handdator

Visa fullständig version : Springa i kuperad terräng = HIIT?


Hottie2
2006-06-02, 18:39
Springer mycket, och då främst i väldigt kuperad terräng... Kan detta vara ett komplement till eller är det HIIT? När många nämner HIIT snackar de ofta om att ändra hastigheten i tempot (och då också pulsen), men blir det inte samma effekt när man springer upp och ner hela tiden? ändrat tempo och motsånd =pulsändringar.

Tänker jag helt åt helvete???

Enlighten me!

Tack på förhand

MasterChief
2006-06-02, 21:21
Springer mycket, och då främst i väldigt kuperad terräng... Kan detta vara ett komplement till eller är det HIIT? När många nämner HIIT snackar de ofta om att ändra hastigheten i tempot (och då också pulsen), men blir det inte samma effekt när man springer upp och ner hela tiden? ändrat tempo och motsånd =pulsändringar.

Tänker jag helt åt helvete???

Enlighten me!

Tack på förhand

Visst kan kuperad terräng liknas vid HIIT. Dock så är kuperingen sällan "optimerad" och HIIT-intervallerna blir lite väl spontana. För att kunna utnyttja kuperingen som HIIT så är nog pulsklocka att rekommendera för att kunna styra upp att du inte saktar ner för mycket alternativt tar i för hårt i backarna. Efterhand så lär du dig banan och vilket tempo du ska hålla för att kunna styra upp träningen bättre.

Jag själv förespråkar att man kör pass med varierad intensitet om man har för avsikt att tävla. Det gör träningen mer lik tävlingmomentet eftersom det sällan rör sig om steadystate puls loppet igenom. Det är bra att vänja kroppen vid snabba pulsförändringar/intensitet. Så tänk inte för mycket vid varje pass utan spring på bara och prestera så gott du kan.