handdator

Visa fullständig version : Helt ärligt


goa_killen
2002-12-07, 12:45
Helt ärligt, märker ni verkligen skildad på olika proteinpulver?

Typ att ni ökar inget med protein X men när ni köper o börjar med protein Y så började de hända grejer..

Helt ärligt tror ni verkligen att man inte ökar med ett pulver men ökar med att annat, om båda är vassle??

HAr inte tränat längre än ca:2,5år själv, men har ju provat protec,hi-whey,MAx gainer, super mass fuel, whey 80, strength gainer och proteinpulver, och soja protein 73%..

Märker ingen skildnad mellan de olika poteinpulverna, utan de ända ja märke var att om ja kört med rent protein och börjad em en gainer så ökade man direkt..

Någon som kört med pulver en period som kan jämföra med en annan med massa pulver??

michael
2002-12-07, 12:50
Man kan väl säga att ökningarna är försumbara när man jämför två olika vassleproteiner. Det är med andra ord inte alls sån dramatisk skillnad.

Grahn
2002-12-07, 13:17
Personligen tror jag att om man märker direkt resultatskillnad och härleder det till kosttillskott så ser man ofta vad man vill se. Lagliga tillskott har sällan spec dramatiska resultat som man otvetydigt kan tillskriva dem.

Vill ja se att ett billigt pulver är lika bra som ett dyrt så kommer jag inte att se någon skillnad i resultat. Vill jag med bestämdhet se att ett dyrt pulver är bättre så kommer jag att finna resultatskillnader.

Att göra någon form av utvärdering grundad på resultat skulle ju ta år och dessutom ett extremt kontrollerat leverne.

Sen finns det ju flera saker som får olika personer att använda olika märken, vissa blir ju dålig i magen av en del produkter men inte av andra osv.

Därför tycker jag att man köper efter storlek på plånboken, inte värt att ruinera sig för tillskotten men har man råd så varför inte betala för kvalité?

Örjan
2002-12-07, 14:10
Jag delar Grahns åsikt. Har bara testat två olika pulver, men det säger sig nästan själv att det är som Grahn säger. Det har jag dessutom läst av Sverker och Paulún.

Alltid intressant när folk härleder sina resultatförändringar till byte av kosttillskott. Det krävs ju många års testande där man tar hänsyn till olika variabler (träningsprogram, kost i övrigt, allmänt mående osv.) innan man kan säga att ett resultat beror på ett visst preparat.

spetan
2002-12-10, 22:35
Håller med Grahn jag också. kan faktist bli lite irriterad när folk tex säger att whey-80 är det sämsta de provat, medan ett annat vasslepulver fick de otroliga ökningar med.

EiseltUK
2002-12-10, 22:58
Håller med och det gör "vetenskapen" också. Det finns många som tror att de får bättre resultat bara för att de köper frippelsuperduperpulver X, men det är mest placebo. I lab kan man se att vissa proteiner skiljer sig effektmässigt, t ex kasein och vassle, men i verkligheten märker de flesta nog ingen större skillnad. Jag brukar rekommendera Protec till våra kunder eftersom det är ett billigt protein, utan att vi har kompromissat på proteinets renhet osv. Hi-Whey är dyrt och för "vanliga" tränande inte värt pengarna. Jag skulle hellre rekommendera ett billigare protein och att de pengar man sparar in istället kan läggas på t ex kreatin. Detta behöver ju inte nödvändigtvis att man köper det billigaste man kan hitta.

Om man har en budget som tillåter att man köper dyrare proteiner så är det väl helt ok, men de flesta skulle nog klara sig bra med ett protein i medelklassen.

När det gäller gainers är det lite annorlunda eftersom det där är balansen mellan kolhydrater och protein, samt även kolhydrattypen och dosen som avgör resultatet. Det finns ju studier som i detta fall visar en markant skillnad efter drygt 30 dagar.

Mvh
Henrik

z_bumbi
2002-12-11, 10:50
Eiselt: Studien du hänvisar till tog väl 200 g av gainern efter träningen ? Har inte hittat den någonstans ännu så jag går efter minnesbilder av vad du har sagt i andra inlägg. Har jag fel så har jag.
Är det så konstigt att man lagrar mer fett om man vräker i sig 200 g gainer av vassle/maltos-typen direkt efter träningen och att din gainer får bättre resultat ?
Vore väl smartare att ha testat ungefär så mycket som de flesta använder dvs runt 0,4-0,7 g protein och 0,8-1,0 g kolhydrater per kg kroppsvikt ?
Har jag missuppfattat testupplägget så ber jag om ursäkt.

Fundera du på att sälja ett billigare vassleprotein med högre halt av kolhydrater och fett ? Verkar så på det senaste inlägg i alla fall. :D

Muskelsmurfen
2002-12-11, 13:19
Känns nästan som att jag är den enda förespråkaren för skillnader i protein men efter att ha funderat lite har jag kommit fram till följande.

Ni har nog rätt angående Vassle WPC, skillnaderna är nog microskopiska.
Isolat, well det är ju bara högre renhet.
Hydrolysat, här finns det lite skillnader. Klart snabbare protein att ta direkt efter passet.

Sedan finns ju blandningar Vassle/Kasein och det har ju också att göra med snabbheten så här finns det skillnader.

Sen finns det ju den största skillnade av dem alla... SMAKEN. Gör kanske inte så mycket för kroppen men för sinnet. Omvänt... det här smakar fördjävligt alltså måste det vara skitbra... :D

Det finns ju en annan sak att ta hänsyn till, när äter man och tillsammans med vad? Detta gör förmodligen mycket större skillnad än pulvret i sig.

eiselt
2002-12-11, 17:43
Originally posted by z_bumbi
Eiselt: Studien du hänvisar till tog väl 200 g av gainern efter träningen ? Har inte hittat den någonstans ännu så jag går efter minnesbilder av vad du har sagt i andra inlägg. Har jag fel så har jag.
Är det så konstigt att man lagrar mer fett om man vräker i sig 200 g gainer av vassle/maltos-typen direkt efter träningen och att din gainer får bättre resultat ?
Vore väl smartare att ha testat ungefär så mycket som de flesta använder dvs runt 0,4-0,7 g protein och 0,8-1,0 g kolhydrater per kg kroppsvikt ?
Har jag missuppfattat testupplägget så ber jag om ursäkt.

Fundera du på att sälja ett billigare vassleprotein med högre halt av kolhydrater och fett ? Verkar så på det senaste inlägg i alla fall. :D

Det var egentligen inte helt givet att Eiselts gainer skulle visa sig fungera bättre än de andra. Det finns inte så mycket dokumentation som visar att t ex 25 % protein är bättre än 16 % eller att fruktos+dextros ger mindre fettökning än maltodextrin. Det som indikerade att Eiselts gainer kanske skulle ge bättre ökningar i LBM var en tidigare studie mellan Phosphagain och Gainers Fuel, men den var inte lika avancerad som denna.

Resultatmönstet hade troligen varit samma även vid lägre doser, men det hade tagit längre tid att uppmäta resultat.

/ Henrik





Mvh
Henrik

Janna
2002-12-11, 18:18
pulver som pulver .. själv kollar jag mest på hur hög proteinhalten är i proteinpulvrt samt hur mkt kolhydrater o fett det innehåller .. vill ha å lite av de två sissta som möjligt och få mig mig det via kosten istället

det viktig för mig är att jag kan lita på att tillverkaren/importören verkligen ange det som finns i proteinpulvret och inte fuskr med innehållsdeklarationen.

står det 80% protein ska det vara 80% och inte 72 eller 75

z_bumbi
2002-12-11, 19:14
eiselt: Kommer inte ihåg det exakta innehållet i er gainer men går man efter vanliga åsikter om gi/ii så borde det väl vara ganska klart att om man höjer insulinet jättemycket så får man mer fettinlagring.
Om man då ser till en gainer som innehåller vassle och kassein plus maltos och fruktos så får man ju en helt annan insulinhöjning än vad man får av ett som bara är enbart vassle och maltos. Men kollar på mängden som är i er gainer av vassle och maltos så är det ju i fallet med 200 g gainer ungefär (Grov uppskattning )lika mycket som en vanlig gainer som man tar runt 100-120 g av...
Då de flesta som tar en gainer äter inom en timme så får ju fruktosen och kasseinet mindre betydelse för dem.
Det är en gissning från min sida i alla fall.

Jag tycker att en gainer med fruktos och kassein är intressant för att då är det inte lika viktigt med att pricka in tiden på nästa mål och har man svårt att äta efter träningen så borde den vara perfekt, nackdelen är väl att det blir ganska stora drinkar.

När ska rapporten publiceras så man kan kolla igenom
resultaten ? Eller har den publicerats och jag inte har lyckats hitta den ?

Janna: Svårigheten är väl att hitta de tillverkarna som redovisar rätt...
Sen ser jag inget fel med fett och kolhydrater om man tål laktosen vill säga, bättre måltidsersättning går ju knappt att hitta på marknaden :D

EiseltUK
2002-12-12, 02:32
Det med insulinet stämmer, men kroppen har inte förmågan att omvandla hur mycket kolhydrater till fett som helst. Det finns inte heller så mycket som talar för att mer protein bygger mer muskler. Forskarna som gjorde studien hade inte förväntat sig så stor skillnad i resultatet. Jag tror att det har med GI:t att göra, både vad gäller den signifikanta skillnaden i både muskler och fett i jämförelse med den sämre gainern. Men det är också en del andra faktorer som kan förklara resultatet.

Jag tror inte att det är så säkert att vanliga "amatörer" äter en timme efter att de tagit t ex 100 gram pulver. Men de som håller kolla kan säkert välja en gainer med mer snabba kolhydrarer om de tror att det ger bättre effekt. Jag är inte helt övertygad om stora mängder snabba kohydrater efter träning gör så stor nytta för tillväxten. Jag är mer den som skull rekommendera 50 gr dextros och 40 gram protein. Men om man är en hardgainer så är det bara att klunka i sig mer snabba kolisar.

Vår gainer är egentligen inte primärt avsedd att tas efter träning, utan mer som ett allround tillskott som du kan ta när som helst. Det var därför ganska kul att se resultatet av studien.

Vet inte när rapporten ska publiceras och ifall den kommer göra det. Det är dels forskarna som måste sammanställa resultaten och skriva en artikel och sedan är det upp till en tidskrift att publicera den. Det hade varit kul om den publicerades eftersom det i byggarsyfte är en av de mest intressant studier som gjorts. Det går nog att beställa resultaten från institutet. Annars har vi ju offentliggjort resultatet enkelt i vår katalog samt i den annons som finns i senaste numret av B&K.

Jag hoppas att de i början av nästa år ska kunna påbörja ytterligare en studie åt oss. De har hjälpt oss med en massa annat sedan gainer-studien som varit i rent produktutvecklingssyfte.

/ Henrik