handdator

Visa fullständig version : Start fullkorn light


Max
2006-06-03, 08:42
Ingredienser:
havregryn 51%, oligofruktos, veteflingor, kornmjöl, sirap, socker, veg. olja, vetemjöl, havremjöl, rismjöl,glukossirap, salt, maltsirap, vaniljarom, kardemumma.
Totalt kolhydratinnehåll / 100 g är 54 varav 8,5 är sockerarter vilket inte låter så jättemycket om man jämför med nån fruktmüsli.

Vad är oligofruktos?
Hur "bra" är denna müsli egentligen? Klart det finns bättre alternativ, men kan start fulkorn light klassas som nyttigt och näringsrikt?

King Grub
2006-06-03, 08:47
Nyttigt, nej, men mycket bättre än standard-kaksmulevarianten. Kan åtminstone ingå som en del av ett nyttigt mål.

King Grub
2006-06-03, 08:49
Vad är oligofruktos?

En kostfiber som består av sammanlänkade fruktosmolekyler. Ger högst 2 kcal per gram.

Max
2006-06-03, 08:58
Ok, men 50% havregryn ger lite näring i alla fall antar jag :em:
Försöker rättfärdiga mitt senaste val i müslihyllan.
Jag tolkar svaret som om det är en OK frukost i kombination med osockrad fil, fullkornsbröd med margarin och skinka och frukt.

Bozar
2006-06-03, 23:44
Är det inte rätt högt energi innehåll? Vet bara att den vanliga, ej light, har skyhögt för att vara havregryn. Finns nog betydligt bättre müsli/flingor om du inte gillar gröt.

Isdrake
2006-06-04, 08:17
Blanda havregryn eller basmüsli med lite start då? Ha start som en extra krydda så att säga.

thebandit
2006-06-04, 09:41
Köp naturell müsli istället! Finax Sunt & Gott är bra.

Max
2006-06-04, 14:44
Är det inte rätt högt energi innehåll? Vet bara att den vanliga, ej light, har skyhögt för att vara havregryn. Finns nog betydligt bättre müsli/flingor om du inte gillar gröt.Energiinnehållet är i stil med en vanlig fruktmüsli.

Köp naturell müsli istället! Finax Sunt & Gott är bra.Den är inte lika god :em: