handdator

Visa fullständig version : Snabba kolhydrater efter kardio?


Xander
2006-06-03, 13:27
Är det precis som vid styrketräning bra/viktigt att få i sig snabba kolhydrater efter förbränningsträning samt efter konditionsträning?

apa_ola
2006-06-03, 13:30
Är det precis som vid styrketräning bra/viktigt att få i sig snabba kolhydrater efter förbränningsträning samt efter konditionsträning?
efter konditionsträning tycker jag nästan det är viktigare än efter gym...

King Grub
2006-06-03, 13:52
Kolhydrat? Ja. Snabba? Inte nödvändigtvis, inte om du prioriterar fettförbränning framför glykogeninlagring.

Xander
2006-06-03, 14:09
Ok, tack.
Inte det lättaste det här med deff... att samtidigt försöka minska i fett men ändå bibehålla muskler och orka prestera bra på gymmet. =)
Tacka vet jag till hösten när man kan koncentrera sig på viktökning/muskeluppbyggnad istället! :eating:

kampsporttjej
2006-06-10, 21:52
king grub, jag förstod inte. gällde ditt svar endast styrketräning
eller både och? (styrketräning & cardio)
är medelsnabba kolhydrater numera att föredra under deff?
är det mängden kolhydrat som är det relevanta unde deff, inte upptagshastigheten?

paddanboy
2006-06-10, 23:43
Kolhydrat? Ja. Snabba? Inte nödvändigtvis, inte om du prioriterar fettförbränning framför glykogeninlagring.

Enligt ******* i deras artikel " Slutet på kolhydratsmyten" så deklarar de att inte kolhydraterna har någon inverkan på fettförbränningen och då tror jag främst efter fettförbränningsträning. Men det menade inte du i posten? Att det skulle vara negativt med kolhydrater efter?

King Grub
2006-06-11, 05:31
king grub, jag förstod inte. gällde ditt svar endast styrketräning
eller både och? (styrketräning & cardio)
är medelsnabba kolhydrater numera att föredra under deff?
är det mängden kolhydrat som är det relevanta unde deff, inte upptagshastigheten?

Enligt tråden gäller den konditionsträning, och det är mängden som är avgörande för återhämtning, inte GI:t. Lågt GI efter konditionsträning ger större fettoxidation under återhämtningsperioden.

King Grub
2006-06-11, 05:31
Enligt ******* i deras artikel " Slutet på kolhydratsmyten" så deklarar de att inte kolhydraterna har någon inverkan på fettförbränningen och då tror jag främst efter fettförbränningsträning. Men det menade inte du i posten? Att det skulle vara negativt med kolhydrater efter?

Negativt och negativt... Definitivt inte för återhämtningen. Men visst nedregleras fettoxidationen under påverkan av kolhydrat. Att undvika kolhydrat är dock bara korkat, och träningen påverkar inte fettförbränningens storlek över dygnet överhuvudtaget vid matchat energiintag, utan det jämnar ut sig.

kampsporttjej
2006-06-16, 05:16
så nu har rekommendationerna ang "snabba kolhydrater
efter träning" förändrats när det gäller träning
för fettviktminskning!
har du några bra artiklar på detta?

King Grub
2006-06-16, 05:19
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1221950&postcount=5

Ingen har påstått att det är dåligt med snabba.

pragmatist
2006-06-16, 09:49
Plus att den gamla regeln kalorier in - kalorier ut fortfarande gäller. Äter du 100 gram snabba kolhydrater så nedregleras fettförbränningen mer i absoluta termer och på kort sikt än om du äter 100 gram långsamma, men sett över hela dygnet så spelar det ingen större roll. Faran ligger snarare i att man äter mer energi totalt sett om man äter snabba kolhydrater än långsamma, eftersom man blir hungrig igen fortare.