handdator

Visa fullständig version : datorn krånglar


tenchi
2006-06-04, 17:57
Har problem med datorn som ibland inte vill gå igång utan att jag gör en systemåterställning. Testade att installera en ny hårddisk som jag tidigare kört som extern. Då vill den inte alls, hur många systemåterställningar jag gör. Hårddisken fungerar när jag är i felsäkert läge och kollar Den Här Datorn. Då finns den där och man kan klicka på den och se filerna som finns där. Den är inte byglad så den står som Slave.

Plockar jag ur hårddisken så startar datorn som vanligt. Dock får jag ibland göra systemåterställning.

Körde ett program som visade BIOS-type osv... kanske nån fattar nåt:
Bios type: Award Modular BIOS v6.00PG
Bios date: 02/27/01
Bios ID: 02/27/2001-i815EP-ITE871-6A69RS2CC-00
OEM Sign-on: 7IS2-2AA2
Super I/O: ITE 8712F rev 4 found at port 2Eh
Chipset: Intel 1130 rev 2

Moderkortet är ett SOYO, hittade texten SY-71S2 på moderkortet. På deras hemsida står det visserligen SY-7IS2 (inte 1 utan i).

Jag blir galen på datorer.... what to do?

Piranha
2006-06-04, 18:38
Har problem med datorn som ibland inte vill gå igång utan att jag gör en systemåterställning. Testade att installera en ny hårddisk som jag tidigare kört som extern. Då vill den inte alls, hur många systemåterställningar jag gör. Hårddisken fungerar när jag är i felsäkert läge och kollar Den Här Datorn. Då finns den där och man kan klicka på den och se filerna som finns där. Den är inte byglad så den står som Slave.

Plockar jag ur hårddisken så startar datorn som vanligt. Dock får jag ibland göra systemåterställning.

Körde ett program som visade BIOS-type osv... kanske nån fattar nåt:
Bios type: Award Modular BIOS v6.00PG
Bios date: 02/27/01
Bios ID: 02/27/2001-i815EP-ITE871-6A69RS2CC-00
OEM Sign-on: 7IS2-2AA2
Super I/O: ITE 8712F rev 4 found at port 2Eh
Chipset: Intel 1130 rev 2

Moderkortet är ett SOYO, hittade texten SY-71S2 på moderkortet. På deras hemsida står det visserligen SY-7IS2 (inte 1 utan i).

Jag blir galen på datorer.... what to do?

Det behöver inte ha med disken att göra bara för det yttrar sig där, plocka ut och i minnen och processor, kolla att dem sitter i ordentligt, är minnen av olika tillverkning prova att byta plats på dem.

tenchi
2006-06-04, 19:26
jag har tre st 128Mb minnen i. 2 är av samma märke. Det krånglade när jag först installerade dem, men då provade jag det som du tyckte jag skulle göra: byta plats osv. Ska prova att plugga i disken igen och se om det hjälper.