handdator

Visa fullständig version : Ren muskelökning


theden
2002-12-06, 18:05
Har ni några bra kosttillskott att rekommendera för ökad muskelmassa....


Tar rapid whey hydro och druvsoker efter träning!! finns det nått annat bra som ni kan rekommendera?

Fairing
2002-12-06, 18:18
Prova Rapid Hydro Blend istället för Rapid Whey Hydro;)

michael
2002-12-06, 18:19
Det finns väldigt få tillskott som kommer att få dig att öka i muskelmassa om du inte tränar vilar och äter rätt(god grundlig kost med andra ord). Är någon eller alla de tre i obalans eller otillräckliga finns det inget tillskott i världen som kommer få dig att växa.

theden
2002-12-06, 18:20
Rapid hydro blend? vad e d? har alldrig hört tals om det....

theden
2002-12-06, 18:21
jag tränar rätt, äter rätt och vilar mycket.....men vill ha ett snabbare preparat som ger snabbare effekt av ren muskelmassa!?

Apan Koko
2002-12-06, 18:22
Mineraltillskott, svårt att få i sig tillräckligt med mineraler.
Vill du vara på den säkra sidan kan du ta "mitt val sport", det är ett vitamin- och mineraltillskott för folk som tränar.

E-vitamin, själv tar jag 400mg per dag.

C-vitamin, jag tar 1 gram per dag.

Saker som hjälpt mig iallafall..

michael
2002-12-06, 18:23
Originally posted by theden
jag tränar rätt, äter rätt och vilar mycket.....men vill ha ett snabbare preparat som ger snabbare effekt av ren muskelmassa!?

Varför leta efter genvägar? Ät rätt, träna rätt, vila rätt. Allt tar sin tid.

theden
2002-12-06, 18:29
E vitamin ska jag ta det efter träning eller till frukost eller vadå?

Apan Koko
2002-12-06, 18:48
Efter träning är nog bäst, dom dagarna du inte tränar kan det vara bra att ta hälften på morgonen och hälften på kvällen.

The Dwag
2002-12-06, 19:35
Originally posted by theden
E vitamin ska jag ta det efter träning eller till frukost eller vadå?

Du får vara försiktig med E-Vitamin !!!! Du kan få grymma muskel/vikt ökningar av den....:bpump: så jag skulle ta det JÄVLIGT lungt med den i början!

theden
2002-12-06, 21:30
men va bra vetu. då ska jag ta det efter träning...vill öka i muskelmassa½

Lord_X
2002-12-07, 11:59
The Dwag is bullshitting you!!
Vitaminer är till för att kroppen ska kunna fungera normalt, inget jävla byggmedel.
Vitaminmängd ska anpassas efter hur stor man är i grund och botten, inte efter hur hårt man tränar. Det enda man vet med säkerhet om vitaminpreparat är att tillskott KAN hjälpa, men då har man också ätit för lite vitaminer innan, i förhållande till sin storlek. Så det snacket om att man behöver mycket mer vitaminer för att man tränar så och så hårt är rent skitsnack.

The Dwag
2002-12-07, 13:02
Originally posted by Lord_X
The Dwag is bullshitting you!!
Vitaminer är till för att kroppen ska kunna fungera normalt, inget jävla byggmedel.
Vitaminmängd ska anpassas efter hur stor man är i grund och botten, inte efter hur hårt man tränar. Det enda man vet med säkerhet om vitaminpreparat är att tillskott KAN hjälpa, men då har man också ätit för lite vitaminer innan, i förhållande till sin storlek. Så det snacket om att man behöver mycket mer vitaminer för att man tränar så och så hårt är rent skitsnack.

Jasså ? Jag som försökte verka seriös där :angel:

blunder
2002-12-07, 13:06
Originally posted by Lord_X
The Dwag is bullshitting you!!
Vitaminer är till för att kroppen ska kunna fungera normalt, inget jävla byggmedel.
Vitaminmängd ska anpassas efter hur stor man är i grund och botten, inte efter hur hårt man tränar. Det enda man vet med säkerhet om vitaminpreparat är att tillskott KAN hjälpa, men då har man också ätit för lite vitaminer innan, i förhållande till sin storlek. Så det snacket om att man behöver mycket mer vitaminer för att man tränar så och så hårt är rent skitsnack.

Tror någon missade "ironi-lektionen" i skolan ;)

Lord_X
2002-12-07, 13:40
Originally posted by blunder
Tror någon missade "ironi-lektionen" i skolan ;)
Hmmm... Hela skolan är ju en enda ironi.

Apan Koko
2002-12-07, 13:48
Om man vill ta extra höga doser av t ex E-vitamin beror ju på hur seriös man är med sin träning. Vill man få maximalt med muskler och det finns studier som klart visar att höga doser av E-vitamin minskar muskelnedbrytningen så varför inte? Även om man kanske inte märker så jättestor skillnad.. Beror självklart också på plånboken.

Förbättrar man många små saker så märker man tillslut skillnad..
Många bäckar små...

Örjan
2002-12-07, 14:27
Originally posted by The Dwag


Du får vara försiktig med E-Vitamin !!!! Du kan få grymma muskel/vikt ökningar av den....:bpump: så jag skulle ta det JÄVLIGT lungt med den i början!

Underbart!

Mallan
2002-12-07, 22:20
Originally posted by theden
Rapid hydro blend? vad e d? har alldrig hört tals om det....

Nytt protein fran Fairing :D

Rapid Hydro Blend är som namnet anger ett mycket snabbt protein som innehåller en blandning av Vassle Hydrolysat och Kasein Hydrolysat. Rapid Hydro är ett exklusivt HD (High Degree) hydrolysat som inte ska förväxlas med billigt LD (Low Degree) hydrolysat som ej besitter samma fördelar.

Fördelarna med detta protein är många, eftersom att det är Hydrolysat så belastas inte mage och tarmar lika hårt som de gör med ”vanligt” protein.
Ett Hydrolyserat Protein är mycket lättsmällt och upptaget i kroppen är omedelbart, dessutom får man högre effekt med mindre mängd pulver tack vare den höga biotillgängligheten.
Molekylviktsfördelningen av Proteinet gör att vissa fraktioner tas upp extremt snabbt och vissa delar tas upp långsammare med andra ord ett protein med både anabola och antikatabola egenskaper. Hydrolyserade peptider med kort grenlängd ökar nivån av IGF-1 i kroppen vilket är mycket viktigt för alla hårt tränande idrottsmän.

Vassle Hydrolysat är mycket snabbt och har en perfekt aminosyreprofil för muskelbygge.
Hydrolysgraden är 16 % och 32 % av proteinet har en molekylvikt mellan 100-500D.
Studier visar att Hydrolyserat Vassle är överlägset vanligt Vassle (Whey) för viktökning i ren muskelmassa.

Kasein Hydrolysat har en bred molekylviktsfördelning och har en extremt hög hydrolysgrad på 27 %. 51 % av proteinet har en molekylvikt mellan 100-500D. 6 % ligger över 8000D.
Proteinet är även rikt på fria Aminosyror (20 %) som absorberas mycket snabbt.
Det finns flera studier som visar att Kasein Hydrolysat kanske är det absolut bästa Proteinet både för att bygga muskler och förhindra muskelnedbrytning i kroppen men tyvärr så kan man inte sälja ett rent Kasein Hydrolysat med tanke på den extremt beska och bittra smaken.

Fördelar med Rapid Hydro jämfört med vanligt protein eller LD hydrolysat:

Snabbare viktökning i ren muskelmassa
Bättre nitrogenbalans
Snabbare återhämtning
Stimulerar immunförsvaret bättre
Ökar nivån av IGF-1 till en högre grad
Belastar ej mage och tarm lika hårt under hög protein dieter

eiselt
2002-12-09, 17:35
Originally posted by theden
jag tränar rätt, äter rätt och vilar mycket.....men vill ha ett snabbare preparat som ger snabbare effekt av ren muskelmassa!?

Snabbt upptag är INTE synonymt med snabb effekt.... kan t o m vara så att du får sämre effekt av ett snabbt upptag vid fel tillfälle. Det viktigaste är att du använder ett protein som du har råd att ta ordentligt av, kanske 2-3 drinkar per dag. Specialpulver är avsedda mest för de som tränat länge och vet exakt vad de gör (eller i varje fall tror det). Kör på t ex Complete, Protec eller Exell eller något annat som ligger bra till i pris.

Mvh
Henrik

theden
2002-12-11, 22:06
Man behöver två olika proteiner om amn ska träna egentligen, ett som fairing whey hydro som är snabbt direkt efter träning och på morgonen tex. Sen behöver man som du sa ett mer vanligt protein som inte är lika snabbt, normalt som man kan ta när som helst på dagen. just nu kör jag bara protein på morgonen ch efter träning, nöjer mig med att käka ordentligt med mat under resten av dagen, då behöver jag inge proteintillskott under själva dagen.

EiseltUK
2002-12-12, 00:41
Man vet inte exakt hur mycket som behövs på morgonen. Kanske det räcker med bara några gram för att fylla på aminosyrapoolen? Frågan är ju vad som händer med proteinmetabolismen under sömn.... borde ju finas några studier. Personligen skulle jag nog rekommendera en bra frukost och kanske 5 gram glutamin för att hålla kostnaderna nere. Att ta ett hydrolysat efter träningen är helt ok om man tycker att det ger bättre effekt än ett vanligt protein, men det är mycket psykologi involverat. Timingen kan vara avgörande med ett hydrolysat. Om man tar det direkt efter träning så kanske aminosyrorna går ut för snabbt så att koncentrationen hinner sjunka innan proteinsyntesen kommer igång. Kanske vore bra att först ta kolhydrater och ta hydrolysatet ca en timmer efter träning istället?

/ Henrik

Peter
2002-12-12, 01:26
Originally posted by EiseltUK
Timingen kan vara avgörande med ett hydrolysat. Om man tar det direkt efter träning så kanske aminosyrorna går ut för snabbt så att koncentrationen hinner sjunka innan proteinsyntesen kommer igång. Kanske vore bra att först ta kolhydrater och ta hydrolysatet ca en timmer efter träning istället?

/ Henrik

För ett par månader sen skrev du att problemet med snabba kolhydrater som maltodextrin eller druvsocker var att de kom ut för snabbt i förhållande till proteinet. Då tyckte du man skulle vänta med kolhydraterna en timme.

Nu är det helt plötsligt proteinet som är för snabbt och man ska vänta en timme med det istället, men ta kolhydraterna direkt efter.:confused:

Jag som lyssar på allt du säger och blint följer dina tips får ju ingen ordning på någonting...måste ju byta upplägg totalt nu.:rolleyes:

EiseltUK
2002-12-12, 02:04
Originally posted by Peter


För ett par månader sen skrev du att problemet med snabba kolhydrater som maltodextrin eller druvsocker var att de kom ut för snabbt i förhållande till proteinet. Då tyckte du man skulle vänta med kolhydraterna en timme.

Nu är det helt plötsligt proteinet som är för snabbt och man ska vänta en timme med det istället, men ta kolhydraterna direkt efter.:confused:

Jag som lyssar på allt du säger och blint följer dina tips får ju ingen ordning på någonting...måste ju byta upplägg totalt nu.:rolleyes:

Hehe, jag visste att du skulle reagera.... :booty: Jag bara ifrågasätter lite och drar mina vanliga gamla teoretiska spekulationer. Hosta upp några studier nu som visar att jag har fel.... Du är ju en erfaren Medline surfare.

/ Henrik

"While we assert for ourselves a freedom to embrace, to profess and to observe the religion which we believe to be of a divine origin, we cannot deny an equal freedom to those whose minds have not yet yielded to the evidence which has convinced us."

Peter
2002-12-12, 02:32
Det fina är att jag har inget företag vars rykte jag behöver oroa mig för så jag har inte så mycket att förlora på att komma med teorier. Ändå försöker jag så ofta som möjligt ha referenser till det jag påstår, även om jag också spekulerar rent teoretiskt ibland. Framförallt skulle jag tycka det var pinsamt om jag bytte teori några gånger per år utan att själv ha provat det eller läst någon ny forskning. Och då har jag ändå som sagt inga affärer att oroa mig för.

Dessutom blir det jobbigt om jag har som uppgift att bevisa om allt det som folk skriver är rätt eller fel. Lättare om var och en ansvarar för det de själva skriver.

Jag har sagt det förr och säger det igen, den dagen du börjar betala min lön kan du bestämma vad jag ska hosta fram. Inte innan dess. Så :booty: på dig själv.:D

EiseltUK
2002-12-12, 02:49
Originally posted by Peter
Det fina är att jag har inget företag vars rykte jag behöver oroa mig för så jag har inte så mycket att förlora på att komma med teorier. Ändå försöker jag så ofta som möjligt ha referenser till det jag påstår, även om jag också spekulerar rent teoretiskt ibland. Framförallt skulle jag tycka det var pinsamt om jag bytte teori några gånger per år utan att själv ha provat det eller läst någon ny forskning. Och då har jag ändå som sagt inga affärer att oroa mig för.

Dessutom blir det jobbigt om jag har som uppgift att bevisa om allt det som folk skriver är rätt eller fel. Lättare om var och en ansvarar för det de själva skriver.

Jag har sagt det förr och säger det igen, den dagen du börjar betala min lön kan du bestämma vad jag ska hosta fram. Inte innan dess. Så :booty: på dig själv.:D

Jasså det är till att vara lite småfräck nu också. :) De flesta andra företag vare sig ifrågasätter eller spekulerar, men det gör inte heller några tester så jag tror inte jag behöver känna mig oroad för att vi skulle förlora kunder.

Jag ändrar inte teorier flera gånger per år... du missförstår nog att mina spekulationer inte nödvändigtvis är något jag personligen står för. Det är bara rent objektivt. Det jag spekulerar om är mer sånt som ännu inte är testat över huvudtaget (eller i varje fall inte tillräckligt). Om man säger emot det som inte är testat så måste man jag ha bevis som visar motsatsen.... klurigt.


/ Henrik

Fairing
2002-12-12, 09:24
Peter!!
Henrik tänker nog på sitt låångssaamma Protec när han säger att man skall vänta med kolisar.

Men som du vet både praktiskt och teoretiskt så är snabba kolisar med SNABBT protein ex.Whey Amino , Rapid Hydro Blend , Whey-Hydro , Hi-Whey det bästa efter träning (och före).

Och det mina vänner är fakta!!

Personligen tycker jag att Kolozzeum borde ge Sverker och Peter en egen avdelning för att skriva om forskning ,studier och tips för tränande.

Theden!
Du har förstått det hela. Fairings snabba hydrolysat på morgon före/efter träning samt Complete som mellanmål för maximal muskelutveckling.

Skall bli roligt och läsa svaren på detta inlägg
:thumbup:

muskelbyggarn
2002-12-12, 09:34
Håller med Lasse, men vi får inte glöma en ack så viktig sak här och det är praktisk erfarenhet. Studier i all ära men det gäller att testa lite själv också då studierna sällan görs som perfekt underlag för en själv och förutsättningar.

Har sagt länge att Peter borde ha en egen FAQ, fast han är PT :naughty:

Sverker likaså, båda herrar är mer än väl kompetenta. Det är alltid lika intressant att se vad de skriver! Nä nu får det vara slutfjäskat ;)


Vänl,,,
Tobbe

Peter
2002-12-12, 11:17
Henrik: Håller helt med om en sak, och det är att vi idag inte vet vad som funkar bäst eftersom vi inte provat alla upplägg som finns.

Förstår också att du spekulerar när du säger att det kanske är på ett visst sätt. Trovärdigheten i spekulationerna skulle öka tycker jag om det verkade det minsta logiskt eller om du inte spekulerade i två rakt motsatta teorier men två totalt olika motiveringar. Jag skämtade givetvis när jag sa att jag följde dina rekommendationer blint men risken finns ju att någon annan inte fattar att det är spekulation utan tror att det är ett testat och effektivt upplägg.

Lasse: Ja men det märkliga var att nu skulle man helt plötsligt vänta med hydrolyserat vassle och ta kolhydraterna direkt.

Muskelbyggarn: Inte ens PT, bara en simpel instruktör.

EiseltUK
2002-12-12, 11:18
Om man läser det finstilta i min text så står det "kanske". Jag är av den uppfattningen att det finns saker som vi ännu inte har testat, som kanske är bättre eller lika bra som det vi vet nu. Tills vi inte vet vad som är okänt kan vi inte dömma ut det ena eller andra. Med det i baggaget så ska man se allt objektivt.

Forskningen kring idrottsnutrition är fortfarande bristfällig. På CPU sitter man fortfarande och frågar sig om tränande på eltinivå behöver extra protein, utöver de 0.8 gram per kg som är RDI. Och på Kolozzeum så hävdar man vet att man vet vad som är rätt eller fel (lite överdrivet så ingann ska ta illa upp).

Att jag spekulerar är därför att jag tycker att det är intressant att utveckla nya teorier. Om jag vill ha "fakta" så får jag det personligen från uppslagsverk och publicerade artiklar. Jag tycker forumet är bra eftersom det kan ge svar på frågor som många har, och dessutom så är svaren offentliga och kan granskas av andra. Peter och Sverker är klart en del av Kolozzeums "vetenskapliga råd". Det är bra med inläggare som ger tunga och bra svar.

Mvh
Henrik

muskelbyggarn
2002-12-12, 12:03
Skönt Peter, då ligger du fortfarande på min pluslista :D


Vänl,,,
Tobbe

EiseltUK
2002-12-13, 15:07
Peter, du har rätt. Jag kanske ska betona lite extra när jag filosoferar och spekulerar. Ska bättra mig... :)

/ Henrik

Lord_X
2002-12-13, 21:53
Originally posted by Fairing

1. Men som du vet både praktiskt och teoretiskt så är snabba kolisar med SNABBT protein ex.Whey Amino , Rapid Hydro Blend , Whey-Hydro , Hi-Whey det bästa efter träning (och före).

2. Du har förstått det hela. Fairings snabba hydrolysat på morgon före/efter träning samt Complete som mellanmål för maximal muskelutveckling.

1. Snabba kolhydrater innan träning, säker på det?
Hur kommer det sig då i så fall att "resten av världen" säger att det ska vara långsamma?
Varför ska man se till att få i sig protein innan träning?

2. Maximal muskelökning hit och dit, billigt säljarsnack är vad det är.

Muskelsmurfen
2002-12-13, 22:23
Som jag förstått teorin med "Bracketing" så ger snabba kolisar insulinpådrag som håller sig genom träningspasset. Insulinet är anabolt och förhindrar det katabola tillståndet som annars inträffar då glykogendepåerna töms av träningen. Proteinet ger byggstenarna för reparationerna efter passet. Det finns alltså redan en vettig mängd aminosyror i blodet efter passet samtidigt som det också är muskelbesparande. Sedan fyller man på med mer protein och kolhydrater efter passet för att höja nivåerna mer och längre.

Men... det finns säkert de som kan det hela bättre än mig...:D

Fairing
2002-12-14, 11:51
Lord_x!

1,Snabba Kolisar precis innan passet inte 2 tim innan annars duger Muskelsmurfens svar (orkar ej skriva)

2 , Mitt svar på frågan var med "glimten i ögat" jag ville provocera lite och det var bara du som högg på betet;)

EiseltUK
2002-12-19, 17:33
Originally posted by Gillerstedt
Som jag förstått teorin med "Bracketing" så ger snabba kolisar insulinpådrag som håller sig genom träningspasset. Insulinet är anabolt och förhindrar det katabola tillståndet som annars inträffar då glykogendepåerna töms av träningen. Proteinet ger byggstenarna för reparationerna efter passet. Det finns alltså redan en vettig mängd aminosyror i blodet efter passet samtidigt som det också är muskelbesparande. Sedan fyller man på med mer protein och kolhydrater efter passet för att höja nivåerna mer och längre.

Men... det finns säkert de som kan det hela bättre än mig...:D

Teoretiskt låter det ju bra. Då skulle man inte behöva bryta ned någon muskeövävnad alls, men jag tror att du ändå får en nedbrytning av glukokortikoider oavsett näringsstatus (har inga studier ellee referenser så fråga inte!). Vanligens å är nedbrytningen under passet inget problem eftersom kroppen återhämtar och växer till sig mellan passen. Det kanske t o m skulle kunna vara så att en ordentlig nedbrytning signalerar muskelcellerna att starta proteinsyntesen - det är ju bl a det som skiljer tung från lätt träning (har inga studier eller referenser så fråga inte!).

Mvh
Henrik

Fairing
2002-12-20, 14:08
Är maratonlöpare grova ?

EiseltUK
2002-12-20, 14:11
Originally posted by Fairing
Är maratonlöpare grova ?

?? Funderar du på att börja med löpträning eller?

/ Henrik

Fairing
2002-12-20, 15:12
Nej, vad jag menar är att maratonlöpare ligger väl ofta i muskelnedbrytande fas vilket enligt dig då borde ge signaler till muskelcellerna att starta proteinsyntesen och en så länge har jag aldrig sett någon grov maratonlöpare:p

/Lasse;)

EiseltUK
2002-12-20, 15:34
Originally posted by Fairing
Nej, vad jag menar är att maratonlöpare ligger väl ofta i muskelnedbrytande fas vilket enligt dig då borde ge signaler till muskelcellerna att starta proteinsyntesen och en så länge har jag aldrig sett någon grov maratonlöpare:p

/Lasse;)

Fast hos maratonlöpare stimuleras proteinsyntesen i de uthållig fibrerna, på bekostnad av ökad nedbrytning i de explosiva.

/ Henrik

Peter
2002-12-20, 17:12
Håller med om Lasses poäng, tror nämligen inte heller det är nedbrytningen av muskelprotein som ger den anabola signalen.

EiseltUK
2002-12-20, 17:45
Originally posted by Peter
Håller med om Lasses poäng, tror nämligen inte heller det är nedbrytningen av muskelprotein som ger den anabola signalen.

Hur gick träningspasset idag?

Nej, jag tror inte heller att det är nedbrytningen som stimulerar tillväxt. I varje fall inte enbart. Det kunde ju vara en signal att kroppen ska sätta igång proteinsynteses?

/ Henrik

Peter
2002-12-20, 17:56
Träningen gick väl hyffsat, kan komma och träna med dig också någon gång om du vill.

Ja helt omöjligt är det väl inte att nedbrytning ska bidra till proteinsyntesen men jag tror som sagt inte på den teorin.

EiseltUK
2002-12-20, 18:04
Originally posted by Peter
Träningen gick väl hyffsat, kan komma och träna med dig också någon gång om du vill.

Ja helt omöjligt är det väl inte att nedbrytning ska bidra till proteinsyntesen men jag tror som sagt inte på den teorin.


Då får du komma till London. :)

Vilken teori tror du på?

/ Henrik

Fairing
2002-12-20, 18:08
Jag tror på stenhård träning massor av Rapid Hydro:)

EiseltUK
2002-12-20, 18:12
Originally posted by Fairing
Jag tror på stenhård träning massor av Rapid Hydro:)

Jasså duger inte de andra produkterna från Fairing? :D :D