handdator

Visa fullständig version : Ikonplacering (upplösningsbyte)


Officer
2006-06-03, 14:18
Jag har en laptop med 1280x800 upplösning, och när jag ska sända ut till min TV-ut till min widescreen-TV så måste jag ändra upplösning i min laptop till något lägre och ickewidescreen, annars kapar min tv bort sidorna eftersom den inte stödjer så stor upplösning.

Allt är frid och fröjd, men problemet är den att när jag byter från 1280x800 till 1024x768 för att se via tv-ut och sedan ska byta tillbaka till 1280x i datorn så är ikonerna på skrivbordet huller om buller.

Förstår ni?

Finns det något sätt (program? plugin?) som på något sätt tar ett "foto" av ikonerna på skrivbordet och sedan återställer de till exakt samma platser efter upplösningsbyte?

MilkmaN
2006-06-03, 15:18
Usch, jag har bara 3-4 ikoner.

hio
2006-06-03, 15:34
Om du bara använder tv-outen för att sända video finns det en smidig instställning som heter Full screen video på Nvidias drivrutiner, annars vet jag inte.

Nydelaw
2006-06-03, 16:27
Om du bara använder tv-outen för att sända video finns det en smidig instställning som heter Full screen video på Nvidias drivrutiner, annars vet jag inte.
Finns även en motsvarighet till ati. Theatre mode har jag för mig det heter...

Detta innebär att att filmen du spelar upp visas på TV:n medan datorn samtidigt kan användas te annat (du slipper röra till ikonerna alltså :))

dynamo
2006-06-03, 18:20
Finns även en motsvarighet till ati. Theatre mode har jag för mig det heter...

Detta innebär att att filmen du spelar upp visas på TV:n medan datorn samtidigt kan användas te annat (du slipper röra till ikonerna alltså :))

Vet inte vad det kallas, men på mitt ATI X850XT (tror det var likadant på gamla 9800pro't också), så kopplar jag in kabeln i tvn, sen aktiverar en bildskärm till som dedikeras för tv-out.. Så att jag har två skrivbord, med olika innehåll, ett på tv-skärmen och ett på datorn. Jag öppnar film i mediaspelarn och drar över det fönstret utanför skärmen på höger sida, så kommer det upp på skrivbordet som är på tvn istället. Där är det bara maximera och spela upp.. Ingenting alls ändras på vanliga skrivbordet.

Kanske finns andra lösningar även på mitt kort, vet inte.

sgtbarnes
2006-06-03, 18:35
hmm jag har samma problem men ett annat tips är att du installerar programmet Objectdock som syns som en liten "mac" rad ovanför skärmen. På så sätt slipper du ikonerna.

http://www.download.com/3120-20_4-0.html?tg=dl-20&qt=objectdock&tag=srch

detta är bara ett alternativ, tyvärr ingen lösning på problemet.

http://www.pc-morph.com/mi%20escritorio/g.jpg

huldz
2006-06-03, 19:24
Du behöver ju inte köra "Klonat läge".. Kör med utökat skrivbord istället. Jag har 1280x1024 på datorn och 800x600 på Tv'n

Nydelaw
2006-06-03, 20:50
Vet inte vad det kallas, men på mitt ATI X850XT (tror det var likadant på gamla 9800pro't också), så kopplar jag in kabeln i tvn, sen aktiverar en bildskärm till som dedikeras för tv-out.. Så att jag har två skrivbord, med olika innehåll, ett på tv-skärmen och ett på datorn. Jag öppnar film i mediaspelarn och drar över det fönstret utanför skärmen på höger sida, så kommer det upp på skrivbordet som är på tvn istället. Där är det bara maximera och spela upp.. Ingenting alls ändras på vanliga skrivbordet.

Kanske finns andra lösningar även på mitt kort, vet inte.

Det där är "utökat" skrivbord. Det jag menar är:
http://www.weethet.nl/english/video_pc2tv_ati.php

Inget krånglade med massa dragande, bara sätt på filmen o minimera programmmet o sätt dig vid TV:n.
Vet inte om det e någon speciell skillnad dock, när jag hade ATI märkte jag en väsentlig CPU-skillnad bara (Theatre mode tog mindre).

Officer
2006-06-03, 20:59
Det där är "utökat" skrivbord. Det jag menar är:
http://www.weethet.nl/english/video_pc2tv_ati.php

Inget krånglade med massa dragande, bara sätt på filmen o minimera programmmet o sätt dig vid TV:n.
Vet inte om det e någon speciell skillnad dock, när jag hade ATI märkte jag en väsentlig CPU-skillnad bara (Theatre mode tog mindre).



Jag har ställt in allt precis som han har ställt in där, men när jag öppnar upp en filmfil så blir det fullscreen automatiskt på min DATORS skärm, inte TV'n. Vad gör jag för fel?

PS: ". I still have to switch to 1024x768 mode (even if my monitor uses 1280x1024) otherwise the screen won't fit my TV. ", Där har vi "svaret" på min ursprungsfråga..

aliquis
2006-06-04, 02:09
Lägg dem så de får plats på den låga upplösningen från början och slå av att det ordnas automagiskt.

Officer
2006-06-04, 10:16
Lägg dem så de får plats på den låga upplösningen från början och slå av att det ordnas automagiskt.


Tnx.


Kan någon svara på min andra, relaterade fråga när vi ändå är igång?

Quotar mig själv

"
Jag har ställt in allt precis som han har ställt in där, men när jag öppnar upp en filmfil så blir det fullscreen automatiskt på min DATORS skärm, inte TV'n. Vad gör jag för fel?

PS: ". I still have to switch to 1024x768 mode (even if my monitor uses 1280x1024) otherwise the screen won't fit my TV. ", Där har vi "svaret" på min ursprungsfråga.."

Nydelaw
2006-06-04, 17:42
Jag har ställt in allt precis som han har ställt in där, men när jag öppnar upp en filmfil så blir det fullscreen automatiskt på min DATORS skärm, inte TV'n. Vad gör jag för fel?

PS: ". I still have to switch to 1024x768 mode (even if my monitor uses 1280x1024) otherwise the screen won't fit my TV. ", Där har vi "svaret" på min ursprungsfråga..

Guiden var kanske inte den bästa såg jag nu, de var lite otydliga :)
Om du vill köra Theatre mode så måste du göra så att din LAPTOP blir primär.
Klicka alltså påhttp://www.weethet.nl/images/pc2tv/ati_primary_display.gif vid LAPTOP-bilden i "Display"-tabben.

Så ska det lösa sig o du behöver inte oroa dig över dina ikoner :hbang: