handdator

Visa fullständig version : Hur ser ett halvkroppspass ut och failure.


BRÖÖÖÖD
2006-05-30, 20:19
Jag blev lite intreserad av att börja träna halvkroppspass.
1. Hur många gånger i veckan tycker ni att man ska träna?
2. Vilka övningar rekomenderar ni ska vara med?
3. Hur många set och reps?

4. Vad är failure? Varför är det dåligt att köra till det (jag har i alla fall fattat det som dåligt)?

Jag vill enbart ha seriösa inlägg, tack!

MVH Isak

Pepz
2006-05-30, 20:23
Jag vill enbart ha seriösa inlägg, tack!

MVH Isak


ett mycket seriöst inlägg: SÖK!

BRÖÖÖÖD
2006-05-30, 20:27
Förlåt, jag glömde det *slap*

Diggler
2006-05-30, 20:29
Jag blev lite intreserad av att börja träna halvkroppspass.
1. Hur många gånger i veckan tycker ni att man ska träna?
2. Vilka övningar rekomenderar ni ska vara med?
3. Hur många set och reps?

4. Vad är failure? Varför är det dåligt att köra till det (jag har i alla fall fattat det som dåligt)?

Jag vill enbart ha seriösa inlägg, tack!

MVH Isak

1. 3-4

2. Pass 1: Bänkpress, militärpress, chins, hantelcurl
Pass 2: Marklyft, benpress, tung magövning
(Har du ork och lust, lägger du till en isolationsövning för baksida axlar, samt dips dag 1, och benspark+lårcurl dag2 dessa kör du fler reps på)

3. Över 3 set/övning (3-5 set kan vara lagom) 3-7 reps/set.

4. Failure är när du misslyckas med en tänkt repetition, det är inte på ngt sätt dåligt, förutom att skaderisken blir högre, och att det tar mkt energi. Personligen tycker jag att det inte är ngn fara att faila emmelanåt. Men man skall sträva efter att lyfta det man tänkt lyfta. Ha pass.

BRÖÖÖÖD
2006-05-30, 20:34
Tack, jag sökte lite och fattade vad failure vad.
Tack Diggler för ett bra inlägg.

1. Men blir inte det schemat lite kort?
2. Om jag tränar 4 dagar i veckan blir det då:
Måndag: Pass 1
Onsdag: Pass 2
Fredag: Pass 1
Lördag: Pass 2

Timme
2006-05-30, 20:39
4. Failure är när du misslyckas med en tänkt repetition, det är inte på ngt sätt dåligt, förutom att skaderisken blir högre, och att det tar mkt energi. Personligen tycker jag att det inte är ngn fara att faila emmelanåt. Men man skall sträva efter att lyfta det man tänkt lyfta. Ha pass.


CNS mår väl inte något vidare bra av failure träning? Om jag failar i knäböjen och bänkpressen så blir jag enormt trött och hängig dagarna efter. Jag kan knappt träna vilket suger. Failure på tunga vikter är värst. Jag kör 3 reps och failure på det och jag är körd. Hela passet förstörs pga av failure i tung övning som bänkpress eller knäböj. Det är nog mycket psykiskt också, men jag blir i alla fall alltid enormt sliten och trött dagen efter failure. På lättare vikter (70-80% av max) så är failure inte lika "farligt" men är nog inget vidare endå.


Just my 2 cents eller vad man brukar säga :)

Timme
2006-05-30, 20:40
För övrigt så tycker jag att knäböj är ett måste vid halvkropps pass. Otroligt bra övning som frisätter mycket hormoner och som aktiverar mycket muskler. Bättre övningar än Marklyft och knäböj får du leta efter :)

Diggler
2006-05-30, 20:48
Tack, jag sökte lite och fattade vad failure vad.
Tack Diggler för ett bra inlägg.

1. Men blir inte det schemat lite kort?
2. Om jag tränar 4 dagar i veckan blir det då:
Måndag: Pass 1
Onsdag: Pass 2
Fredag: Pass 1
Lördag: Pass 2

1. Kanske det, men orkar du mer så kör du fler set. Eller lägger till extra övningarna jag skrev. Men de flesta av övningarna i passen är väldigt jobbiga, dessutom kommer vikterna bli rätt höga, och du kommer att få köra flera värm-set innan. Så det blir ändå en hel del tid på gymmet.

2. Japp. Vill du variera dig lite kan du tex byta ut bänkpressen mot lutande hantelpress, militärpress mot axelpress i maskin på Fredagen och Marklyftet mot marklyft där du står på en låg plattform, samt benpress mot frontböj på lördagen.

Jacksatan
2006-05-30, 21:49
Jag blev lite intreserad av att börja träna halvkroppspass.
1. Hur många gånger i veckan tycker ni att man ska träna?
2. Vilka övningar rekomenderar ni ska vara med?
3. Hur många set och reps?

4. Vad är failure? Varför är det dåligt att köra till det (jag har i alla fall fattat det som dåligt)?

Jag vill enbart ha seriösa inlägg, tack!

MVH Isak

Jag tycker du ska sätta ihop 2 överkroppspass och 2underkroppspass. Sen kör du 2tunga och 2 lätta pass i veckan. Dvs du börjar kanske med tung överkropp, säg bänk med runt 5reps och latsdrag, sittande rodd och militärpress med 5reps, antal set får du känna efter själv men inte för många. Sen kör du lätt benböj och marklyft dagen efter, 10reps eller nåt. Vila en dag och kör sen lätt överkropp, kanske 4 set med 10reps i snedbänken och nån ryggövning samt lite armar. Sen kör du tungt i benböjen dagen efter, lägg även till vader och baksidalår här. Sen vilar du 2dar och kör igång efter samma schema igen.

btw, ser att du är från Uppsala. Vilket gym tränar du på?

pumpare
2006-05-30, 21:55
Lite läsning som nog kan passa bra i sammanhanget: http://forum.body.se/showthread.php?t=83

Förslag på halvkroppspass har du på t.ex. sida 2

Popeye
2006-05-30, 21:59
Jag skullve väl säga att uppdelningen Böjpass, Bänkpass och Markpass funkar rätt bra.
Böj och Markpassen får representera Rygg och ben (i samma pass) men jag brukar klämma in biceps här också.
Bänkpassen blir då Bröst, Axlar och triceps men jag brukar stoppa in mage här ochså samt lite andra mystiska övningar som känns roliga men som inte påverkar så mycket på det stora hela.

mvda
2006-05-30, 22:01
Jag tycker du ska sätta ihop 2 överkroppspass och 2underkroppspass. Sen kör du 2tunga och 2 lätta pass i veckan. Dvs du börjar kanske med tung överkropp, säg bänk med runt 5reps och latsdrag, sittande rodd och militärpress med 5reps, antal set får du känna efter själv men inte för många. Sen kör du lätt benböj och marklyft dagen efter, 10reps eller nåt. Vila en dag och kör sen lätt överkropp, kanske 4 set med 10reps i snedbänken och nån ryggövning samt lite armar. Sen kör du tungt i benböjen dagen efter, lägg även till vader och baksidalår här. Sen vilar du 2dar och kör igång efter samma schema igen.

btw, ser att du är från Uppsala. Vilket gym tränar du på?

Med andra ord, läs Bartolls artikel angående träningsupplägg ;)

Jacksatan
2006-05-30, 22:22
Med andra ord, läs Bartolls artikel angående träningsupplägg ;)

jo. körde en förtkortning av det, i princip.

mvda
2006-05-30, 22:39
Jag också, funkar kanon!

BRÖÖÖÖD
2006-05-31, 06:54
Jag tränar på UTK i uppsala om du undrade Jacksatan. ;)

Dag 1 - överkropp, Tung Maximal Träning:
Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM
Sittande rodd, 8 set, 5 reps @ 8RM
Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM (kan jag supersetta här med lastdrag?)
Sittande Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM
Kan jag lägga in Hammercurl här?
Vila 60s mellan set.


Dag 2 - underkropp, Lätt Explosiv Träning:
Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM
Benlyft med hantel, 4 set, 10 reps @ 12RM (kan jag ändra här till fällkniven fast sittandes på bänk?)
Marklyft, 4 set, 10 reps @ 12RM
Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM (kan jag ändra här till 2 set raka sit-ups och 2 set sneda)
Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
Vila 90s mellan set.

Dag 4 - överkropp, Lätt Explosiv Träning:
Lutande bänkpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM
Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM
Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM
Kan jag köra dips här?
Vila 90s mellan set.

Dag 5 - underkropp, Tung Maximal Träning:
Hack Squat, 8 set, 5 reps @ 8RM (Kan jag ändra till knäböj här?)
Liggande lårcurl, 8 set, 5 reps @ 8RM
Liggande benlyft med hantel, 8 set, 5 reps @ 8RM (kan jag ändra här till Lateral Flexion?)
Sittande vadpress, 30s vila. 8 set, 5 reps @ 8RM
Vila 60s mellan set.

BRÖÖÖÖD
2006-05-31, 06:58
Föresten... Knäböjen dag 4 skulle jag istället vilja ha sneda utfall. Är det smart? Sedan undrar jag om jag kan lägga till Rakmark den dagen?



MVH Isak

Jacksatan
2006-05-31, 07:27
Föresten... Knäböjen dag 4 skulle jag istället vilja ha sneda utfall. Är det smart? Sedan undrar jag om jag kan lägga till Rakmark den dagen?



MVH Isak

inget av det där är ju hugget i sten. Jag har själv gjort en del ändringar. Alltså det är ju bara riktlinjer från Bartolls sida. Poängen är ju just halvkroppspass och att man undviker failiure i alla set utom eventuellt nån gång i sista setet.
VIsst kan du köra sneda utfall istället o raka mark. Du får prova dig fram o se vad du tycker känns bäst med för övningar.