handdator

Visa fullständig version : påverka förbränningen under dagen?


putteb
2006-06-04, 18:28
Efter att ha studerat tidigare trådar har jag uppfattat att den dagliga förbränningen, vid minskat kaloriintag, minskar långt ifrån så mycket som minskningen av kaloriintaget.

Här är en post av grub http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1295983&postcount=11

Nu undrar jag om det förekommer några betydande skillnader av förbränningen under dagen om vi bortser från den fysiska aktiviteten? Frågan är alltså om man genom maten kan påverka förbränningen? Gör det någon skillnad att äta flera måltider mer utspritt? Hur stor skillnad kan det göra att äta starka kryddor t ex?

Ola Wallengren
2006-06-04, 20:42
Att äta fler måltider ökar inte förbräninngen, snarare tvärt om.
Kryddor kan kanske ge en marginell effekt men utan praktisk betydelse.

putteb
2006-06-04, 20:59
Det låter konstigt att utspridda måltider skulle minska förbränningen. Det rekommenderas ju att man äter fler måltider istället får färre men stora. Men går förbränningen upp eller ner just efter en måltid?

King Grub
2006-06-04, 21:01
Förbränningen höjs när du ätit. Äter du många små måltider ökar förbränningen många gånger, men lite per gång. Äter du få måltider ökar förbränningen färre gånger, men desto mer åt gången. Det jämnar ut sig.

Den termogena effekten av födointag är energirelaterad. Äter du 3000 kcal under dagen fördelat på 6 måltider får du 6 små termogena effekter, men fördelar du dom 3000 kcal på 3 måltider i stället får du 3 dubbelt så stora termogena effekter.

Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging.

Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

putteb
2006-06-04, 21:13
tack för det! Men jag antar att det är bäst att äta utspritt om man vill deffa med tanke på hungern.

Nordenator
2006-06-04, 21:30
Sen blodsockerfallen.. Käker du 2 mål och inget mellan kommer du ju vara astrött timmarna innan födan.

King Grub
2006-06-04, 21:33
tack för det! Men jag antar att det är bäst att äta utspritt om man vill deffa med tanke på hungern.

Ja, och protein kan man inte lagra för framtida behov, så det är bäst att tillföra regelbundet.

Breakmedown
2006-06-04, 23:04
Är inte så insatt i ämnet men är det inte så att kroppen går till ett mer och mer katabolt tillstånd efter ungefär 3-4 timmar utan födotillskott? Alltså borde 3 mål istället för 6 vara mycket sämre ur den synpunkten.
Correct, yes no? :)

Pepz
2006-06-05, 08:30
Är inte så insatt i ämnet men är det inte så att kroppen går till ett mer och mer katabolt tillstånd efter ungefär 3-4 timmar utan födotillskott? Alltså borde 3 mål istället för 6 vara mycket sämre ur den synpunkten.
Correct, yes no? :)


Ja, och protein kan man inte lagra för framtida behov, så det är bäst att tillföra regelbundet.

*rolleyes*

pragmatist
2006-06-05, 09:52
Å andra sidan, om man t.ex. käkar julbord och får i sig ~100 gram långsamt protein på en gång så lär man inte behöva fylla på igen efter redan 3 timmar.