handdator

Visa fullständig version : Hur avnjuter ni whiskey/whisky?


Diggler
2006-06-03, 22:25
poll.

Devoid
2006-06-03, 22:29
Rumstempererad utan någonting i.
Nu blev man ju sugen bara för det, får gömma nyckeln till barskåpet för mig själv...

Diggler
2006-06-03, 22:29
Som den är är då givetvis menat upphälld i glas till skillnad från alternativet under*uppdate* *uppdate*

jwzrd
2006-06-03, 22:30
Rumstempererad med ett glas kallt vatten till.

andeN.
2006-06-03, 22:32
Inte alls... än.

Trance
2006-06-03, 22:35
Inte alls...längre?

Jag hade en period när jag testade lite olika whiskys, jag lärde mig uppskatta det hyfsat men kom på att det var trots allt ingen njutning för mig. Så då slutade jag dricka det, njuter mer av ett glas vin.

Kan fortfarande ta en om det bjuds, men för att riktigt njuta av den skall jag nog vara lite full. Is eller inte etc spelar inte så stor roll.

work_hunter
2006-06-03, 22:36
Rumstempererad, som den är.

Eller rumstempererad whisky med kaffe, sockerbitar och vispgrädde, Irish Coffee (http://sv.wikipedia.org/wiki/Irish_Coffee)

Honn
2006-06-03, 22:36
Rumstempererad med ett glas kallt vatten bredvid för mig med.
Fasen nu blev jag ju sugen.

Tolkia
2006-06-03, 22:37
Whisky smakar ju som att slicka på en (ek?)bräda. *spy*

Jense
2006-06-03, 22:37
som den är, vissa med nån droppe vatten i, t.ex laphrog

jack daniels dricks ur flaskan

Jense
2006-06-03, 22:37
Whisky smakar ju som att slicka på en (ek?)bräda. *spy*


det är inte vårt fel att du har dåligt utvecklat smaksinne. You can't be the best all the time! för att spisa upp mitt inlägg.

Tenzu
2006-06-03, 22:38
med lite vatten i, inte is.

Diggler
2006-06-03, 22:40
jack daniels alternativt statesman i snapsglas för trådskaparns del. :cheers:

Dissector
2006-06-03, 22:41
Gillar inte riktigt on the rocks. Blir för blöt smak. Något litet lägre än rumstempererad. Då gillar jag den =)
Möjligt med ett glas vatten vid sidan av.

Barkbiten
2006-06-03, 22:41
de flesta med lite vatten i, aldrig is

dynamo
2006-06-03, 22:43
Oftast rumstempererad i glas. Ibland åker en klunk direkt från flaskan. Nån gång har jag i några isbitar i glaset.

Arne Persson
2006-06-03, 22:44
Snapsar den tyvärr. Oavsett mängd i glaset.

shadowfire
2006-06-03, 22:45
Beror på vilken sort det är, eventuellt med 2-3 droppar vatten i när det gäller vissa single malt (lärde mig av Edinboro Whisky Society)... o dricker aldrig Whiskey utan bara Whisky. True Scottish.

Yes
2006-06-03, 22:55
Som den är eller med lite vatten i, och oftast alldeles för mycket.

AlexGBG
2006-06-03, 22:59
med vatten ibland, aldrig is.

gillar man smaken så bör man väl förövrigt inte ha is i..

ugglan
2006-06-03, 23:16
oftast lite vatten i

Pudzianovski
2006-06-03, 23:18
En is bit eller två. Inte vatten.

timoat
2006-06-03, 23:23
Coca Cola?

Fatalist
2006-06-03, 23:41
Som den är med nåt salt till! :)

Herregud spä ut *screwy*

Liten Men Fet
2006-06-03, 23:59
Skillnad på whiskey och whisky.

Dom single malt jag har dricker jag rena eller med vatten i.
Bourbon skulle jag dricka med cola och/eller med is i eller shota.

Bra whisky ska man inte ha is i för kylan förstör många smak-aromer, vatten tycker jag är bra för det tar bort en del av spritigheten.

Jag hade 9 liter fin whisky, mest islay, hemma efter min tripp till kosovo. Tyvär börjar det ta slut nu, bara nån liter kvar. *cry*

Bourbon är ju som vilken sprit som helst men min 21 åriga Balvenie eller 18 åriga glenlivet är riktigt fina. Sen har jag en GlenMorangie cask strength som är god men kräver lika mycket vatten som sprit för den är 60 procentig.

@Arne P: Kommer du till linköping kan du få smaka whisky som är så god att det knullar i munnen på dig så ska jag nog få dig att inte svepa den, som tack för du var en av dom som lurade in mig på greppträning.

Styrkebyggare
2006-06-04, 00:10
Rökiga och komplexa whiskies (Lagavulin, Laphroaig, Ardbeg, Talisker mfl) föredrar jag att avnjuta med några droppar vatten i. Övriga drickes outspädda.

Droog
2006-06-04, 00:17
Man kan ju inte göra en poll men vatten och is i samma altenativ. De flesta som gillar whisky uppskattar nog någon droppe vatten i beroende på sort och styrka men is däremot sabbar bara smaken.

Liten men fet: Inte menar du väl att Glenlivet och Balvenie 21yo är bourbon? Lagrad till viss del på bourbonfat kanske men någon måtta får det väl vara? :MrT:

Liten Men Fet
2006-06-04, 00:17
Rökiga och komplexa whiskies (Lagavulin, Laphroaig, Ardbeg, Talisker mfl) föredrar jag att avnjuta med några droppar vatten i. Övriga drickes outspädda.

Jag har en flaska 10 årig Ardbeg här och även om jag gillar rökiga whisky så jävlar i helvete vad tjärig den är, att den är rätt ung gör att den har en rätt spritig eftersmak som tillsammans med rökigheten gör att tungan krullar sig och blir hårig.
Den MÅSTE jag späda ganska hårt.
Resten av Islay sortimentet har jag aldrig upplevt samma sak med.

Liten Men Fet
2006-06-04, 00:18
Liten men fet: Inte menar du väl att Glenlivet och Balvenie 21yo är bourbon? Lagrad till viss del på bourbonfat kanske men någon måtta får det väl vara? :MrT:

Nä det hoppas jag verkligen inte att jag menade, då ska jag ha smisk.
Jag må vara onykter men så full hoppas jag att jag inte är.

Arne Persson
2006-06-04, 00:22
Skillnad på whiskey och whisky.

Dom single malt jag har dricker jag rena eller med vatten i.
Bourbon skulle jag dricka med cola och/eller med is i eller shota.

Bra whisky ska man inte ha is i för kylan förstör många smak-aromer, vatten tycker jag är bra för det tar bort en del av spritigheten.

Jag hade 9 liter fin whisky, mest islay, hemma efter min tripp till kosovo. Tyvär börjar det ta slut nu, bara nån liter kvar. *cry*

Bourbon är ju som vilken sprit som helst men min 21 åriga Balvenie eller 18 åriga glenlivet är riktigt fina. Sen har jag en GlenMorangie cask strength som är god men kräver lika mycket vatten som sprit för den är 60 procentig.

@Arne P: Kommer du till linköping kan du få smaka whisky som är så god att det knullar i munnen på dig så ska jag nog få dig att inte svepa den, som tack för du var en av dom som lurade in mig på greppträning.


Tack! Låter spännande! Min yngsta syrra jobbade på Systemet under flera år som EU certifierad Whiskyutprovare. Hon är ganska insatt i ämnet!

Liten Men Fet
2006-06-04, 00:22
Jag skrev illa och det blev syftningsfel, jag borde ha en varning och utskällning för förtal. Möjligtvis polisanmälan också för hets mot folkgrupp, skottarna då.

Cerberus
2006-06-04, 00:24
Jag brukar hälla det i avloppet, SÅ avnjuter man whiskey! HA!

Kan påpeka att jag inte gillar whiskey alls, tycker osötad alkohol smakar rövhål generellt.

Droog
2006-06-04, 00:24
Äsch, det gör inget men tänk på hur lätt gymmyter sprider sig bland de okunniga. För oss som är kulturmänniskor gör det ju inget men det kan ju störta den obildade klassen i fördärvet.

Liten Men Fet
2006-06-04, 00:25
Tack! Låter spännande! Min yngsta syrra jobbade på Systemet under flera år som EU certifierad Whiskyutprovare. Hon är ganska insatt i ämnet!

Hur gammal är din yngsta syrra? :naughty:

Det låter som om du fått dig en dos redan av vad som är bra och vad som är mindre bra. Då kanske jag kan få lite tips istället..

Droog
2006-06-04, 00:29
Nä, nu har jag druckit upp min gainer efter ett sent kvällspass. Avslutar kvällen med en Bunnahabhain 28yo innan jag knyter mig. Life is gooood. :cool:

Ottenbaum
2006-06-04, 01:06
Kall, med 2 isbitar och några droppar vatten.

mela
2006-06-04, 01:15
Irish coffee anyone?

Callister
2006-06-04, 01:17
Som den är med en god cigarr till, lite vatten i gör iofs bara gott.

Arne Persson
2006-06-04, 01:26
Hur gammal är din yngsta syrra? :naughty:

Det låter som om du fått dig en dos redan av vad som är bra och vad som är mindre bra. Då kanske jag kan få lite tips istället..


Ha ha! 43 år tror jag? Hon är numera redaktör för någon mer avancerad korsordstidning. Vi har annars aldrig diskuterat Whisky något närmare.

mathor
2006-06-04, 02:23
Tillsammans med cointreau och ginger ale.

ugglan
2006-06-04, 02:30
Tillsammans med cointreau och ginger ale.

Låter inget vidare, vad kallas det?

Janna
2006-06-04, 07:34
Tycker inte alls om whiskey. Har dock druckit det vid ett tillfälle mitt ute i skogen i Kitellfjäll, vi var där på "konferensresa". En av ägarna till företaget, vår bolagsjurist, och ett par kollegor från pariskontoret och jag smög iväg från vårt hotell ganska sent och det bar iväg till en liten bar och stugby en bit iväg (dit vi absolut inte fick gå för vår VD). Tyvärr hade de ingen bra whisky där så vi shottade Jack Daniels. Vi drack ganska mycket och minnena är lite luddiga men jag kommer ihåg att killen i baren var stor och såg lite halvgalen ut, stämningen på hela stället kändes lite twin peaks . Det togs en hel del bilder därinne den kvällen men dessa censurerades bort helt och hållet från vår server där vi brukar lägga upp bilder från våra företagskonferenser m.m. wonder why :laugh:

skaparn
2006-06-04, 07:40
Som den är, och mycket med näsan faktiskt. En liten skvätt räcker väldigt länge eftersom jag gillar att sitta och sniffa lika mycket som jag gillar att smaka.

Styrkebyggare
2006-06-04, 07:40
Jag har en flaska 10 årig Ardbeg här och även om jag gillar rökiga whisky så jävlar i helvete vad tjärig den är, att den är rätt ung gör att den har en rätt spritig eftersmak som tillsammans med rökigheten gör att tungan krullar sig och blir hårig.
Den MÅSTE jag späda ganska hårt.
Resten av Islay sortimentet har jag aldrig upplevt samma sak med.


Jo, Ardbeg är nog den fetaste och rivigaste av alla whiskies enligt min uppfattning. Dock tycker jag inte att Lagavulin (16 år i "standardutförande") står långt efter vad gäller rök, tjära och sälta. Karaktären är ju också likartad för Laphroaig (också tio år) och Talisker.

Hursomhelst så tycker jag att det är mycket lättare att njuta av smakämnena i en komplex whisky om man späder den något, eftersom inte smaklökarna bedövas på samma sätt då.
Whiskyprovare kör i 50% vatten, vilket krävs för att kunna utvärdera smakprofilen på ett tillförlitligt sätt (smaklökarna börjar bedövas betydligt redan vid en alkoholhalt på 20%). Så mycket vatten gör whiskyn föga njutbar för de flesta - däremot kan man uppskatta en outspädd whisky bättre om man en gång riktigt smakat sig igenom den enligt provningsstuket, eftersom man får ett litet "smakminne" på den (dvs lättare kan uppfatta smakerna i vid högre styrka).

Bronkitkorv
2006-06-04, 07:54
Helst en droppe vatten och en fin ciggar till och kanske Francisco Tarregas Gran jota på lilla stereon i köket. Bowmore föredrar jag men den är så dyr så det blir inte så ofta..

High1ander
2006-06-04, 08:13
Ogillar Whiskey, sist jag tog det var det för min lärare var skyldig mig en bira, han bjöd på en Whiskey med soda istället. Samtidigt som han utfrågar mig varför jag inte satt på vissa elever i hans klass, eller ens raggat på dem...

(ogillar inte Whiskey pga. det, utan det smakar bajsplätt)

Kwon
2006-06-04, 08:47
Konstig lärare du har Högländarn!

High1ander
2006-06-04, 08:51
Konstig lärare du har Högländarn!
Han är bäst, han hånar alla svenskar i klassen, inklusive mig. Iofs, han hånar alla sina elever :D

En annan lärare bjöd mig på en margarita när vi var ute (en till lärare som jag inte har som lärare gjorde också det) :D

Fast det är bara Whiskey-läraren jag kan gå ut och festa med... Är ju bara härligt när det är så.

Kwon
2006-06-04, 09:02
Han är bäst, han hånar alla svenskar i klassen, inklusive mig. Iofs, han hånar alla sina elever :D

En annan lärare bjöd mig på en margarita när vi var ute (en till lärare som jag inte har som lärare gjorde också det) :D

Fast det är bara Whiskey-läraren jag kan gå ut och festa med... Är ju bara härligt när det är så.

Tyckte bara det var en konstig fråga från Whiskey-läraren, ungefär som att han sonderade terrängen och ville kolla om han hade chans!

Not sayin' he's gay but it sounds weird! Better watch yo back Highlander!

High1ander
2006-06-04, 09:15
Tyckte bara det var en konstig fråga från Whiskey-läraren, ungefär som att han sonderade terrängen och ville kolla om han hade chans!

Not sayin' he's gay but it sounds weird! Better watch yo back Highlander!
Han säger saker som "Why are swedish girls allways so slutty when they go for vacation or leave sweden?" jag förklarar då snällt "Swedish girls are allways slutty" :D

Hade en snygg svart tjej i klassen som han säger "She is an oreo, black on the outside, white on the inside - I am fuckin' gonna miss her she is so hot - If I were you I would hit that."

andra roliga saker, han har en otroligt söt dotter på 1½ år. "Whenever I go out with my daughter women will come up start talkin', if you want, you can borrow her for pick-ups" :D så skämtar han vidare att han skulle kunna säga "Yeah, the mom died I child birth, and I had to raise her by myself - then the girls would sympathy fuck me." Han är ju gift så han skämtar ju om vad han säger, men grymt rolig lärare.

"Karl, you are 21, you don't have girlfriends then, you just fuck around!"

En riktigt mentor! :D

Kwon
2006-06-04, 09:17
Han säger saker som "Why are swedish girls allways so slutty when they go for vacation or leave sweden?" jag förklarar då snällt "Swedish girls are allways slutty" :D

Hade en snygg svart tjej i klassen som han säger "She is an oreo, black on the outside, white on the inside - I am fuckin' gonna miss her she is so hot - If I were you I would hit that."

andra roliga saker, han har en otroligt söt dotter på 1½ år. "Whenever I go out with my daughter women will come up start talkin', if you want, you can borrow her for pick-ups" :D så skämtar han vidare att han skulle kunna säga "Yeah, the mom died I child birth, and I had to raise her by myself - then the girls would sympathy fuck me." Han är ju gift så han skämtar ju om vad han säger, men grymt rolig lärare.

"Karl, you are 21, you don't have girlfriends then, you just fuck around!"

En riktigt mentor! :D

Haha ok nu hajjar jag. Rolig lirare, låter inte för gammal.

Sultanen
2006-06-04, 09:53
rakt upp o ner ur flaskan så klart =)

Mr Zero
2006-06-04, 10:39
Single malt som den är.
Cask strength eller vid whiskyprovning späder jag med vatten. Någon risig blended kan jag tom ta is i.

Coldsmith
2006-06-04, 10:45
Whisky njuter jag på det sättet som man ska njuta den. På bästa sätt helt enkelt. Vilket är att ta lite vatten i och dricka rumstempererad i en whiskykupa.

<= 12 sorter i samlingen just nu

Pepparkakssmurfen
2006-06-04, 10:56
Tål inte whisky längre,räcker med att lukta så blir jag *spy*

mathor
2006-06-04, 11:10
Låter inget vidare, vad kallas det?

"En sexa whiskey och cointreau med ginger ale tack."

ugglan
2006-06-04, 12:46
"En sexa whiskey och cointreau med ginger ale tack."

hö hö

Styrkebyggare
2006-06-04, 12:47
Single malt som den är.
Cask strength eller vid whiskyprovning späder jag med vatten. Någon risig blended kan jag tom ta is i.

Risiga blended kan man "Floyddricka" när man lagar käk, eller bjuda polare på som inte känner skillnad mellan Statesman och Macallan.

Bartman
2006-06-04, 13:03
Whiskey njuter man inte av, det spyr man bara av att lukta på.*spy*

Fettecke
2006-06-04, 13:24
ner med en 6a i ett whiskeyglas, och drick under en timme utan tillbehör..... det är lika högt klassat som en 5.0% ljus öl med chilinötter. helt underbart!

Rocco
2006-06-04, 13:35
Rumstempererad med ett glas kallt vatten till.

Teh best way!

Gripparn
2006-06-04, 13:36
Rumstempad och som den är. Tyckte till för en vecka sedan att whiskey smakade skit men efter att jag druckit det några gånger pga en förkylning så har jag verkligen börjat gilla det. Fick liksom för mig att man skulle bli frisk snabbare på det viset :)

Devoid
2006-06-04, 14:00
Det var faktiskt ett tag sedan jag drack utav mina flaskor, senast var när mina visdomständer krånglade och jag hade fruktansvärt ont ganska länge.
Jag fick inget starkare än "vanliga" ibumetin och de hjälpte inte ett skit, så då gick jag på mina Ardbeg, Laphroaig osv...

Detta var min räddning under de veckor jag gick med tandvärk, ta en mun findricka och skölj runt så känner man tillslut hur smärtan domnar bort, för en stund iallafall :)

Liten Men Fet
2006-06-04, 14:17
Ha ha! 43 år tror jag? Hon är numera redaktör för någon mer avancerad korsordstidning. Vi har annars aldrig diskuterat Whisky något närmare.

Aschdå, erbjudandet står kvar då iallafall.

Lagavulin 16 tycker jag är grymt god den med sen har jag några glenmorangie och auchentochan som är goda fast dom inte är islay och smakar tvära.
Måste nog ta en tur till skottland och besöka lite destillerier.

hahavaffan
2006-06-04, 14:19
I ett glas tillsammans med Coca Cola. Ungefär 30/70 blandning.

Papi
2006-06-04, 14:33
Nä, nu har jag druckit upp min gainer efter ett sent kvällspass. Avslutar kvällen med en Bunnahabhain 28yo innan jag knyter mig. Life is gooood. :cool:
Jag har fantastiska kompisar som vet vad jag gillar! Jag fyllde 30 för ett par månader sen och då fick jag en 27-årig Bunnahabhain Cask Strength och en 26-årig Single Cask Macallan! :bow:
Helt otrolig whisky!

MickeZZ
2006-06-04, 14:50
Antar att denna trad avser maltwhisky. Hur dricker jag min:

- Som riktiga skotska forstasigpaare, rumstempererad med knappt 1/3 vatten i (ska vara rent kallvatten utan klor etc). Om man inte fattar hur mycket aromer som frigors med en skvatt vatten i sa ar ens smak/doftlokar avdomnade. Det ar bara att testa att lukta/smaka sjalv med/utan.

- Ju mer man kyler sin maltwhisky, desto mindre aromer kan tunga/nasa uppfatta = anvand inte is eller kallt vatten.

- Tidpunkten for min whiskydrickning var tidigt 90-tal innan detta blev en hype i Stockholms innerstad, sedan dess kranskommuner och som nu tycks ha svept over ovriga landet (skrivet med glimten i ogat). :naughty:

Fartman
2006-06-04, 15:33
Tycker inte alls om whiskey. Har dock druckit det vid ett tillfälle mitt ute i skogen i Kitellfjäll, vi var där på "konferensresa". En av ägarna till företaget, vår bolagsjurist, och ett par kollegor från pariskontoret och jag smög iväg från vårt hotell ganska sent och det bar iväg till en liten bar och stugby en bit iväg (dit vi absolut inte fick gå för vår VD). Tyvärr hade de ingen bra whisky där så vi shottade Jack Daniels. Vi drack ganska mycket och minnena är lite luddiga men jag kommer ihåg att killen i baren var stor och såg lite halvgalen ut, stämningen på hela stället kändes lite twin peaks . Det togs en hel del bilder därinne den kvällen men dessa censurerades bort helt och hållet från vår server där vi brukar lägga upp bilder från våra företagskonferenser m.m. wonder why :laugh:

Ah, Kittelfjäll! Är det inte en underbar plats så säg? Jag har mina farföräldrar i grannbyn Henriksfjäll så jag är där titt som tätt.
Antar att det antingen var "Granen" eller "Kittelparken" som ni besökte.
Om det var vinter när ni var där antar jag att du prövade på utförsåkninngen, annars bör du faktiskt skämmas lite.

Ontopic: jag gillar inte whisky/whiskey och dricker det således inte.

Wain
2006-06-04, 15:44
Oftast som den är ur whiskykupa. Beroende på tillfälle och whisky så kan det även bli lite vatten, olika whiskydrinkar kan även de slinka ner ibland.

myggan
2006-06-04, 16:00
avnjuts jäkligt full, för att hedra slash och axl (JD of course) .. mår alltid skit efteråt *spy*

The_RobRoy
2006-06-04, 16:23
Farsan har blivit en såndär riktig lyxare också, dricker lagavulin, senast hade han någon äldre specialutgåva av lagavulin, själv tycker jag det är ruskigt slöseri med pengar och smakar *spy*

Ottenbaum
2006-06-04, 16:36
Tillsammans med cointreau och ginger ale.

Med cointreau har jag aldrig druckit, däremot med ginger ale är riktigt gott.
Det är en highball-cocktail som helt enkelt kallas whiskey and ginger.

Mandus
2006-06-04, 16:48
Jack Daniel's avnjuter jag helst blandad med Coca Cola, en personlig favoritdrink att börja kvällen med! Kan också hända att jag smuttar på den som den är. Kan uppskatta single-malt whisky också nån gång då och då.

Garnax
2006-06-04, 17:30
En fin Whiskey dricker jag ren som den är, blir jag bjuden på något
som inte smakar perfa brukar jag be om en isbit.

Nalfaren
2006-06-04, 17:33
Med coca-cola, is och utan whisky.

polaren
2006-06-04, 17:52
Prövade igår när jag var ute på stan, med en skvätt vatten i. Ingen höjdare precis! Gillar inte sprit överhuvudtaget faktiskt. Tacka vet jag mjölk och saft :)

Droog
2006-06-04, 17:59
Jag har fantastiska kompisar som vet vad jag gillar! Jag fyllde 30 för ett par månader sen och då fick jag en 27-årig Bunnahabhain Cask Strength och en 26-årig Single Cask Macallan! :bow:
Helt otrolig whisky!

Bunnahabhain är en oerhört underskattad whisky, tyvärr gäller det motsatta för Macallan tycker jag. Vem buteljerar den 27yo Bunnan? Inte Scott's selection va?

Papi
2006-06-04, 18:05
Bunnahabhain är en oerhört underskattad whisky, tyvärr gäller det motsatta för Macallan tycker jag. Vem buteljerar den 27yo Bunnan? Inte Scott's selection va?
Japp, jag gillar Bunnahabhain bäst av de två. Men den Macallan var väldigt bra också, mycket fyllig och lång eftersmak.
Bunnan är buteljerad av Signatory Vintage.