handdator

Visa fullständig version : Råa havregryn!


Lord_X
2002-12-08, 17:27
Ger det något egentligen? Behöver man inte koka det för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig energin i det?

MIGGE
2002-12-08, 19:48
undrar också det! så tyvär vet jag inte. för det e såå mkt enklare o äta rått, men magen blir dålkig då tycker jag:eating: :booty:

Lord_X
2002-12-08, 20:01
För mig är det enda sättet att få i mig gröt överhuvudtaget.
Ingen slags kokt gröt går i mig utan att komma upp strax efteråt igen och alla andra sorter råa, utom havregryn, är så jäkla äckligt så...

Patte
2002-12-08, 20:09
Har för mig att okokta havregryn har högre GI än havregrynsgröt..

Örjan
2002-12-09, 02:34
Jag har skrivit om denna drink förut, men den förtjänar att upprepas, om någon inte känner till den:

2dl havregryn, gärna fiberberikade
4dl mjölk
1 banan (kan i nödfall bytas ut mot t.ex. 1msk sylt)
Kör det hastigt i mixer.

Drick också ½ l vatten och du har laddat bra inför ett pass. Mina bästa pass har jag kört efter en sådan uppladdning.

Ja, okokt havre sägs ha högre GI än kokt.

Lellan
2002-12-09, 03:28
(vet inte om jag fick länkarna rätt, sök på havregryn på kost och näring annars)

Här står lite om okokta havregryn:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=6604&highlight=havregryn

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=6070

Lord_X
2002-12-09, 09:05
Lellan:> Tack, då vet jag!

Örjan:> Tackar för tipset!

Sverker
2002-12-09, 10:12
" Råa havregryn!
Ger det något egentligen? Behöver man inte koka det för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig energin i det? "

Havregryn är inte råa utan redan värmebehandlade tidigare med ånga.
Ångan gör att havregrynen får lång hållbarhet och att stärkelsen förklistras, dvs stärkelsekornen sväller upp och att magens amylaser kommer åt stärkelsen och sönderdela den till maltos och glukos.

Man tar i princip upp all stärkelsen i havregrynen.

Lord_X
2002-12-09, 11:02
Ok! Fel ordval av mig.. Okokta havregryn.
Tack för svaret!