handdator

Visa fullständig version : mat/tillskott efter träning


regus
2006-05-30, 22:57
Jag undrar om det gör någon skillnad på att få i sig protein/kolhydrater exempelvis 5 minuter efter eller 40 minuter efter träning?
Och hur länge måste det gå innan träningen blir ”värdelös”. Om det nu finns en sådan gräns?

tack på förhand

Edit: Det här är mitt första inlägg! *flex*

Pelle2
2006-05-30, 23:40
Finns typ femtielva trådar om det här men.. *uppdate*
Direkt före: protein+kolhydrat.
Direkt efter: kolhydrat
1 h efter: protein + ev kolhydrat
2-3 h efter protein + ev kolhydrat

Sen blir inte träningen "värdelös" om man inte käkar så här.

regus
2006-05-31, 09:29
okej, men jag undra om det gör någon skillnad på att äta 5 minuter efter eller 40 minuter efter.*uppdate*

inte exakt hur man ska äta efter.

med andra ord:
spelar det någon roll om man trycker i sig en gainer direkt efter träningen, eller kan man vänta 40 minuter/1 h och få ut lika mycket av träningen?

King Grub
2006-05-31, 09:30
Proteinsyntesen stimuleras minst lika bra av intaget om du väntar.

Däremot mildras inte den förhöjda muskelproteinnedbrytningen förrän du tillför aminosyror och/eller kolhydrat.

Ju snabbare desto bättre, men det är ingen sekund- eller minutstrid. Det är dock en klar skillnad på 5 minuter och 60 vad gäller proteinnedbrytningen, en skillnad som kommer att reflekteras på dygnets proteinbalans.

gothen
2006-05-31, 10:29
Räcker det att ta mycket lite protein direkt efter enbart för att stimulera proteinsyntesen så man kommer ur den nedbrytande fasen för att sedan ca 60 min efter käka riktig mat? Tänkte om man bara tar typ 50 gram skinka eller motsvarande (ca 10 gram protein) på gymmet?

King Grub
2006-05-31, 10:30
Proteinsyntesen har inte direkt med proteinnedbrytningen att göra. Det är separata processer som båda är fortgående samtidigt.

Proteinsyntesen över tidsperioden stimuleras bäst genom proteinintag direkt före passet. Proteinnedbrytningen mildras genom intag av EAA+kolhydrat under och/eller efter passet.

regus
2006-06-04, 15:35
okej, tack för svaren :)

N_N
2006-06-11, 17:23
på mitt protein står det att man ska ta direkt efter träning och ingenting om före?