handdator

Visa fullständig version : Träna hela kroppen på ett pass


Erke
2006-06-01, 21:04
Har sett att väldigt många delar upp sina pass så att dom kör olika muskelgrupper varje pass. Har precis börjat gymma och har kört i princip hela kroppen varje pass. Har kört Fredag, Söndag och sen Tisdag dvs varannan dag.

Under passen kör jag: Bröst, Biceps, Triceps, Axlar, Mage, Rygg och Ben.

Hinner musklerna vila klart mellan passen? Finns det risker med att köra som jag gör? Tränar för att jag vill gå upp i vikt, har köpt kosttillskott (blanding av Malto och Vassle) som jag tar direkt efter träning. Har börjat käka mer och bättre mat samt försökt få lite mer sömn. Funkar det bra som jag kör eller?

Slartibartfast
2006-06-01, 21:07
Fungerar alldeles utmärkt att göra som du gör, så länge du håller volymen per kroppsdel relativt låg.

Jag kör 3 set x 10 reps (eller 4 x 5) för stora muskelgrupper, t.ex.

polaren
2006-06-01, 21:08
Det funkar säkert jättebra, är många som kör helkroppspass med bra resultat. Man får bara se till att inte ta ut sig för hårt varje pass, iom att musklerna inte får lika mycket vila som vid en 3-5 dagars splitt.

Erke
2006-06-01, 21:18
Jädrar. :) Det var snabba svar, och det uppskattas! Kör väl på som jag gör nu då. Ska försöka tänka på att inte belasta allt för mycket bara. Är rädd för att jag gjorde det dom första gångerna.

Beast
2006-06-01, 21:20
Ska du växa så bra du kan är det inte det bästa alternativet, dock är du nybörjare och det fungerar säkerligen i början.
Verkligen inget jag själv skulle kört

Bönne
2006-06-01, 21:40
Ska du växa så bra du kan är det inte det bästa alternativet, dock är du nybörjare och det fungerar säkerligen i början.
Verkligen inget jag själv skulle körtBeror nog lite på hur hårt man klarar att pressa sig i varje set, de flesta kanske behöver många set, för att verkligen kör musklen helt, medans vissa klarar av att i bara några fåtal set kan köra helt död på musklen. Nu menar jag inte att långvarit trötta ut den, utan för setet, många kör inte den där sista repsen, som jag tror, kan ge en del.

Fast säkert inte optimalt, men orkar man inte träna så många gånger i veckan, eller kanske inte har tillfälle, så är det grymt att köra igenom hela kroppen på 25 minuter och ändå känna att det är tillräckligt.

sundvall
2006-06-01, 21:46
Ska du växa så bra du kan är det inte det bästa alternativet, dock är du nybörjare och det fungerar säkerligen i början.
Verkligen inget jag själv skulle kört


Hur vet du det? Muskeln får väl fler tillväxttillfället per vecka?

mvda
2006-06-01, 21:47
Ska du växa så bra du kan är det inte det bästa alternativet, dock är du nybörjare och det fungerar säkerligen i början.
Verkligen inget jag själv skulle kört

Beror väl helt på vad ens egen kropp svarar bäst på? Med rätt upplägg kan det mycket väl fungera utmärkt (optimalt för ens kropp) att köra hel/halvkroppsupplägg.

Robban
2006-06-02, 07:18
Funkar det bra som jag kör eller?

Den frågan kan bara du svara på, eller hur!?

Ulf A Big
2006-06-02, 07:30
Muskelns adaption börjar gå tillbaks efter 55-72 timmar därför är helkroppspassen effektivare än ett träningspass per sju dgr.

Cerberus
2006-06-02, 07:43
Helkroppspass sparar ju tid men usch så tråkigt...

King Grub
2006-06-02, 07:48
Helkroppspass sparar ju tid men usch så tråkigt...

Tycke och smak. Jag tycker helt tvärtom. Mycket roligare att variera muskelgrupperna på det sättet i ett och samma pass än nöta X antal set på samma muskel.

Effektivare också.

Lallle
2006-06-02, 07:53
Tycke och smak. Jag tycker helt tvärtom. Mycket roligare att variera muskelgrupperna på det sättet i ett och samma pass än nöta X antal set på samma muskel.

Effektivare också.

+1

Scratch89
2006-06-02, 09:29
Jag har också börjat med helkropp nu, fast jag har bara hunnit med något pass, så jag kan inte utvärdera det.
Jag kör väl 2-3 set, 8-15 reps per muskelgrupp. 20-30 set per pass.

Longshot
2006-06-02, 10:13
Helkroppspass är kanonbra. Jag kör med 48-72h vila mellan passen (tre pass i veckan). Man kan också lägga in 2-3 konditionspasss i veckan och kan i samma veva vara utvilad och fulladdad inför varje pass. Vilket resulterar med att man kan köra igenom hela kroppen tre gånger i veckan och samtidigt träna konditionträning lika mycket + två vilodagar. :thumbup:

Kör hårt!:thumbup:

Arf Pingvin
2006-06-02, 11:01
Jag har kört en blandning på senare tid med helkroppspass och några splitpass i veckan. Helt enkelt för att hinna köra igenom ben och rygg minst två gånger i veckan. Kör splitpass i gymmet de dagar jag kör motion också och helkropps när jag bara kör styrke. Deffat -10 kg i vår och ~bibehållen styrka, rätt nöjd med det.

Anonym112
2006-06-02, 11:15
Ni som säger att helkroppspass "ger mer". Och 3 gånger så många tillväxttillfällen... Visst, men då är dom MYCKET mindre varje gång, .

Dom som ligger i toppen har alltid kört split, det har aldrig funnits någon som blivit RIKTIGT stor av helkroppspass.

Jag rekommenderar att köra split.

[ med split har jag menat 3split och uppåt ] ^^^^^^

Arf Pingvin
2006-06-02, 11:32
Ni som säger att helkroppspass "ger mer". Och 3 gånger så många tillväxttillfällen... Visst, men då är dom MYCKET mindre varje gång, .

Dom som ligger i toppen har alltid kört split, det har aldrig funnits någon som blivit RIKTIGT stor av helkroppspass.

Jag rekommenderar att köra split.

[ med split har jag menat 3split och uppåt ] ^^^^^^

Världen kretsar inte runt Er. Alla har inte samma mål, förutsättningar och intresse. Toppen av vad? Många idrottare, styrkelyftare etc tränar helkroppspass. Det är bodybuilders som har kommit på tanken att dela upp det i muskelgrupper.

Robban
2006-06-02, 11:32
Ni som säger att helkroppspass "ger mer". Och 3 gånger så många tillväxttillfällen... Visst, men då är dom MYCKET mindre varje gång, .

Dom som ligger i toppen har alltid kört split, det har aldrig funnits någon som blivit RIKTIGT stor av helkroppspass.

Jag rekommenderar att köra split.

[ med split har jag menat 3split och uppåt ] ^^^^^^
Vad är riktigt stor för dig? Intressant att veta. Det kan ju vara så att det inte helt och hållet är enbart valet av träningsupplägg som ligger bakom resultaten.

z_bumbi
2006-06-02, 11:54
styrkelyftare etc tränar helkroppspass.

Vilka då?

Beast
2006-06-02, 11:55
Vad är riktigt stor för dig? Intressant att veta. Det kan ju vara så att det inte helt och hållet är enbart valet av träningsupplägg som ligger bakom resultaten.

AHA, nu vet vi, tack.

Skyll för fan inte dina egna patetiska resultat på att andra kurar.

Ska man bli riktigt stor kommer helkroppspass inte fungera, alla kroppar är olika men att köra ett par set per muskelgrupp håller aldrig, i längden.
Oavsett ens mål vill man väl nå dom så snabbt som möjligt.

The Draf
2006-06-02, 12:31
Det var väl först efter Arnolds tid som splitt träning blev normen. Weider publiserade massor av olika splitt rutiner med Arnold som posterboy i sin tidning. Innan honom var helkroppsträning normen.

Robban
2006-06-02, 12:41
AHA, nu vet vi, tack.

Skyll för fan inte dina egna patetiska resultat på att andra kurar.

Ska man bli riktigt stor kommer helkroppspass inte fungera, alla kroppar är olika men att köra ett par set per muskelgrupp håller aldrig, i längden.
Oavsett ens mål vill man väl nå dom så snabbt som möjligt.

Jag skyller inte på någonting. Är förövrigt nöjd med mina resultat. Tycker det är för få som är det. Jag vet att jag ger allt på mina pass. Skulle aldrig kunna träna hårdare. Eller förresten delar jag bara upp passet i fyra delar så kan jag nog tävla i byggning i höst... :D
Vad är riktigt stor för dig?
Var går gränsen för patetiska resultat, enligt dig?

Ps. Jag kör inte ett par set per muskelgrupp. Kör nog betydligt hårdare än de flesta. D.s

Yes
2006-06-02, 13:46
det har aldrig funnits någon som blivit RIKTIGT stor av helkroppspass.
Sergio Olivia och Casey Viator räknas inte som riktigt stora eller?

z_bumbi
2006-06-02, 14:11
Det var väl först efter Arnolds tid som splitt träning blev normen. Weider publiserade massor av olika splitt rutiner med Arnold som posterboy i sin tidning. Innan honom var helkroppsträning normen.

Många program som jag har sett med inriktning på att bygga volym bestog inte av helkroppspass även om de kommer från en tid pre-Arnold, jag har inte sett så många som 5-6-splitsprogram heller å andra sidan.

Jag tror inte heller att helkroppspass är den bästa lösningen om man vill bygga volym av en rad orsaker. :)

jwzrd
2006-06-02, 14:13
Hur vet du det? Muskeln får väl fler tillväxttillfället per vecka?

Om det var det _ENDA_ som spelade roll så vore det ju bättre att träna varje dag, eller hur?

Doctor Snuggles
2006-06-02, 14:45
Upp till en viss tidpunkt i ens träningskarriär så tror jag helkroppspass är optimalt. När man börjar komma upp på seriösa vikter så behöver nog nervsystemet mer vila för att det skall fortsätta vara tillräckligt produktivt.
Men det beror på målsättningen, och just volymen/CNS-aktiveringen. Tyngdlyftare tränar ofta igenom hela kroppen varje pass och kör många ggr i veckan.

Anonym112
2006-06-02, 14:53
Om det var det _ENDA_ som spelade roll så vore det ju bättre att träna varje dag, eller hur?

Så du håller med mitt inlägg för en gångs skull? :hbang:

Ectomorph
2006-06-02, 16:20
Sergio Olivia och Casey Viator räknas inte som riktigt stora eller?

Både Sergio och Casey hade tränat åtskilliga år med splitträning innan Arthur Jones började träna dom.

Doctor Snuggles
2006-06-02, 16:50
Både Sergio och Casey hade tränat åtskilliga år med splitträning innan Arthur Jones började träna dom.

Det är iof inte ett så bra argument, om man inte backar upp det med bilder före och efter träning med split. OM de ökade med helkroppsträning efter att redan vara på avancerad nivå... så talar det snarare FÖR helkroppsträning.

bear.flowertwig
2006-06-02, 16:50
Mkt gissningar och tyckande här. Att argumentera om vilket som är bäst(vid givet tillfälle) utan att kunna backa upp det med nån form av forskning i ryggen blir ju lätt pajkastning. Dessutom finns det ju lika många åsikter om vad som är stor, bra resultat osv som det finns medlemmar här.

Själv har jag idag klivit på DC igen efter att ha kört split. Jag gillar både och men framför allt variation! Och nej, jag kan inte backa upp det med fakta ;)

Yes
2006-06-02, 17:21
Både Sergio och Casey hade tränat åtskilliga år med splitträning innan Arthur Jones började träna dom.
Dom körde "volymträning" innan, men är du säker på att det var split? Jag vet alltså inte själv, utan jag undrar bara.
Annars är det ju sant att dom var duktigt biffiga redan innan Arthur Jones tränade dem. Om jag inte minns fel fortsatte dock Casey att utvecklas(hur det är med Olivia har jag ingen aning om), vilket ju tyder på att helkroppsträningen också funkade. Vilket som sedan har varit det bästa upplägget vet jag inte(vi kan ju låta bli att dra in Colorado-experimentet i det hela, eftersom jag inte tror någon av oss kan bevisa hur det gick till).

Hursomhelst, min poäng är att vi har två brutalt stora grabbar som i varje fall helt uppenbart inte lidit särskilt mycket av en rätt extrem form av lågvolym- och helkroppsträning. Eftersom jag inte har någon jättebra koll på fakta här är det svårt att säga hur bra eller dåligt det funkat, men dom här grabbarna var hursomhelst inte små. Alltså borde man rimligtvis kunna bli riktigt jäkla stor på att köra helkroppspass. Eftersom 99% av världens befolkning inte har en chans att bli så stora är det dock rätt ointressant.

Något som vore betydligt intressantare är att kolla hur olika metoder och upplägg funkar på lite mer vanligt folk, gärna sådana som inte är vandrande apotek. Vad jag vet finns det dock inte så mycket mer man kan göra än att prova själv, även om en del forskning tycks kunna ge rätt bra fingervisningar. Tyvär är inte alltid så lätt att vara en bra vetenskapsman.

Anonym112
2006-06-02, 17:28
Visa skriftliga dokumenterade bevispapper på någon som BARA kört helkroppspass och blivit jättejättestor.

Inte förrän då kommer jag tro på att helkropps är lika bra :D

Ulf A Big
2006-06-02, 18:16
Både Sergio och Casey hade tränat åtskilliga år med splitträning innan Arthur Jones började träna dom.
Casey 18 år

davvan
2006-06-02, 19:32
Nån som har ett skönt helkropps pass att rekomendera?

jwzrd
2006-06-02, 19:34
Så du håller med mitt inlägg för en gångs skull? :hbang:

Nej?

jwzrd
2006-06-02, 19:35
Casey 18 år

Jag kan säga direkt att det där är min drömfysik, det blir inte bättre helt enkelt. Så jäkla snygg är det!

jwzrd
2006-06-02, 19:38
Visa skriftliga dokumenterade bevispapper på någon som BARA kört helkroppspass och blivit jättejättestor.

Inte förrän då kommer jag tro på att helkropps är lika bra :D

Allt har sin plats. Jag kan säga direkt att om du bara tuggar på med en vanlig trött 4-split så finns det oändligt många sätt att göra det bättre på. Ett hårt helkroppspass skulle ge dig bättre resultat, tveklöst. OM, stort OM, du är man nog att klara passen.

Rock'nRoll
2006-06-02, 19:49
Helkropp kan säkert funka. Dock tror jag det skulle bli jobbigt att behöva värma upp hela kroppen. Sen är det riktigt tråkigt att köra så också.

Ectomorph
2006-06-02, 22:33
Jag kan säga direkt att det där är min drömfysik, det blir inte bättre helt enkelt. Så jäkla snygg är det!

Kan inte annat än hålla med!

Doctor Snuggles
2006-06-03, 00:36
Dom körde "volymträning" innan, men är du säker på att det var split? Jag vet alltså inte själv, utan jag undrar bara.
Annars är det ju sant att dom var duktigt biffiga redan innan Arthur Jones tränade dem. Om jag inte minns fel fortsatte dock Casey att utvecklas(hur det är med Olivia har jag ingen aning om), vilket ju tyder på att helkroppsträningen också funkade. Vilket som sedan har varit det bästa upplägget vet jag inte(vi kan ju låta bli att dra in Colorado-experimentet i det hela, eftersom jag inte tror någon av oss kan bevisa hur det gick till).

Hursomhelst, min poäng är att vi har två brutalt stora grabbar som i varje fall helt uppenbart inte lidit särskilt mycket av en rätt extrem form av lågvolym- och helkroppsträning. Eftersom jag inte har någon jättebra koll på fakta här är det svårt att säga hur bra eller dåligt det funkat, men dom här grabbarna var hursomhelst inte små. Alltså borde man rimligtvis kunna bli riktigt jäkla stor på att köra helkroppspass. Eftersom 99% av världens befolkning inte har en chans att bli så stora är det dock rätt ointressant.

Något som vore betydligt intressantare är att kolla hur olika metoder och upplägg funkar på lite mer vanligt folk, gärna sådana som inte är vandrande apotek. Vad jag vet finns det dock inte så mycket mer man kan göra än att prova själv, även om en del forskning tycks kunna ge rätt bra fingervisningar. Tyvär är inte alltid så lätt att vara en bra vetenskapsman.

Bra där.

Ectomorph
2006-06-03, 01:15
Läste i nån intervju med Sergio Oliva att han försökte hålla samma intensitet i sina pass efter han slutat träna hos Arthur men hade vårt att pusha sig maximalt när ingen skrek glåpord "ifrågasatte hans manlighet" under seten, hehe.

bear.flowertwig
2006-06-03, 01:42
Helkropp kan säkert funka. Dock tror jag det skulle bli jobbigt att behöva värma upp hela kroppen. Sen är det riktigt tråkigt att köra så också.

...KAN funka... TROR jag.

Ja du, det låter inte så begåvat att såga något du inte ens provat.

Yes
2006-06-03, 02:01
Jag har sett Ellington Darden skriva lite om det, fast angående Casey Viator. Han blev tydligen märkbart sämre dom perioder när han tränade på egen hand och kom genast i bättre form när AJ piskade honom. Kanske inte så konstigt. AJ´s, ehm... coaching var nog inte så mild:

http://www.drdarden.com/readTopic.do;jsessionid=3BA34F4BCD16F78B4EE86CF96C A78195.hydra?id=409718

jwzrd
2006-06-03, 15:51
...KAN funka... TROR jag.

Ja du, det låter inte så begåvat att såga något du inte ens provat.

Hur bra funkar det att träna hela kroppen hårt två gånger om dagen? Tänk nu på att inte såga något du inte provat - det vore obegåvat.

bear.flowertwig
2006-06-03, 22:54
Hur bra funkar det att träna hela kroppen hårt två gånger om dagen? Tänk nu på att inte såga något du inte provat - det vore obegåvat.

Eller kanske åtta gånger per dag?! Åtta gånger så bra!!!

jwzrd
2006-06-03, 23:13
Eller kanske åtta gånger per dag?! Åtta gånger så bra!!!

Antyder du att det vore dåligt? Hur kan du veta?

Rock'nRoll
2006-06-03, 23:43
...KAN funka... TROR jag.

Ja du, det låter inte så begåvat att såga något du inte ens provat.

Vad fan snackar du om? Jag skriver att jag tycker helkropp är tråkigt men att det säkert funkar det med. Är det att såga nått? Har fan lust att skriva nått jag blir varnad för nu.

Buraken
2006-06-03, 23:51
Har sett att väldigt många delar upp sina pass så att dom kör olika muskelgrupper varje pass. Har precis börjat gymma och har kört i princip hela kroppen varje pass. Har kört Fredag, Söndag och sen Tisdag dvs varannan dag.

Under passen kör jag: Bröst, Biceps, Triceps, Axlar, Mage, Rygg och Ben.

Hinner musklerna vila klart mellan passen? Finns det risker med att köra som jag gör? Tränar för att jag vill gå upp i vikt, har köpt kosttillskott (blanding av Malto och Vassle) som jag tar direkt efter träning. Har börjat käka mer och bättre mat samt försökt få lite mer sömn. Funkar det bra som jag kör eller?

Läs (http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=88398BF859B62655D27D5B0FAE 487B3C.hydra?id=1006026)

kelk
2006-06-04, 01:51
Brukar köra helkroppspass ett par månader per år för att få lite variation i träningen, inte för att jag tror att det är effektivare än någon vanlig split utan mer för att det är roligt.

Har man rolig så växer man!

bear.flowertwig
2006-06-04, 12:07
Vad fan snackar du om? Jag skriver att jag tycker helkropp är tråkigt men att det säkert funkar det med. Är det att såga nått? Har fan lust att skriva nått jag blir varnad för nu.


My mistake. Jag läste ditt inlägg för snabbt och fick fel intryck. Ber om ursäkt. Så slipper du kanske skriva något du blir bannad för ;)

bear.flowertwig
2006-06-04, 12:12
Antyder du att det vore dåligt? Hur kan du veta?

Är rätt övertygad om att det här inte kommer leda fram till ett enda vettigt inlägg till i den här tråden... så du kan väl helt enkelt komma till saken?

bear.flowertwig
2006-06-04, 12:14
Brukar köra helkroppspass ett par månader per år för att få lite variation i träningen, inte för att jag tror att det är effektivare än någon vanlig split utan mer för att det är roligt.

Har man rolig så växer man!

+ 1

Jacksatan
2006-06-04, 12:33
Varför måste ni vara så arga på varandra =(

Ulf A Big
2006-06-04, 16:39
Bara för gå mot strömmen så...

Tor Lundsten´s upplägg kan vara något att ta till sig då det gäller att öka antalet tillväxttillfällen utan att behöva köra samma övningar varje gång.

"Eftersom du vill köra tre pass i veckan tycker jag du ska göra så här;

dag 1.
uppvärmning
djupa knäböj, 4-5 set, 5-9 reps
Marklyft, 4-5 set, 5-9 reps
Sittande rodd, 4-5 set, 8-12 reps
Bänkpress, 6-7 set, 6-12reps

dag 2.
Stående bicepscurl, 5 set, 6-12 reps
Liggande Frenchpress, 5 set, 6-12 reps
stående hantelsväng (axlar), 5 set, 6-12reps
framåtlutande hantelsväng, 5 set, 6-12 reps
Crunches, 6 set, max reps

dag 3.
knäböj med fötterna brett (grodböj) 4-5 set, 8-12 reps
Stångrodd, 4-5 set, 5-9 reps
Chins med brett grepp, 4-5 set, max reps
Rumänska marklyft, 4-5 set, 10-15 reps
Sned bänkpress, 6-7 set, 6-12 reps

Kör hårt & Lycka till "

babbett
2006-06-04, 19:43
Jag försöker hålla mig till max 2 muskelgrupper per pass...fast ibland kör jag hela kroppen, spec. om jag misstänker att jag inte hinner träna på ett tag. Då känns det liksom bra att man fått en rejäl genomgång.

varland
2006-06-04, 20:07
Jag förstår inte hur folk hinner med helkroppspass. För mig tar det så otroligt långt tid att bara dra igenom bröst/axlar/triceps eller rygg/biceps/traps.

Jag drömmer mardrömmar om hur lång tid det skulle ta att piska hela kroppen på samma pass.

pumpare
2006-06-04, 20:12
Jag förstår inte hur folk hinner med helkroppspass. För mig tar det så otroligt långt tid att bara dra igenom bröst/axlar/triceps eller rygg/biceps/traps.

Jag drömmer mardrömmar om hur lång tid det skulle ta att piska hela kroppen på samma pass.
Hemligheten *rolleyes* är mångmuskelöverlappande övningar. För mig blir det sju övningar per pass, klart på 50-80 minuter beroende på intensitet och repsantal (mindre reps - mer set)

Yes
2006-06-04, 20:23
Jag förstår inte hur folk hinner med helkroppspass. För mig tar det så otroligt långt tid att bara dra igenom bröst/axlar/triceps eller rygg/biceps/traps.

Jag drömmer mardrömmar om hur lång tid det skulle ta att piska hela kroppen på samma pass.
Grejen är ju att man oftast inte tränar på samma sätt när man kör helkroppspass. Om du tar ditt split-schema, där varje pass kanske tar en timme(eller hur länge du nu brukar träna), och sedan slänger ihop allt till ett helkroppspass blir det ju självklart helt galet mycket träning. Så då kör man helt enkelt mycket mindre träning åt gången, varpå man i sin tur kan träna igenom hela kroppen oftare.

Rock'nRoll
2006-06-05, 00:14
My mistake. Jag läste ditt inlägg för snabbt och fick fel intryck. Ber om ursäkt. Så slipper du kanske skriva något du blir bannad för ;)

Jag är ledsen för mitt otrevliga sätt..

varland
2006-06-05, 09:40
Grejen är ju att man oftast inte tränar på samma sätt när man kör helkroppspass. Om du tar ditt split-schema, där varje pass kanske tar en timme(eller hur länge du nu brukar träna), och sedan slänger ihop allt till ett helkroppspass blir det ju självklart helt galet mycket träning. Så då kör man helt enkelt mycket mindre träning åt gången, varpå man i sin tur kan träna igenom hela kroppen oftare.
Hm.

Jag tycker inte om det. Låter helt klart besvärligt. Om man ska köra mindre träning åt gången och oftare kan man lika gärna köra en split. :P

sleep is the enemy
2006-06-05, 10:45
ville bara säga att tack vare den här tråden blev ja sugen på å börja köra helkrop igen. ja träna helkropp under mina tre första år me styrketräning. de senaste året ville ja börja köra mer seriöst å eftersom alla säger att man då ska köra split pass börja ja me de. i å me detta tyckte ja träningen blev tråkigare å fick därigenom inte nåra större resultat.

så igår körde ja mitt första helkropps pass. hade glömt bort hur skönt de e å känna hela kroppen va genomtränad. så tack den som nu starta den här tråden!:bow:

Robban
2006-06-06, 11:11
Jag förstår inte hur folk hinner med helkroppspass. För mig tar det så otroligt långt tid att bara dra igenom bröst/axlar/triceps eller rygg/biceps/traps.

Jag drömmer mardrömmar om hur lång tid det skulle ta att piska hela kroppen på samma pass.
Jag kör tre timmar då jag tränar. Detta gör jag bara en gång i veckan. Kommer dock köra detta två ggr/v med början om två veckor. Redigt slut efteråt men sen är det ju vila i många dagar.

Scratch89
2006-06-06, 11:22
Jag kör tre timmar då jag tränar. Detta gör jag bara en gång i veckan. Kommer dock köra detta två ggr/v med början om två veckor. Redigt slut efteråt men sen är det ju vila i många dagar.
TRE timmar? Då måste du ladda upp ordentligt innan, eller äta under passet?

Robban
2006-06-06, 11:43
TRE timmar? Då måste du ladda upp ordentligt innan, eller äta under passet?
Pizza och choklad kvällen innan. Själva passet genomförs sen på tom mage sånär som på 3l vatten, 4 koffeintabletter, 4 kre-Alkalyn och 7 ESSamino.

Anonym112
2006-06-06, 13:45
Pizza och choklad kvällen innan. Själva passet genomförs sen på tom mage sånär som på 3l vatten, 4 koffeintabletter, 4 kre-Alkalyn och 7 ESSamino.

Optimalt? :D

J.Saarela
2006-06-06, 13:53
Halva Kollos juniorer har börjat köra helkroppspass för att dom läst Grub kör det LOL.Grub är inte grov,när ska ni fatta det*screwy*

Fatalist
2006-06-06, 13:56
Ska du växa så bra du kan är det inte det bästa alternativet, dock är du nybörjare och det fungerar säkerligen i början.
Verkligen inget jag själv skulle kört

Hur vet du det?

Robban
2006-06-06, 14:04
Halva Kollos juniorer har börjat köra helkroppspass för att dom läst Grub kör det LOL.Grub är inte grov,när ska ni fatta det*screwy*
Själv har jag kört det sen 2001 och är snart 30 år ung... :D

Robban
2006-06-06, 14:05
Optimalt? :D

Gott! :D

J.Saarela
2006-06-06, 14:09
Själv har jag kört det sen 2001 och är snart 30 år ung... :D



Iof har jag aldrig provat själv,men kan inte tänka mig att jag skulle växa bättre på det sättet.Och hittils har jag ej sett nån som jag anser vara grov här på kollo köra helkroppspass.Du e gammal!

Erke
2006-06-06, 22:17
Jädrar, att det blev en så lång tråd utav detta. :) Nåja har kört 5 pass nu och det känns bra. Känner redan skillnad, kan ta mer på vissa övningar. Men framförallt så känner jag mig mycket mer stabil i hela kroppen och mycket piggare om dagarna. Otroligt skönt att få röra sig efter många månader av att slöa framför datorn. Har varit väldigt mycket supande dom senaste veckorna också så.. Jädrar vad vek man har blivit. Trodde aldrig det skulle vara så illa. Men jag kommer i form snart! Jag fortsätter med helkroppspass tills vidare i alla fall.. Så får vi se om jag byter till split senare. Tack för alla åsikter i alla fall!:cheers:

Beast
2006-06-06, 23:36
Jag skyller inte på någonting. Är förövrigt nöjd med mina resultat. Tycker det är för få som är det. Jag vet att jag ger allt på mina pass. Skulle aldrig kunna träna hårdare. Eller förresten delar jag bara upp passet i fyra delar så kan jag nog tävla i byggning i höst... :D
Vad är riktigt stor för dig?
Var går gränsen för patetiska resultat, enligt dig?

Ps. Jag kör inte ett par set per muskelgrupp. Kör nog betydligt hårdare än de flesta. D.s


Inte? Varför drar du då att folk måste kura?
Man kan alltid träna hårdare och förbättra något.
Riktigt stor för mig är antagligen vad du anser vara groteskt stort och skona mig nu från att det är bara steroiderna som bygger dom, då var du inte ens värd dessa raderna.

PepperKeenan
2006-06-06, 23:43
Dag1 Hantelpress
Militärpress
Kabelrodd
EZ-curl
Extension (EZ)
Knöböj

Dag2 Hantelpress inc.
Axelpress
Maskinrodd
Frivändning
Benpress
Vadpress

Dag3 Dips
Chins
Hög Stångrodd
Hantelcurl
Marklyft
Vadpress Stå.
U.Armscurl.Omv.

Varvar att avsluta med en av följande övningar: magmaskin, sit-up (boll) eller shrugs. Kan lägga in andra muskelgrupper som släpar. 4*10 reps. 1 min vila förtillfället. Kommer att variera.

Har tidigare bara kört split-pass. Efter att ha varit borta från gymmet i flera månader känns detta upplägget super. Får även tid att lägga i ett löppass i veckan utan problem.

Slartibartfast
2006-06-07, 07:27
Inte? Varför drar du då att folk måste kura?


Men tönt! Det är ju DU som drar alla över en kam med dina korkade förhastade slutsatser, inte Robban.

VAR någonstans läser du in steroider i detta?

"Det kan ju vara så att det inte helt och hållet är enbart valet av träningsupplägg som ligger bakom resultaten." -Robban

Han kanske menar gener, återhämtning, intensitet, vilja, motivation, teknik....

varland
2006-06-07, 07:31
Jag kör tre timmar då jag tränar. Detta gör jag bara en gång i veckan. Kommer dock köra detta två ggr/v med början om två veckor. Redigt slut efteråt men sen är det ju vila i många dagar.
Hrrm, på tre timmar hann jag med bröst, rygg, biceps, triceps, jag körde dock samma övningar som när jag körde split. Det maratonpasset var ett undantag eftersom jag missade två dagar innan.

Mats J
2006-06-07, 07:54
Jag har testat det mesta under mina 13 träningsår, och det mest effektiva för mig har varit 4 split med vila varanan dag.

Bröst, biceps
vila
Ben, vader
vila
Axlar, triceps
vila
Rygg, mage
vila

Bröst, ben, rygg: 6-10 set * 1-8 rep
Axlar, Triceps, Biceps, vader, mage: 5-6 set * 1-10 rep
Vila: 3-7 min mellan set

:thumbup:

Ökade styrkan från pass till pass..

Robban
2006-06-07, 10:16
Inte? Varför drar du då att folk måste kura?
Man kan alltid träna hårdare och förbättra något.
Riktigt stor för mig är antagligen vad du anser vara groteskt stort och skona mig nu från att det är bara steroiderna som bygger dom, då var du inte ens värd dessa raderna.

Hård träning och bra mat bygger! Oavsett upplägg. Det räcker inte med att "bara" träna, man måste ge allt! Vad det gäller kurandet så tror jag att man kan komma väldigt långt utan "fusk". Att bli proffs kan man dock glömma...

Jag tänker tävla i bodybuilding utan steroider så jag tror visst att det är fullt möjligt. Måste bara satsa stenhårt några år till.

Om du ska bli riktigt stor, dvs vad jag anser vara groteskt stor(proffsen) så kommer du inte långt med endast "split", bra mat och järnhård vilja...

Tack för dina, alltid, så vänliga ord!

Scratch89
2006-06-11, 16:51
Robban, du HAR väl tävlat också? Har för mig att jag har sett bilder på dig inoljad. ( eller så var det bara i mina svettiga drömmar :D )




Att köra helkroppspass under sommaren är ju till att rekommendera. Känns så jävla dumt att behöva ordna upp sina spontana aktiviteter efter hur man ska träna. Missar man ett helkroppspass är det bara att ta det dagen efter eller liknande. Missar man ryggpasset så går hela veckospliten åt helvete.

maxz
2006-06-11, 20:40
Har sett att väldigt många delar upp sina pass så att dom kör olika muskelgrupper varje pass. Har precis börjat gymma och har kört i princip hela kroppen varje pass. Har kört Fredag, Söndag och sen Tisdag dvs varannan dag.

Under passen kör jag: Bröst, Biceps, Triceps, Axlar, Mage, Rygg och Ben.

Hinner musklerna vila klart mellan passen? Finns det risker med att köra som jag gör? Tränar för att jag vill gå upp i vikt, har köpt kosttillskott (blanding av Malto och Vassle) som jag tar direkt efter träning. Har börjat käka mer och bättre mat samt försökt få lite mer sömn. Funkar det bra som jag kör eller?

Usch vad jobbigt och köra helkroppspass :\
btw dina muskler hinner nog vila om du tränar varannan dag, dvs om du sover mkt.

Yes
2006-06-11, 21:21
Själva grejen med träning är att det är jobbigt, annars skulle det ju inte vara träning. ;)

psirus
2006-06-12, 13:14
Att snacka om att dom riktigt stora inte tränar helkroppspass håller inte, 99% här inne har garanterat inte samma genitik för att bygga,samma muskelmassa, lika hård kosthållning å inte samma prepp. När man börjar komma upp mot sitt genetiska max så tror jag inte helkroppspass ger så mycket men men för 90% här inne skulle nog ett par tunga helkroppspass i veckan ge bättre resultat än 4-5 split.

ps varför tar admin bort alla mina inlägg i tråden? ds

Longshot
2006-06-12, 14:11
Helkroppspass är fruktansvärt praktiskt och roligt! Om man nu orkar :bpump: