handdator

Visa fullständig version : tupp i rödvin


Jense
2006-06-01, 16:21
Kände att jag även måste tipa om den klassiska Coq au vin

4-5 pers, tar 1½ timme att göra.

1 färsk eller djupfryst ungtupp eller kyckling, ca 1,25kg.
2 skivor färskt eller lättrimmat stekfläsk, ca 50g
250g små gula lökar
smör eller margarin
1 tsk salt
2 kryddmått nymald svartpeppar
4 msk konjak eller brandy
ca3 dl rödvin
3 persiljekvistar
1 kvist timjan
2 lagerblad
200g champinjoner
1msk smör
1msk vetemjöl
1 pressad vilöksklyfta

1. tina den djupfrysta fåglen. Dela den i 8-10 delar. Skär fläsket i små tärningar. skala löken.
2. Bryn först fläsket tag upp det och bryn därefter löken i fläskflottet tillsatt med lite extra fett. Lägg fläsk och lök i en ugnssäker form. Sätt ugnen på 200 grader
3. gnid in fågeldelarna med salt och peppar. Bryn dem väl runt om. Lägg dem i formen. Häll genast över den uppvärmda konjaken och tänd på. Häll på rödvinet och läggi persiljan, timjan och lagerblad. Täck formen med lock eller folie och koka i nedre delen av ugnen i 30 min.
4. ansa champinjonerna och fräs dem i lite fett. Blanda ner dem i formen och koka i ytterligare ca 15 min.
5. tag bort persiljan, timjan och lagerblad ur formen. blanda samman fett och mjöl. rör ner blandningen i skyn. Tillsätt vitlöken. Låt formen stå ytterligare i ca 5 min i ugnen.


servera med kokt ris eller sprödvärmt bröd.

Ottenbaum
2006-06-01, 16:45
Låter som en riktigt festmåltid, nu blev jag hungrig *slap*

Jense
2006-06-01, 16:55
Låter som en riktigt festmåltid, nu blev jag hungrig *slap*


ja sätter man eld på maten är det fest! :)

Tror jag ska göra coq au vin på fredag eller lördag.

AlexGBG
2006-06-01, 17:45
ruggigt gott, tycker många rätter kommer till sin rätt :) med lite vin i. när jag gör min egna tomatsalsa till tacos (den i affären är lite väl klen) har jag alltid en liten skvätt rött vin i den t.ex.

jag å tjejen brukar göra ungefär samma recept som det du föreskrev, fast med annat kött.

JailBait
2006-06-01, 17:45
hahahahaha bästa uttrycket idag: sätter man eld på maten är det fest!! du e ju fan grym