handdator

Visa fullständig version : Hydrosylat = EAA ?


Doctor Snuggles
2006-06-01, 18:00
Lite konfys. Köpt en burk, "snabbupptagliga peptidpundna aminosyror", piller (på proteininnehållet står det att det är fria aminosyror också). Men det står också hydrosylat på burken.
Innehållsförteckningen säger att det är enzymatiskt förspjälkat kasein.
Är hydrosylat = snabbupptagliga aminosyror?

Ola Wallengren
2006-06-01, 18:36
Hydrolyserade proteiner, dvs helt eller delvis nedbrutna proteiner (till aminosyror eller peptider) tas upp snabbare av kroppen än motsvarande hela proteiner men eftersom detta är tabletter så kan man inte vara helt säker beroende på hur tabletterna är tillverkade så kan de vara mer eller mindre svårupplösta, vilket påverkar absorptionen av aminosyror i tarmen. Om tillverkaren har tänkt på detta så borde det inte vara ett problem.
Prova att lägga en tablett i ett glas med vatten (eller något som motsvarar magsaft) och rör om en stund. Är tabletten fortfarande hel och ser i stort sett intakt ut så kan man ju fundera över hur snabbt proteinet är (men ett långsamt protein behöver inte vara en nakdel).

Nej, hydrolysat är inte = EAA (100%). Tabletterna är ju gjorda på kasein och innehåller därför ca 45% EAA.

Doctor Snuggles
2006-06-01, 21:19
Thx.
Eftersom poängen var att få i sig ett snabbt protein innan träning för att maximera den efterkommande proteinsyntesen (eventuellt muskelenergi under passet, lite osäker på effekten av EAA under ett pass), så är det nog inte så bra om det är för långsamt.
Hmm.. det var nog därför det var så billigt isf. ;)
Ska testa lösa upp det... men om det bara är 50% EAA (trodde vassle var ca 50% EAA)... så måste jag svälja en hiskelig mängd tabletter för att få i mig 6g EAA.... *spy*

King Grub
2006-06-01, 21:20
lite osäker på effekten av EAA under ett pass

Minskad proteinnedbrytning, upp till två dygn efter passet.

Doctor Snuggles
2006-06-01, 21:33
Minskad proteinnedbrytning, upp till två dygn efter passet.

Den kände jag till. Jag menade mer prestationsmässigt.

Cerberus
2006-06-01, 21:33
Minskad proteinnedbrytning, upp till två dygn efter passet.

räcker det inte med EAA före och efter passet för att åstadkomma denna effekt? Om inte, så vill jag läsa studien :D

Doctor Snuggles
2006-06-01, 21:48
räcker det inte med EAA före och efter passet för att åstadkomma denna effekt? Om inte, så vill jag läsa studien :D

Jag tror han menade det som jag menade, när man väl börjar smälta EAA:t så är har man börjat passet, inte att man tar under själva passet.

I vilket fall så har jag testat pillren i vatten och i ättika... gick inte särskilt fort... :(

EiseltUK
2006-06-02, 16:53
Jag tror han menade det som jag menade, när man väl börjar smälta EAA:t så är har man börjat passet, inte att man tar under själva passet.

I vilket fall så har jag testat pillren i vatten och i ättika... gick inte särskilt fort... :(

Testa att tugga på tabletterna istället.

/ Henrik

Doctor Snuggles
2006-06-03, 00:46
Testa att tugga på tabletterna istället.

/ Henrik

Heh... ja, det vore en idé. Om det inte vore så att de smakar hårig apröv och hälften fastnar i tänderna. *spy*