handdator

Visa fullständig version : Hur vill ni att fildelningen ska se ut i framtiden?


Lasse Kongo
2006-06-05, 06:43
Att den kommer bli gratis igen och laglig kan vi ju glömma, men har ni några förslag på hur det skulle kunna se ut?

Själv skulle jag kunna tänka mig att betala en fast månadskostnad och genom det få tillgång till all film och musik som jag vill dra hem.

Känns som en smart lösning som gynnar alla är viktigare än detta krig som är på g...

Allan
2006-06-05, 06:48
Att den kommer bli gratis igen och laglig kan vi ju glömma, men har ni några förslag på hur det skulle kunna se ut?

Själv skulle jag kunna tänka mig att betala en fast månadskostnad och genom det få tillgång till all film och musik som jag vill dra hem.

Känns som en smart lösning som gynnar alla är viktigare än detta krig som är på g...

Bravo! Det känns ju som en vettig idé. Själv skulle jag hellre se det än att alla åker på en högre trafikavgift, eller en generell skatt (eftersom jag är rätt övertygad om att det är där vi kommer hamna).


allan

PePPinO
2006-06-05, 07:30
Eftersom det enkelt var hur jag vill c den!
Jag vill att den ska vara FRI, och varför jo för den enkla anledning att ja vill inte betala för nått som musik!Film kan ja gå med på att betala för kanske 30kr för en ny film!

MasterChief
2006-06-05, 07:39
Eftersom det enkelt var hur jag vill c den!
Jag vill att den ska vara FRI, och varför jo för den enkla anledning att ja vill inte betala för nått som musik!Film kan ja gå med på att betala för kanske 30kr för en ny film!

Kan du för en sekund hoppa ut ur din lilla egobox, drivet av din egna mikroskopiska ekonomiska resurser och resonera utifrån ett hållbart koncept istället?

Jense
2006-06-05, 07:40
Eftersom det enkelt var hur jag vill c den!
Jag vill att den ska vara FRI, och varför jo för den enkla anledning att ja vill inte betala för nått som musik!Film kan ja gå med på att betala för kanske 30kr för en ny film!


det kommer aldrig någonsin hända att musiken blir gratis förstår du väl?


samtliga artister kommer sluta ge ut skivor och all ny musik hörs endast på konserter.

timoat
2006-06-05, 08:11
Något jag hade älskat, hade variit ifall tex BLockbuster, discshop eller en annan jättekejda, använde sitt jättebibliotek av filmer så man kunde få tanka ner en film en gång, mot en fast månadskostnad, tex 15 filmer för 200 spänn eller typ 350 för limitless. Det hade jag lätt kunnat betala för en virtuell hyrning av en högkvalitativ och extramaterialspäckad engångsfilm. Det täcker ju dock inte musiken, det har jag nog ingen lösning på, förutom den befintliga Itunesshoppen, kanske halvera priet till en 5:a/låten?

MasterChief
2006-06-05, 08:13
En förutsättning för att jag ska köpa musik på nätet är att de slutar upp med hårdkomprimerad drm skit. Man ska kunna välja format själv!

Så det blir skivor än så länge.

PePPinO
2006-06-05, 08:14
Kan du för en sekund hoppa ut ur din lilla egobox, drivet av din egna mikroskopiska ekonomiska resurser och resonera utifrån ett hållbart koncept istället?


haha men det handlade ju kort o gott som tråden heter,Hur vill ni att fildelningen ska se ut i framtiden?
Jag vill den ska vara fri!Sen inte sagt att ja tror detta kommer hända:P

Sen att du reagerar som ett anabolastint lejon är en annan sak!
Detta gäller inte liv eller död så lugna ner dig=)
Vad gäller mina ekonomiska resuser tror ja du ska vara tyst, handlar inte om det, har utan omsvep råd med musik o film!

PePPinO
2006-06-05, 08:15
det kommer aldrig någonsin hända att musiken blir gratis förstår du väl?


samtliga artister kommer sluta ge ut skivor och all ny musik hörs endast på konserter.


Klart jag förstår det=) Men det var hur jag ville ha det, o jag vill att den ska vara fri!
Sen att d kanske inte funkar är en annan sak!!!

MasterChief
2006-06-05, 08:15
haha men det handlade ju kort o gott som tråden heter,Hur vill ni att fildelningen ska se ut i framtiden?
Jag vill den ska vara fri!Sen inte sagt att ja tror detta kommer hända:P

Sen att du reagerar som ett anabolastint lejon är en annan sak!
Detta gäller inte liv eller död så lugna ner dig=)
Vad gäller mina ekonomiska resuser tror ja du ska vara tyst, handlar inte om det, har utan omsvep råd med musik o film!

Om du tycker det där var ett anabolsting lejon så...tja..är dina referensramar en aning annorlunda än mina. ;)

Men du säger bara att den ska vara "FRI!". Jaha, och varför ska just denna produkt vara fri när allt annat kostar? På vilka grunder?

PePPinO
2006-06-05, 08:18
Om du tycker det där var ett anabolsting lejon så...tja..är dina referensramar en aning annorlunda än mina. ;)

Men du säger bara att den ska vara "FRI!". Jaha, och varför ska just denna produkt vara fri när allt annat kostar? På vilka grunder?

Haha ;P

Klart det vore schyst om den vore fri=)
Ne men helt klart kan ja tänka mig att betala för musik!
Men då snackar vi kanske 2kr för en ny låt, och att man sen kan plocka vilka låtar man vill från vilka skivor man vill! Till en hög o fin kvalitet som jag kan kopiera från mp3 spelare till hdd utan omsvep!
Filmer tänker jag inte betala 200kr för en ny när jag inte ens vet om det är någe att ha, sänk skiten till 30-50 kr så e jag med på noterna!


Anser inte att bara för att man släpper en skiva så ska man bli MÅNG o åter MÅNG miljonär av det!

timoat
2006-06-05, 08:21
Vad gäller mina ekonomiska resuser tror ja du ska vara tyst, handlar inte om det, har utan omsvep råd med musik o film!

Varför betalar du inte för det då?

PePPinO
2006-06-05, 08:22
Varför betalar du inte för det då?

Anser inte att det finns en tillräckligt enkel o bra lösning där musiken håller den klass jag vill ha!
Med kopieringspärrar o skit, nej d betalar jag inte för!

MasterChief
2006-06-05, 08:34
Haha ;P

Klart det vore schyst om den vore fri=)
Ne men helt klart kan ja tänka mig att betala för musik!
Men då snackar vi kanske 2kr för en ny låt, och att man sen kan plocka vilka låtar man vill från vilka skivor man vill! Till en hög o fin kvalitet som jag kan kopiera från mp3 spelare till hdd utan omsvep!
Filmer tänker jag inte betala 200kr för en ny när jag inte ens vet om det är någe att ha, sänk skiten till 30-50 kr så e jag med på noterna!


Anser inte att bara för att man släpper en skiva så ska man bli MÅNG o åter MÅNG miljonär av det!

Jo, jag skulle gärna vilja att resor till solen också var fria. Men nu funkar inte marknaden så. Ingen har lust att arbeta gratis för att jag ska få flyga gratis. Det är jävligt konstigt, men så är det.

Först gapar du om att den SKA vara fri. Sen när man ber dig utveckla varför just musik ska var fri så säger du att det är ok om den kostar någon krona. Hur ska du ha det?

Varför ska inte de som producerar musik få bestämma priset som alla andra producenter får göra? Är det för dyrt, köp det inte.

Om du tror att alla som släpper en skiva blir miljonärer så lever du i en dröm. Hur många svenska artister säljer över 10000 skivor? Räkna med att de tjänar 15 spänn per platta så förstår du nog att det inte rör sig om några miljoner.

Papi
2006-06-05, 08:45
Billig peng för låtarna, rabatt om man köper hela skivan. Något i stil med en krona eller två för en låt.
Film, spel och program borde också erbjudas i billigt download-format.

Visst, man kan argumentera att så billiga priser inte täcker produktionskostnaderna (vilket jag inte tror på), men vad är alternativet? Svindyra skivor som väldigt få köper, som idag alltså.
Å andra sidan så kommer de aldrig kunna stoppa nedladdning och piratkopiering. Det finns så många duktiga människor som knäcker kopieringskydden ändå. Och hur mycket pengar har då inte bolaget lagt ner i onödan på att ta fram ett sådant?

Man måste sluta bry sig om distributörer och butiker, de har blivit obsoleta helt enkelt. Vill man att konsumenten ska bry sig får man erbjuda något som tilltalar konumenten.

Allan
2006-06-05, 08:48
Vill man att konsumenten ska bry sig får man erbjuda något som tilltalar konumenten.

Eller så slutar det med att konsumenten får nåt som är sämre än det de hade innan. Finns ett flertal exempel på det.


allan

Papi
2006-06-05, 08:51
Så länge konsumenten är nöjd så är ingen skada skedd. Sedan är det ju inget som hindrar att man säljer skivorna på vanligt sätt också, för folk som har svårt att hantera abstrakta objekt eller har ett samlarbehov. :)

Pudzianovski
2006-06-05, 09:00
Finss redan nu en del artister som lägger ut sin musk gratis. De spelar också in den billigt. Jag vill att musik ska vara fri.

Att stora artister ta 20mille för o spela in en platta som ändå låter skit är lite märkligt.

Många av de artister jag lyssnar på gör inte musik för att de ska leva på den utan de gör den av glädje.

Piranha
2006-06-05, 09:00
Skulle vilja se skivbranchen speciellt sanera sig, om de inte vore för de skall ha så jekla stor profit och divorna så jävla bra betalt så kanske en platta dels skulle kosta mindre och sen vara kvalitativ då endast dem som är genuina musiker och artister kommer fram, å inte varenda jävla uppspacklade silikonpattsfjåris skall var med på skiva å i tv, å fan överallt.

Jag skulle vilja dra det ändå hårdare kan man inte spela live (framföra sin musik) kan man dra ut branchen, då är man inte värd att sälja som artist.

Nu är ja sur igen å de är ert fel :furious:

High1ander
2006-06-05, 09:06
Nu vet jag inte hur mycket en skiva kostar att producera. Men en film ligger normalt på runt 70 miljoner $ allt som allt. Så jag kan ju förstå varför de tar relativt höga priser. Men DVD-filmer har ju inte sjunkit i lanseringspris nå vidare i takt med själva DVD-filmen/materialet sjunkit.
Samm sak gäller CD-skivor för musik.

Tycker att just skivindustrin borde lära sig leva med mindre marginaler, annars kan de fortsätta skjuta sig själva i foten.

Purren
2006-06-05, 09:09
Jaha, och varför ska just denna produkt vara fri när allt annat kostar?

Okej. Men då vill jag ha samma rättigheter som på andra produkter. Om jag inte gillar musiken vill jag kunna lämna tillbaka den efter 14 dagar.

Überbiffen
2006-06-05, 09:11
För mig personligen är det hur bra som helst nu.

MasterChief
2006-06-05, 09:16
Tycker att just skivindustrin borde lära sig leva med mindre marginaler, annars kan de fortsätta skjuta sig själva i foten.

De har inte så enorma marginaler som alla tror. Däremot är distributionen "föråldrad" och de har kvar samma flöden som innan internet.

MasterChief
2006-06-05, 09:16
Okej. Men då vill jag ha samma rättigheter som på andra produkter. Om jag inte gillar musiken vill jag kunna lämna tillbaka den efter 14 dagar.

Så har du den rättigheten på mjölk också? :MrT:

Sniggel
2006-06-05, 09:21
Så länge konsumenten är nöjd så är ingen skada skedd. Sedan är det ju inget som hindrar att man säljer skivorna på vanligt sätt också, för folk som har svårt att hantera abstrakta objekt eller har ett samlarbehov. :)

Eller för folk som faktiskt märker skillnad på mp3 och cd-kvalitet.
Fast det är klart, det finns andra digitala format som är bättre men hur vanliga är dessa?

Daniel_S
2006-06-05, 09:21
Någon form av abonnemang per medietyp, där man får tillgång till film & musik. Avgiften kan vara en fast kostnad eller enligt använd bandbredd. Jag kan gott tänka sig att man kan skilja på billigt abonnemang med komprimerad musik, och dyrare högupplösta album eller låtar. Samma med film. Om det behövs olika kvalitet på musiken och filmerna beror helt på tillgänglig bandbredd och dess pris.

Alla ISP:n borde vara ute och slåss om att få lägga upp mediebibliotek vid det här laget, vilket kunde leda till att de blir de nya skivbolagen med tiden (eller blir uppköpta av dessa). Ännu bättre vore ett torrent liknande system, men där tycks det inte vara så enkelt att begränsa åtkomsten, vilket kommersiella intressen håller ganska högt :) .

All annan form av distribuering kommer att gå i graven, alt. bli en marginell företeelse. Att skivor i olika form ännu existerar beror endast på avsaknaden av alternativ. Så fort vi har ett gångbart alternativ så kommer tyngdpunkten att skjutas över snabbt. DVD växte snabbt oerhört snabbt, online-branchen kommer göra det snabbare, när den väl kommer "på riktigt". När man frångår fysiska media kommer garanterat hårdvarutillverkarna att få spader, eftersom de inte får sälja felbenägna spelare med all världens spärrar. Jag tror inte de avstår frivilligt från kassakossor, så problem blir det nog där, troligen i form av kopieringsskydd, licensierad hårdvara samt konstant nya algoritmer som förutsätter nya snabbare produkter.

Hur som helst så kommer det nya online-lösningar, och den/de som lyckas kommer att tjäna storkovan. Om det är de traditionella mediebolagen eller nya som fixar det är väl osäkert, men Apple visade ju att det är fullt möjligt att bli så dominant att till och med de stora fiskarna får knyta näven i fickan. En trist variant vore ju att alla jättar fixar sitt eget system med egna avgifter, och att man då måste ha flera abonnemang, då hoppas jag mer på ISP:na eller helt nya bolag.

Detta är bara mina snabbt nedplitade funderingar.

Sniggel
2006-06-05, 09:24
Billig peng för låtarna, rabatt om man köper hela skivan. Något i stil med en krona eller två för en låt.
Film, spel och program borde också erbjudas i billigt download-format.

Visst, man kan argumentera att så billiga priser inte täcker produktionskostnaderna (vilket jag inte tror på), men vad är alternativet? Svindyra skivor som väldigt få köper, som idag alltså.
Å andra sidan så kommer de aldrig kunna stoppa nedladdning och piratkopiering. Det finns så många duktiga människor som knäcker kopieringskydden ändå. Och hur mycket pengar har då inte bolaget lagt ner i onödan på att ta fram ett sådant?

Man måste sluta bry sig om distributörer och butiker, de har blivit obsoleta helt enkelt. Vill man att konsumenten ska bry sig får man erbjuda något som tilltalar konumenten.

Är det verkligen så få som köper cd-skivor nu för tiden? Har försäljningen gått ner?

MasterChief
2006-06-05, 09:25
Alla idéer som florerar här om nedladdning och access till stora onlinebilbliotek låter inte roligt. Att gå och fingra på skivsamlingen är oslagbart. Folk har fan ingen känsla för kultur längre. *grr*

Tricklev
2006-06-05, 09:29
Är det verkligen så få som köper cd-skivor nu för tiden? Har försäljningen gått ner?

Jag köper fortfarande alla skivor ifrån artister som jag tycker är värda det.

Tricklev
2006-06-05, 09:30
Alla idéer som florerar här om nedladdning och access till stora onlinebilbliotek låter inte roligt. Att gå och fingra på skivsamlingen är oslagbart. Folk har fan ingen känsla för kultur längre. *grr*


:thumbup: :thumbup:

Papi
2006-06-05, 09:41
Alla idéer som florerar här om nedladdning och access till stora onlinebilbliotek låter inte roligt. Att gå och fingra på skivsamlingen är oslagbart. Folk har fan ingen känsla för kultur längre. *grr*
Håller med dig lite faktiskt. Jag har hundratals CD, och jag älskar att rota bland dem, få nostalgitrippar och själva känslan av att ha skivan "på riktigt". Men det är helt enkelt inte värt 150-200 kr för en skiva. Jag kan inte motivera det för mig själv längre. Jag lägger pengarna på något annat istället.
Sedan hjälper det ju inte att skivbolagen gjort skivorna omöjliga att spela i datorn med sina idiotiska kopieringsskydd.

MasterChief
2006-06-05, 10:02
Håller med dig lite faktiskt. Jag har hundratals CD, och jag älskar att rota bland dem, få nostalgitrippar och själva känslan av att ha skivan "på riktigt". Men det är helt enkelt inte värt 150-200 kr för en skiva. Jag kan inte motivera det för mig själv längre. Jag lägger pengarna på något annat istället.
Sedan hjälper det ju inte att skivbolagen gjort skivorna omöjliga att spela i datorn med sina idiotiska kopieringsskydd.

Jag håller med om att ny musik är väldigt dyrt. Dock finns det otroligt mycket musik att köpa för en billig penning (begagnat osv).

Kopieringskydden gillar inte jag heller. De är ett elände.

Baan
2006-06-05, 10:29
Jag håller med om att ny musik är väldigt dyrt. Dock finns det otroligt mycket musik att köpa för en billig penning (begagnat osv).

Kopieringskydden gillar inte jag heller. De är ett elände.

Finns det någon som gillar kopieringsskydd? *grr*

MasterChief
2006-06-05, 10:35
Finns det någon som gillar kopieringsskydd? *grr*

Sant. Snacka om onödig oneliner från mig. :D

Pudzianovski
2006-06-05, 10:38
Finns det någon som gillar kopieringsskydd? *grr*

Ja, annars skulle de väl inte finnas? ;)

jwzrd
2006-06-05, 10:38
Eftersom det enkelt var hur jag vill c den!
Jag vill att den ska vara FRI, och varför jo för den enkla anledning att ja vill inte betala för nått som musik!Film kan ja gå med på att betala för kanske 30kr för en ny film!

Men ahahahahaha du vill att den ska vara gratis för att din veckopeng bara räcker till eventuellt 30 spänn på skiva? Jag föreslår att du knallar in på närmaste ICA (eller ditt eget jobb när du har ett) och säger: äh, är det inte gratis? FFS jag har inte råd med oxfilen, måste den kosta 250 spänn per kg?

MilkmaN
2006-06-05, 10:51
Alla idéer som florerar här om nedladdning och access till stora onlinebilbliotek låter inte roligt. Att gå och fingra på skivsamlingen är oslagbart. Folk har fan ingen känsla för kultur längre. *grr*

Jag har inte ens en vanlig Cd-spelare som fungerar.

MasterChief
2006-06-05, 10:56
Jag har inte ens en vanlig Cd-spelare som fungerar.

Så när du ska mysa och ta hand om skivsamlingen så kör du en defrag?

Dumleman
2006-06-05, 11:16
Själv skulle jag kunna tänka mig att betala en fast månadskostnad och genom det få tillgång till all film och musik som jag vill dra hem.

Känns som en smart lösning som gynnar alla är viktigare än detta krig som är på g...
Problemet är att skivbolagen kommer vilja att den avgiften ska vara ca 10000 kr/månaden.

Baan
2006-06-05, 11:20
Problemet är att skivbolagen kommer vilja att den avgiften ska vara ca 10000 kr/månaden.

Absolut, för skatter och liknande lär dom ju inte slippa. Kostnaderna dom faktiskt slipper är ju ändå det som knappt kostar något, såsom tillverkning av skivor t ex. Om dom kör enligt samma system som t ex förbrukning av el och tar worst case scenario för någon som är duktig på att tanka ner så är 10000 kr/månaden en gansak generös siffra :)

Nitrometan
2006-06-05, 11:22
Problemet är att skivbolagen kommer vilja att den avgiften ska vara ca 10000 kr/månaden.
Inte nödvändigtvis. En engelsk internetoperatör låter alla sina kunder få tillgång till en himla massa musik så mycket de vill (och P2P upmuntras inom det egna nätet). Kommer inte ihåg exakt månadskostnad för det men det var runt 500 spänn.

Hittade den här artikeln idag:
http://www.blt.se/article.php?args=742443,102;151;0;0

MilkmaN
2006-06-05, 11:24
Så när du ska mysa och ta hand om skivsamlingen så kör du en defrag?

Med tanke på min ringa ålder hann jag inte köpa så många skivor förens det dök upp bättre alternativ för en ung man som mig själv.

Dock har jag en princip, är det en artist jag verkligen gillar, alt. ett spel jag verkligen gillar, så ser jag till att köpa det ändå. Jag har Kents alla skivor, fast jag lyssnar bara på dem via datorn ändå.

Baan
2006-06-05, 11:25
Inte nödvändigtvis. En engelsk internetoperatör låter alla sina kunder få tillgång till en himla massa musik så mycket de vill (och P2P upmuntras inom det egna nätet). Kommer inte ihåg exakt månadskostnad för det men det var runt 500 spänn.

Hittade den här artikeln idag:
http://www.blt.se/article.php?args=742443,102;151;0;0

Musik är ju inte allt, man kan ju tänka sig att man vill kopiera filmer och serier också, och då kanske notan hamnar på det dubbla, om inte värre. Fortfarande återstår ju problemet att om man kan få samma sak gratis eller betala 1000 kr/månad för samma sak, så kommer nog många tycka gratis är gott, särskilt om det är riskfritt.

Berguven
2006-06-05, 11:47
Jag vill att musik skall vara gratis för alla att tanka hem!
Det är defnitivt rimligt, då det åtminstone fram till nu har varit så. Jag har då inte sett musikbranchen störta samman, och om den ändå skulle göra det skulle det vara jäkligt gött då det bara skulle vara den kommersiella skiten som skulle drabbas.

Hur många av Sveriges hårdrocksband (jag riktar in mig på metalscenen eftersom det är den jag känner till mest om och bryr mig mest om) tror ni egentligen kan leva på sin musik? Av de nu aktiva kan de säkerligen räknas på ena handens fingrar. Hur mycket sådan musik produceras i detta land? En jävla massa! Det spelar ingen roll om det egentligen finns någon ekonomisk drivkraft eller inte, de som är genuint intresserade av att spela musik kommer alltid att göra det, oavsett om det blir en heltidssysselsättning eller en ren hobby vid sidan av ett vanligt knegande.

aliquis
2006-06-05, 11:52
Att den kommer bli gratis igen och laglig kan vi ju glömma, men har ni några förslag på hur det skulle kunna se ut?

Själv skulle jag kunna tänka mig att betala en fast månadskostnad och genom det få tillgång till all film och musik som jag vill dra hem.

Känns som en smart lösning som gynnar alla är viktigare än detta krig som är på g...Vadå igen, den är ju gratis? Inte har den väl någonsin varit laglig heller mer än med sina vänner, om vi nu talar fildelning av upphovsrättsskyddat material.

Frågan är vad avgiften skulle vara? Jag tror industrin vill ha bra mycket mer än vad jag tycker det är värt.

Dumleman
2006-06-05, 11:53
Jag vill att musik skall vara gratis för alla att tanka hem!
Det är defnitivt rimligt, då det åtminstone fram till nu har varit så. Jag har då inte sett musikbranchen störta samman, och om den ändå skulle göra det skulle det vara jäkligt gött då det bara skulle vara den kommersiella skiten som skulle drabbas.

Hur många av Sveriges hårdrocksband (jag riktar in mig på metalscenen eftersom det är den jag känner till mest om och bryr mig mest om) tror ni egentligen kan leva på sin musik? Av de nu aktiva kan de säkerligen räknas på ena handens fingrar. Hur mycket sådan musik produceras i detta land? En jävla massa! Det spelar ingen roll om det egentligen finns någon ekonomisk drivkraft eller inte, de som är genuint intresserade av att spela musik kommer alltid att göra det, oavsett om det blir en heltidssysselsättning eller en ren hobby vid sidan av ett vanligt knegande.
Helt rätt, ungefär som att påstå att folk skulle sluta spela fotboll om david beckham skulle få en normal månadslön.

aliquis
2006-06-05, 11:54
Anser inte att det finns en tillräckligt enkel o bra lösning där musiken håller den klass jag vill ha!
Med kopieringspärrar o skit, nej d betalar jag inte för!Köp dem på CD/DVD?

Allan
2006-06-05, 11:58
Jag vill att musik skall vara gratis för alla att tanka hem!
Det är defnitivt rimligt, då det åtminstone fram till nu har varit så. Jag har då inte sett musikbranchen störta samman, och om den ändå skulle göra det skulle det vara jäkligt gött då det bara skulle vara den kommersiella skiten som skulle drabbas.

Hur många av Sveriges hårdrocksband (jag riktar in mig på metalscenen eftersom det är den jag känner till mest om och bryr mig mest om) tror ni egentligen kan leva på sin musik? Av de nu aktiva kan de säkerligen räknas på ena handens fingrar. Hur mycket sådan musik produceras i detta land? En jävla massa! Det spelar ingen roll om det egentligen finns någon ekonomisk drivkraft eller inte, de som är genuint intresserade av att spela musik kommer alltid att göra det, oavsett om det blir en heltidssysselsättning eller en ren hobby vid sidan av ett vanligt knegande.


Och du tror att en skiva med hyfsad kvalitet kan spelas in gratis antar jag? De band jag känner till sitter med lån och extrajobb och grejor för att ens ha råd att spela in. Att spela in en video som är nåt att ha är ännu dyrare. Resa på turné är en omöjlighet eftersom de inte kan ta ledigt från jobbet.
Men de drömmer alla om den dagen de skulle kunna leva på sin musik. De drömmer inte om miljoner - men de skulle vilja sluta sin jobb på lager och sjukhus och fritids för att kunna lira och ha en hyfsad - inte mer - levnadsstandard. Hur ska de kunna få det om det inte kommer in några stålar?
För att inte tala om deras skivbolag. Hur konstigt det än kan låta finns det en jävla massa människor som jobbar i nöjesindustrin som är hyperviktiga men som inte syns - hur ska de få betalt?


allan

Berguven
2006-06-05, 12:04
Jag vill inte att försäljningen av CD-skivor ska upphöra. Det är fortfarande fan så mycket roligare att ha musiken på dess riktiga medium. En försäljning som täcker upp för studiokostnaderna vore självfallet optimalt. Dock går det att göra en jävla massa musik väldigt billigt idag. I en billig hemmastudio kan man faktiskt få förvånansvärt bra ljud om man vet vad man gör.

Trance
2006-06-05, 12:04
Jag vill att det skall komma en freenet/darknet-som är jäkligt svår att använda så vi nördar enbart kan fildela så det inte får så jäkla mycket uppmärksamhet.

Nej men allvarligt, jag skulle gärna se någon månadskostnad. Problemet är väl att formatet på de filerna kommer aldrig vara så fritt som jag vill ha det. Risken är att de i sin iver att begränsa gör det oanvändbart för sådana som mig. Kan lätt tänka mig att prenumerera på någon filmtjänst för 100 spänn i månaden och någon musiktjänst för 50 eller så.

Gärna tv-serier också såklart.

Berguven
2006-06-05, 12:09
Som det är nu är det för övrigt en enorm snefördelning av de pengar som kommer in till skivbranchen. Det som avgör om en musiker får pengar eller inte är oftast hur bra marknadsförd denna är, ytterst sällan hur bra musiken faktiskt är. Detta innebär ytterligare att några få personer får stora mängder pengar medan majoriteten överhuvudtaget inte märker någon skillnad i plånboken.

tossefar
2006-06-05, 12:29
Problemet är ju att de aldrig kommer att tillfredställa alla de olika krav konsumenterna har. Jag nöjer mig bara om jag får musik i ett fritt losslessformat och min film i hd-kvalitet. Min lillebror kanske nöjer sig med en pissig mp3a och en dvdrip kodad i xvid.
Är det ekonomiskt hållbart att erbjuda alla möjliga mediaformat? Måste det kompromissas? Kompromisser suger. Tills det är fixat kommer folk fortfarande att dela fritt.

Allan
2006-06-05, 12:35
I en billig hemmastudio kan man faktiskt få förvånansvärt bra ljud om man vet vad man gör.

Majoriteten av alla köpare vill inte ha "förvånansvärt bra ljud". De vill ha jävligt bra ljud, producerat av folk som vet vad de gör. Och de kostar också pengar.


allan

Berguven
2006-06-05, 12:43
Majoriteten av alla köpare vill inte ha "förvånansvärt bra ljud". De vill ha jävligt bra ljud, producerat av folk som vet vad de gör. Och de kostar också pengar.


allan
Isåfall nöjer de sig väl inte med mp3:or heller? Då måste de väl köpa musiken på CD-skivor så att de får högsta möjliga kvalité?

Metal_boy_
2006-06-05, 12:53
Napster var väl inne på det där med månadskostnad och ville förhandla med musikbranchen om den idén efter att ha skapat programmet, för x antal år sedan. Det ville dom ju inte, så då släppte dom programmet gratis på internet.

Rock'nRoll
2006-06-05, 12:54
Hur många av Sveriges hårdrocksband (jag riktar in mig på metalscenen eftersom det är den jag känner till mest om och bryr mig mest om) tror ni egentligen kan leva på sin musik?

Kan säga 10+ på rak arm.

Berguven
2006-06-05, 12:58
Kan säga 10+ på rak arm.
Om det är 5 eller 15 är inte relevant med tanke på hur många band det finns som inte håvar in några pengar.

Kabuto
2006-06-05, 13:13
Ser bra ut, jobba på :thumbup:

Tycker det funkar bra som det är nu...

aliquis
2006-06-05, 13:20
Om det är 5 eller 15 är inte relevant med tanke på hur många band det finns som inte håvar in några pengar.Frågan är om de skall håva in pengar?

"Buhu jag vill göra xxx, varför kan jag inte få bli rik på det?"

Tja, du kanske saknar talang? Alla kanske inte kan göra xxx? osv.

Hum, xxx var dumt val, kan säkert lätt feltolkas :/

Skall alla som vill bli musiker, skådisar, modeller osv automagiskt kunna leva på sin hobby? Kanske alla som styrketränar också skulle få en slant för det? Alla som mest känner för att sitta och fiska med ett spö? ...

Dessutom om du nu har svårt att överleva på musiken för att inte så många är intresserade tvivlar jag på att din musik fildelas särskilt mycket, och om den gör det skall du väl mest vara glad för då kanske du blir lite mer känd och populär med tiden och kan börja tjäna pengar senare.

Rock'nRoll
2006-06-05, 13:23
Om det är 5 eller 15 är inte relevant med tanke på hur många band det finns som inte håvar in några pengar.

Om folk betalade istället för att stjäla så skulle måååånga fler band kunna leva på sin musik.

Bönne
2006-06-05, 13:30
Önskar att alla p2p försvinner och så stannar alla scene-releaser inom scenen. Då hade man kunnat känna sig trygg, det hade varit najs!

grisbil3n
2006-06-05, 13:31
Bara jag kmr åt det jag vill ha så är jag nöjd.

Berguven
2006-06-05, 13:34
Om folk betalade istället för att stjäla så skulle måååånga fler band kunna leva på sin musik.
Varför ska man kunna leva på musiken? Det är helt okej om det är turnerandet man lever på, men ska man verkligen kunna leva på att en gång om året gå in i studion och lira?

Visst fan vet jag att det är mycket mer arbete än så som krävs för att en skiva ska bli till. Skrivande, repande mm. Frågan är dock om dessa verkligen kan räknas som ett arbete då de allra flesta gör det helt frivilligt på sin lediga tid utan någon tanke på att håva in pengar. Pengar ska inte vara drivkraften vid musikskapande!

Trance
2006-06-05, 13:37
Önskar att alla p2p försvinner och så stannar alla scene-releaser inom scenen. Då hade man kunnat känna sig trygg, det hade varit najs!

"scenen" har aldrig varit stängd.

aliquis
2006-06-05, 13:41
Om folk betalade istället för att stjäla så skulle måååånga fler band kunna leva på sin musik.Ja för Sveriges 20:e populäraste rockband vad det nu är lär ju fildelas SÅÅÅ mycket, och i de fall där någon råkar få med deras låtar när de drog annan bättre musik så skulle de ju helt uppenbart absolut gå och köpa deras cds i butiken om det inte gick att fildela dem.

Kanske det 20:e populäraste bandet istället skulle fundera på att göra en egen websida med länkar till sin musik som folk kan dra hem och lyssna på gratis så kanske de kan få en o annan spelning o grejer iaf?

Och vem vet, om de börjar sjunga om justitieministern som håller koll på deras fan eller så kanske de får en hit också!

aliquis
2006-06-05, 13:42
"scenen" har aldrig varit stängd.Beror ju på hur du menar, för de som inte är med och ger något är den väl rätt stängd? Många utomstående som ges leech?

aliquis
2006-06-05, 13:43
det kommer aldrig någonsin hända att musiken blir gratis förstår du väl?


samtliga artister kommer sluta ge ut skivor och all ny musik hörs endast på konserter.En del skulle ju fortfarande tycka det är kul att folk GILLAR DERAS MUSIK och därför sprida den ändå.

aliquis
2006-06-05, 13:45
Något jag hade älskat, hade variit ifall tex BLockbuster, discshop eller en annan jättekejda, använde sitt jättebibliotek av filmer så man kunde få tanka ner en film en gång, mot en fast månadskostnad, tex 15 filmer för 200 spänn eller typ 350 för limitless. Det hade jag lätt kunnat betala för en virtuell hyrning av en högkvalitativ och extramaterialspäckad engångsfilm. Det täcker ju dock inte musiken, det har jag nog ingen lösning på, förutom den befintliga Itunesshoppen, kanske halvera priet till en 5:a/låten?Disney o co hade ju gjort ett system där du har en box hemma som nu går att köpa för bara några hundra som rymmer hundratalet filmer varav 7-8 stycken byts ut i veckan. Vill man se en av filmerna betalar man $2 för en äldre film och $4 för en ny. Det tycker jag är rätt sätt att lösa det på, ungefär samma pris som att hyra en film, eller ännu billigare, och bekvämt, bara att välja en och titta.

Trance
2006-06-05, 13:45
Beror ju på hur du menar, för de som inte är med och ger något är den väl rätt stängd? Många utomstående som ges leech?

Sedan dag ett har releaser släppts utanför scenen och det kommer alltid fortsätta.

Piranha
2006-06-05, 13:46
Hela konceptet med nerladdning och jakt på fildelare och IT lagar etc känns förlegat och uråldrigt, det bygger på att begränsa och stoppa ny teknik, spärra och övervaka.

Istället för att rida med den nya tekniker ändra tankebanorna med hur man skall tjäna pengar och använda sig av teknik och utveckling.

Musikbranchens ladda ner Mp3 är ett bra initiativ tex.
Några kronor för att få hem det man vill ha istället för att köpa en cd för 180 spänn och få 15 låtar på köpet man aldrig kommer spela.

grisbil3n
2006-06-05, 13:47
Men alkis va du ska floodquota hela tiden...

Jonny_88
2006-06-05, 13:47
Den är bra som den är, men det skulle kunna göras lite lättare att hitta filer och att kunna ladda ner dem.:thumbup:

Bönne
2006-06-05, 13:52
"scenen" har aldrig varit stängd.Sa jag något annat?

Det hade knappast varit en omöjlig sak, att försöka skära ner på spridandet till icke affil-siter (förbjuda det, och hoppas att vissa åtminstonde följer reglen och försöka exposa resten), på så sätt skulle jäkla massor av onödiga personer lämnas ute och spridandet till p2p-nät skulle minska ordentligt.

Rock'nRoll
2006-06-05, 13:52
Varför ska man kunna leva på musiken? Det är helt okej om det är turnerandet man lever på, men ska man verkligen kunna leva på att en gång om året gå in i studion och lira?


Varför ska man inte få leva på musik? Ett ganska stort project att spela in en skiva. Varför ska du få lyssna gratis på resultatet?

Om man gör det så bra så att folk vill lyssna på resultatet så är det klart att man ska kunna leva på att en gång om året gå in i studion.

aliquis
2006-06-05, 13:54
Billig peng för låtarna, rabatt om man köper hela skivan. Något i stil med en krona eller två för en låt.
Film, spel och program borde också erbjudas i billigt download-format.Med tanke på hur mesiga manualerna är till spel är det väl inte mycket till materialkostnad du betalar, inte för filmer heller. Dock en slant i återförsäljarledet. När det gäller programvara betalar du ju eventuellt en del för dokumentation och support också.Visst, man kan argumentera att så billiga priser inte täcker produktionskostnaderna (vilket jag inte tror på), men vad är alternativet?Om de gör allt tillgängligt till alla för samma avgift som genomsnitts personen lägger ner nu får de ju fortfarande lika mycket pengar.Svindyra skivor som väldigt få köper, som idag alltså.
Å andra sidan så kommer de aldrig kunna stoppa nedladdning och piratkopiering. Det finns så många duktiga människor som knäcker kopieringskydden ändå. Och hur mycket pengar har då inte bolaget lagt ner i onödan på att ta fram ett sådant?

Man måste sluta bry sig om distributörer och butiker, de har blivit obsoleta helt enkelt. Vill man att konsumenten ska bry sig får man erbjuda något som tilltalar konumenten.Frågan är hur lång tid det tar innan någon kommer runt AAC (krypteringstekniken för HD-filmer) och/eller knäcker den "mjukvarubox"/virtuella maskin/whatever som är tänkt att förhindra att andra processer i Windows Vista kan komma åt minnesområdet där filmen ligger (alternativt komma runt deras kontroll av drivrutinerna.)

Kommer det vara knäckt redan innan Vista släpps? Inom en månad eller två från att filmindustrin faktiskt börjar använda det (tanken är att man skall få rätt värdelös bildkvalite om man använder produkten på ett osäkert sätt (typ icke godkänt operativsystem, grafikkort, skärm, tv, dvd-spelare, ..) men denna funktion kommer med största sannolikhet inte användas i början eftersom konsumenterna inte har alla de där prylarna och antagligen inte vill köpa en svindyr produkt med kass prestanda, så därför aktiveras det väl lite senare när tillräckligt många konsumenter väl har lurats över till det nya formatet. Att det sedan helt plötsligt kanske inte var riktigt lika bra som de trodde får de väl lösa själva genom att köpa nya produkter som uppfyller kraven.
Kommer det ta ett år? Aldrig knäckas?

Min gissning är att det nya materialet kommer gå att kopieras inom ett par månader från det att industrin väljer att göra det hårt för konsumenten. Sedan på vilket sätt det kringås först har jag svårt att gissa, men jag tippar på att någon kommer runt Windows säkerhetsfunktioner för det.

Berguven
2006-06-05, 13:59
Varför ska man inte få leva på musik? Ett ganska stort project att spela in en skiva. Varför ska du få lyssna gratis på resultatet?

För att grundtanken med att spela in sin musik ska vara att andra ska kunna lyssna på den i stället för att man ska kunna tjäna pengar på den.

Jag har själv skrivit en del musik, repat och gått in i studion ett antal gånger nu. Jag har precis kammat hem ett kontrakt med ett mindre spankt bolag. Det finns mycket folk som vill lyssna på musiken och jag vill definitivt att de ska få göra det utan att behöva betala för det.

MasterChief
2006-06-05, 14:24
För att grundtanken med att spela in sin musik ska vara att andra ska kunna lyssna på den i stället för att man ska kunna tjäna pengar på den.



Så är det några andra brancher som det ska var "förbjudet" att tjäna pengar i? All kulturell verksamhet är förstås borta enligt ditt resonemang men vad gäller för de produkter som framställs av "eldsjälar"? Många är dem som älskar att bygga choppers. Ska de få ta betalt för sin verksamhet trots att de älskar att bygga något? Ditt resonemang är så dumt att jag får bita mig i tummarna för att inte skriva saker som bannar mig här.

Yes
2006-06-05, 14:32
Men MasterChief, du måste förstå att musik bara kan vara ädelt och fint när man inte har för avsikt att tjäna pengar på den. ;)

Yes
2006-06-05, 14:33
Eller för att citera Penn & Teller; "Bullshit!"

MasterChief
2006-06-05, 14:34
Men MasterChief, du måste förstå att musik bara kan vara ädelt och fint när man inte har för avsikt att tjäna pengar på den. ;)

Såklart. Pengar är något fult och äkta konstnärer ska svälta och se skabbiga ut. Allt annat är sell offs till elakingar som MTV.

Dumleman
2006-06-05, 14:36
Ja eftersom vi lever i ett kapitalistiskt system så är det bara pengarna som räknas så MasterChief har ju rätt.

Papi
2006-06-05, 14:36
En sjuk anekdot om distributörernas roll:
Jag spelade mycket Dark Age of Camelot för några år sen. Det är ett online-spel där man köper spelet som vanligt och sedan installerar på daton. Sedan måste man tanka ner updates och patchar regelbundet för att kunna fortsätta spela eftersom spelet utvecklas ständigt. Detta var inte något problem. World of Warcraft har man t o m använt sig av p2p-tekniken för detta.
Det finns alltså inget som hindrar att man tankar ner hela spelet från början och slipper tramset med att köpa en box som man ändå aldrig kommer att ha någon nytta av senare.
Enligt Mythic (företaget som tillverkade DAOC) så var de tvungna att sälja spelet på traditionellt sätt eftersom de hade avtal med sin distributör om detta.
Inte nog med det. De var också tvungna, enligt avtal, att släppa ett expansionpack per år som man var tvungen att köpa på traditionellt sätt i butiken.
Det är helt sjukt att en så onödig mellanhand som distributörer ska ha sådan makt över spelföretagen att de tvingas hora ut sig på det sättet. I slutändan blir konsumenten lidande, som vanligt.

Berguven
2006-06-05, 14:36
Så är det några andra brancher som det ska var "förbjudet" att tjäna pengar i? All kulturell verksamhet är förstås borta enligt ditt resonemang men vad gäller för de produkter som framställs av "eldsjälar"? Många är dem som älskar att bygga choppers. Ska de få ta betalt för sin verksamhet trots att de älskar att bygga något? Ditt resonemang är så dumt att jag får bita mig i tummarna för att inte skriva saker som bannar mig här.

Det går inte att jämföra choppers med musik. Varje enskild hoj är ett fysiskt ting som det krävs både material och tid för att bygga. Musiken behöver bara skrivas och spelas in en gång och går sedan att kopiera oändligt många gånger utan nångon kostnad.

MasterChief
2006-06-05, 14:41
Ja eftersom vi lever i ett kapitalistiskt system så är det bara pengarna som räknas så MasterChief har ju rätt.

Nej, det är inte bara pengar som räknas. Jag upplever att folk värdesätter mycket annat än pengar.

MasterChief
2006-06-05, 14:42
Det går inte att jämföra choppers med musik. Varje enskild hoj är ett fysiskt ting som det krävs både material och tid för att bygga. Musiken behöver bara skrivas och spelas in en gång och går sedan att kopiera oändligt många gånger utan nångon kostnad.

Men det är ju bara att de säljer för självkostnad, eller hur? Varför ska de ha betalt när de skapar något och älskar att göra det?

Yes
2006-06-05, 14:43
Såklart. Pengar är något fult och äkta konstnärer ska svälta och se skabbiga ut. Allt annat är sell offs till elakingar som MTV.
För att inte glömma att dom måste lida. Alla äkta konstnärer lider något frukstansvärt.

rQx
2006-06-05, 14:44
Det som alla vill ha är väl så billigt som möjligt, så enkelt så möjligt och så bra som möjligt. Att tillgodose alla är svårt, men jag skulle kunna tänka mig att sidor som säljer låter genom internet skulle kunna ha olika kvalité och pris på samma låt.

Låt1 Dålig kvalité 2 kr
Låt1 Medel Kvalité 3 kr
Låt1 Bäst Kvalité 4 kr

på liknande sätt. De som vill ha det så billigt som möjligt får släppa på andra krav och de som vill ha kvalité får släppa på andra krav.

Dumleman
2006-06-05, 14:47
http://www.home.no/mr.js/jesus-shared.jpg

MasterChief
2006-06-05, 14:49
Japp, och Jesus dog urfattig uppspikad på ett kors.



;)

Baan
2006-06-05, 15:14
Japp, och Jesus dog urfattig uppspikad på ett kors.



;)

Föreslår du helt seriöst det som straff för piratkopering? :D

aliquis
2006-06-05, 15:19
Japp, och Jesus dog urfattig uppspikad på ett kors.



;)men han återuppstod! ;/

Baan
2006-06-05, 15:23
men han återuppstod! ;/

Oroa dig inte, vi kör påle genom hjärtat på dig så återuppstår du inte, alt. stake om så önskas i ett testamente..

Bönne
2006-06-05, 15:42
Det som alla vill ha är väl så billigt som möjligt, så enkelt så möjligt och så bra som möjligt. Att tillgodose alla är svårt, men jag skulle kunna tänka mig att sidor som säljer låter genom internet skulle kunna ha olika kvalité och pris på samma låt.

Låt1 Dålig kvalité 2 kr
Låt1 Medel Kvalité 3 kr
Låt1 Bäst Kvalité 4 kr

på liknande sätt. De som vill ha det så billigt som möjligt får släppa på andra krav och de som vill ha kvalité får släppa på andra krav.Vafan ska man behöva lyssna på krassligt ljud för att man är fattig?

Fasta avgifter för begränsad mängd data, ex 10kr mån för 1gb mp3.

MilkmaN
2006-06-05, 15:45
Vafan ska man behöva lyssna på krassligt ljud för att man är fattig?

Fasta avgifter för begränsad mängd data, ex 10kr mån för 1gb mp3.

Och bättre kvalitet betyder oftast vad? Just det, tar större plats.

Bönne
2006-06-05, 15:47
Och bättre kvalitet betyder oftast vad? Just det, tar större plats.Menar att man inte ska distrubera låtarna i dålig kvalité, ha en standar som är BRA istället.

Tigerkotten
2006-06-05, 15:51
En sjuk anekdot om distributörernas roll:
Jag spelade mycket Dark Age of Camelot för några år sen. Det är ett online-spel där man köper spelet som vanligt och sedan installerar på daton. Sedan måste man tanka ner updates och patchar regelbundet för att kunna fortsätta spela eftersom spelet utvecklas ständigt. Detta var inte något problem. World of Warcraft har man t o m använt sig av p2p-tekniken för detta.
Det finns alltså inget som hindrar att man tankar ner hela spelet från början och slipper tramset med att köpa en box som man ändå aldrig kommer att ha någon nytta av senare.
Enligt Mythic (företaget som tillverkade DAOC) så var de tvungna att sälja spelet på traditionellt sätt eftersom de hade avtal med sin distributör om detta.
Inte nog med det. De var också tvungna, enligt avtal, att släppa ett expansionpack per år som man var tvungen att köpa på traditionellt sätt i butiken.
Det är helt sjukt att en så onödig mellanhand som distributörer ska ha sådan makt över spelföretagen att de tvingas hora ut sig på det sättet. I slutändan blir konsumenten lidande, som vanligt.

Det går att köpa spelet via deras hemsida, eller andra hemsidor och ladda ner direkt o sedan spela på en gång. Utan att få spelet hemskickat. Man kan också välja att få det hemskickat.


http://camelot-europe.goa.com/en/

Spiffy
2006-06-05, 15:57
Majoriteten av alla köpare vill inte ha "förvånansvärt bra ljud". De vill ha jävligt bra ljud, producerat av folk som vet vad de gör. Och de kostar också pengar.


allan

Väldigt många skivor som säljs i butikerna idag, av de stora företagen har rent skrämmande usel kvalitet på ljudet. Har inte hört några massiva protester från fler än hifi intresserade.

timoat
2006-06-05, 16:05
Vad är snittåldern på alla som vill ha musik och film gratis, eller näst intill? Runt 14-15?

Baan
2006-06-05, 16:16
Vad är snittåldern på alla som vill ha musik och film gratis, eller näst intill? Runt 14-15?

Jo det är en sorts mellantonårskris, man börjar tanka som fan när man är 14, sen när man fyller 16 *paff* är känslan av att vilja tanka lite skit fårn nätet helt borta.

Trance
2006-06-05, 16:19
Vafan ska man behöva lyssna på krassligt ljud för att man är fattig?

Fasta avgifter för begränsad mängd data, ex 10kr mån för 1gb mp3.

Tycker du att det är rimligt med 10 kr bara? Typ 4 öre per låt..

Dumleman
2006-06-05, 16:20
Jo det är en sorts mellantonårskris, man börjar tanka som fan när man är 14, sen när man fyller 16 *paff* är känslan av att vilja tanka lite skit fårn nätet helt borta.
*grov basröst* Ja jag fildelar då inte, sånt gör bara småungar.

Fatalist
2006-06-05, 16:38
Väldigt många skivor som säljs i butikerna idag, av de stora företagen har rent skrämmande usel kvalitet på ljudet. Har inte hört några massiva protester från fler än hifi intresserade.

Jepp. Vissa band har faktiskt börjat släppa allt i CD- och SACD-format nu som tur är. Sen ställs det ju vissa krav på produktionen också givetvis.

Det är dessa band man stödjer genom att köpa deras högkvalitativa releaser!!!

Rock'nRoll
2006-06-05, 16:47
Så är det några andra brancher som det ska var "förbjudet" att tjäna pengar i? All kulturell verksamhet är förstås borta enligt ditt resonemang men vad gäller för de produkter som framställs av "eldsjälar"? Många är dem som älskar att bygga choppers. Ska de få ta betalt för sin verksamhet trots att de älskar att bygga något? Ditt resonemang är så dumt att jag får bita mig i tummarna för att inte skriva saker som bannar mig här.

Du formulerar dig bättre än vad jag kan. :thumbup:

aliquis
2006-06-05, 17:23
Vafan ska man behöva lyssna på krassligt ljud för att man är fattig?

Fasta avgifter för begränsad mängd data, ex 10kr mån för 1gb mp3.Vafan ska man behöva bo trångt, åka i en ful rostig bil, ha trasiga kläder, laga mat själv osv bara för att man är fattig? :D, och inte minst, träna på ett skabbigare gym än sats?! (eller worldclass eller vad som nu är dyrt...)

Lika bra att sno en bil, lite fresha kläder och ta en springnota.

aliquis
2006-06-05, 17:27
Tycker du att det är rimligt med 10 kr bara? Typ 4 öre per låt..Drar man ner 60GB musik får de ju 600kr iaf, det är 600kr mer än nu. Är väl rimligt? :D

60GB är vad? 13000 låtar? orka betala 5kr styck för dem, 65.000kr? Lite väl dyrt.

Trance
2006-06-05, 17:30
Drar man ner 60GB musik får de ju 600kr iaf, det är 600kr mer än nu. Är väl rimligt? :D

60GB är vad? 13000 låtar? orka betala 5kr styck för dem, 65.000kr? Lite väl dyrt.

Ja, men orka betala för 20 bilar etc. Varför skall man ha rätt att äga hur mycket som helst.

aliquis
2006-06-05, 17:38
Ja, men orka betala för 20 bilar etc. Varför skall man ha rätt att äga hur mycket som helst.Spelar det någon roll om jag äger 200 låtar eller 2.000.000 låtar? Det är ju bara kopior ändå, kostar det något att framställa dem? Vem drabbar det?

Nämn EN anledning till varför inte alla borde ha 10.000.000 låtar var?

Trance
2006-06-05, 17:40
Spelar det någon roll om jag äger 200 låtar eller 2.000.000 låtar? Det är ju bara kopior ändå, kostar det något att framställa dem? Vem drabbar det?

Nämn EN anledning till varför inte alla borde ha 10.000.000 låtar var?

... för artisten som får 10kr/10000000 kanske inte blir lika glad?

aliquis
2006-06-05, 17:43
... för artisten som får 10kr/10000000 kanske inte blir lika glad?Hur många kan köpa musik för 50 miljoner kronor då (vid 5kr/styck)? Om folk kan köpa musik för säg 3000 kronor så spelar det väl ingen roll för industrin och artisterna om du sedan får 333 låtar á 10kr/st, 3000 á 1 kr/st eller 300.000 á 0.01kr/st?

Sålänge det kostar pengar/styck kommer jag ändå kopiera eftersom det inte skadar en kotte om jag skaffar fler.

Trance
2006-06-05, 17:46
Hur många kan köpa musik för 50 miljoner kronor då (vid 5kr/styck)? Om folk kan köpa musik för säg 3000 kronor så spelar det väl ingen roll för industrin och artisterna om du sedan får 333 låtar á 10kr/st, 3000 á 1 kr/st eller 300.000 á 0.01kr/st?

Sålänge det kostar pengar/styck kommer jag ändå kopiera eftersom det inte skadar en kotte om jag skaffar fler.

Va? Tänk nu lite.

Spelar det ingen roll för musikern om han kan sälja sina 20 låtar för 4 öre = 80 öre totalt eller om han bara får sålt 7 av sina 20 låtar men för 5kr styck=35kr?

aliquis
2006-06-05, 18:32
Va? Tänk nu lite.

Spelar det ingen roll för musikern om han kan sälja sina 20 låtar för 4 öre = 80 öre totalt eller om han bara får sålt 7 av sina 20 låtar men för 5kr styck=35kr?Det var ju inte det det gällde? Nu var det om han fick sina 35kr hur som helst även om jag fick 7 eller 7000 låtar.

Bönne
2006-06-05, 18:46
Tycker du att det är rimligt med 10 kr bara? Typ 4 öre per låt..Rimligt från vems perspektiv, det är vad jag skulle betala i dagsläget.

Nize
2006-06-05, 19:14
Om mediebolagen är intresserade av att kraftigt reducera den illegala fildelningen så måste man tänka i helt nya banor. Jag tror inte att dagens och framförallt inte morgondagens fildelare är beredda att betala per kopia.

Att ta ut en särkild skatt på bredbandsabbonemangen är ungefär lika smart som att beskatta postförsändelser eftersom de KAN innehålla olagligheter. Nej, det bästa sättet är att mediebolagen införa abbonemangstjänster där man genom att betala en månadsavgift får tillgång till att ladda ner obegränsat material. Det finns flera fördelar med detta system jämfört med att införa beskattning av bredbandsabbonemangen:

* Det blir möjligt att kontrollera vad som laddas hem så att rätt upphovsmän kompenseras. Detta är mycket viktigt.
* Bolagen kan själva bestämma vilket material som ska finnas tillgängligt för nedladdning. Kan vara en nackdel för konsumenten om utbudet blir för smalt.

Man måste också se till att tjänsten blir bättre än gratisalternativen. Vem orkar krångla med taskiga och dåligt rippade filmer om det finns ett prisvärt alternativ där man kan vara 100% säker på att en film håller visuell kvalité och dessutom går att ladda hem snabbt.

Självklart så kommer man inte att få bort den illegala fildelningen helt men jag är nästan helt övertygad om att den kommer att minska kraftigt om man gör på det här sättet.

En sak till:

Ett stort problem som mediebolagen envisas med att använda på sina produkter är DRM. Tyvärr så har det lanserats en hel del obskyra kopieringsskydd som agerar spionprogram på datorn. Ett klockrent exempel på detta är Starforce som startar om datorn utan förvarning om en "misstänkt aktivitet" förekommer [1]. Om jag köper en tjänst så ska jag naturligtvis inte behöva ha en massa mystiska program snurrandes på min dator. Jag ska inte heller behöva använda windows och mediaplayer för att titta på filmen som jag har köpt. För att ovan nämnda abbonemangstjänst ska bli aktuell för mig så måste den vara DRM-fri!

[1] http://www.cdfreaks.com/news/13212

LadyG
2006-06-05, 19:50
Vilken tur att det finns musik att köpa, från 10:- / cd och uppåt då (på t ex Ginza eller discshop) så slipper man fildela, riskera att få trojaner och virus, slipper riskera att bli nästa som de ska statuera exempel på, kan välja kvalité sälv på rippningen och kan göra om det när som helst, till och med när UPC får för sig att gräva av den annars så fina matarkabeln till hyreshuset osv.

tossefar
2006-06-05, 20:07
Vilken tur att det finns musik att köpa, från 10:- / cd och uppåt då (på t ex Ginza eller discshop) så slipper man fildela, riskera att få trojaner och virus, slipper riskera att bli nästa som de ska statuera exempel på, kan välja kvalité sälv på rippningen och kan göra om det när som helst, till och med när UPC får för sig att gräva av den annars så fina matarkabeln till hyreshuset osv.

Nåja, trojaner och virus från mediafiler är inte det lättaste att få.

bluelight
2006-06-05, 20:17
Bara jag som tycker det är status och ha en rejäl skivsamling (original såklart)? Sorterat på artist, album, utgivningsår, om man har många skivor så genre också :D Gärna i en fin möbel också! Tycker 100 kr för ett relativt nytt album är bra pris!

Enstaka låtar dock, det skulle det finnas en bra tjänst för!

Allan
2006-06-05, 21:01
Problemet är fortfarande att oavsett abonnemangssystem kommer ytterligt få av de som idag snor att börja betala för sig. Därför kommer det att sluta med höjda trafikavgifter. That's it. Like it or not.


allan

sgtbarnes
2006-06-05, 21:06
kom på ett sätt för artisten/skaparen att kunna överleva på sina verk och fildelning är helt ok. För många band dessutom en chans att nå ut till en större publik.

om du tar min bil - exemplet är bara löjligt att använda som argument för att göra fildelningen helt gratis. I slutändan måste artisten ha pengar och dom måste på något sätt komma från den som använder produkten..

Jay-Z
2006-06-05, 21:10
Problemet är fortfarande att oavsett abonnemangssystem kommer ytterligt få av de som idag snor att börja betala för sig. Därför kommer det att sluta med höjda trafikavgifter. That's it. Like it or not.


allan


ITunes, anyone?

Nize
2006-06-05, 21:16
ITunes, anyone?

Precis! ITunes har underligt nog fungerat mycket bra, trots att filerna är DRM-skadade och inte håller så speciellt hög kvalité. Detta innebär att det finns en stark vilja att betala för musik. Förmodligen finns samma vilja för film och spel.

Nize
2006-06-05, 21:32
Problemet är fortfarande att oavsett abonnemangssystem kommer ytterligt få av de som idag snor att börja betala för sig. Därför kommer det att sluta med höjda trafikavgifter. That's it. Like it or not.


allan

Höjda trafikavgifter är ingen bra idé. Hur ska pengarna fördelas mellan upphovsmännen? Det är i princip helt omöjligt att avgöra vad som fildelas på Internet. Det är bara möjligt i mer slutna nätverk som jag pratade om tidigare.

Ett annat problem med denna straffbeskattning är att politikerna inte vet hur tekniken fungerar. Miljöpartiets ungdomsförbund gick härom dagen ut med att de ville "legalisera fildelningen". De ville även att upphovsmännen skulle kompenseras genom exempelvis höjda trafikavgifter. Det är bara det att det enda de ville legalisera var själva nedladdningen - uppladdningen nämndes inte alls. Det är idag i princip omöjligt att använda p2p-nätverk utan att även dela med sig av material. Man skulle då få betala en straffavgift för ingenting och mediebolagen kommer både kunna äta av kakan och ha den kvar. De kommer med andra ord fortsätta att polisanmäla de personer som delar med sig av upphovsrättskyddat material trots att vi då betalar en straffavgift.

Allan
2006-06-05, 21:41
Höjda trafikavgifter är ingen bra idé. Hur ska pengarna fördelas mellan upphovsmännen?


Genom schabloner naturligtvis, precis som STIM/SAMI och dess motsvarigheter i andra länder. Det kommer givetvis att gynna de stora aktörerna och slå undan benen på de små och mindre bolagen.
Varför?

För att det är enklast naturligtvis. Då kommer jag att få betala förhöjd avgift därför att de snåla jävlarna som fildelar inte vill betala för sig. Och jag kommer att spöa fildelare på fester när jag blir full och arg, eller nåt (i en avlägsen framtid).
Det finns inget som helst annat system som kommer att kompensera nöjesindustrin. Och ni ska inte tro att de kommer att lägga sig på sidan och dö, bara för att ett gäng anemiska nördar tycker att de borde göra det.
Det värsta man kan göra är att röra deras pengar. Det finns inga som helst gränser för vad de kan ställa till med. Vi har inte sett nånting än.


allan

Allan
2006-06-05, 21:43
Jag lägger ingen värdering i det hela annat än att jag tror att risken är avsevärd att det udda, smala, icke-kommersiella är det som kommer få stryka på foten. Och måhända jag inte vet så mycket om fildelning, men jag kan en hel del om kapitalismen.



allan

bluelight
2006-06-05, 21:50
Precis! ITunes har underligt nog fungerat mycket bra, trots att filerna är DRM-skadade och inte håller så speciellt hög kvalité. Detta innebär att det finns en stark vilja att betala för musik. Förmodligen finns samma vilja för film och spel.

Fast det verkar krångligt, speciellt när man hatar iTunes! Vill ha något simpelt och stilrent program som det bara är att söka på det var på Napster och få hem en låt fort och med ID3-taggar i mp3-format, oskyddat.

Jag skulle lätt kunna betala för att alla låtar man tankar ner är i fint ID3format, riktigt bra ljudkvalité, och snabb nedladdning!

aliquis
2006-06-05, 21:53
Vid höjda trafikavgifter säger jag upp abbonemanget eftersom jag inte ens nu tycker det känns värt 320sek/mån, än mindre då, och skaffar antagligen wärschet ändå.

Allan
2006-06-05, 21:54
Vid höjda trafikavgifter säger jag upp abbonemanget eftersom jag inte ens nu tycker det känns värt 320sek/mån, än mindre då, och skaffar antagligen wärschet ändå.

Det betyder att du tänker surfa på nån annans abonnemang då, eller..? Snylta där också?


allan

Allan
2006-06-05, 21:54
Nån som sett det här... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=550281&previousRenderType=6


Verkar som det kan finnas hackers åt andra hållet också....


allan

Bolio
2006-06-05, 21:56
Nån som sett det här... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=550281&previousRenderType=6


Verkar som det kan finnas hackers åt andra hållet också....


allan

När kom du ut ur häktet, 4ll4n-h4xx0r-d0ud?

Nize
2006-06-05, 22:01
Allan, det är högst troligt att det kommer att bli precis som du säger, eftersom politikerna lyssnar mest på de som har mest pengar. Men det är inget rättvisst system. De som inte fildelar ska ju naturligtvis inte behöva betala straffavgifter för det.

aliquis
2006-06-05, 22:04
Precis! ITunes har underligt nog fungerat mycket bra, trots att filerna är DRM-skadade och inte håller så speciellt hög kvalité. Detta innebär att det finns en stark vilja att betala för musik. Förmodligen finns samma vilja för film och spel.Bra och bra, en miljard eller en miljon nedladdningar? En miljard antar jag? Kanske ok mätt jämfört med singlar med knappast mot annan fildelning, hur många låtar har laddats ner under samma tid? 20 miljarder?

Men sänk priserna rejält och ta betalt på andra sätt och ta bort drm-tramset som ändå kommer knäckas eller fortsätt i de gamla vanliga spåren och försök skydda det hela med drm. Förr eller senare kommer väl ett skydd som blir tillräckligt bra. Frågan är dock om det var den bästa lösningen.

Allan
2006-06-05, 22:07
Frågan är dock om det var den bästa lösningen.

Man kan ju tänak sig att faktiskt betala också.... :thumbup:


allan

aliquis
2006-06-05, 22:09
Det betyder att du tänker surfa på nån annans abonnemang då, eller..? Snylta där också?


allanNej, jag klarar mig utan att surfa och irca om dagskostnaden blir för hög. Tycker att det är dyrt med 10kr/dag som det är.

aliquis
2006-06-05, 22:11
Man kan ju tänak sig att faktiskt betala också.... :thumbup:


allanHar jag inte redan besvarat det där? Låt skiten bli helt fritt och plocka in samma pengar som nu, eller helst ännu mindre eftersom återförsäljarna och distributörerna inte längre behövs.

Som sagt, om jag betalar 2000kr för 100 låtar eller 100.000 låtar spelar det någon roll? Vem lider av att jag även har de där andra 99.900 låtarna?

aliquis
2006-06-05, 22:15
10kr i kassettavgift på en dvd-r är väl också ok OM det är lagligt att bränna ner vad för skit som helst på skivan. Då får ju industrin ändå 10kr, och folk kommer antagligen bränna 200 skivor istället för att gå o köpa 4 eller vadfan de nu skulle köpa. Problemet är ju då att man får betala för deras produkt på en del skivor som inte används till JUAREZ!"

Nize
2006-06-05, 23:03
Bra och bra, en miljard eller en miljon nedladdningar? En miljard antar jag? Kanske ok mätt jämfört med singlar med knappast mot annan fildelning, hur många låtar har laddats ner under samma tid? 20 miljarder? ...


Ja, det är ju långt (och då menar jag verkligen långt) ifrån alla illegala nedladdningar som innebär förlorade inkomster för bolagen.

Nize
2006-06-05, 23:05
Nån som sett det här... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=550281&previousRenderType=6


Verkar som det kan finnas hackers åt andra hållet också....


allan

Mig veteligen är det ännu inte verifierat att det verkligen är medlemslistan som har kommit ut. Det pratas om att det kan vara en lista på forummedlemmar.

aliquis
2006-06-05, 23:05
Undra hur mycket av köpen som är jag-vill-göra-rätt-för-mig och hur mycket som är hej-jag-är-så-ball-som-hänger-på-itunes-med-min-ipod, spelar ju dock ingen roll vilket ;)

rQx
2006-06-05, 23:16
Fattar inte alla som ska ha allt gratis, billigt är inte nog för vissa.
Varför börjar ni inte arbeta svart och fiffla med försäkringar också?
Någon måste ha betalt för det dom gör.

LadyG
2006-06-06, 00:42
Jag skulle inte tjuvläsa tidningen i butiken heller om jag inte hade råd att köpa den, hur bra den än är.

Surt om de höjer trafikavgifterna på bredband bara för att det finns snåljåpar som inte betalar för sig.

Som de som plankar i t-banan. Inte betalar tv-avgiften.

Snyltare, allihop.

Bolio
2006-06-06, 00:47
Snyltare, allihop.

Du med, varje gång du använder någon annans idéer, vilket du gör hela tiden.

Doctor Snuggles
2006-06-06, 01:03
Den ska vara blå, med rosa prickar.

aliquis
2006-06-06, 08:21
Fattar inte alla som ska ha allt gratis, billigt är inte nog för vissa.
Varför börjar ni inte arbeta svart och fiffla med försäkringar också?
Någon måste ha betalt för det dom gör.Det är ju inte billigt.
Dessutom hade jag aldrig köpt större delen av det ändå.

aliquis
2006-06-06, 08:27
Jag tänker mig något sådant här:
http://www.millennium.berkeley.edu/images/psi_dells.jpg
http://i2lab.ucf.edu/Facilities/i2cluster-front2.jpghttp://i2lab.ucf.edu/Facilities/i2cluster-backbottom.jpg
http://www.roalan.com/images/pxg6.jpg

Även om jag gillar blå med rosa prickar också.

Nitrometan
2006-06-06, 08:31
Du med, varje gång du använder någon annans idéer, vilket du gör hela tiden.
Tänk vad jobbigt om alla var tvungna att bara använda sina egna idéer! :thumbup:

aliquis
2006-06-06, 08:33
Tänk vad jobbigt om alla var tvungna att bara använda sina egna idéer! :thumbup:Du, det där synsättet har jag redan patenterat, mina advokater hör av sig imorrn.

Nitrometan
2006-06-06, 08:58
Du, det där synsättet har jag redan patenterat, mina advokater hör av sig imorrn.
Ingen idé. Tankarna tänktes i Grekland för 3000 år sedan - så de befinner sig sedan länge i "the public domain".

Någon får hitta på nåt bättre.

aliquis
2006-06-06, 08:59
Ingen idé. Tankarna tänktes i Grekland för 3000 år sedan - så de befinner sig sedan länge i "the public domain".

Någon får hitta på nåt bättre.Fan att de inte hade några lagar för att hålla sin egen kunskap för sig själva på den tiden :/

aliquis
2006-06-06, 09:10
http://www.aftonhoran.se/vss/nyheter/story/0,2789,836900,00.html.hahabajsland.com

aliquis
2006-06-06, 09:12
Hah, sämst ursäkt också:
"Ivar Wenster säger till TT:
– Det kan bli intressant med en dom som säger att Wenster har laddat ned musik som han en gång köpte på 70-talet i formen av en LP, men att han nu saknar skivspelare och i stället använder ny digital teknik." ("Ivar Wenster medger att han inte enbart laddat ned musik som han en gång i tiden har betalat för.")

timoat
2006-06-06, 09:30
Plus att han verkar vara en dryg jävel som talar om sig själv i tredje person...
Han borde inte få sitta kvar. Det är ju som att skatteministern medger att han har svartjobbare och köper elektronik för privat bruk på företaget. Wait a minuet...

Nitrometan
2006-06-06, 10:11
http://www.aftonhoran.se/vss/nyheter/story/0,2789,836900,00.html.hahabajsland.com
Här finns mer. Lokaltidningen...
http://www.blt.se/article.php?args=742680,102;151;0;0

Och här...
http://www.blt.se/article.php?args=742443,102;151;0;0

rQx
2006-06-06, 11:38
Det är ju inte billigt.
Dessutom hade jag aldrig köpt större delen av det ändå.
Billigt om man jämför med vem? Jag har i alla fall råd till 100 kr för en cd skiva.
Så det du inte inte vill köpa laddar du ner istället för att lyssna på? Om det är bra nog att lyssna på varför inte köpa? :)

aliquis
2006-06-06, 13:31
Billigt om man jämför med vem? Jag har i alla fall råd till 100 kr för en cd skiva.
Så det du inte inte vill köpa laddar du ner istället för att lyssna på? Om det är bra nog att lyssna på varför inte köpa? :)Vad finns det att jämföra med? Det är inte billigt jämfört med att lyssna på radio, eller en banan. Det mesta är inte bra nog att lyssna på, men det kan jag ju inte veta innan jag har laddat ner det ;/
Men det är så drygt att sortera bort all skit så jag orkar inte tanka massa musik.

Kimptt
2006-06-06, 19:21
Att den kommer bli gratis igen och laglig kan vi ju glömma, men har ni några förslag på hur det skulle kunna se ut?

Själv skulle jag kunna tänka mig att betala en fast månadskostnad och genom det få tillgång till all film och musik som jag vill dra hem.

Känns som en smart lösning som gynnar alla är viktigare än detta krig som är på g...


Jag skulle inte kunna tänka mig att betala fast månadskostnad för att få film och musik. Är vi i sverige smarta så låter vi det här med piratkopiering vara.

Musik - Artisterna tjärnar på att deras musik sprids (fler hör dom live, köper deras T - shirts osv..
Utländska filmer, program osv som laddas ned av oss i sverige är vi vinnare på...

rQx
2006-06-06, 19:47
Vad finns det att jämföra med? Det är inte billigt jämfört med att lyssna på radio, eller en banan. Det mesta är inte bra nog att lyssna på, men det kan jag ju inte veta innan jag har laddat ner det ;/
Men det är så drygt att sortera bort all skit så jag orkar inte tanka massa musik.
Radion får betala för att spela den iofs så gratis är den ju inte direkt. Man kan väl provlyssna innan man laddar ner från cdon.com ?

aliquis
2006-06-06, 20:06
Var är den gamla tråden? Vad hette den?
http://peoshemsida.se/temp/tpb_beslag.pdf

aliquis
2006-06-06, 20:07
Radion får betala för att spela den iofs så gratis är den ju inte direkt. Man kan väl provlyssna innan man laddar ner från cdon.com ?Du behöver inte betala något om du inte har en TV, och har du en TV betalar du egentligen för Sveriges Radios kanaler och inte de kommersiella kanalerna som finansieras med reklam.

Trance
2006-06-06, 20:08
Jag skulle inte kunna tänka mig att betala fast månadskostnad för att få film och musik. Är vi i sverige smarta så låter vi det här med piratkopiering vara.

Musik - Artisterna tjärnar på att deras musik sprids (fler hör dom live, köper deras T - shirts osv..
Utländska filmer, program osv som laddas ned av oss i sverige är vi vinnare på...

Om en artist säger att nej, jag tjänar inte på det. Jag vill inte att du sprider min musik. Här är siffror som visar det. Kan du fortfarande ta samma moraliska position då?

Du vill ha saker gratis som jag..och har som jag blivit van vid det. Då är det svårt att ge sig. Som om staten skulle finansierat alla gymkort och helt plötsligt slutat, då skulle det bli hyfsat mycket gnäll på forumet.

Allan
2006-06-06, 20:08
Var är den gamla tråden? Vad hette den?
http://peoshemsida.se/temp/tpb_beslag.pdf

Om du höll dig i en tråd istället för att starta nya hela tiden skulle du kunna hitta den. Jag har slagit ihop lite trådar - vad är det du letar efter?


allan

Allan
2006-06-06, 20:11
Grejen är fortfarande att det kostar pengar att producera saker. Hittills har jag inte sett nåt realistiskt alternativ till hur det skulle gå till. Hur får man ihop de miljoner som det kostar att producera t ex Metallicas album, med marknadsföring etc? Och detta innan killarna ens tjänat nåt?

allan

Kimptt
2006-06-07, 19:48
Om en artist säger att nej, jag tjänar inte på det. Jag vill inte att du sprider min musik. Här är siffror som visar det. Kan du fortfarande ta samma moraliska position då?

Du vill ha saker gratis som jag..och har som jag blivit van vid det. Då är det svårt att ge sig. Som om staten skulle finansierat alla gymkort och helt plötsligt slutat, då skulle det bli hyfsat mycket gnäll på forumet.

Går väl inte att jämföra så?. " Om staten skulle finansierat alla gymkort" men då är det ju svenska pengar som används. Om vi tankar ned film och musik och 90% av allt är utländska grejer(mest amerikanska) så är väl vi vinnarna?

rQx
2006-06-07, 20:20
Du behöver inte betala något om du inte har en TV, och har du en TV betalar du egentligen för Sveriges Radios kanaler och inte de kommersiella kanalerna som finansieras med reklam.
Indirekt betalar du väl för musik i radion genom skatten du betalar? Eller har jag fattat det fel hur sveriges radio finansieras :S