handdator

Visa fullständig version : Orsaker till hög prespiration


Whey
2006-06-02, 08:47
På den senaste tiden(ett halvår eller så tillbaks i tiden) har jag haft extremt lätt för att svettas och svettats extremt mycket vid fysisk aktivitet. Jag undrar om detta kan vara ett tecken på ett för stort kostintag eller om det kan ha andra orsaker. Jag har ju ökat i vikt rätt så mycket (med mina mått mätt såklart, 58-80 på två-tre månader och sen några kilo hit och dit efter det), och detta kanske kan vara en orsak. Svettas man mer när man har högre BF? (Vore ju ganska logiskt, men skadar inte att fråga).

Pata
2006-06-02, 09:37
Jag brukar ha samma problem. Kan bli svettig bara av att gå i rask takt. Kanske beror på naturligt hög ämnesomsättning eller nåt?

Jay-Z
2006-06-02, 09:41
Kanske beror på naturligt hög ämnesomsättning eller nåt?

Tillhör den meningen kategorin önsketänkande? :D

En annan, myt?, är ju att om man har bra kondition så svettas man mycket.

goodie
2006-06-02, 10:40
Har för mig att det beror på att kroppen försöker kyla ner sig. Den svett som avdunstar från huden kyler ner precis som inandningsluften.. eller är jag helt fel ute? :D

edit* gener spelar väl också in?

Whey
2006-06-03, 01:17
För att avliva några faktorer som nämnts.

"Gener spelar väl också in" - jovisst, men min genotyp kan inte ändras så kolozzalt på ett år bara...

"Man svettas mycket om man har bra kondition" - Jag svettas mer än vad jag gjorde förut, jag har sämre kondition än vad jag hade förut.

Att man svettas beror precis som "goodie" sade på att kroppen försöker kyla ner sig. Så mina ursprungliga teorier kanske stämmer trots allt. Har man mer underhudsfett så har man ett lager som isolerar värmen och hindrar den från att lämna kroppen lika lätt som om man har mindre underhudsfett. (här pratar vi om direkt nedkylning utan svett o.dyl.), har man mer underhudsfett skulle man således troligen behöva använda svettets värmeavledande funktion mer.

Ett för stort kostintag kommer leda till en ökar värmeutveckling i kroppen, vilket ligger som stöd för min tanke att ett ökat kostintag leder till ökad prespiration.

Hur som helst så har jag själv ingen aning utan bara teorier. Vad jag är ute efter är någon som har EXTREMT bra belägg för sina teorier eller någon som kan säga EXAKT hur det ligger till.

Tack!

michael
2006-06-03, 01:29
Hormonförändringar?
Ökad ämnesomsättning/sköldkörtelutsöndring av T2,T3,T4?

Whey
2006-06-03, 01:35
Hormonförändringar skulle utan tvekan kunna spela in här. Från att ligga under normalnivåerna på allt ligger jag nu inom normalniverna på det mesta och över normalnivåer på vissa saker t.ex. testo.

Ämnesomsättningen kan vara högre, och är troligen det vilket också låter som en trevlig förklaring.

Jag skulle dock gärna vilja ha mer information om dessa förklaringar samt vilka hormoner som skull kunna ha inverkan på prespiration.

Tack!

Whey
2006-06-03, 01:40
Just det ja, när jag ändå nästan är inne på det ämnet. Kan "naturligt" (där det med naturligt menas utan att ha använt någon form av preparat) höga (höga som i markant högre än genomsnittet) testosteronnivåer vara skadligt(skadligt som i att ge skador vilka ej är reversibla)?

Max
2006-06-03, 09:14
Missuppfattade jag dig eller har du ökat ca. 22 kg i vikt på 2-3 månader?

Barkbiten
2006-06-03, 23:05
jag kanske är dum, men hur vet man om man har onormalt höga testonivåer?

Max
2006-06-04, 14:56
jag kanske är dum, men hur vet man om man har onormalt höga testonivåer?Man gör ett blodprov eller två som kollar ditt fritt cirkulerande testosteron.

Whey
2006-06-19, 23:28
Missuppfattade jag dig eller har du ökat ca. 22 kg i vikt på 2-3 månader?

Det blev ju så..... eller ja, kanske 3-4 månader då...

Mental
2006-06-20, 01:05
man svettas mer som fet, vet inte varför, men jag var alltid blöt av svett när jag vägde över 100.

dynamo
2006-06-20, 04:26
Svettas mer när man är fetare, så har jag upplevt det i alla fall.

Fast iofs, om man pratar promenader och dyl är det väl inte så underligt. Om man bär på 23 kg extra, så blir det ju tyngre att röra sig.