handdator

Visa fullständig version : Köpte nya joggingskor idag, tips?


aliquis
2006-06-01, 22:24
Challange hade ju redan skapat en liknande tråd här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=71563

Men jag ville inte kapa den så jag skapar en egen. (Men det tog ett tag att få tummen ur...)

Jag var iväg och handlade skor idag, de hade ingen videokamera vid bandet idag heller men det verkar visst som att jag har en rätt "normal" fot och alltid inte pronation, och jag var inte plattfotad utan hade ett ganska högt fotvalv.

Mina tidigare var Asics GT-2070, de gillade jag när de var nya och jag vägde lite, men förra året gjorde det alltid ont i benhinnorna så fort jag provade att springa. Då var jag tyngre och skorna gamla dock.

Försäljaren på Intersport var trevlig men skoutbudet var litet, detta var vad som fanns att välja på (för mig...):
(Jag vet att det inte är ok att jag länkar så jag kopierar från löplabbet.)

New Balance 835
Funktion: Viktklass: Lästbredd
Neutral Män < 70kg Normal
Supinering Män 70-85kg

ASICS GEL-1110
Funktion: Viktklass: Lästbredd
Lätt pronation Män < 70kg Smal
Neutral Män 70-85kg Normal

NIKE Air Vomero
Funktion: Viktklass: Lästbredd
Neutral Män 70-85kg Normal
Män > 85kg Bred

Asicsskorna tog jag bort för att de kanske låg emot lite ungefär efter lilltån.

New Balanceskorna slutade väldigt lågt ner på foten och glappade kanske lite i hälen, men om man använde översta snörningen så blev det lugnt.

Nikeskorna kändes väldigt ombonade men sulan kändes tjock och mjuk och de låg emot en aning mot foten "under främre fotsulan ute vid lilltån".

Provsprang New Balance och Nike lite snabbt och de var väl ok båda två så jag tog New Balanceskorna. Något billiga och politiskt korrekta som de är (Nike gjorda i Kina och New Balance i England.)

Men så när jag kom hem webbade jag lite och det ser ju ut som att New Balanceskon är för män under 70kg enligt löplabbet och Asics och Nike för 70-85, är de bättre val då?

New Balance har även NEW BALANCE 1060 D-Vidd som är för 70-85kg den med, värt att byta?

835 ser ju lite "tunn" ut på sulan och på löplabbet står det 2005, är det fjolårets modell? Är 1060 årets? Jag ser då ingen datummärkning i skon ;/

Tacksam för tips.

aliquis
2006-06-01, 22:28
Kanske inte spelar någon roll på sträckor 2.5-7.5km eller vad det kan bli dock? ;/

Han sade även att de görs för löpning på asfalt och inte i terräng, jag kommer ju antagligen springa på skogsspår och löpband och de är ju något mjukare än asfalt. Tanken att springa på asfalt har aldrig ens slagit mig, men det skulle ju kunna funka det med? ;/

Mental
2006-06-01, 22:31
Vad väger du? jag ligger på 80 pannor och har NEW BALANCE 1060 D-Vidd
Sitter underbart på mig om jag snörar åt ordentligt, springer oftast en 5km slinga asfalt utan att känna av i benhinnorna. och då har jag erfarenhet av benhinneproblem från lumpen, snabbmarch i duggregn i tunga kängor med stridsutrustning, skydsväst, vapen och skit 2 veckor efter studenten, gud vad det slet :D

aliquis
2006-06-01, 22:31
Väger väl 81-82, äter ju för lite, sitter ju o skriver istället! ;/

bluelight
2006-06-01, 22:37
Kanske inte spelar någon roll på sträckor 2.5-7.5km eller vad det kan bli dock? ;/

Han sade även att de görs för löpning på asfalt och inte i terräng, jag kommer ju antagligen springa på skogsspår och löpband och de är ju något mjukare än asfalt. Tanken att springa på asfalt har aldrig ens slagit mig, men det skulle ju kunna funka det med? ;/

testa att springa på asfalt, så grymt skönt!

ont: Tror inte det spelar någon större roll på lite kortare sträckor faktiskt.

sgtbarnes
2006-06-01, 23:06
Vad väger du? jag ligger på 80 pannor och har NEW BALANCE 1060 D-Vidd
Sitter underbart på mig om jag snörar åt ordentligt, springer oftast en 5km slinga asfalt utan att känna av i benhinnorna. och då har jag erfarenhet av benhinneproblem från lumpen, snabbmarch i duggregn i tunga kängor med stridsutrustning, skydsväst, vapen och skit 2 veckor efter studenten, gud vad det slet :D

Amf 1 / amf 4?

Snabbmarsch i ur och skur med full NU exkl hjälm. Ångest...

aliquis
2006-06-01, 23:16
Skor som verkar matcha bättre om man ser till löplabbets rekommendationer på internet är:
NIKE Air Vomero, män 70-85, normal
NEW BALANCE 1060 D-Vidd, män 70-85, normal
ASICS Gel Cumulus VII, män 70-85, normal

Gogogo NB 1060? Kostar ju dock 300kr mer tror jag ;/, gjorde iofs Niken med. Asicsen verkar kosta runt tusingen.

Challenge
2006-06-02, 17:19
Köpte ett par Asics 2110 idag, testade även 1110 som du gjort, upplevde också den som lite trång och obekväm. Men om du inte testat Asics 2110 än så tycker jag absolut du ska göra det, den är ju en uppgraderad version av 1110 och har bland annat fått mycket bra kritik i olika tester :thumbup:

Visst de kostade 1300. Lite väl saftigt får man väl medge, men skor ska man inte snåla med har jag fått lära mig The hard way.

aliquis
2006-06-02, 17:37
Köpte ett par Asics 2110 idag, testade även 1110 som du gjort, upplevde också den som lite trång och obekväm. Men om du inte testat Asics 2110 än så tycker jag absolut du ska göra det, den är ju en uppgraderad version av 1110 och har bland annat fått mycket bra kritik i olika tester :thumbup:

Visst de kostade 1300. Lite väl saftigt får man väl medge, men skor ska man inte snåla med har jag fått lära mig The hard way.Jag har rätt breda fötter men asicsskon skulle ju vara smal eller hur det var, resten normala enligt löplabbet.

Vad jag även fick veta var att skor för högre fotvalv är smalare "runt midjan" så du kanske har ett lite lägre och därför behöver en bredare sko där?

2110 är väl inte alls en uppgraderad 1110. 2110 är en uppgradering av 2070 som jag hade senast och är en sko för folk som pronerar, 1110 är väl samma/likvärdig sko för folk som har normala fötter.

Challenge
2006-06-02, 17:40
Allright!
Då hade inte säljaren riktigt koll, men huvudsaken är ju att den är för pronation, det kan jag behöva ;)

Hur menar du med att New Balance skor är lite snällare?
Och vad gick dina på?

aliquis
2006-06-02, 17:45
835orna kostade 1000 där, 900 på löplabbet men det finns ju inte i Örebro, om det nu är så att 1060 passar bättre när man väger lite mer så kostade de 1300 där och 1200 på löplabbet. Nikeskorna kostar 1300 på båda ställena, men Nike är ju politiskt inkorrekta ;)

Vad jag menade var att de görs i England och inte i Kina, Thailand eller Vietnam av någon som får dåligt betalt / värdelösa villkor / barn. Å andra sidan behöver ju folk i de länderna också jobb.

Challenge
2006-06-02, 17:49
835orna kostade 1000 där, 900 på löplabbet men det finns ju inte i Örebro, om det nu är så att 1060 passar bättre när man väger lite mer så kostade de 1300 där och 1200 på löplabbet. Nikeskorna kostar 1300 på båda ställena, men Nike är ju politiskt inkorrekta ;)

Vad jag menade var att de görs i England och inte i Kina, Thailand eller Vietnam av någon som får dåligt betalt / värdelösa villkor / barn. Å andra sidan behöver ju folk i de länderna också jobb.

Okej.
Jo det är i och för sig sant, men lite småsjälvisk som jag är var jag tvungen att välja de skor som passade mina fötter bäst och fick bortse från var/vem som gjort dom. Hoppas Asics inte har allt för färgat mjöl i påsen :cool:

Har du bestämt om du ska behålla dom eller byta då?

aliquis
2006-06-02, 18:08
Okej.
Jo det är i och för sig sant, men lite småsjälvisk som jag är var jag tvungen att välja de skor som passade mina fötter bäst och fick bortse från var/vem som gjort dom. Hoppas Asics inte har allt för färgat mjöl i påsen :cool:

Har du bestämt om du ska behålla dom eller byta då?Heh, jag har ingen aning om vad Asics har o inte har, och jag skulle också ta en annan om den uppenbarligen var bäst. Men om man väger mellan två olika så kan man ju lika gärna ta den snällare ;)

Nej, jag har ingen aning, tar mig väl ut o hör mig för i helgen.

ASICS Gel Cumulus VII
ASICS Gel Nimbus VII

Är väl de skor som verkar passa bäst för mig enligt löplabbet om jag nu skulle handla Asics. 1000 resp 1600kr.

Jag var förövrigt grymt nöjd med mina 2070 tills jag fick ont i smalbenen förra året, men det beror ju eventuellt på att de inte riktigt passade min fot och var gamla.

aliquis
2006-06-05, 17:20
Så, nu har jag bytt till ett par NB 1060 d-vidd istället, 1200kr var det visst så samma som på löplabbet.