handdator

Visa fullständig version : En till....datorfråga =P


GT_Razor
2006-05-31, 09:46
Ni som läst min förra tråd. Fått grejjerna nu...är väldigt nöjd! =D


Men undrar lite över processorn igen. Athlon 64 X2 4400+ Dual Core. När man kollar egenskaperna på "den här datorn" så står det 984 Mhz....lite väl lite va? Varför står det så lite? Den ska väl vara 2,2 Ghz? Så står det på bios-setupen iaf. Och när jag skulle installera deamon tools 64-bits versionen...så stod det "doesn't support this platform"...men det gick med 32-bitars versionen. Varför? Min ska ju vara 64-bit. Är det nån inställning man måste fixa eller vad? Testade iaf splinter cell 3 med högsta inställningarna och shader 3.0...vääldigt fin grafik...mjukt å skitsnyggt...flöt på väldigt bra. Även fast den klagade på att klockfrekvensen var för låg för minimikraven när man först öppnade konfigurationsprogrammet. Tycker datorn startar liiite segt också...trodde det skulle gå snabbare...dock så är den snabb när man väl är i windows.

Piranha
2006-05-31, 09:48
Ni som läst min förra tråd. Fått grejjerna nu...är väldigt nöjd! =D


Men undrar lite över processorn igen. Athlon 64 X2 4400+ Dual Core. När man kollar egenskaperna på "den här datorn" så står det 984 Mhz....lite väl lite va? Varför står det så lite? Den ska väl vara 2,2 Ghz? Så står det på bios-setupen iaf. Och när jag skulle installera deamon tools 64-bits versionen...så stod det "doesn't support this platform"...men det gick med 32-bitars versionen. Varför? Min ska ju vara 64-bit. Är det nån inställning man måste fixa eller vad? Testade iaf splinter cell 3 med högsta inställningarna och shader 3.0...vääldigt fin grafik...mjukt å skitsnyggt...flöt på väldigt bra. Även fast den klagade på att klockfrekvensen var för låg för minimikraven när man först öppnade konfigurationsprogrammet. Tycker datorn startar liiite segt också...trodde det skulle gå snabbare...dock så är den snabb när man väl är i windows.

Vi börjar med att fråga om du installerat 64 bittars XP'n.

Thorwaldsson
2006-05-31, 10:08
Vi börjar med att fråga om du installerat 64 bittars XP'n.

Wörd! Brukar visa fel frekvens då.

GT_Razor
2006-05-31, 10:14
Vet ej...XP konfigurerades automatiskt när jag startade datorn första gången eftersom det är en hem-pc. Så det fanns redan...dåligt om de inte anpassat det. Vart kan man se om det är 32 eller 64? Har inte kollat igenom skivorna än om det finns nån xp-skiva. Orka tanka ner nån ny version av xp bara för det och hålla på med allt om igen. Men försämrar det i så fall prestandan på något sätt eller så? Nackdelar?

Piranha
2006-05-31, 10:22
Vet ej...XP konfigurerades automatiskt när jag startade datorn första gången eftersom det är en hem-pc. Så det fanns redan...dåligt om de inte anpassat det. Vart kan man se om det är 32 eller 64? Har inte kollat igenom skivorna än om det finns nån xp-skiva. Orka tanka ner nån ny version av xp bara för det och hålla på med allt om igen. Men försämrar det i så fall prestandan på något sätt eller så? Nackdelar?


Ja om inte annat är ett 64 bittars operativ ett krav för att köra 64 bittarsmjukvara.

JJ
2006-05-31, 10:24
Mest troligt har du 32-bitars, och jag skulle nog behålla det. Du ska då INTE installera 64-bitars versioner av program och drivrutiner. Har du uppdaterat Xp med alla patchar, senaste drivisar etc.?

Yghulb
2006-05-31, 10:45
Innan jag stängde av "cool'n'quiet" så hände samma sak för mig eftersom datorn ställde in sig på att arbeta så mycket som det behövdes för tillfället (har också 4400+).

GT_Razor
2006-05-31, 10:53
Mest troligt har du 32-bitars, och jag skulle nog behålla det. Du ska då INTE installera 64-bitars versioner av program och drivrutiner. Har du uppdaterat Xp med alla patchar, senaste drivisar etc.?

Ok, men var ser man det? Att det står 32-bit? Du syftar på windows update och drivisar för grafikkort osv? Hmm..nää..glömde faktiskt göra det eftersom man var så exalterad och ville testa allt igår osv haha...fan...måste ju göra det ja. Ok..men då visar den fel frekvens pga det? Men jag går inte miste om prestanda eller så? De dubbla kärnorna jobbar som de ska också automatiskt eller?

GT_Razor
2006-05-31, 10:54
Innan jag stängde av "cool'n'quiet" så hände samma sak för mig eftersom datorn ställde in sig på att arbeta så mycket som det behövdes för tillfället (har också 4400+).

Vad menar du? Vad hände? Och hur stängde du av cool'n quiet och varför? Tycker inte den låter så jäkla tyst ändå.

Yghulb
2006-05-31, 10:57
Vad menar du? Vad hände? Och hur stängde du av cool'n quiet och varför? Tycker inte den låter så jäkla tyst ändå.

In i BIOS och leta. Och nej som jag ser det så finns det inte så många fördelar med cool'n'quiet speciellt inte om man vill överklocka.
Som jag kommer ihåg så är det på från början så man måste stänga av det själv.

Zakath
2006-05-31, 10:58
In i BIOS och leta. Och nej som jag ser det så finns det inte så många fördelar med cool'n'quiet speciellt inte om man vill överklocka.
Som jag kommer ihåg så är det på från början så man måste stänga av det själv.

Jag fick installera coolnquiet manuellt, det var bara att ta bort det som alla andra program. Enkelt.

Officer
2006-05-31, 10:59
Precis som Yghulb säger så ska du in i din bios och disable'a Cool 'n quiet. Det är standard på 64-bitars AMD. Saktar ner cpu'n när det inte behövs så du får mindre fläktsurr osv, och sätt även cpu multipliern på Auto om det står annat.


Kommer vi se skymten av dig på gymet nu Alex? :D

GT_Razor
2006-05-31, 12:19
Precis som Yghulb säger så ska du in i din bios och disable'a Cool 'n quiet. Det är standard på 64-bitars AMD. Saktar ner cpu'n när det inte behövs så du får mindre fläktsurr osv, och sätt även cpu multipliern på Auto om det står annat.


Kommer vi se skymten av dig på gymet nu Alex? :D

Ok...vadå den saktar ner datorn när det är på? Det är väl meningen att det ska vara nåt positivt med det? Att den ska gå tystare och kylas bättre? Eller? CPU multiplier? vad gör den? är det i bios också?

Hahahah nej fan muratus...åt ingenting hela kvällen igår å sov lite inatt...så blir ingen träning idag iaf...hem å leka vettu haha =P fan också! :em:

GT_Razor
2006-05-31, 12:21
Men som sagt...det här med 32 och 64 bit...förlorar jag prestanda eller snabbhet och så på att köra 32 bit xp när processorn klarar 64? samt om det påverkar de dubbla kärnorna något? det är väl inget jag behöver ställa in själv utan de ska jobba som de ska automatiskt? Dvs dela upp uppgifter osv?

Officer
2006-05-31, 12:24
Eller? CPU multiplier? vad gör den? är det i bios också?

:


CPU multipliern avgör vilken hastighet din processor ska gå i. Multipliertalet * bushastigheten typ.
Kolla i bios så att multipliern inte är inställd på något tal t ex 7 eller 8 eller whatever. Ta Auto där och se vilken hastighet du får på CPU'n.

CPU cool 'n quite tror jag efter en närmare omtanke fan inte ska sakta ner hastigheten på CPU'n iofs, utan bara på fläkten. Så att det inte surrar mer än nödvändigt så att säga.

Yghulb
2006-05-31, 12:31
CPU cool 'n quite tror jag efter en närmare omtanke fan inte ska sakta ner hastigheten på CPU'n iofs, utan bara på fläkten. Så att det inte surrar mer än nödvändigt så att säga.

"Cool'n'Quiet is a CPU speed throttling and power saving technology introduced by AMD with their Athlon 64 processor series. When the user is running undemanding applications and the load on the processor is light, the processor's clock speed and voltage are reduced. This in turn reduces its average power consumption."
http://en.wikipedia.org/wiki/Cool'n'Quiet

GT_Razor: Vad jag vet så ska det knappt påverka något om du kör med 32 eller 64 bitars i dagsläget.

Mental
2006-05-31, 12:33
Men som sagt...det här med 32 och 64 bit...förlorar jag prestanda eller snabbhet och så på att köra 32 bit xp när processorn klarar 64? samt om det påverkar de dubbla kärnorna något? det är väl inget jag behöver ställa in själv utan de ska jobba som de ska automatiskt? Dvs dela upp uppgifter osv?

2 kärnor kan inte dela på en tråd utan virtualisering.
Så 2 kärnor är nyttigt om du har flera program du kör, eller program som stödjer multi threading (flera trådar) typ photoshop.
I dagsläget känar du inget på att byta till 64bits os och applikationer, men det kommer du att göra längre frammåt när högre minnesmängder behöver adresseras osv...

Officer
2006-05-31, 12:34
"Cool'n'Quiet is a CPU speed throttling and power saving technology introduced by AMD with their Athlon 64 processor series. When the user is running undemanding applications and the load on the processor is light, the processor's clock speed and voltage are reduced. This in turn reduces its average power consumption."
.


Så var det ja, tack för upplysningen!

nidas
2006-05-31, 12:34
Jag skulle nog personligen vänta med att gå över till ett 64-bitars windowssystem ett tag efter Vista-releasen så att de får fixa de mest akuta buggarna.

winxp64 verkar inte direkt vara något helt vettigt alternativ än så länge.

JJ
2006-05-31, 12:36
Men som sagt...det här med 32 och 64 bit...förlorar jag prestanda eller snabbhet och så på att köra 32 bit xp när processorn klarar 64? samt om det påverkar de dubbla kärnorna något? det är väl inget jag behöver ställa in själv utan de ska jobba som de ska automatiskt? Dvs dela upp uppgifter osv?

Det finns inte 64-bitars drivrutiner i samma utsträckning etc. så det är enklare att fortsätta med 32-bitars. Prestandan är nog rätt likvärdig. Du behöver inte göra något för att kärnorna skall fungera som de ska, det sköter operativet om. Ladda ned uppdateringarna och se sen om CPU frekvensen visas rätt.

GT_Razor
2006-06-01, 08:33
Tack för svaren! Jo jag uppdaterade allt igår och nu visas frekvensen rätt. :) Goddamn vilka härliga grejjer jag har! :hbang: