handdator

Visa fullständig version : Bli av med mat-o-vanor


Perscitus
2006-06-04, 20:26
Jag har på sistone fattat tycke för chips, och blivit några påsar i veckan till och med. Bestämde mig idag för att göra något åt saken. Sagt och gjort sprang jag ner och köpte två 300-grams påsar som jag vräkte i mig. Är nu fruktansvärt illamående och på gränsen att kräkas, vill aldrig mer tänka på chips igen. Äckliga tanke! *spy* Hoppas att efter detta kommer jag associera chips med illamående. Det är jobbigt att behöva gå och spjäka sig hela tiden, bättre om man inte ens blir sugen på det.

Är det någon annan som med framgång använt denna metod?

nemd
2006-06-04, 20:33
Det funkar inte. Jag har gjort så massa gånger. DÅ tänker man fyfan aldrig mera chips. Sen dagen efter tänker man, fan va gott det skulle vara med chips. Man får bekämpa suget.

AlexGBG
2006-06-04, 20:34
Jag har på sistone fattat tycke för chips, och blivit några påsar i veckan till och med. Bestämde mig idag för att göra något åt saken. Sagt och gjort sprang jag ner och köpte två 300-grams påsar som jag vräkte i mig. Är nu fruktansvärt illamående och på gränsen att kräkas, vill aldrig mer tänka på chips igen. Äckliga tanke! *spy* Hoppas att efter detta kommer jag associera chips med illamående. Det är jobbigt att behöva gå och spjäka sig hela tiden, bättre om man inte ens blir sugen på det.



Är det någon annan som med framgång använt denna metod?

det låter ungefär som alla som på nyårsdagen, midsommardagen, och eventuellt annandag jul lovar dyrt och heligt att ALDRIG MER DRICKA!
förän nästa helg

Perscitus
2006-06-04, 20:36
Det låter ju inge lovande. Får se hur resultatet blir de nästkommande dagarna, för mer chips blir det nästan aldrig igen i vilket fall som helst, frågan är bara om jag kommer längta eller inte. :)

Yes
2006-06-04, 20:43
Jag hade istället gjort som så att när chipssuget slår till håller jag ut tills jag börjar bli riktigt hungrig. Sedan, istället för chips, fixar jag riktigt käk. Efter en stor portion mat finns varken hunger eller chipssug kvar. Man känner sig helt enkelt tillfredsställd, och efter ett tag när man gjort det valet tillräckligt många gånger kommer känslan av tillfredsställelse kopplas samman med bra mat - inte chips. Lite förenklat i varje fall, finns ju fler saker man kan göra.

pilt77
2006-06-04, 20:54
chips är jättegott, fortsätt ät men rör på dig lite mera så är det inga problem

hallar
2006-06-04, 20:56
Eller så bestraffar/kompenserar du på något vis.

Detta är en utmärkt väg att ramla in i en ätstörning. Du kan t ex tvinga dig till X antal morgonpromenader, kräkas upp maten, orsaka dig fysisk skada. Försöker inte vara rolig nu men om man börjar pyssla med sådant här är det varningstecken.

High1ander
2006-06-04, 20:56
Jag bryr mig inte.

I gymnasiet åt jag snabbmat en gång varje dag. Tog mig mindre än ett halvår att bli av med de 9-10 kg jag gått upp.

Nu äter jag dåligt med mat, men så länge musklerna blir större och starkare så bryr jag mig inte. Sen så är jag så pass "deffad" nu så lite fett skadar inte.

Dvs. så länge du inte blir fetare (eller får sämre "hjärta") så skadar det knappt, jag menar, vissa "brister behöver man" eller man behöver inte må dåligt av att ha dem. - Löser sig i slutändan.

King Grub
2006-06-04, 20:57
Mitt råd brukar vara: "ta dig i kragen".

Zakath
2006-06-04, 21:16
Kognitiv beteendeterapi med negativ förstärknining fungerar ju för det mesta, men för det mesta krävs det många fler upprepningar än en för att den negativa associationen ska bli varaktigt. Speciellt eftersom du förmodligen har väldigt många positiva associationer till chips så kan det nog bli väldigt väldigt svårt att ersätta dem med negativa.

För när du redan byggt upp dina positiva associationer krävs det bara en intermittent förstärkning [=det krävs inte att "belöningen" kommer varje gång, utan bar någon gång ibland] av dem för att de inte ska försvinna. Därför så "försvinner" hela den negativa associationen i.o.m. en ny positiv förstärkning.

Detta är mest spekulationer från min sida baserat på det jag kan om kognitiv beteendeterapi, kommer jag ihåg rätt?

Som slutsats så kan man nog säga att kognitiv beteendeterapi kanske skulle vara lite overkill för detta problem. Att ta dig i kragen blir nog både billigare och mer givande, efter ett tag kommer lockelsen att försvinna, och när den inte gör det så är det bara att stå emot.

Zakath
2006-06-04, 21:18
Jag hade istället gjort som så att när chipssuget slår till håller jag ut tills jag börjar bli riktigt hungrig. Sedan, istället för chips, fixar jag riktigt käk. Efter en stor portion mat finns varken hunger eller chipssug kvar. Man känner sig helt enkelt tillfredsställd, och efter ett tag när man gjort det valet tillräckligt många gånger kommer känslan av tillfredsställelse kopplas samman med bra mat - inte chips. Lite förenklat i varje fall, finns ju fler saker man kan göra.

Det var ett bra tips, att ersätta behovet med ett annat!

Liten Men Fet
2006-06-04, 21:37
Mitt råd brukar vara: "ta dig i kragen".

Mycket bra råd, sluta köpa chips/godis eller vad det är som ni vill sluta med. Det kräver trots allt en aktiv handling att stoppa ner varorna i korgen och så svagt psyke så man inte kan motstå en sån frestelse är det inte troligt att ni har.
Efter någon vecka har suget försvunnit.

Mental
2006-06-04, 22:54
Skulle det funka så hade folk slutat med alkohol för länge sedan :D

JustinCredible
2006-06-04, 22:57
Försökte göra nåt liknande med Ben&Jerry glass. Jag är illamående efter varje gång men nästa dag är den känslan borta och jag behöver min caramel chew chew fix.

Überbiffen
2006-06-04, 23:04
Ät mer mat.. svårt att tänka mig någon som blir sugen på chips (eller whatever) när man konstant är mätt. Så fungerar det för mig iaf.. dom gånger jag blir sugen på skit är när jag av någon anledning missat/hoppat en måltid.

Cerberus
2006-06-04, 23:18
Vissa människor tenderar äta skräpmat för de associerar njutning med det och när de möter motgångar så hjälper det dom att må bra för stunden.

Det finns en anledning till att en del människor missbrukar mat.

Dock inget sagt om att det inte går att ändra på sin livsstil men jag tror inte allt är så jäkla svart och vitt.

grisbil3n
2006-06-05, 00:43
Jag har väl mera det problemet med god skit generellt, lr problem ska jag inte säga iofs.

Axmode
2006-06-05, 00:45
Vissa människor tenderar äta skräpmat för de associerar njutning med det och när de möter motgångar så hjälper det dom att må bra för stunden.

Det finns en anledning till att en del människor missbrukar mat.

Dock inget sagt om att det inte går att ändra på sin livsstil men jag tror inte allt är så jäkla svart och vitt.

Precis, jag får ibland känslan: "MÅSTE ÄTA UTE". Även fast jag har mat hemma och inte vet vad jag är sugen på.

High1ander
2006-06-05, 00:53
Vissa människor tenderar äta skräpmat för de associerar njutning med det och när de möter motgångar så hjälper det dom att må bra för stunden.

Det finns en anledning till att en del människor missbrukar mat.

Dock inget sagt om att det inte går att ändra på sin livsstil men jag tror inte allt är så jäkla svart och vitt.

Fet mat skickar ju ut endorfiner.

Själv så åt jag en jävla massa munkar precis innan jag åkte hem från USA, inte för jag var så sugen, utan för jag tyckte det var kul, och för jag kan :D

Cerberus
2006-06-05, 01:08
kolhydrater stimulerar serotonin-utsöndring i hjärnan, fast man brukar oftast va sugen på kolhydrater+fett=godis och inte pasta, ris och potatis(inte jag iaf men man kan ju byta om vanorna).

Perscitus
2006-06-05, 22:25
Jag blir glad av att äta chips för det smakar så gott, och jag går heller inte upp något i vikt av det, utan jag vill bara undvika det då det inte är det hälsosammaste man kan stoppa i sig. Jag tror nog det bästa är att som Grub med flera säger, ta sig i kragen. Har aldrig varit sugen på sånt här förut, så köpte jag en chipspåse, och en till, så blev det en vana lite då och då som nu jag helt enkelt måste avvänja mig från.

Håller med dig Hallar att det inte är så sunt att göra så, tänkte bara om det kunde bespara mig att hålla på och "stå emot". Nej nu ska jag gå och lägga mig istället och inte äta några fler chipspåsar, återkommer nästa gång ett sånt där otyg slinker ner. ;)

Karl_alfred
2006-06-05, 22:47
Mitt råd brukar vara: "ta dig i kragen".
Exakt! Så sjukt dålig diciplin folk har egentligen, hur svårt är det?

Tips på vägen kan dock vara:
* Ät mycket av den bra maten
* ät så ofta att du aldrig blir hungrig

bear.flowertwig
2006-06-05, 22:54
Öka träningsdosen, förutom att du får större svängrum att stoppa i dig kalorier så minskar det drastiskt(iaf för mig) behovet att stoppa i mig skräp.

Väg och räkna ut vad du äter(jämför med ditt behov). Energi och innehåll. Det är kul och lärorikt att se vad man stoppar i sig och man får snabbt ett hum om vad man behöver och inte. Dessutom är det ganska avskräckande när man inser hur energitätt skräpmat/godis/läsk verkligen är.