handdator

Visa fullständig version : Sätta tidsfilter i WLAN (DI-524)


Officer
2006-06-01, 10:25
Jag har en laptop med WLAN och en stationär som jag kör med vanligt trådrikt nätverkskort. Båda är kopplade till D-Link DI-524, och i dess adminprogram försöker jag filtrera IP-adressen till den stationära så att den endast får ha åtkomst till Internet mellan kl 06 och 22, men det verkar inte ge något resultat? Har angett IP-numret i rutorna, samt port 1 till 99999 typ. Har tagit IP-numret till datorn ifrån nätverksproperties i WinXP och även tagit den "riktiga" IP-adressen från www.whatsmyipaddress.com eller vad länken nu var.


Det verkar som sagt inte ge något resultat, tidsinställningarna är rätt men den kommer ändå ut på nätet även om jag sätter upp regler för den.

En fråga till - jag vill kunna "mac"-filtrera datorn istället - eftersom jag har bredbandsbolaget och dess IP ändras ju då och då, vill ju inte behöva knappa in nya adressen varje gång i filtreringen.


Någon mer med DI-524 som vet hur jag ska gå tillväga? Jag är helt ny när det gäller trådlöst nätverk, eller nätverk överhuvudtaget. Help me Kolo!

mckn
2006-06-01, 10:36
Vad för typ av trafik är det du vill blocka? För det beror lite på vilken port och protokoll du då ska låsa.

http://studentwebs.coloradocollege.edu/~g_mendezkest/DI-524_manual.pdf

sid 23, där har du en beskrivning ur manualen.

Officer
2006-06-01, 10:39
Vad för typ av trafik är det du vill blocka? För det beror lite på vilken port och protokoll du då ska låsa.

http://studentwebs.coloradocollege.edu/~g_mendezkest/DI-524_manual.pdf

sid 23, där har du en beskrivning ur manualen.


Tack för svaret!

Jag vill blocka Internetåtkomst (alltså surfande) samt MSN-chattande. Helst cutta Internetåtkomst helt och hållet, som om den datorn inte hade en nätverkskabel ansluten överhuvudtaget, så att säga. Därför jag tog 1 till 99999 som var max, det borde väl täcka allt? :D Men varför fungerar det då inte..

mckn
2006-06-01, 10:50
Okej...

1. Markera disable

2. fyller i den ip-adress som datorn har fått ifrån routerns dhcp server.
Denna kan du få fram, i windows, genom att välja
start -> kör -> skriv "cmd" -> skriv "ipconfig"
Om du bara ska blocka den så borde det räcka att skriva

ex. 192.168.0.10 - 192.168.0.10

för linux kör en ifconfig så får du fram ip-nummret.

3. Port: det borde funka så som du gjorde 1 - 9999

4. Protokoll: välj TCP sedan så kan du även göra allt igen för UDP.

5. ställ in tiden (lite luddigt om sun to sun betyder hela veckan eller om det betyder bara söndag).

6. apply


så skulle jag göra

Officer
2006-06-01, 11:04
mckn - jag lägger till dig på min nya-favorit-medlemmarlista direkt :hbang:


Ska testa det så fort jag kommer hem från jobbet.
Rapporterar sen.

AlexGBG
2006-06-01, 11:05
bara av ren nyfikenhet, varför ska man inte få surfa på den stationära mellan 22 och 06?

JJ
2006-06-01, 11:11
bara av ren nyfikenhet, varför ska man inte få surfa på den stationära mellan 22 och 06?

Då ska Sonny sova.

Officer
2006-06-01, 11:35
Då ska Sonny sova.



Japp.

Sonny här på Kolo som är min lillebrorsa har fått rätt dåliga betyg på sistone. Har fått i uppdrag av vår farsa att begränsa hans Internetanslutning, till hans enorma besvikelse.