handdator

Visa fullständig version : RB160 lika tung som min 180.


Liten Men Fet
2006-05-31, 01:19
Tjipp
Jag köpte mig en RB180 efter nyår och har bara klämt lite sporadiskt på den, tyckte det gick för segt att närma mig stängningen av den så jag köpte en 160 som mellansteg. Har en 130 och en 100 också.

Nu till problemet: min 160 är lika tung som min 180.
Har ca 1 mm kvar på 180 och lika mycket kvar på min 160 *cry*
Var nere på budofitness och klämde på en annan 160 och då small det bara till så var den stängd med ett klick.

Så frågan är vad jag gör nu, vill ju inte lägga ut 270 spänn på en 160 till, bytesrätten är nog förbrukad och kvittot hittar jag inte.
Kan ju tvätta ur hudresterna ur den och ta med den ner till budofitness men chanserna att få byta ut den är nog små.

Vill någon köpa en tung RB160 i linköpingsområdet?
Finns det förresten något bra sätt att kolla upp exakt hur tung ens gripper är? Vet ju att det görs till tex löddinge GC men det krävs väl specialutrustning?

Jaja, nu har jag fått whina lite iallafall.

Jense
2006-05-31, 02:00
träna mer och stäng båda :D

Liten Men Fet
2006-05-31, 11:47
träna mer och stäng båda :D

doh! Men det känns ju fortfarande sunkigt att ha två lika tunga.
Jag får väl ge bort 160n till nån snygg tjej så får man kanske lite action, för tjejer tyckr väl om presenter? :)

Oj nu blev jag offtopic i min egen tråd.

AlexGBG
2006-05-31, 11:47
träna mer och stäng båda :D

dito. jag ska förövrigt ner på budo fitness å köpa 2 st nu snart :D

Zakath
2006-05-31, 11:49
dito. jag ska förövrigt ner på budo fitness å köpa 2 st nu snart :D

Köp RB grippers, undvik HG! ;)

Jense
2006-05-31, 11:50
Köp RB grippers, undvik HG! ;)
+4,000,000

Mazaa
2006-05-31, 21:14
jag var också in på budofittnes i Linköping och provklämmde lite, kom fram till att en RB160 skulle passa bra då jag nästan stängde den de hade där. kommer hem och prövar min RB160, och tvärnit.

Zakath
2006-05-31, 22:08
jag var också in på budofittnes i Linköping och provklämmde lite, kom fram till att en RB160 skulle passa bra då jag nästan stängde den de hade där. kommer hem och prövar min RB160, och tvärnit.

Läs greptränings stickyn i detta forumet så ska du få se varför du inte kan stänga den ;) Det är några saker man brukar göra med en ny gripper innan den blir normaltung.

Liten Men Fet
2006-05-31, 23:04
Jag har iallafall varit nere på budofitness idag och tog med mig min nytvättade RB160, fast jag inte hade med mig vare sig kvitto eller förpackning fick jag byta den mot en annan 160 utan bråk. Mycket serviceinriktad och trevligt kille bakom disken! :thumbup:

Den nya stänger jag utan problem iallafall två gånger så det var stor skillnad mellan dom och då var den nya inte inkörd alls.

Budo fitness i linköping har varit väldigt trevliga och tagit hem ett gäng RB-grippes tidigare bara för att jag ska kunna testa dom så jag fortsätter nog handla där även om det är dyrare än att beställa CoC.

Så nu är I-landsproblemet löst och jag kan sova gott.

polaren
2006-06-01, 01:58
När jag hade problem att stänga min rb210 så köpte jag en COC3. Efter några veckor med negativa reps så stängde jag 210an. Så det är mitt tips till dem som fastnar. Köp inte lättare, utan tyngre! :thumbup:

AlexGBG
2006-06-01, 10:25
Köp RB grippers, undvik HG! ;)

var just precis en RB jag tänkte köpa :) men tack för tipset/omtanken

förövrigt så körde spårvagnen fel väg alternativt så hade jag läst på fel tabell för den åkte inte den vägen som stod där jag läste iaf. så jag hann inte köpa nån igår :(

edit: tips på hur tunga man ska köpa, jag ska ha 2 st.
hur måga reps bör jag klara på den lättare? ingen på den tyngre? hur mkt skillnad är lämpligt att ha mellan dom?

Liten Men Fet
2006-06-01, 10:30
När jag hade problem att stänga min rb210 så köpte jag en COC3. Efter några veckor med negativa reps så stängde jag 210an. Så det är mitt tips till dem som fastnar. Köp inte lättare, utan tyngre! :thumbup:

Jo det är jag medveten om men eftersom min 160 och 180 var lika tunga och jag inte hade förpackning eller kvitto så fick jag byta mot en annan 160, hade jag bytt mot en 210 så hade det ju blivit fel hos budofitness.

AlexGBG
2006-06-01, 11:41
var just precis en RB jag tänkte köpa :) men tack för tipset/omtanken

förövrigt så körde spårvagnen fel väg alternativt så hade jag läst på fel tabell för den åkte inte den vägen som stod där jag läste iaf. så jag hann inte köpa nån igår :(

edit: tips på hur tunga man ska köpa, jag ska ha 2 st.
hur måga reps bör jag klara på den lättare? ingen på den tyngre? hur mkt skillnad är lämpligt att ha mellan dom?


nåå? jag vill ha tips snarast, ni greppstarka har väl hyfsad koll på det?

Liten Men Fet
2006-06-01, 11:50
nåå? jag vill ha tips snarast, ni greppstarka har väl hyfsad koll på det?

Jag köpte en 100 och en 130 först, tog väl en-två veckor innan jag kunde stänga 130 flera gångr i rad.
En 100 är alltid bra och ha för att värma upp men testa om du köper i affär så får du se vad som passar.

Svedberg
2006-06-01, 11:57
nåå? jag vill ha tips snarast, ni greppstarka har väl hyfsad koll på det?


Köp en som du knappt klarar och en tyngre

AlexGBG
2006-06-01, 12:22
Köp en som du knappt klarar och en tyngre

okay.. då gör jag väl så då..

AlexGBG
2006-06-01, 16:14
blev en RB 130 och en RB180

Zakath
2006-06-01, 16:17
blev en RB 130 och en RB180

Hur känns dem?

AlexGBG
2006-06-01, 16:27
Hur känns dem?

joo, dom känns bra, fast "vassa" som dom brukar, rätt så tunga är dom, för mig :)

klarar precis att stänga den lättare med höger, och kanske en cm kvar med vänster.

180´an är det inte så stor idé att jag försöker seriöst på.. är alldeles för svag :P

Jense
2006-06-01, 16:28
joo, dom känns bra, fast "vassa" som dom brukar, rätt så tunga är dom, för mig :)

klarar precis att stänga den lättare med höger, och kanske en cm kvar med vänster.

180´an är det inte så stor idé att jag försöker seriöst på.. är alldeles för svag :P


grov lättring är wunderschön när du går på tyngre grippers. annars glider grippern runt i handen

AlexGBG
2006-06-01, 16:30
grov lättring är wunderschön när du går på tyngre grippers. annars glider grippern runt i handen

lättring? och dessutom en grov sån? vad är det?

när man ska smörja fjädern, vad använder ni då för olja? smörjolja, matolja, extra virgin olivolja?

Liten Men Fet
2006-06-01, 16:35
lättring? och dessutom en grov sån? vad är det?

när man ska smörja fjädern, vad använder ni då för olja? smörjolja, matolja, extra virgin olivolja?

Lättringen är mönstret på handtagen, ju grövre desto bättre grepp dock äter det skinnet på händerna.

När jag köpte mina så tog det 3 timmar innan jag hade blåsor på 3 av 4 fingrar så ta det lite försiktigt i början.

Jense
2006-06-01, 16:38
lättring? och dessutom en grov sån? vad är det?

när man ska smörja fjädern, vad använder ni då för olja? smörjolja, matolja, extra virgin olivolja?


lättringen, alltså den bearbetade ytan.. handtagen alltså.
en lättring gör att handtagen inte glider omkring, tänk dig själv med helt blanka handtag.

symaskinsolja, WD40 är bra exempel

Zakath
2006-06-01, 16:40
lättring? och dessutom en grov sån? vad är det?

när man ska smörja fjädern, vad använder ni då för olja? smörjolja, matolja, extra virgin olivolja?

symaskinsolja, den härsknar inte.

AlexGBG
2006-06-01, 16:40
lättringen, alltså den bearbetade ytan.. handtagen alltså.
en lättring gör att handtagen inte glider omkring, tänk dig själv med helt blanka handtag.

symaskinsolja, WD40 är bra exempel

ahh, det var därför lättring lät bekant :)

AlexGBG
2006-06-01, 16:42
Lättringen är mönstret på handtagen, ju grövre desto bättre grepp dock äter det skinnet på händerna.

När jag köpte mina så tog det 3 timmar innan jag hade blåsor på 3 av 4 fingrar så ta det lite försiktigt i början.

joo.. jag vet :D mina händer börjar göra lite ont åxå, speciellt högerhanden..

tänkte ta det lite lugnt åxå om jag kan, fast det är inte det lättaste.. ska väl försöka undvika blåsor även om det säkert kommer att uppstå snareligen, och jag har ju ändå inga flickeflingrar som tur är

AlexGBG
2006-06-08, 13:40
ganska goda framssteg nu, en cm kvar på min 180 med höger och 5 reps ganska lätt med min 130 :)

Nizze_
2006-06-08, 15:32
Köp RB grippers, undvik HG! ;)

vad är det som är så kass med HG? tyckte att det kändes som det var ganska bra kvalite på dom när jag provklämde lite.

Svedberg
2006-06-08, 15:58
vad är det som är så kass med HG? tyckte att det kändes som det var ganska bra kvalite på dom när jag provklämde lite.

Dom andra är BÄTTRE kvalite :thumbup:

Nizze_
2006-06-08, 16:28
Dom andra är BÄTTRE kvalite :thumbup:

kvalite ? .. HG går sönder? nä mer ojämt motstånd än RB ? .. tappar motstånd med tiden ? .. hm aja nu skall jag klämma lite på mina Rb grippes =)

polaren
2006-06-08, 17:00
kvalite ? .. HG går sönder? nä mer ojämt motstånd än RB ? .. tappar motstånd med tiden ? .. hm aja nu skall jag klämma lite på mina Rb grippes =)

*grr*

Har aldrig prövat HG själv, tack vare att jag aldrig hört gott om dem.

NiklasR
2006-06-08, 18:01
Ser att flertalet nämner linköping, då lånar jag tråden lite för att fråga:

Exempel på några bra styrkelyftarklubbar där ?

Skall plugga på LIU, så flyttar 30/7.*bs*

/mvh niklas

Zakath
2006-06-08, 22:25
vad är det som är så kass med HG? tyckte att det kändes som det var ganska bra kvalite på dom när jag provklämde lite.

Extremt stor variation mellan grippers, tappar mycket i styrka, värdelös lättring för seriös träning - den är kromad vilket är pinsamt dåligt. Eftersom de varierar så mycket går de heller knappt att jämföra med några andra grippers, inte ens HGs emellan. Finns säkert mer, men jag är ingen HG expert direkt.

Personligen tycker jag att lättringen är det sämsta.

chaffisen
2006-06-08, 23:40
Prövade en hg200 i affären, klarade att stänga den precis. Klarade inte att stänga en rb130. Hade HGn tappat över 70 pounds då? Eller det kanske inte är samma enhet på dom..?

Liten Men Fet
2006-06-09, 00:10
Prövade en hg200 i affären, klarade att stänga den precis. Klarade inte att stänga en rb130. Hade HGn tappat över 70 pounds då? Eller det kanske inte är samma enhet på dom..?

Dom mäter olika, jag stängde en HG300 när jag testade och då hade jag precis stängt RB130 några gånger.

tusenkonstnar
2006-06-09, 10:26
JAg har några HG och stör mig inte så mycket på lättringen då jag kör med talk när jag använder dem.
Ändå instämmer jag med alla här som avråder från HG, det är inte så kul att ha grippers som bara blir lättare och lättare med tiden.
Jag hade för en tid sedan som mål at stäna en HG250. Köpte då en CoC2 (som jag trodde skulle ligga mitt emellan HG200 och HG250 i motstånd), det visade sig att den var IDENTISK med HG250.
Nu några månader senare är situatinen den att min HG250 är betydligt lättare än CoC2 trots att jag faktsiskt nött mera med COC2.
HG'n har alltså "slappat till sig" rejält.
Ser samma fenomen på min HG200 som var tyngre än min CoC1 när den var ny, nu är den väsentligt lättare.