handdator

Visa fullständig version : Alex på Body.


Lasse Kongo
2006-06-01, 16:45
Har skrivit något väldigt bra.

http://www.body.se/content/artikel.asp?CID=750

Om det redan ligger upp så får ni ta bort den, annars tycker jag alla bör läsa detta.

HenrY
2006-06-01, 16:47
mmm läste d precis innan ja gick till gymmet, bra skrivet!:thumbup:

Nina L
2006-06-01, 16:49
All cred till Alex! *yourock*

Jarod
2006-06-01, 16:58
Mycket bra! :thumbup:

AlexGBG
2006-06-01, 16:59
håller med föregående talar om att det var bra skrivet och bra synpunkter som kom fram, synd bara att body inte har samma spridning som aftonbladet :(

jesse
2006-06-01, 17:04
Mycket bra skrivet! :thumbup:

Dissector
2006-06-01, 17:12
Maila adressen till kolumnisten? Iofs är han väl inte den enda som tror och tycker så, men skulle åtminstone - efter lite upplysning, be om ursäkt, om inte hans stolthet förhindrar det. Åtminstone kanske han inser flera saker. Att han har haft fel och inte begår samma misstag igen, eller att inte behöva vara rädd så fort han ser en muskulös kille på stan.

Jag mailade honom faktiskt och skrev en hel del. Så anständigt, vänligt och upplysande som möjligt. Hoppas jag får svar.

Massor med creds till Alex för en utmärkt text! :thumbup:

Yankeee
2006-06-01, 17:15
Bra skrivet, synd bara att folk är för dumma för att ta till sig det.

Srednq
2006-06-01, 17:22
artikel i dn:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=549243

"Uppgifter om resultatet av de blodprover som tagits på 26-åringen som är häktad för mordet på sin styvdotter kommer som en överraskning för polisen:

- Uppgifterna stämmer inte. De poliser som är ansvariga för utredningen kommer inte att få blodprovsresultaten på flera dagar, säger Mats Nylén, informationsansvarig vid Södertörnpolisen."

Herkulez
2006-06-01, 17:25
Alex är grym *yourock*

Pudzianovski
2006-06-01, 17:25
Ägnar sig Body överhuvudtaget åt artiklar som är emot doping?

(ej läst body på länge länge....)

Trance
2006-06-01, 17:28
Jo, han sade ungefär som aftonbladet fast han spekulerade åt helt andra hållet och det råkade stämma bättre överrens vad massa här tycker. Vad jag vet har han inte heller någon aning vad som faktiskt togs och vilka doser.

Däremot är aftonbladet etc skabb ja.

Srednq
2006-06-01, 17:30
Jo, han sade ungefär som aftonbladet fast han spekulerade åt helt andra hållet och det råkade stämma bättre överrens vad massa här tycker. Vad jag vet har han inte heller någon aning vad som faktiskt togs och vilka doser.

Däremot är aftonbladet etc skabb ja.

läs mitt inlägg en bit upp. ingen vet vad han tog pga att provsvaren har inte blivit färdiga

Snake
2006-06-01, 17:34
Bra artikel.

Vem är Alex, vad har han för bakgrund och sånt..?

Trance
2006-06-01, 17:37
läs mitt inlägg en bit upp. ingen vet vad han tog pga att provsvaren har inte blivit färdiga

Ja, men det spelar väl ingen roll? Dessutom skrev han ju artikeln med tanken att provsvaren var de riktiga. Men han vet ingenting om doser, han vet ingenting om när det togs. Hashet kanske röktes för 4 dagar sen etc.

Vad han däremot vill säga är att doping inte är så farligt..om man tränar seriöst.

Herkulez
2006-06-01, 17:41
....eller att man inte kan skylla enbart på doping när det var en massa andra substanser som är mycket mer aggroframkallande med i bilden. alkohol och rohypnol tex, blanda det med en kriminell kille med psykiska problem så har du en person som är tusen gången farligare än en dopad svensson.

Trance
2006-06-01, 17:44
....eller att man inte kan skylla enbart på doping när det var en massa andra substanser som är mycket mer aggroframkallande med i bilden. alkohol och rohypnol tex, blanda det med en kriminell kille med psykiska problem så har du en person som är tusen gången farligare än en dopad svensson.

Helt klart, tidningarna gjorde helt klart fel när de tryckte så hårt på en substans som orsaken. Men på samma sätt trycker han ner dopingens eventuella påverkan utan att veta vad som faktiskt låg bakom.

Coldsmith
2006-06-01, 17:54
Alltså det här är ju komiskt. I tråden vi hade tidigare här där vi diskuterade just detta så var det ett jävla liv när nån råkade "försvara" dopingen med precis samma resonemang som denna person gör. Men när denna person gör det så blir det jubel.

Det är så underbart.

Allan
2006-06-01, 18:01
Jag tycker Alex skjuter sig i foten. Det är inte oväsentligt att gärningsmannen har en lång historia med kriminalitet - särskilt om man vet att det har väldigt många av de som trycker också. Det är inte oväsentligt att killen var laddad med roppar och brännvin - och det är definitivt inte oväsentligt att killen också hade huggisar i kroppen. Det får vara slut med det här ursäktandet kring roider - hela tiden bygger det på nån slags tyst överenskommelse om att " de som vet vad de gör bla bla"...
Steroider ÄR rysk roulett, och ingen vet i förväg hur nån annan kommer att reagera, och inte de själva heller. Just i den här tragiska hsitorien är inte steroiderna ovidkommande - av den enkla anledningen att yngre män med pissig självbild, aggressivitet och dålig relation till droger överhuvudtaget faktiskt är rätt vanliga steroidanvändare. Varför blunda för det?


allan

Lasse Kongo
2006-06-01, 18:18
Jag tycker Alex skjuter sig i foten. Det är inte oväsentligt att gärningsmannen har en lång historia med kriminalitet - särskilt om man vet att det har väldigt många av de som trycker också. Det är inte oväsentligt att killen var laddad med roppar och brännvin - och det är definitivt inte oväsentligt att killen också hade huggisar i kroppen. Det får vara slut med det här ursäktandet kring roider - hela tiden bygger det på nån slags tyst överenskommelse om att " de som vet vad de gör bla bla"...
Steroider ÄR rysk roulett, och ingen vet i förväg hur nån annan kommer att reagera, och inte de själva heller. Just i den här tragiska hsitorien är inte steroiderna ovidkommande - av den enkla anledningen att yngre män med pissig självbild, aggressivitet och dålig relation till droger överhuvudtaget faktiskt är rätt vanliga steroidanvändare. Varför blunda för det?


allan

Nja, visst stämmer det som jag har markerat, men det är ju i princip det enda som "svenssons" får höra om prepp, jag dopar mig inte själv, men jag känner ändå ett visst intresse av att sprida den andra sanningen ang prepp.

Jag känner väldigt väldigt många som preppar, vissa preppar rätt tungt periodvis, dessa personer lever helt vanliga liv med familj, barn och har ett socialt liv, tja som en svensson kan man säga men dem tränar/tävlar/preppar, de är knappast några hustrumisshandlare eller psykiskt störda människor.

Varför blunda över det som jag skrivit ovan?

Coldsmith
2006-06-01, 18:19
Jag tycker Alex skjuter sig i foten. Det är inte oväsentligt att gärningsmannen har en lång historia med kriminalitet - särskilt om man vet att det har väldigt många av de som trycker också. Det är inte oväsentligt att killen var laddad med roppar och brännvin - och det är definitivt inte oväsentligt att killen också hade huggisar i kroppen. Det får vara slut med det här ursäktandet kring roider - hela tiden bygger det på nån slags tyst överenskommelse om att " de som vet vad de gör bla bla"...
Steroider ÄR rysk roulett, och ingen vet i förväg hur nån annan kommer att reagera, och inte de själva heller. Just i den här tragiska hsitorien är inte steroiderna ovidkommande - av den enkla anledningen att yngre män med pissig självbild, aggressivitet och dålig relation till droger överhuvudtaget faktiskt är rätt vanliga steroidanvändare. Varför blunda för det?


allan

Tänka sig, det finns folk som inte tror på demonisering.

Bäst vi demoniserar träning också. För det är inte ovidkommande, vi vet att starka människor har större möjlighet att göra skada i bråk och slagsmål, deras förstorade självförtroende och ökade testosteronnivåer gör dom till tickande bomber!

Samma resonemang. Håller du med där också?

Maria Eriksson
2006-06-01, 21:30
Jag tycker Alex skjuter sig i foten. Det är inte oväsentligt att gärningsmannen har en lång historia med kriminalitet - särskilt om man vet att det har väldigt många av de som trycker också. Det är inte oväsentligt att killen var laddad med roppar och brännvin - och det är definitivt inte oväsentligt att killen också hade huggisar i kroppen. Det får vara slut med det här ursäktandet kring roider - hela tiden bygger det på nån slags tyst överenskommelse om att " de som vet vad de gör bla bla"...
Steroider ÄR rysk roulett, och ingen vet i förväg hur nån annan kommer att reagera, och inte de själva heller. Just i den här tragiska hsitorien är inte steroiderna ovidkommande - av den enkla anledningen att yngre män med pissig självbild, aggressivitet och dålig relation till droger överhuvudtaget faktiskt är rätt vanliga steroidanvändare. Varför blunda för det?


allan




Som jag ser det är Alex:s artikel en reaktion och ett ”svar” på AB:s artikel den 30/5.
Jag tycker att det är viktigt att hålla sig till sakfrågan
Det är viktigt att människor reagerar över osanningar och orättvisor, det är vårt ansvar och vår rättighet i ett demokratiskt samhälle
Visst förekommer doping i vår sport (som i många andra) och det ska självklart bekämpas på olika sätt och på alla tänkbara nivåer men det har inget med denna tragiska händelse att göra,som jag ser det. Jag tycker det är oroväckande att en journalist får yttra sig på det sättet han har gjort, det är oacceptabelt och oansvarigt!
Han får tycka vad han vill om bodybuilding och dess utövare men han har ett ansvar som journalist, att peka ut en grupp människor gör att jag börjar tvivla över journalistikens etik.
Han har en övertygelse om att alla människor som tränar styrketräning är kroppsbyggare och dopade. Ska vi döma människor efter hur de ser ut, vilka kläder de bär eller vilken hudfärg de har? Jag anser att vi bör döma efter deras handlande och självklart ska de straffas och fördömas men det ska vara lika oavsett om man spelar tennis eller lyfter skrot, lika oavsett man heter Svensson eller Gonzalez.
Rötägg finns bland oss och i alla samhällsklasser, idrotter och yrken.
Att folk begår brott är inte för att de lyfter skrot, tänk om det vore "så enkelt"! Nej, problemet är större och djupare än så är jag rädd så att försöka göra denna tragedi till att det är kroppsbyggningens "fel" gör att jag mår illa!
Jag har tränat i 20 år och 6 år tävlingsinriktad och är en stor motståndare till doping, just därför reagerar och agerar jag (har mejlat till AB: s chefsredaktör). Doping skall bekämpas på rätt sätt och det är förkastligt att göra det genom att smutskasta sporten.

Artikeln i frågan speglar skribentens trångsynthet och okunskap, att han dessutom förolämpar människor som tillhör en specifik idrottsgren (i mina ögon) visar bara hans egen dåliga självkänsla. När människor känner sig osäkra och rädda för något klankar de gärna ner på andra, det är kränkande.
Det som skrämmer mig mest är att denna person har en viss makt i sin profession och den missbrukar han. Han pratar om tickande bomber och i mina ögon är det han som är en tickande bomb, eller rättare sagt en stinkande bomb som sprider lögner och påståenden med en fruktansvärd odör, han skapar förvirring och spekulationer och allt detta genom att utnyttja sin makt genom att "vinkla" en tragisk händelse.
Jag blir arg och ledsen över att bli orättvist ”anklagad” men det ger mig också viljan att visa att de har fel. Det gör vi alla genom att vara goda representanter för sporten. Genom att informera och upplysa om vår sport och låta människor se att kroppsbyggning är en sport och en livsstil som många människor mår bra av och som också fördömer doping likaväl som andra idrottsutövare gör. Att det faktiskt inte är den svenska kroppsbyggningsvärlden som ska bära skulden för att det finns psykisk sjuka människor som missbrukar det ena och det andra. Ska vi kanske skylla alkoholismen på systembolaget? Hur relevant är det?
Jag är trött på att okunniga människor ska få säga vad som helst utan ta sitt ansvar och även konsekvenserna av det. Allt prat om anabola steroider under åren har inte berört mig eftersom jag tar avstånd ifrån droger men denna gång beskylls vi, samtliga kroppsbyggare och vår träningsform, för att vara monster som gör inget annat än dopar sig, sånt accepterar jag inte!
Hans kategoriska sätt att beskriva en kroppsbyggare visar bara att han är full av fördomar. En sak skrämmer mig dock, han verkar känna mycket hat, jag skulle vara livrädd om jag mötte honom en mörk kväll…

Jag är glad att jag har slutat att läsa en sån oseriös tidning som tillåter sånt påhopp.


Mvh
Maria Eriksson

En stolt kvinnlig kroppsbyggare och mamma som älskar styrketräning och som fördömer all smutskastning.

Alex
2006-06-01, 22:14
Ja, men det spelar väl ingen roll? Dessutom skrev han ju artikeln med tanken att provsvaren var de riktiga. Men han vet ingenting om doser, han vet ingenting om när det togs. Hashet kanske röktes för 4 dagar sen etc.

Vad han däremot vill säga är att doping inte är så farligt..om man tränar seriöst.

Jag quotar mycket riktigt Aftonbladets uppgifter om vad som skulle ha funnits i proven. Och haschets eventuella bidrag till mannens tokspel tar jag inte ens upp.

Och nej, jag vill inte säga att doping är ofarligt. Däremot vill jag ha en mer nyanserad debatt om alla de slutledningar som svenska sensationsmedier verkar så väldigt ivriga på att dra.

Träningsargumenten är dels till för att förklara på vilket sätt man normalt sätt använder dessa preparat (i kontrast till roppar och diverse näsor), och utgöra plattform för resonemanget kring epitetet "kroppsbyggare".


mvh

Alex

Trance
2006-06-01, 22:41
Jag quotar mycket riktigt Aftonbladets uppgifter om vad som skulle ha funnits i proven. Och haschets eventuella bidrag till mannens tokspel tar jag inte ens upp.

Och nej, jag vill inte säga att doping är ofarligt. Däremot vill jag ha en mer nyanserad debatt om alla de slutledningar som svenska sensationsmedier verkar så väldigt ivriga på att dra.

Träningsargumenten är dels till för att förklara på vilket sätt man normalt sätt använder dessa preparat (i kontrast till roppar och diverse näsor), och utgöra plattform för resonemanget kring epitetet "kroppsbyggare".


mvh

Alex


Hur man "normalt" sett använder dessa preparat kan man väl inte säga. Ja de används så gott som alltid tillsammans med träning, men träning kan ju knappast ses som något som lindrar de negativa aspekterna. Majoriteten som använder är ju knappast personer med ambitionen att nå scenen utan säkert halvt/helt kriminella/dörrvakter och annat folk som vill bli stora, starka och häftiga. Det kan säkert användas säkert, det kan amfetamin, roppar etc också. Roppar speciellt är ju en medicin mot sömnsvårigheter om jag minns rätt?

Jag håller dock med dig att medier förmodligen drar snabba och felaktiga slutsatser när det kommer till dessa ämnen. Men att bodybuilding som sport kommer ju aldrig komma undan om företrädare håller på att försvara doping, inga dopingtester etc. Eller så kan man satsa på att visa att doping inte är så allvarligt, men då känns det lite lustigt om fördömmer det sen i andra sammanhang.

Alex
2006-06-01, 22:42
Jag tycker Alex skjuter sig i foten. Det är inte oväsentligt att gärningsmannen har en lång historia med kriminalitet - särskilt om man vet att det har väldigt många av de som trycker också. Det är inte oväsentligt att killen var laddad med roppar och brännvin - och det är definitivt inte oväsentligt att killen också hade huggisar i kroppen. Det får vara slut med det här ursäktandet kring roider - hela tiden bygger det på nån slags tyst överenskommelse om att " de som vet vad de gör bla bla"...
Steroider ÄR rysk roulett, och ingen vet i förväg hur nån annan kommer att reagera, och inte de själva heller. Just i den här tragiska hsitorien är inte steroiderna ovidkommande - av den enkla anledningen att yngre män med pissig självbild, aggressivitet och dålig relation till droger överhuvudtaget faktiskt är rätt vanliga steroidanvändare. Varför blunda för det?


allan

Håller med dig i din inledning, men min avsikt var inte att humanisera steroiderna. Ibland så blir man bara så, om du ursäktar, jävla trött på att läsa "Steroiddopad kroppsbyggare mördar..." när substansen i detta är diskutabel. När dessa kvällstidningsutspel dessutom får hela svenska presseliten och alla våra röstkåta politiker att formligen skena i masspanik, då tycker jag att det är dags att mana till någon sorts reflektion. Få, om ens någon av alla de kroppsbyggare jag har kommit i kontakt med (och det är en del) är enligt mig i närheten av att vara de "tickande bomber" som beskrevs.

Men med det menar jag inte att det är ofarligt att preppa. Heller inte att det är ofarligt så länge man vet vad man gör. Men preppets inverkan på mannens gärningar är, i relation till hans totala drogbruk, (enligt Aftonbladets uppgifter), enligt mig näppeligen det absolut avgörande. Och då blir det fel i mitt huvud när jag möts av ett retoriskt resonemang som fokuserar på en kroppsbyggare med roid rage, snarare än en mentalstörd kille med svåra drogproblem som under ruset flippat fullständigt.

That's all.


/A

Alex
2006-06-01, 22:55
Hur man "normalt" sett använder dessa preparat kan man väl inte säga. Ja de används så gott som alltid tillsammans med träning, men träning kan ju knappast ses som något som lindrar de negativa aspekterna. Majoriteten som använder är ju knappast personer med ambitionen att nå scenen utan säkert halvt/helt kriminella/dörrvakter och annat folk som vill bli stora, starka och häftiga. Det kan säkert användas säkert, det kan amfetamin, roppar etc också. Roppar speciellt är ju en medicin mot sömnsvårigheter om jag minns rätt?

Jag håller dock med dig att medier förmodligen drar snabba och felaktiga slutsatser när det kommer till dessa ämnen. Men att bodybuilding som sport kommer ju aldrig komma undan om företrädare håller på att försvara doping, inga dopingtester etc. Eller så kan man satsa på att visa att doping inte är så allvarligt, men då känns det lite lustigt om fördömmer det sen i andra sammanhang.

Det finns dock en väsentlig skillnad – rekreationsdroger tar man just för att må och bete sig annorlunda mot normalt. Steroider har normalt sett ett annat syfte. Ditt resonemang om säker användning och sannolika preppare väljer jag att inte kommentera.

Bodybuilding som sport, och de ekonomiska aspekter som måhända spelat in för att ge dagens idrottspolitiska situation, har jag inte vidrört här. Jag utgår från att Aftonbladet inte avsåg tävlande bodybuilders när de refererade till "kroppsbyggare". Då skulle nämligen de 100 000 tickande bomberna raskt kunna reduceras till ca 500.



/A

A.Pahkamaa
2006-06-01, 23:30
"Märk väl att jag på inget sätt försvarar användandet av steroider."

Trots det så hyllar er tidning personer som använder steroider...


"Ja, enligt Aftonbladet så hade killen även vad som beskrivs vara köns- och tillväxthormoner i sig. Användningen av dessa har till syfte att öka muskelmassan. Man tar dem alltså inte, som vanligen hävdas, för att må på ett speciellt sätt, eller för att komma i en viss sinnesstämning. Och därigenom skiljer sig dessa preparat från rekreationsdrogerna mannen hade i blodbanan."

Rätta mig om jag har fel, är det inte så att många använder sig av AAS just på grund av hur det får dom att må? Ökat självförtroende, maktkänslan osv. Du säger själv i citatet här nedanför att killen endast tränade 25 gånger senaste året, så man kan väl anta att han tog AAS av någon annan anledning än att bygga muskler, eller?

"Muskeltillväxten kan dock ej ske av sig själv. Den kräver dessutom regelbunden och hård styrketräning, tillsammans med en god kosthållning. Annars blir både köns- och tillväxthormonerna verkningslösa. Ja, killen hade också ett gymkort. Men efter vad jag förstår så nyttjade han det inte särskilt frekvent. Utslaget på ett år så hann han med ungefär 25 träningspass, vilket är en alldeles för låg träningsdos för att man ska kunna lägga på sig muskler – med eller utan dopingpreparat."

Varför dyker detta argumentet upp varje gång det är tal om doping?
"Man måste ändå träna jättehårt!!"

Som att det skulle vara mer rätt att använda AAS bara för att man "tränar hårt".

Jag får känslan av att du försöker säga att doping inte är så jävla farligt..

Jag håller dock med dig om att det är fel att stoppa alla som styrketränar i samma fack, precis som du säger så är det endast ett fåtal som använder AAS.

Herkulez
2006-06-01, 23:34
"Märk väl att jag på inget sätt försvarar användandet av steroider."

Trots det så hyllar er tidning personer som använder steroider...

.
men snälla den där var lite dålig, du har säkert hyllat ljungberg mer än engång fast han preppade.

A.Pahkamaa
2006-06-01, 23:41
men snälla den där var lite dålig, du har säkert hyllat ljungberg mer än engång fast han preppade.

Varför var det dåligt? Jag tycker inte man kan vara en dopingmotståndare samtidigt som man hyllar proffsen.

Angående Ljungberg.
På tiden jag trodde han var ren, jodå.
Efter att han pissade positivt, nej, aldrig i livet.

Herkulez
2006-06-01, 23:46
Varför var det dåligt? Jag tycker inte man kan vara en dopingmotståndare samtidigt som man hyllar proffsen.

Angående Ljungberg.
På tiden jag trodde han var ren, jodå.
Efter att han pissade positivt, nej, aldrig i livet.
mjo men dom kan ju skylla på samma sak, se på när sune larsen åkte dit då tryckte dom inte reportaget om han som dom hade tänkt innan han torska.

Bite
2006-06-01, 23:51
Det skulle inte bli mycket till tidning om BODY utesluter att skriva om nån som man kan misstänka "använder" något. När ska man dra gränsen för vilka man får och inte får skriva om? Svensson tror att de flesta hobbygrova "tar sprutor och sånt". Ska det finnas en tidning om styrketräning över huvud taget? Muskler sänder ju ut signaler om primalt våld och aggressivitet, mycket skrämmande...huga.

A.Pahkamaa
2006-06-01, 23:55
mjo men dom kan ju skylla på samma sak, se på när sune larsen åkte dit då tryckte dom inte reportaget om han som dom hade tänkt innan han torska.

Det är väl ingen på deras redaktion som på fullt allvar tror att proffsen är rena? Jag trodde Ljungberg var ren, eftersom han testats regelbundet i flera år, kanske lite naivt av mig, men så var det iaf.

Herkulez
2006-06-01, 23:57
Det är väl ingen på deras redaktion som på fullt allvar tror att proffsen är rena? Jag trodde Ljungberg var ren, eftersom han testats regelbundet i flera år, kanske lite naivt av mig, men så var det iaf.
absolut inte, jag förstår exakt vad du menar, men var tyckre du man ska dra gränsen för vilka man ska tro är rena och vilka man ska tro preppar?

jwzrd
2006-06-01, 23:59
Det är väl ingen på deras redaktion som på fullt allvar tror att proffsen är rena? Jag trodde Ljungberg var ren, eftersom han testats regelbundet i flera år, kanske lite naivt av mig, men så var det iaf.

Man kan ju säga att du tävlar i en dopad sport och på så vis glorifierar doping också. Om man vill vara lite pahkamaa av sig alltså.

A.Pahkamaa
2006-06-02, 00:00
Det skulle inte bli mycket till tidning om BODY utesluter att skriva om nån som man kan misstänka "använder" något. När ska man dra gränsen för vilka man får och inte får skriva om? Svensson tror att de flesta hobbygrova "tar sprutor och sånt". Ska det finnas en tidning om styrketräning över huvud taget? Muskler sänder ju ut signaler om primalt våld och aggressivitet, mycket skrämmande...huga.

Dom får väl skriva om vad fan dom vill, nått annat har jag väl inte sagt? Jag frågar om man kan vara en dopingmoståndare samtidigt som man sitter och dreglar över bilder på proffsbyggare.

A.Pahkamaa
2006-06-02, 00:02
Man kan ju säga att du tävlar i en dopad sport och på så vis glorifierar doping också. Om man vill vara lite pahkamaa av sig alltså.

Jag har inte påstått att min sport är fri från doping.
Skillnaden är väl att styrkelyft försöker bli av med problemet.

A.Pahkamaa
2006-06-02, 00:07
absolut inte, jag förstår exakt vad du menar, men var tyckre du man ska dra gränsen för vilka man ska tro är rena och vilka man ska tro preppar?

Ingen aning, men när man livnär sig på en tidning som är fylld med proffsbyggare så tror jag inte man är helt emot doping.

Pudzianovski
2006-06-02, 00:10
Jag tycker man som en av Sveriges största träningstidningar borde ta ett tydligt avstånd från all doping och jobba hårt med info för att få bort dopingen. (Jag vet inte var de står idag men när jag läste så stod det nästan aldrig något om detta)

Men jag lever kanske i en drömbubbla. :thumbup:

hobbitar
2006-06-02, 00:17
Bra skrivet men jag gillar inte rubriken "skyll inte på doping".

Herkulez
2006-06-02, 00:20
Ingen aning, men när man livnär sig på en tidning som är fylld med proffsbyggare så tror jag inte man är helt emot doping.
haha skön avatar. nä men det blir ju svårt att dra gränsen. rätt omöjligt faktiskt. Dom går nog efter "man är oskyldig tills motsatsen är bevisad" vilket dom visat i tex fallet sune larsen.

A.Pahkamaa
2006-06-02, 00:24
haha skön avatar. nä men det blir ju svårt att dra gränsen. rätt omöjligt faktiskt. Dom går nog efter "man är oskyldig tills motsatsen är bevisad" vilket dom visat i tex fallet sune larsen.

Bra att dom gör det iaf.

Anders och Måns är sköna ;)
Läggdags nu, sista tentan om ett par timmar...

Herkulez
2006-06-02, 00:35
Bra att dom gör det iaf.

Anders och Måns är sköna ;)
Läggdags nu, sista tentan om ett par timmar...
lycka till =)

stenis
2006-06-02, 01:22
Riktigt, riktigt bra skrivet. :thumbup:

Krampus
2006-06-02, 03:10
Jag quotar mycket riktigt Aftonbladets uppgifter om vad som skulle ha funnits i proven. Och haschets eventuella bidrag till mannens tokspel tar jag inte ens upp.

Och nej, jag vill inte säga att doping är ofarligt. Däremot vill jag ha en mer nyanserad debatt om alla de slutledningar som svenska sensationsmedier verkar så väldigt ivriga på att dra.

Träningsargumenten är dels till för att förklara på vilket sätt man normalt sätt använder dessa preparat (i kontrast till roppar och diverse näsor), och utgöra plattform för resonemanget kring epitetet "kroppsbyggare".


mvh

Alex

Mycket bra artikell du skrev på Body. Var påväg att länka den hit redan igår.
Jag har visat den för alla jag känner, men vad som verkligen behövs är att den kommer ut i "vanlig" media, så att folk får en mer sansad och nyanserad bild som du ger. Propaganda á la Aftonbladet håller på att förändra hela vårt samhälle på sikt om deras vinstdrivande chock-jounalistik får stå oemotsagd. Så än om det handlar om onda dörrvakter som spöar kvinliga oskylldiga politiker (Crazy Horse incidenten), förtal mot kändisar (Persbrandts påhittade alkoholförgiftning i Expressen tex), eller den årliga Big Brother-blondinens knark- och bröstproblem, som egentligen kanske aldrig existerat.

Bra att du vågar och vill ge andra sidan ett ansikte av allmänhetns bild av en kroppsbyggare är och jag tyckte att paralellen med Friskis&Svettis var oerhört bra! Stå på sig chefen!

Alex
2006-06-02, 05:22
Mycket bra artikell du skrev på Body. Var påväg att länka den hit redan igår.
Jag har visat den för alla jag känner, men vad som verkligen behövs är att den kommer ut i "vanlig" media, så att folk får en mer sansad och nyanserad bild som du ger. Propaganda á la Aftonbladet håller på att förändra hela vårt samhälle på sikt om deras vinstdrivande chock-jounalistik får stå oemotsagd. Så än om det handlar om onda dörrvakter som spöar kvinliga oskylldiga politiker (Crazy Horse incidenten), förtal mot kändisar (Persbrandts påhittade alkoholförgiftning i Expressen tex), eller den årliga Big Brother-blondinens knark- och bröstproblem, som egentligen kanske aldrig existerat.

Bra att du vågar och vill ge andra sidan ett ansikte av allmänhetns bild av en kroppsbyggare är och jag tyckte att paralellen med Friskis&Svettis var oerhört bra! Stå på sig chefen!

Tack vännen!

Även om du uppenbart rikskerar att få BROWN NOSE! stämplat över hela den posten här inne, så uppskattar jag den mycket.




mvh

Alex

Krampus
2006-06-02, 05:50
Tack vännen!

Även om du uppenbart rikskerar att få BROWN NOSE! stämplat över hela den posten här inne, så uppskattar jag den mycket.


mvh

Alex

Nej då, jag vill bara säkerställa att jag får mina pengar gubbjävel! :D

Men seriöst är det viktigt att falska och fabricerade uppifter inte få stå oemotsagda. :thumbup:

paddanboy
2006-06-02, 10:09
Hela kroppsbyggarscenen är som jag uppfattat det väldigt återhållsammat i sin kritik emot doping. Det är nästan som med hembränningen i Sverige, eller fildelningen, de flesta gör det så det ses som okej eller så pratar man inte om det kort och gott eftersom så många är inlindade i härvan.

Det är min uppfattning.

Det hela scenen istället bör göra är att stimulera och uppmuntra steoridfria kroppsbyggare, dopingkontroller och så vidare för att på längre sikt få bort denna stämpel. Det görs inte över en natt.

Maria Eriksson
2006-06-02, 11:09
Hela kroppsbyggarscenen är som jag uppfattat det väldigt återhållsammat i sin kritik emot doping. Det är nästan som med hembränningen i Sverige, eller fildelningen, de flesta gör det så det ses som okej eller så pratar man inte om det kort och gott eftersom så många är inlindade i härvan.

Det är min uppfattning.

Det hela scenen istället bör göra är att stimulera och uppmuntra steoridfria kroppsbyggare, dopingkontroller och så vidare för att på längre sikt få bort denna stämpel. Det görs inte över en natt.

Du verkar ha full koll på det du kallar "kroppsbygarscenen". Det är som du säger din uppfattning och det har du rätt att ha men du skriver att " de flesta gör det", vad har du fått den information ifrån?
Jag anser att det borde vara straffbart att publicera massa med antagande och lögner som inte överenstämmer med verkligheten. Nu är det så att jag är en som tillhör "kroppsbyggarscenen", jag har tränat i 20 år och tävlat i 6. Har hittat en livstil som jag mår bra av och jag är en stor motståndare till allt vad droger heter. Anses vara en duktig yrkeskvinna och mamma till två barn, Jag känner mig påhoppad av AB:s skribent och det betyder inte att jag försvarar drogmissbruk, det är skilda saker och det anser jag är viktigt att belysa.
Håller med dig att doping och allt annat droganvändandet ska bekämpas och det på olika tänkbara sätt, men inte som det görs idag, att okunniga människor yttrar sina egna åsikter i TV och tidningar. Fram med en nyanserad debatt som är relevant i sammanhanget.
Mvh
Maria

Herkulez
2006-06-02, 11:10
Mycket bra artikell du skrev på Body. Var påväg att länka den hit redan igår.
Jag har visat den för alla jag känner, men vad som verkligen behövs är att den kommer ut i "vanlig" media, så att folk får en mer sansad och nyanserad bild som du ger. Propaganda á la Aftonbladet håller på att förändra hela vårt samhälle på sikt om deras vinstdrivande chock-jounalistik får stå oemotsagd. Så än om det handlar om onda dörrvakter som spöar kvinliga oskylldiga politiker (Crazy Horse incidenten), förtal mot kändisar (Persbrandts påhittade alkoholförgiftning i Expressen tex), eller den årliga Big Brother-blondinens knark- och bröstproblem, som egentligen kanske aldrig existerat.

Bra att du vågar och vill ge andra sidan ett ansikte av allmänhetns bild av en kroppsbyggare är och jag tyckte att paralellen med Friskis&Svettis var oerhört bra! Stå på sig chefen!
:thumbup:

Lasse Kongo
2006-06-02, 11:20
Frågan är om "vi" någonsin kommer bli accepterade; vår sport och vår livsstil.

Folk ser ju på en som ett ufo för det mesta, och detta ständiga tjat om ens kost "är det där gott" osv bla bla blir rätt trötsamt ibland...

Jag tror aldrig vi blir accepterade.

Herkulez
2006-06-02, 11:38
Frågan är om "vi" någonsin kommer bli accepterade; vår sport och vår livsstil.

Folk ser ju på en som ett ufo för det mesta, och detta ständiga tjat om ens kost "är det där gott" osv bla bla blir rätt trötsamt ibland...

Jag tror aldrig vi blir accepterade.
nope, men orka bry sig, vi bänkar ju mer än dom alltså är vi bättre människor.

Lasse Kongo
2006-06-02, 11:47
nope, men orka bry sig, vi bänkar ju mer än dom alltså är vi bättre människor.

Exakt, orka orka liksom.

Sen har vi garanterat mer sex än genomsnittssvensken!

Sverker
2006-06-02, 20:11
mariae är lite inne på det tycker jag, men inte fullt ut.

För att kroppsbyggningen och kroppskulturen ska få bort alla dopningsanklagelser måste vi aktiva vara mer aktiva mot dopning.

MAXX
2006-06-02, 22:55
Mycket bra skrivet Alex *yourock*

OMG den här idioten alltså
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,833314,00.html

nästan så man får roidrage när man läser det alltså :furious: