handdator

Visa fullständig version : Savanterna


nim
2006-06-01, 10:25
Nån som sett dokumentären(-erna) på SVT om savanterna med otroliga begåvningar?
En kille åkte helipkopter över Rom i ca 45min, han hade aldrig varit i Rom tidigare. Sedan ställdes han vid en vit duk på 5 m och avbildade hela stadskärnan. Han kunde måla detaljer som rätt antal fönster i byggnaderna, rätt antal pelare mm.
En annan kille kunde räkna helt sjuka tal i huvudet. Typ 9584948797 i kvadrat. Dessutom kunde han flera hundra decimaler av pi.

Finns det nån sida på nätet där man kan läsa om dessa? Jag vill inte läsa om de "vanliga" savanterna utan de med extrema begåvningar.

Snake
2006-06-01, 10:29
Har läst om "såna dära", dom brukar väl oftast inte ha alla hästar i stallet?

The_RobRoy
2006-06-01, 10:29
Ruskigt intressant program, särskilt teorierna (som verkar stämma) om att folk med begåvningar utöver det normala inte har det för att de är överutvecklade, utan för att de är underutvecklade inom något annat och därav fått mer utrymme för de som de är begåvade inom

thezet
2006-06-01, 10:42
http://www.wisconsinmedicalsociety.org/savant/default.cfm

nim
2006-06-01, 10:50
Har läst om "såna dära", dom brukar väl oftast inte ha alla hästar i stallet?

Stämmer. Han som målade hade tex problem att få på sig brallorna själv.
Dom är oftast(alltid?) autistiska.

nim
2006-06-01, 10:56
http://www.wisconsinmedicalsociety.org/savant/default.cfm

Tackar! Precis vad jag sökte.

Kolla ca 1.23 in i denna film.
http://www.wisconsinmedicalsociety.org/savant/tammet_highres.wmv

MasterChief
2006-06-07, 15:03
Ikväll 2100 på TV4

http://www.tv4.se/tv4/tvguide/episode.aspx?episodeid=325657

Nalfaren
2006-06-07, 15:06
Såg dokumentären och sett andra program om ämnet.
Tycker det hela är fruktansvärt intressant, helt otroligt vilken
potential hjärnan har... men måste vara hemskt att inte kunna
blocker alla intrycken... tänkt dig att vara på ngn turistort som
överpopulerats av "fula" engelsmän och kvinnor. argh vilken syn,
förstår att man "blir" autistisk.

Allan
2006-06-07, 19:54
Ikväll 2100 på TV4

http://www.tv4.se/tv4/tvguide/episode.aspx?episodeid=325657

I dokumentären Verklighetens Rain man porträtterar Anders S. Nilsson en av vår tids mest fascinerande medicinska fenomen - Kim Peek. Kim var förebilden för Dustin Hoffmans karaktär i filmen Rain Man och beviset på att en man med svåra handikapp kan få en hel forskarvärld att ställa sig frågan kring vad en hjärna är kapabel till.

Verklighetens Rain man heter Kim Peek, han är 54 år och bor i Salt Lake city. Kim kan varken knyta skorna, tvätta sig eller göra en smörgås själv. Men som för att kompensera sina motoriska och sociala tillkortakommanden har han utrustats med en hjärna som förbluffar alla som möter honom.

Kim är ett geni inom 15 olika ämnen, han har läst drygt 10 000 böcker och minns varenda stavelse, men han lider av Savant Syndrom. Kim har en avancerad form av sjukdomen som endast återfunnits hos 75 personer över hela världen. Gemensamt för alla med syndromet är en hjärnskada kombinerat med extraordinära förmågor inom olika områden.

I dokumentären Verklighetens Rain man testas Kims kunskaper, bland annat redogör han blixtsnabbt för den svenska kungaätten och vilken veckodag som inföll den 27 april 1971.

Manusförfattaren till Rain Man, Barry Morrow, är intervjuad i dokumentären och berättar historien om sitt första möte med Kim och hur fröet såddes till den flerfaldigt oscarsbelönade Rain Man.



BUMP!!!!



allan

Kabuto
2006-06-07, 20:00
Nått har hänt med 4:an här så vi har ingen sänding :( Ville verkligen se dokumentären.

MasterChief
2006-06-07, 20:13
Vilken snubbe han är. Som en levande datamaskin. Han är oförmögen att glömma någonting. Tragiskt men ändå så imponerande vilka krafter som finns i hjärnan.

Krokodil
2006-06-07, 20:17
Oftast är dessa färdigheter helt värdelösa eftersom personerna som innehar dem inte har nytta av dem.

Min son t.ex. kan lägga pussel upp och ned, rabbla upp hela dialogen ur filmer han sett, minnas exakt hur många djur vi såg på Skansen för tre år sen osv... Men han kan inte klara av vardagen.

MasterChief
2006-06-07, 20:41
Oftast är dessa färdigheter helt värdelösa eftersom personerna som innehar dem inte har nytta av dem.

Min son t.ex. kan lägga pussel upp och ned, rabbla upp hela dialogen ur filmer han sett, minnas exakt hur många djur vi såg på Skansen för tre år sen osv... Men han kan inte klara av vardagen.

Nej, det är klart. Men samtidigt, som utomstående, är det oerhört fascinerande att se hur en människa kan kompensera bortfallet av vissa funktioner med andra. För närstående förstår jag att det komplicerar tillvaron och kan bli extra kämpigt. :cheers:

Kul att se hur Kim har blivit allt bättre och hur även de sociala bitarna fått en liten plats i hans vardag. Jag tycker den här dokumentären är varm och inte alls sensationssökande. Men dock så har ju inte familjens kämpande lyfts fram speciellt mycket.

Doctor Snuggles
2006-06-07, 21:00
Vilken snubbe han är. Som en levande datamaskin. Han är oförmögen att glömma någonting. Tragiskt men ändå så imponerande vilka krafter som finns i hjärnan.

På vilket sätt är det tragiskt? Han verkar rätt så lycklig.

MasterChief
2006-06-07, 21:04
På vilket sätt är det tragiskt? Han verkar rätt så lycklig.

Ja, han är förmodligen lycklig. Men sen ser man från den "vanliga" människans perspektiv och tycker det är synd att han tex aldrig fått uppleva förälskelse. Att han egentligen bara klarar sig bra med sin far i närheten osv.

Nåja...Tragiskt är kanske ett för negativt laddat ord.