handdator

Visa fullständig version : Nya Löparskor?


Challenge
2006-06-01, 17:08
Dessvärre gjorde jag nog en bad beat när jag köpte nya skor i vintras, har inte sprungit speciellt mycket med dom men det räcker att jag springer 5-6 minuter sedan känner jag mig som en gammal pensionär med reumatiskt värk. De är med andra ord inget vidare för mig. Köpte ett par asics 900 gel någonting, med enbart dämpning bak. Skon är i och för sig väldigt lätt och och med mycket löparkänsla men kanske ingen sko man tränar i direkt, då jag fått problem med benhinnor och fötter på köpet.

Så får nog masa mig iväg och börja spana efter ett par nya, och säljaren som sålde de andra till mig ;)
Är det någon här som har koll på löparskor, dämpning både i framfot och hälen är väl att rekomendera då antar jag? Vad föredrar ni annars för märke, Asics, New Balance, Nike, Reebook?

Liten Men Fet
2006-06-01, 17:24
Dessvärre gjorde jag nog en bad beat när jag köpte nya skor i vintras, har inte sprungit speciellt mycket med dom men det räcker att jag springer 5-6 minuter sedan känner jag mig som en gammal pensionär med reumatiskt värk. De är med andra ord inget vidare för mig. Köpte ett par asics 900 gel någonting, med enbart dämpning bak. Skon är i och för sig väldigt lätt och och med mycket löparkänsla men kanske ingen sko man tränar i direkt, då jag fått problem med benhinnor och fötter på köpet.

Så får nog masa mig iväg och börja spana efter ett par nya, och säljaren som sålde de andra till mig ;)
Är det någon här som har koll på löparskor, dämpning både i framfot och hälen är väl att rekomendera då antar jag? Vad föredrar ni annars för märke, Asics, New Balance, Nike, Reebook?

Det där med dämpning är inte så viktigt för mig, lätt som jag är (80 kg) viktigare är att skorna lutar åt rätt håll.
Fick du springa på löpband så dom kunde kolla vinklarna på fötterna?
Vad består problemen av förresten?

Yankeee
2006-06-01, 17:24
Gå till en affär med löpband / kamera och be dem kolla när du springer i olika skor.

shadowfire
2006-06-01, 17:43
Beror ju på massa olika faktorer.
Hur ser dina fötter ut, har du väldigt breda fötter t.ex? Vilket underlag springer du på (mjukt/dämpat eller stenhårt?). Är det kortdistans, allround, terräng eller långdistans? Är ju inte för bara färgens eller utseendets skull som det är en hel uppsjö med skor o välja mellan :)

Själv är jag frälst i mina adidas supernova, springer på rätt hård mark så ville ha en hel del dämpning men ändå en fastare häl.. + breda dojjor.

Challenge
2006-06-01, 17:47
Det där med dämpning är inte så viktigt för mig, lätt som jag är (80 kg) viktigare är att skorna lutar åt rätt håll.
Fick du springa på löpband så dom kunde kolla vinklarna på fötterna?
Vad består problemen av förresten?

Problemen består i att jag får ont på insidan av smalbenet, vilket jag misstänker kan vara benhinneinflamation, eller eventuellt överansträng tibialis anterior. Det uppkommer ungefär efter 5-6 minuters löpning som en ganska stramande, utmattad känsla i hela smalbenet. Jag vet att jag är lite lätt pronerande så skorna ska egentligen passa, därför misstänker jag att det kanske är på grund utav dämpningen eller rättare sagt avsaknad av dämpningen i framfoten. Har aldrig haft problem tidigare. Men ska vara lite noggranare när jag provar ut skorna denna gången.

Bärs
2006-06-01, 17:59
Problemen består i att jag får ont på insidan av smalbenet, vilket jag misstänker kan vara benhinneinflamation, eller eventuellt överansträng tibialis anterior. Det uppkommer ungefär efter 5-6 minuters löpning som en ganska stramande, utmattad känsla i hela smalbenet. Jag vet att jag är lite lätt pronerande så skorna ska egentligen passa, därför misstänker jag att det kanske är på grund utav dämpningen eller rättare sagt avsaknad av dämpningen i framfoten. Har aldrig haft problem tidigare. Men ska vara lite noggranare när jag provar ut skorna denna gången.

Då behöver du alltså slittåliga träningsskor med pronationsstöd och bra dämpning. Jag rekommenderar Asics GT-2000-serien (som nu är på 2110):

http://www.loebogfitness.dk/shop/default.asp?ProductID=2-TN504-9375-2100

Låter som benhinneinflammation. Men det är ju inte säkert att det är dina nuvarande skor som är orsaken.

Jay-Z
2006-06-01, 18:03
Då behöver du alltså slittåliga träningsskor med pronationsstöd och bra dämpning. Jag rekommenderar Asics GT-2000-serien (som nu är på 2110):

http://www.loebogfitness.dk/shop/default.asp?ProductID=2-TN504-9375-2100

Låter som benhinneinflammation. Men det är ju inte säkert att det är dina nuvarande skor som är orsaken.

Eller Asics Gel Foundation som, iaf för mig, gjorde att proneringen försvann. Dessutom har jag rätt breda båtar och 2110 var inte lika lämpliga då.

Men som Yankeee säger, uppsök närmaste Inter-Sport, provspring och lyssna på råden du får.

Challenge
2006-06-01, 18:06
Då behöver du alltså slittåliga träningsskor med pronationsstöd och bra dämpning. Jag rekommenderar Asics GT-2000-serien (som nu är på 2110):

http://www.loebogfitness.dk/shop/default.asp?ProductID=2-TN504-9375-2100

Låter som benhinneinflammation. Men det är ju inte säkert att det är dina nuvarande skor som är orsaken.

Okej ja har googlat runt lite och det verkar vara en populär sko. Nej jag är inte helt hundra på att det är orsaken, kan också vara mina arbetskor som jag traskar runt i hela dagarna, får nämligen ganska ont i fötterna av dem (trampdynorna och hälen). Men har provat med inlägg osv och olika skor men problemet kvarstår. Men med mina inlägg är de allt annat än hårda så jag har svårt att tänka mig att jag skulle få ont i smalbenen av det? Jag gissar på att jag får ont i fötterna på grund av att de blir trötta när man står och går hela dagarna. Dessutom blir ju problemen med benhinnorna värre efter att jag varit ute och sprungit.

Yankeee
2006-06-01, 18:11
VM i att ignorera det enda vettiga tipset i tråden? :)

Challenge
2006-06-01, 18:12
VM i att ignorera det enda vettiga tipset i tråden? :)

Nejdå, allt registreras och sparas i min superdator :thumbup:

sgtbarnes
2006-06-01, 20:52
När jag köpte min löparskor (ca 1,5 år sedan) gick jag till löplabbet och bad att få springa och prova ut ett par bra skor.

Det blev dom här:


ok, lite dyra är dom, men enligt en några duktiga löpare jag pratat med så är "billigare" skor oftast dyra i längden eftersom de slits fortare och inte klarar av att användas flera dagar i streck utan pga att gummit i sulan inte återfår sin form efter ett pass.

men som sagt, du bör springa på band för att få reda på om du pronerar eller supinerar eller rent av har ett neutralt fotsteg.

Mental
2006-06-01, 21:50
När jag köpte min löparskor (ca 1,5 år sedan) gick jag till löplabbet och bad att få springa och prova ut ett par bra skor.

Det blev dom här:


ok, lite dyra är dom, men enligt en några duktiga löpare jag pratat med så är "billigare" skor oftast dyra i längden eftersom de slits fortare och inte klarar av att användas flera dagar i streck utan pga att gummit i sulan inte återfår sin form efter ett pass.

men som sagt, du bör springa på band för att få reda på om du pronerar eller supinerar eller rent av har ett neutralt fotsteg.

Handlade också på löplabbet. köpte dessa.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/th_IMG_1018.jpg (http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_1018.jpg)

Lyset
2006-06-01, 21:53
Gör som Yankeee säger nu. Enda rätta är att gå till en affär med kunnig personal som kan kolla exakt hur det ser ut när du springer.

Lycka till. :thumbup:

Ottenbaum
2006-06-01, 21:54
De visade lite olika typer av löparskor, tips och sånt på Plus (tror det var 22 maj det visades) Programmet kan du se på svt's hemsida www.svt.se
Sen om det var nåt att ha vet jag inte :)

sgtbarnes
2006-06-01, 22:28
[QUOTE=Mental]Handlade också på löplabbet. köpte dessa.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/th_IMG_1018.jpg (http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_1018.jpg)


Gediget gjort av dig. Är supernöjd med löplabbets service och kunnighet. Dom skorna du köpte verkar bra, liknar väldigt mycket dom jag har, hmm ska kanske testa.

När jag köpte mina skor låg jag i lumpen och kunde uttnyttja fritidsbidraget på 1500:- vilket var riktigt fint då. Pengar man inte sett annars.

Challenge
2006-06-02, 17:09
Har varit och sprungit hos intersport idag, blev ett par Asics 2110 som bla, bärs föreslog. Jag hade lite pronation så jag hoppas att de ska styra upp det och mina benhinneproblem.

Någon här som haft problem med Tibialis Anterior? Har läst att det hjälpt för folk genom stretching, är det enbart det som gäller eller brukar ni träna den också?

Tack för alla tips btw :)

aliquis
2006-06-02, 17:38
Nu är det ju försent men som märke så är ju New Balance iaf "snällast" ;D