handdator

Visa fullständig version : Annalkande deff, några frågor


jim
2006-06-01, 09:41
Om drygt en månad drar deffen igång. Sitter och hårdstuderar King Grubs guide plus en del andra källor och försöker planera lite, har några frågor dock.

Har rätt bra koll (tror jag) på kosten har iaf inga funderingar kring det för tillfället, dock några kring träningen.

Morgonträningen rosas av de flesta, är lite osäker på i vilken form den ska genomföras dock, citat grubs guide:

"Högre tempo än promenad är egentligen bättre för fettförbränning; en optimal fettförbränning kontra kolyhydratförbränning nås vid en intensitet på 60-65% av VO2max på fastande mage, dvs 75% av maxpuls, för tränade individer. "

Gäller detta även morgonträningen? Dvs det är effektivare att springa relativt fort i 20 min direkt på uppvaknande än att promenera en längre tid? Eller snarare, vilken sorts aktivitet är MEST effektiv i fettförbränningssyfte (och även muskelbesparande om möjligt) på morgonen?

Förutom morgonaktiviterna hade jag tänkt 2 helkroppspass på gymmet i veckan, dels för att det är positivt för förbränningen (?) och dels för muskelbibehållning. Tänker mig de flesta stora basövningar i ett pass. Och sen eventuellt följa upp styrkepassen med högintervallträning typ HIIT eller Tabata.

I övrigt 2-3 konditionspass i veckan (på andra dagar då) kanske 1 lite längre distans jogging och 2 intervallpass (6x400m alternativt högintervallträning)

2 vilodagar per vecka.

Åsikter? Synpunkter? Något jag totalt missförstått? Tacksam för svar! :)

King Grub
2006-06-01, 09:54
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1581921&postcount=2

jim
2006-06-01, 11:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1581921&postcount=2


Jag förstår att 65% av Vo2Max ger en högre fettförbränning UNDER aktiviteten än t ex promenader, men det jag undrar handlar om tidpunkten. Du skriver "Före frukost eller efter frukost spelar ingen praktisk roll.", hur kommer det sig då att det är såpass stor hype på morgonträning? Har sett ett flertal posts där du också beskriver kroppens högre förmåga att använda fett som bränsle nära på uppvaknandet i förhållande till resten av dagen.

King Grub
2006-06-01, 11:33
Fastande förbrukar du mer fett under aktiviteten, men då minskar fettförbränningen resten av dagen i stället.u

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1543194&postcount=5

jim
2006-06-01, 12:15
Jag förstår nu tack så mycket. :)

Vad tycker du om upplägget att köra helkroppspass? Huvudsyftet är att orka fokusera på den övriga träningen och inte lägga all energi på styrketräning, men ändå bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Simson
2006-06-01, 14:22
Jag har kört focus på både styrka och cardio. och lyckats gå ner typ 7kg på 2 månader utan att tappa nåt i varesig bänk, böj eller mark. Men då har jag kört tunga stytrke övningar. Men då tar passen typ 2h oxå :/

Ett stall tips, köp en våg och använd excel dokumentet på forumet för att räkna ut din diet. Det funkar bra och man lär sig en hel del på det om man inte gjort det förut.

Sprid ut maten så att du äter massa med ggr om dagen det minskar hunger känslorna.
som cardio har jag mest kört intervaller men det är för att korta ner passen och bränna så mycket energi som möjligt på så kort tid som möjligt.
Nu i slutet kör jag iof sig intervaller i nästan en timme, men det är bara inför toppningen....

Lycka till