handdator

Visa fullständig version : Uppvärmning inför singel i bänkpress - 100kg


johnnytex
2006-05-30, 18:36
Har aldrig "singlat" tidigare på bänkpressen men imorgon hade jag tänkt testa lyfta 100kg. Dock är jag lite tveksam till hur jag ska gå tillväga med uppvärmingen inför en singel. Hur hade ni gjort? Finns det någon optimal uppvärmning därute någonstans...?

Diggler
2006-05-30, 18:45
Jag hade gjort såhär, bara använt mig av bänkpressen för att värma upp inför bänkmaxandet.

stången*10
40*5
60*3
80*2
90*1
sen 100*1

Sen på 100, så få set som möjligt men ändå bli varm, stegra sig upp i vikterna utan att bli trött. Är det för lite lägg till ett set på 50 mellan 40 och 60, där du kör 4 reps

Bönne
2006-05-30, 19:58
20kg x 8 reps
50kg x 3 reps
70kg x 1 rep

Taririi
2006-05-30, 20:13
Hej, främling. Jag vet inte riktigt hur man går till väga inför ett sådant lyft, men jag kan gärna flyga ner till var det är du bor och passa dig. Lycka till, FRÄMLING.

Clyde
2006-05-30, 20:23
Har aldrig "singlat" tidigare på bänkpressen men imorgon hade jag tänkt testa lyfta 100kg. Dock är jag lite tveksam till hur jag ska gå tillväga med uppvärmingen inför en singel. Hur hade ni gjort? Finns det någon optimal uppvärmning därute någonstans...?


Något sånthär får väl betraktas som en optimal uppvärmning inför en maxning på 100 i bänkpress, kanske...

1. Värm upp med 10-15 repetitioner på en mkt lätt vikt.

2. Gör ett set på 5-8 repetitioner.

3. Gör ett tyngre set med 2-3 repetitioner.

4. Kör en singel som ligger relativt nära ditt max.

5. Gör ditt maxlyft och se glad ut.

johnnytex
2006-05-30, 20:33
Digglers förslag såg ut ungefär vad jag själv hade i tankarna. Det verkar vara en allmän åsikt att hålla nereantel uppvärmnings-set till ungefär 5, kör lågreps och inte ligga högre än 90% av 1RM i sista setet innan singel?

Hej, främling. Jag vet inte riktigt hur man går till väga inför ett sådant lyft, men jag kan gärna flyga ner till var det är du bor och passa dig. Lycka till, FRÄMLING.

Ses på gymet imorgon. :D

PS. Du kan gott testa 100kg också. DS

bubbe
2006-05-30, 21:24
Uppvärmningen brukar vara en del, för att få igång kroppen leder mm sen har du viktanpassningsdelen där du kan köra singlar el 2or el 3or beroende på hur nära max du kommer. men en 5-10% ifrån kan vara lämpligt att lägga sista singeln. Det hänger lite ihop med hur mycket vikt som ska lyftas och hur tillvand i tekniken och vikten du är van att bli.

MickeZZ
2006-05-31, 01:18
Uppvärmningen brukar vara en del, för att få igång kroppen leder mm sen har du viktanpassningsdelen där du kan köra singlar el 2or el 3or beroende på hur nära max du kommer. men en 5-10% ifrån kan vara lämpligt att lägga sista singeln. Det hänger lite ihop med hur mycket vikt som ska lyftas och hur tillvand i tekniken och vikten du är van att bli.

Det har ar nog det basta svar du kan fa. Jag ville bara aterigen poangtera att du inte tjanar pa att ligga och reppa dig trott under viktanpassningen (6or osv) som jag ser manga gora utan det basta ar att verkligen halla sig kring 1-3 reps.

Taririi
2006-05-31, 10:05
Ses på gymet imorgon. :D

PS. Du kan gott testa 100kg också. DS

Jag tror jag hoppar över den grejen. Jag ska nog satsa på att jobba mig upp så att jag kan köra mina arbetsset på 100kg istället. Det kommer ta en hel del tid, som du förstår, men med lite arbetet hoppas jag kunna göra det här vid Augusti-September. Vi ses på gymmet och lycka till! *yourock*

Taririi
2006-05-31, 20:13
Jag vill vara den första att gratulera dig till ett väl genomfört maxlyft. Lyftet såg riktigt fint ut. Bara för det har jag peppats till att böja på 90kg i mina arbetsset imorgon. Det kommer inte bli mer än 3 repititioner :p

johnnytex
2006-05-31, 21:01
Yes, klarade det idag! Körde optimal uppvärmning enligt Digglers post.

Vägde in på 78 friska kilo imorse, sedan på eftermiddagen begav jag mig till gymet och lyckades äntligen bänka tre-siffrigt, riktigt naajs :)

Seså, intresseklubben kan öppna sitt årsmöte :D

Jag vill vara den första att gratulera dig till ett väl genomfört maxlyft. Lyftet såg riktigt fint ut. Bara för det har jag peppats till att böja på 90kg i mina arbetsset imorgon. Det kommer inte bli mer än 3 repititioner :p

Thanx man. Optimal passning idag! :thumbup: