handdator

Visa fullständig version : Rostade sojabönor


Konvex
2006-06-01, 14:16
Hallå, hittade igår på affären några rostade sojabönor som innehöll hela 3x gram protein per 100g och var billiga :hbang: , men jag har läst några gånger att sojaprotein inte ska vara optimalt för styrketräning och hittade även studier på google där det stog så. Så jag undrar om det stämmer även om nötterna eller bara kostillskott med sojaprotein.
Alltså är dom här värdare än tex cashewnötter?

Avesta
2006-06-01, 14:24
än cashew? absolut!
Soja är bland det bästa du kan äta.

Anonym112
2006-06-01, 14:48
Flytta tråden till kost och näring skulle oxo vilja veta :)

Konvex
2006-06-01, 16:44
Flytta tråden till kost och näring skulle oxo vilja veta :)

Oj jo nån mod får fixa det.

Konvex
2006-06-03, 00:08
än cashew? absolut!
Soja är bland det bästa du kan äta.

Okej, låter ju bra.

Men tex denna https://www.*******.se/html/article.asp?ArticleID=626 artikeln säger ju annorulunda så jag undrar om nån vet om det handlar bara om soja i kostillskott eller om det även gäller sojabönor och liknande?
:confused:

Zakath
2006-06-03, 00:25
Du behöver inte oroa dig över sådana småsaker, om det skulle vara några skillnader så är de ytterst marginella. Soja är ett av de absolut mest näringsmässigt kompletta råvarorna :thumbup: Rostade sojabönor är dessutom gott!

Max
2006-06-03, 09:18
Inget fel på just sojaproteinet, mycket bättre än "cashewnötsprotein", lite sämre än mjölkprotein. Sen finns många som förespråkar soja och många som rackar ner på det.

Anonym112
2006-06-03, 13:41
Inget fel på just sojaproteinet, mycket bättre än "cashewnötsprotein", lite sämre än mjölkprotein. Sen finns många som förespråkar soja och många som rackar ner på det.

Okej på vilket sätt är det bättre då?
Och vad är det för sorts protein i cashewnötter ?


Sojaprotein ska väl vara dåligt åt det anabola hållet har man ju hört

Max
2006-06-03, 17:48
Okej på vilket sätt är det bättre då?
Och vad är det för sorts protein i cashewnötter ?


Sojaprotein ska väl vara dåligt åt det anabola hållet har man ju hört
Proteinerna är mer fullvärdiga i soja än i cashewnötter. Cashewnötter har alla aminosyror precis som övriga livsmedel men i en sämre "blandning" kan man säga.

Sojaprotein är inte dåligt, bättre än t.ex. de i vete, havregryn och råg (pasta, brödm müsli m.m)

Sigurdsson
2006-09-20, 15:36
Väcker en gamal tråd.

Hur bra är rostade sojabönor som ett litet mellanmål. Tänkte om man kan äta lite sådant i stället för att äta ett riktigt mellanmål med mackor, ägg, keso, frukt etc. Det är ju betydligt mycket lättare att ha med sig och närigsvärderna ser onekligen bra ut.

Mvh krille

Zakath
2006-09-20, 15:45
Väcker en gamal tråd.

Hur bra är rostade sojabönor som ett litet mellanmål. Tänkte om man kan äta lite sådant i stället för att äta ett riktigt mellanmål med mackor, ägg, keso, frukt etc. Det är ju betydligt mycket lättare att ha med sig och närigsvärderna ser onekligen bra ut.

Mvh krille

Fungerar utmärkt som mellanmål!

Fast min mage klarar inte riktigt av det om jag äter för mycket nötter, vet inte hur det är för andra.

lungan
2006-10-15, 11:14
Ojj så skönt att höra att det bara är att vräka sojabönor =), kan tillägga att på fredagskvällen då man naturligtviss äter sojabönor häller jag upp det i en petflaska och "dricker" det, lättare att få i sig mycket av det sen blir inte händerna så kladdiga =)

Zakath, brukar också märka lite i magen men det är det värt, märker inte så mycket heller =)

pragmatist
2006-10-15, 11:51
Soja innehåller ganska mycket växtöstrogen (fytoöstrogener). Studier indikerar att kroppen svarar på detta växtöstrogen som om det vore en svagare version av mänskligt östrogen, d.v.s. kvinnligt könshormon, och i djurförsök har en diet bestående av mycket soja visat sig sänka testosteronnivåerna med bl.a. infertilitet som följd (hos handjur). Om samma testosteronet hos människor påverkas negativt är mer oklart (det finns delade meningar om det).

I alla fall något att fundera på innan man börjar äta en massa soja.

lungan
2006-10-15, 14:09
infertilitet = ? hittade bara info hos kvinnor, tykte jag läste i andra trådar att det enbart var bra? sen är det där med att allt är dåligt i för stora mängder en annan sak