handdator

Visa fullständig version : Är det någon skillnad på protein och protein?


x_emir_x
2006-06-01, 11:13
Tyvärr kom jag inte på någon bättre huvudrubrik på ämnet.

Det jag undrar över är vad är det för skillnad på proteiner? dvs om det nu är någon skillnad.

Äter man exempelvis kött vid en mål tid och keso/kesella vid nästa måltid. Är det något bättre med den ena av proteinerna eller är dem likvärdiga?

Är det bättre att rentav äta mer kött per dag, än att lägga till mejeriprodukter? Alltså, har protein i kött någon bättre påverkan på kroppens uppbyggnad än till exempel någonsorts mejeriprodukts proteiner?

Jag hoppas jag har förklarat det bra. Annars försöker jag igen.

King Grub
2006-06-01, 11:31
Svaret är ja, det är skillnad på protein och protein. Strukturellt och vad gäller aminosyreprofilen är det enorm skillnad. Vad gäller påverkan på kroppen i praktiken och träningsresultaten är det mycket mindre skillnad, om det är fullvärdiga protein som jämförs.

Protein från fisk, fågel, ägg, kött, skaldjur, mejeriprodukter, osv, är alla helt fullvärdiga och kan användas till fullo i proteinsyntesen. Om du får någon skillnad i träningsresultat om du väljer kalkon i stället för torsk, är den så liten att den inte går att mäta och spelar ingen praktisk roll.

Mjölkprotein verkar vara synnerligen lämpade för att stimulera en bra proteinbalans. Vassle, det snabbt upptagliga mjölkproteinet, stimulerar proteinsyntesen över normala nivåer, vilket inga andra proteiner gör. Kasein, det långsamma mjölkproteinet, agerar antikatabolt just genom att det tas upp över en lång tidsperiod - det minskar den ständigt pågående muskelproteinnedbrytningen. I en jämförelse rakt av ger kasein den bättre proteinbalansen, men i och med att vassle stimulerar proteinsyntesen är en kombination säkert inte fel.

I studier på äldre styrketränande har det visats att kostupplägg där en större del rött kött ingår har en bättre muskeluppbyggande effekt:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15023610&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Om det beror på proteinet eller andra faktorer i rött kött är oklart.

Men som sagt: alla fullvärdiga proteinkällor är just det: fullvärdiga, och kan med fördel ingå i en kost med syfte att stimulera muskeltillväxt. Det finns ingen anledning att äta extra mycket av något visst proteingivande livsmedel i det avseendet. Animaliska källor är genomgående effektivare än vegetabiliska.

x_emir_x
2006-06-01, 11:41
Jag tackar för det fina svaret.

Jag måste också bara nämna att din avatar bild är frän, men personligen föredrar jag den förra bilden som du hade. Ett rosa (sprattlande) ägg som gick i cirklar och kastade lera?

Jösses! Vilken bra beskrivning, men du förstår nog.

Mvh - Emir

Tabbe
2006-06-01, 11:56
Jag tackar för det fina svaret.

Jag måste också bara nämna att din avatar bild är frän, men personligen föredrar jag den förra bilden som du hade. Ett rosa (sprattlande) ägg som gick i cirklar och kastade lera?

Jösses! Vilken bra beskrivning, men du förstår nog.

Mvh - Emir


mhmmmm lera...precis :laugh:

och sen ägg och ägg :laugh:

Jay-Z
2006-06-01, 12:02
Ett rosa (sprattlande) ägg som gick i cirklar och kastade lera?

:)

pragmatist
2006-06-01, 12:36
Det är en intressant fråga om man bör blanda proteinkällor eller inte. I princip borde ju en fullvärdig källa täcka hela behovet, men samtidigt inbillar man sig ju att variation också är bra för att kompensera för eventuella obalanser i aminosyrasammansättningen.

Om inte annat är det trevligare att byta ofta, omväxling förnöjer. :)

Cerberus
2006-06-01, 16:23
Är det inte så att kombination med flera olika proteinkällor ger ett bättre biologiskt värde i slutändan? T.ex att det e bättre att käka havregrynsgröt med en vassledrink och ägg än bara grynen och vasslet?

Om man kör ihop ALLA fullvärdiga proteiner och kompletterar med allt annat som det finns protein i(förutom kollagen o gelatin) i en gigantisk mixer, blir det typ, super-anabolt då? :laugh:

JailBait
2006-06-01, 17:33
rent logiskt så borde det inte bli det eftersom protein som protein, alla "basiska" proteinkällor så att säga är ju fullvärdiga... överflödigt protein pissar man ju bara ut också så...

King Grub
2006-06-01, 17:35
överflödigt protein pissar man ju bara ut också så...

Nej, det gör man inte. En frisk människa kissar inte ut protein.

krilleh
2006-06-01, 17:46
Nej, det gör man inte. En frisk människa kissar inte ut protein.

Det användes som energi va? eller möjligtvis blir till fett vid ett kaloriöverskott?

King Grub
2006-06-01, 18:02
Ja.

Ola Wallengren
2006-06-01, 18:24
Det är jättesvårt att veta om en blandning blir bättre en enstaka fullvärdig källa. Det beror på vilken aminosyraprofil som det blir av blandningen och hur den motsvarar det behov av aminosyror som man har för tillfället. Proteinet från olika livsmedel tas ju upp olika snabbt och innehåller olika mängder av energi, fetter och kolhydrater vilket även de kan påverka proteinekonomin och vilket öde aminosyrorna får i kroppen.
Eftersom det är ganska komplext blir det i praktiken att "lite av allt" och "inte för lite eller för mycket" (dvs. lagom) kanske blir det bästa rådet. Det här lät som ett tråkigt dietist råd, men men, inte desto mindre sant.

paddanboy
2006-06-03, 00:14
Kan protein någonsin förvandlas till fett? Går detta?
Ja menar, fett, proteiner och kolhydrater är väll "grundämnen"?

Hur som helst förvandlas överskottsproteiner till överskottsenergi(?) som gör att det fett som man sedan äter hamnar i fettdepåerna? Eller?

Max
2006-06-03, 09:25
Kan protein någonsin förvandlas till fett? Går detta?
Ja menar, fett, proteiner och kolhydrater är väll "grundämnen"?

Hur som helst förvandlas överskottsproteiner till överskottsenergi(?) som gör att det fett som man sedan äter hamnar i fettdepåerna? Eller?
Kolhydrater, fett och proteiner är inte grundämnen och de kan och kommer att omvandlas så snart du svalt maten (t.o.m. redan i munhålan i vissa fall). Protein kan bli energi, byggnadsmaterial eller fett beroende på energistatus, hormonnivåer och mycket annat enligt ett väldigt komplext recept. Detsamma gäller fett och kolhydrater.

Sniggel
2006-06-03, 16:45
Däremot kan det inte omvänt, bildas protein av kolhydrater och fett, för detta krävs aminosyror.

King Grub
2006-06-03, 16:59
Mjo - om det finns ett överflöd av aminosyror kan levern använda dom kväveinnehållande aminogrupperna från dessa överflödiga aminosyror och kombinera dom med alfa-ketosyror från antingen kolhydrat- eller fettmetabolismen, och använda byggmaterial från fett eller kolhydrat för att forma icke-essentiella aminosyror tillsammans med kväve.

Kurash
2006-07-16, 16:27
Vilka proteiner är INTE fullvärdiga?

King Grub
2006-07-16, 16:30
Vegetabiliska utom soja. Kollagen och gelatin.

Absinteh
2006-07-16, 17:34
hur agerar Icke fullvärdiga proteiner i kroppen? Kan de inte stimulera proteinsyntesen?

MrBulk
2006-07-16, 17:35
Vad är det som gör ett fullvärdigt protein fullvärdigt?

King Grub
2006-07-16, 17:42
Att det innehåller dom essentiella aminosyrorna i rätt mängd och fördelning.

z_bumbi
2006-07-16, 17:45
Vad är det som gör ett fullvärdigt protein fullvärdigt?

Essentiella aminosyror (EAA)
Det är aminomsyror som kroppen inte själv kan tillverka och därför måste få utifrån, dessa är Tryptofan, Lysin, Metionin, Fenylalanin, Treonin, Valin, Leucin och Isoleucin.

Komplett (Fullvärdigt) protein
Ett komplett protein innehåller tillräckliga mängder av de åtta olika EAA i förhållande till den totala proteinmängden.


Absinteh: Det beror på men i de flesta fall så funkar de som ett fullvärdigt men inte riktigt lika bra, de flesta protein som inte är fullvärdiga har alla EEA men inte i tillräckligt mängd.

Absinteh
2006-07-16, 17:51
Okey

MrBulk
2006-07-16, 18:13
Men om man räknar intaget protein så det blir 2-3g/kg-kroppsvikt ska man då räkna med dom icke fullvärdiga proteinerna?

King Grub
2006-07-16, 18:26
Ja, aminsyreprofilerna kompletterar varandra.

Skrollovicz
2006-07-16, 19:55
Men om man räknar intaget protein så det blir 2-3g/kg-kroppsvikt ska man då räkna med dom icke fullvärdiga proteinerna?
Nej, protein från bröd, havre etc är inget man bör räkna in.

King Grub
2006-07-16, 20:06
Nej, protein från bröd, havre etc är inget man bör räkna in.

Det är det visst det. Läste du vad jag skrev ovan. ALLA källor räknas in. Skall du ha 3 g/kg protein från animaliska källor och sedan får mängder av protein från vegetabiliska, hamnar du över den teoretiska gränsen för proteintoxicitet.

Alla källor, inklusice bröd, havre etc SKALL räknas in!

Skrollovicz
2006-07-16, 20:22
Alla källor, inklusice bröd, havre etc SKALL räknas in!

Nä. :D

Skrollovicz
2006-07-16, 20:22
Inte vad jag fått lära mig iaf!
Referens till ditt påstående?

King Grub
2006-07-16, 20:30
All litteratur inom alla utbildningar inom näringsfysiologi.

Näringslära för Högskolan och Advanced Nutrition and Human Metabolism, t ex.

Skärp dig. Ge inte säkra rekommendationer som är helt uppåt väggarna när du inte vet vad du pratar om. En vacker dag handlar det om något som verkligen kan ge farliga effekter när någon kanske följer dom dumma råd eller rekommendationer du kommer med.

Givetvis får du ha en annan åsikt än t ex jag, men någon måtta får det vara med överdrivna mängdrekommendationer eller i vissa fall hälsovidriga råd. I all välmening för dom som kanske följer råden.

10-15% av en normalpersons proteinintag bör komma från EAA. Vilket uppnås med vilken kost som helst.

Samme person har ett normalt proteinbehov på runt 55-56 gram protein per dag, totalt och från alla källor inräknade. Den siffran och rekommendationen är baserad på en kost där majoriteten av proteinet kommer från vegetabiliska källor. Är det animaliskt protein det handlar om behöver han bara runt 45 gram protein totalt på dygn.

Alla proteinrekommendationer grundar sig på att majoriteten av proteinet kommer från vegetabiliska källor.

Maxproteinintaget totalt över dagen utan att överskrida några hälsogränser för friska människor ligger på 2-2.5 g/kg, där ett teoretiskt säkert maxintag ligger ännu högre (3+ gram).

The three different measures of defining protein intake, which should be viewed together are: absolute intake (g/d), intake related to body weight (g x kg(-1) x d(-1)) and intake as a fraction of total energy (percent energy). A suggested maximum protein intake based on bodily needs, weight control evidence, and avoiding protein toxicity would be approximately of 25% of energy requirements at approximately 2 to 2.5 g x kg(-1) x d(-1), corresponding to 176 g protein per day for an 80 kg individual on a 12,000kJ/d diet. This is well below the theoretical maximum safe intake range for an 80 kg person (285 to 365 g/d).

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Apr;16(2):129-52. A review of issues of dietary protein intake in humans.

Vad har DU för källa?

Skrollovicz
2006-07-16, 20:45
Body.

Säg nu inte att "det är ingen referens". Det är en bra tidning.

Du har ju själv skrivit i den. :D

King Grub
2006-07-16, 20:49
Här handlar det om etablerade näringsfysiologiska fakta, och dessutom ett av dom få oföränderliga sådana (det totala proteinbehovet för idrottare har justerats uppåt genom tiderna, den ingen har påstått att det skall täckas helt av animaliskt protein), inte något inbillat "funkar för mig".

Om någon verkligen har skrivit det, så är det FEL och dessutom tänkbart hälsofarligt.

Äter men ENBART vegatabiliskt protein rekommenderar WHO 110% av normala proteinrekommendationer, dvs 70 gram protein per dag för en 80-kilosman i stället för 64 gram.

För styrkeatleter kan proteinbehovet mer än fördubblas.

However, since the 1970s, an increasing number of studies have appeared that indicate dietary protein needs are elevated in individuals who are regularly physically active. Together, these data suggest that the RDA for those who engage in regular endurance exercise should be about 1.2-1.4 g protein/kg body mass/d (150-175% of the current RDA) and 1.7-1.8 g protein/kg body mass/d (212-225% of the current RDA) for strength exercisers. Fortunately, the typical North American diet contains protein near these quantities, so most individuals who decide to begin an exercise program will obtain sufficient protein as long as their diet is mixed and they are careful to consume adequate energy.

Peter Lemon, Nutr Rev. 1996 Apr;54(4 Pt 2):S169-75.