handdator

Visa fullständig version : Två frågor om betyg


Big_Vik
2006-05-30, 20:32
Kan man tenta upp ämnen man har på ett separat betygsdokument och senare inkludera dessa i sitt betyg? Om inte, vad är syftet med separata betygsdokument?

Vilka ämnen kan man inte tenta upp? Idrott, projektarbete? Mer?

Sheogorath
2006-05-30, 20:59
Kan man tenta upp ämnen man har på ett separat betygsdokument och senare inkludera dessa i sitt betyg? Om inte, vad är syftet med separata betygsdokument?

Vilka ämnen kan man inte tenta upp? Idrott, projektarbete? Mer?

Nej, du kan inte ändra sammansättningen på ditt slutbetyg. Syftet med ett separat betygsdokument är att ge dig behörighet. Om ett ämne i ditt separata betygsdokument är behörighetsgivande för något du söker kommer den att räknas in i ditt betyg. Jag har t.ex. Biologi B separat och men måste ändå ha MVG i kursen för att kunna få 20.0 när jag söker till t.ex. Läkare.

Angel
2006-05-30, 20:59
tror du kan tenta upp alla ämnen din kommun erbjuder.

Angel
2006-05-30, 21:00
Nej, du kan inte ändra sammansättningen på ditt slutbetyg. Syftet med ett separat betygsdokument är att ge dig behörighet. Om ett ämne i ditt separata betygsdokument är behörighetsgivande för något du söker kommer den att räknas in i ditt betyg. Jag har t.ex. Biologi B separat och men måste ändå ha MVG i kursen för att kunna få 20.0 när jag söker till t.ex. Läkare.

hur nära e du 20 nu?

aliquis
2006-05-30, 21:13
Jag tycker att det är lite töntigt att man kan tenta upp ett betyg så man kommer in på en utbildning, det enda man visar med det är ju att man kan plugga sig till resultat (ok, nu sköt jag mig själv i foten) och inte att man är intelligent och har lätt för att lära sig nya saker.

Hiiiman
2006-05-30, 21:18
Har du fått Ig får du tenta upp ämnet gratis innan du går ut trean. ananrs är det komvux som gäller... nu vet jag iof inte vad du går

Zakath
2006-05-30, 21:21
Jag tycker att det är lite töntigt att man kan tenta upp ett betyg så man kommer in på en utbildning, det enda man visar med det är ju att man kan plugga sig till resultat (ok, nu sköt jag mig själv i foten) och inte att man är intelligent och har lätt för att lära sig nya saker.

Det är ju inte direkt det effektivaste för samhället om man säger så, det skapar bara ännu mer betygsinflation och längre utbildningstider. Men vi får väl se hur det förändras i framtiden :)

Greg
2006-05-30, 21:27
Jag tycker att det är lite töntigt att man kan tenta upp ett betyg så man kommer in på en utbildning, det enda man visar med det är ju att man kan plugga sig till resultat (ok, nu sköt jag mig själv i foten) och inte att man är intelligent och har lätt för att lära sig nya saker.

Varför är det töntigt? Tänk om läraren verkligen inte gillade dig. Har hänt, inte mig personligen, men det har hänt. Du kan ha mått dåligt psykiskt och därför inte kunnat göra ditt bästa.

Men visst. Håller med dig till viss del. När jag skulle söka in på IB (International Baccalaureate) så var det tester och huvudsak dessa som vägde in om man kom in eller inte (om ni undrar så kom jag in, men avstod min plats för en annan skola).

Princy
2006-05-30, 21:48
Om du inte har ett fullständigt avgångsbetyg från gymnasiet och har flera IG:n, kan du läsa upp kurserna på Komvux och skapa ett nytt avgångsbetyg där. Om du har någon speciell inriktning så räknas de kurserna bort dock.

Projektarbete går att göra om, om du fått IG.

Sheogorath
2006-05-30, 22:33
hur nära e du 20 nu?

18.97 har jag nu. Fyra kurser kvar som jag tar nästa termin om allt går som det ska.

Big_Vik
2006-05-30, 23:22
Tack Sheo för ett snabbt och bra svar :thumbup:

tror du kan tenta upp alla ämnen din kommun erbjuder.
Tror jag åsse, men finns det ämnen som inga skolor erbjuder? Jag har t.ex. läst en kurs som heter projekt och företagande som går ut på att man har ett UF-företag, vetefan hur det skulle gå till rent praktiskt att läsa upp något sånt.

Om du inte har ett fullständigt avgångsbetyg från gymnasiet och har flera IG:n, kan du läsa upp kurserna på Komvux och skapa ett nytt avgångsbetyg där. Om du har någon speciell inriktning så räknas de kurserna bort dock.

Jo jag har fullständiga betyg, men kan man inte i efterhand omvandla ett G till ett IG då? :D Vad menar du med speciell inriktning? Jag har inriktning ekonomi, men alla har väl en slags inriktning?

En till fråga: Finns det någon gräns för hur många kurser eller poäng man får ha IG i som man inte får överskrida för att bli av med examensbetygen och istället åka på djävulen - samlat betygsdokument?

Big_Vik
2006-06-02, 20:05
Som sagt, hur många IG-poäng får man ha?

abbarn
2006-06-02, 20:06
250 poäng

Big_Vik
2006-06-02, 20:07
250 poäng

Källa på det? ;)


Trött sen hålet? :D

abbarn
2006-06-02, 20:10
http://www.gymnasium.botkyrka.se/botvid/Amnen/Matematik/Kriterier.htm



ja som fan.

Du också?

Big_Vik
2006-06-02, 20:18
http://www.gymnasium.botkyrka.se/botvid/Amnen/Matematik/Kriterier.htm



ja som fan.

Du också?

En tanke: högsta möjliga IG-poäng kanske är något högre på den där skolan, Botkyrka, mot för om man jämför med säg Danderyd el dyl? :D Ellre är det samma för alla?

Big_Vik
2006-06-02, 20:20
OBS: jag menar inte behörighet för högskolestudier utan hur många IG-poäng man kan ha för att få ta studenten!

abbarn
2006-06-02, 20:20
En tanke: högsta möjliga IG-poäng kanske är något högre på den där skolan, Botkyrka, mot för om man jämför med säg Danderyd el dyl? :D Ellre är det samma för alla?


men herregud du kan väl googla som alla andra. Står samma på typ tusen sidor, jag bara tog en av de första.

Big_Vik
2006-06-02, 20:22
men herregud du kan väl googla som alla andra. Står samma på typ tusen sidor, jag bara tog en av de första.

Men det svarar inte på fråga. Och förresten är det väl snarare så att man inte ska göra som alla andra, utan googla istället? :D

Big_Vik
2006-06-02, 20:31
Hittade skiten jag var ute efter, man fick inte ha mer än 250 IG-poäng, men är det skillnad på kommunala och privata skolor?

Fartman
2006-06-03, 00:19
Tack Sheo för ett snabbt och bra svar :thumbup:


Tror jag åsse, men finns det ämnen som inga skolor erbjuder? Jag har t.ex. läst en kurs som heter projekt och företagande som går ut på att man har ett UF-företag, vetefan hur det skulle gå till rent praktiskt att läsa upp något sånt.


Jo jag har fullständiga betyg, men kan man inte i efterhand omvandla ett G till ett IG då? :D Vad menar du med speciell inriktning? Jag har inriktning ekonomi, men alla har väl en slags inriktning?

En till fråga: Finns det någon gräns för hur många kurser eller poäng man får ha IG i som man inte får överskrida för att bli av med examensbetygen och istället åka på djävulen - samlat betygsdokument?
djävulen och djävulen... har du planer på att plugga upp betyg på komvux eller dylikt senare kan ett samlat betygsdokument vara the shizzle. Med samlat betygsdokument kan man nämligen byta ut kurser mot andra som du läst på komvux, sålänge du har nog många poäng sammanlagt vill säga.
tex du har läst Svårastekursenivärlden C 100p och har IG, då du inte behöver den för behörighet så byter du ut den mot Dadahinkochspade A 100p och fixar ett MVG i den, något du ALDRIG klarat i den tidigare.

Jag blev sur som fan på min skola när dom skrev ut mitt slutbetyg utan att fråga mig, jag hade nämligen tänkt ta ut det i form av samlat betygsdokument och sedan byta ut lite kurser. Ex ett IG i Spanska B.

Big_Vik
2006-06-03, 10:08
djävulen och djävulen... har du planer på att plugga upp betyg på komvux eller dylikt senare kan ett samlat betygsdokument vara the shizzle. Med samlat betygsdokument kan man nämligen byta ut kurser mot andra som du läst på komvux, sålänge du har nog många poäng sammanlagt vill säga.
tex du har läst Svårastekursenivärlden C 100p och har IG, då du inte behöver den för behörighet så byter du ut den mot Dadahinkochspade A 100p och fixar ett MVG i den, något du ALDRIG klarat i den tidigare.

Jag blev sur som fan på min skola när dom skrev ut mitt slutbetyg utan att fråga mig, jag hade nämligen tänkt ta ut det i form av samlat betygsdokument och sedan byta ut lite kurser. Ex ett IG i Spanska B.


Haha :D kan man verkligen göra så? Jag har inte IG i någon kurs, men finns det något sätt jag kan ändra det på, trots att betygen nu är satta? :D Dvs. fixa några IG:n för att slippa dyra avgifter om man ska läsa upp dem :)

Ex. har jag läst en kurs som inte går att läsa upp. Vad gör man då?

Big_Vik
2006-06-03, 10:10
Fartman: Så man kan begära ett samlat betygsdokument även om man har minst G i allt?