränna på den eminenta sökmotorn google. *slap*
Ah just det, tanken har aldrig nånsin slagit mig.

shibi
2006-06-05, 19:19
www.apoteket.se
Klick the bild maddafakka

Edit: apoteket tog bort länken med all info:/

formula4shape
2006-06-05, 19:32
Varför orkar du inte ta fram fakta? Det går väl snabbare än om andra ska googla åt dig?

Ja hur dum får man bli? Ställa frågor på ett forum? Allt finns ju på google! *screwy*

Jag tror knappast att "kalle" vill ha ett svar från någon som copy-paste:ar från google, utan från någon som KAN SIN SAK inom ämnet!

Zakath
2006-06-05, 19:45
Ja hur dum får man bli? Ställa frågor på ett forum? Allt finns ju på google! *screwy*

Jag tror knappast att "kalle" vill ha ett svar från någon som copy-paste:ar från google, utan från någon som KAN SIN SAK inom ämnet!

Han ville ha bra fakta om hur solbränna blir till och hur det fungerar, det är mycket enkelt att hitta med google. På forum är det istället lätt att hitta åsikter om saker och ting (men också fakta till viss del).

sgtbarnes
2006-06-05, 19:59
Vad var själva frågan? förväntade mig en lång radda wikicitat när jag öppnade tråden..

iaf.

solbränna är små små gaspartiklar som bildas långt uppe i himlen...


nä skoja bara.

I överhuden finns det ett färgämne som heter melanin. Melaninet är till för att skydda huden från de skadliga UV-strålarna som finns i solljuset. Det melanin gör är att absorbera strålarna och därmed skydda de levande hudcellerna från den farliga strålningen.
Det som till vardags kallas pigment är sk melanocyter som producerar melanin. Om du är vinterblek och utsätts för solljus och därmed strålning så kommer melanocyterna att aktiveras och producera melanin, som är ett FÄRGämne, därav den bruna färgen när du blir brun.

Vissa personer har mindre antal pigmentceller (melanocyter) och de kan därför inte "täcka upp" och skydda huden tillräckligt vid för stora doser solljus. Dessa personer blir inte bruna eftersom de producerar mindre melanin och den röda färgen är egentligen en inflammation eftersom de levande hudcellerna är skadade. (inflammationen och den röda färgens grad är givetvis beroende till stråldosen)

Blålie, J., Människokroppen - fysiologi och anatomi (1998) Stockholm: Liber