handdator

Visa fullständig version : Åka till solen ensam?


Me_Myself
2006-05-30, 16:41
Är det någon här som åker på solsemester ensam?
Vågar man det?

Jag är lite sugen faktiskt. Jag hade inte tänkt åka någonstans denna sommaren men nu när min mor erbjöd sig att vara barnvakt en vecka så började det klia i resefoten.

Frågan är om det blir för tråkigt att åka o sola själv.
Jag är lite sugen på en ridsemester också och det är det klart lättare att hålla sig sysselsatt.

Erfarenhet någon?

Lilly
2006-05-30, 16:44
Är det någon här som åker på solsemester ensam?
Vågar man det?

Jag är lite sugen faktiskt. Jag hade inte tänkt åka någonstans denna sommaren men nu när min mor erbjöd sig att vara barnvakt en vecka så började det klia i resefoten.

Frågan är om det blir för tråkigt att åka o sola själv.
Jag är lite sugen på en ridsemester också och det är det klart lättare att hålla sig sysselsatt.

Erfarenhet någon?

En kompis till mig tog sitt pick och pack och stack på en sista minuten hon hade jättekul och har fortfarande kontakt med människor hon träffade där och det var för två år sen...

Kwon
2006-05-30, 16:45
Vågar och vågar.

Du ska väl ändå inte åka till egypten,marocko et al ensam Myself?

Till Gambia kan du dock åka ensam.

bear.flowertwig
2006-05-30, 16:46
Rekommenderas! Man träffar massor med kul folk! :thumbup:

Bartman
2006-05-30, 16:46
Har aldrig åkt på semester själv, utom en gång när jag åkte och hälsade på kusinerna i norrland men det räknas nog inte, men hade en jobbarkompis som alltid åkte själv på semester och han tyckte det var roligt. Tror det beror på hur man är som person, har man lätt för att umgås med folk som man inte känner så tror jag det funkar bra men är man folkskygg så är det nog roligare att åka med nån man känner.

userfriendly
2006-05-30, 16:48
åker du till ställen med fler turiser är det skitlätt att få kontakt, sen i många andra kulturer är de ju mer gästvänliga än oss svenskar

ugglan
2006-05-30, 16:49
Det är ganska trivsamt de första 3-4 dagarna att bara varva ner, sen blir jag lätt uttråkad. Brukar oftast hitta lite trevligt folk efter några dagar, så man blir ju inte helt ensam.

Rekommenderar dock att ha med en vän, alltid roligare med sällskap.

Baan
2006-05-30, 16:52
solsemmester vettefan hur kul det är åka ensam, men är det mer utforska lite av ett land (ev stad) själv så kanske det funkar, funkde för mig i NYC.

nemd
2006-05-30, 16:53
Det beror ju på hur du är som människa. Om man ska åka själv så måste man kunna gå ut och sätta sig på en resturang själv kanske och våga börja prata med folk. Vissa klarar det andra inte. Klarar man det kan det ju inte bli bättre semester.

Så fråga dig själv hur du är, skulle du kunna göra sånt?

:)

mini
2006-05-30, 16:58
Jag åkte på ridsemester i Spanien själv en vecka. Otroligt kul hade jag, men det var dyyyyrt.
Skulle jag resa på charter själv skulle jag lägga till för eget boende och välja resmål noga. Inte kul att sitta på ett sunkigt hotell en mil utanför stan. Ännu värre att sitta på det där isolerade hotellet tillsammans med den psykotiske herre man fått dela lägenhet med.

Annars kan man ta en flygstol och boka hotell själv när man kommer fram. Tänk då på att resa så du är framme på förmiddagen.

Det är kul att resa själv.

Me_Myself
2006-05-30, 17:00
För ett år sen var jag i Alanya med en kompis, vi hade hur kul som helst :D Men dit hade jag nog inte vågat åka ensam, turkarna kan ju vara lite på.

Jag är rätt sällskaplig av mig fast man vet ju aldrig.
Det är kanske länge att umgås med böcker en hel veckaom man inte hittar någon att snacka med.

christian
2006-05-30, 17:02
Jag har faktiskt funderat på det själv, inga polare som kan åka med men jag vill iaf få lite sol i sommar. :cryout:

Men jag tror det skulle kännas för skumt. Eller så är jag för självmedveten.. ;)

shadowfire
2006-05-30, 17:32
åk, bara åk!
Ett ex till mig var nyligen iväg själv o hade hur skoj som helst o jag kommer troligen resa själv i höst med en sväng.. så svårt o få loss polarna då alla sitter med familjer o barn o trams så det blir till o åka själv.

Solros
2006-05-30, 17:35
Solen, månen, kometer, mars. Ensam, med flera, vafan som helst, bara jag kommer iväg.

/C Fugelsang från Solros konto.

Me_Myself
2006-05-30, 17:43
[QUOTE=mini]Skulle jag resa på charter själv skulle jag lägga till för eget boende och välja resmål noga. Inte kul att sitta på ett sunkigt hotell en mil utanför stan. Ännu värre att sitta på det där isolerade hotellet tillsammans med den psykotiske herre man fått dela lägenhet med.

QUOTE]

Får man dela rum????
Det finns ju inte på kartan!
Tänk om man får bo med någon som snarkar :confused:

Kwon
2006-05-30, 17:43
Varför inte åka med Tigerkotten alt Aliquis, Myself?

Måste du åka ensam? Är det roligare?

Me_Myself
2006-05-30, 17:48
Det va ett jäkla tjat om den där kottePOJKEN ;)

Ne men friendsen har semesterplaner och mamma/systern orkar jag bara inte åka med.
Alternativet skulle vara att ta med dottern men nu är det ju avkoppling som lockar.

Trance
2006-05-30, 17:50
Oväntat att man måste sortera bort massa irrelevant OT Kwon-spam i en tråd som denna.

On Topic då. Jag har faktiskt tänkt göra det själv någon gång, mest för att testa hur social jag faktiskt är. Jag skulle dock inte ha någon panik att ta det lugnt själv i en vecka, är rätt bekväm(slö?) av mig så böcker och sol kan underhålla mig rejält.

Men jag skulle kolla upp resmål jäkligt noga och välja något med rätt mycket turister i min egen ålder. Samt ja, bo själv.

Tigerkotten
2006-05-30, 18:46
Varför inte åka med Tigerkotten alt Aliquis, Myself?

Måste du åka ensam? Är det roligare?

Varför blir jag nu indragen, ser det ut som jag säger hey pick me, pick me? :) Har hört att folk sagt att myself är vid 30sträcket, medans jag själv är bara 24. Hon skulle inte orka med mitt tempo!


Jag hade hellre åkt med en kompis, kan man skojja runt mera osv.

Me_Myself
2006-05-30, 19:13
Varför blir jag nu indragen, ser det ut som jag säger hey pick me, pick me? :) Har hört att folk sagt att myself är vid 30sträcket, medans jag själv är bara 24. Hon skulle inte orka med mitt tempo!


Jag hade hellre åkt med en kompis, kan man skojja runt mera osv.

Skulle va det va.. nee, semester från småbarnen :D

Kwon
2006-05-30, 19:19
Varför blir jag nu indragen, ser det ut som jag säger hey pick me, pick me? :) Har hört att folk sagt att myself är vid 30sträcket, medans jag själv är bara 24. Hon skulle inte orka med mitt tempo!


Jag hade hellre åkt med en kompis, kan man skojja runt mera osv.

Varför Kotte blir indragen?

Ja, det har alltid känts som att Me_Myself och Kottepojken fungerar bra tillsammans och är på samma våglängd, därav idén att de skulle åka på semester tillsammans.

30sträcket och 24 är ju ingen större skillnad.

Man skall inte bry sig så mycket om fysisk ålder, mentalt tror jag både Kottenpojken och Me_myself är ganska kompatibla. Passar som handsken med andra ord.

Tillsammans känns det som att de kan uträtta storverk ute i den stora världen.

Zarrtosht
2006-05-30, 21:13
Jag åkte på ridsemester i Spanien själv en vecka. Otroligt kul hade jag, men det var dyyyyrt.
Skulle jag resa på charter själv skulle jag lägga till för eget boende och välja resmål noga. Inte kul att sitta på ett sunkigt hotell en mil utanför stan. Ännu värre att sitta på det där isolerade hotellet tillsammans med den psykotiske herre man fått dela lägenhet med.

Annars kan man ta en flygstol och boka hotell själv när man kommer fram. Tänk då på att resa så du är framme på förmiddagen.

Det är kul att resa själv.

Hur mkt kostade det för dig? Sammanlagt med bijetter och allt?

Johan86
2006-05-30, 21:17
Me_Myself: solsemester lät trevligt.jag har inget för mig i sommar:naughty:

mini
2006-05-30, 21:23
Det landade runt 14 000 för en vecka utanför Sevilla.

Me_Myself, man kan få dela lägenhet med möjlighet att stänga dörren mellan rummen. Rent praktiskt kan det betyda att någon får sova i extrabädden i soffan till exempel. Allt står i resevillkoren för ospecresor. De där ingen läser...

hum
2006-05-30, 21:26
Jag funderar på att åka i väg själv nånstans senare i sommar. Inte för att jag vill utan för att alla andra ska sommarjobba eller vara upptagna på andra sätt. *screwy*

Me_Myself
2006-05-30, 21:50
Jaaa så tråkigt att alla är busy men d e smällar man får ta när man är sent ute.
Nu börjar jag bli osäker. Dela lägenhet gör jag ju bara inte.
Kanske ta några dagar på spa i polen, typ ensam semester light :D

Ridsemester hade ju varit det roligaste men det blir nog för mycket pengar av det.

Pellefant
2006-05-30, 22:06
Nu börjar jag bli osäker. Dela lägenhet gör jag ju bara inte.

Flygstol+fixa boende på plats med eget rum kanske kan vara ett alternativ.

Funkar utmärkt under lågsäsong då bra deal på boende kan ordnas då många rum/lägenheter står tomma, vet inte hur det fungerar under högsäsong. Beror nog lite på när du åker.

mini
2006-05-30, 22:12
Eller betala extra för eget boende. Ligger strax över tusenlappen för en vecka vanligen.

Juliette
2006-05-31, 12:39
Jag åkte själv på charter en gång i två veckor. Det var ett år i december och jag var helt less på mörker och kyla, men ingen av mina kompisar kunde åka och jag bara kände att jag behövde få lite sol. Tog en sista minuten till första bästa ställe, blev Lanzarote.
Hade en jättebra semester, träffade massor av folk (mest svenskar) och hade hur kul som helst.

En annan gång luffade jag runt i Asien själv 6 månader, men var inte "själv" så många dagar precis, träffade hela tiden andra som man kunde umgås, resa vidare med, etc.

Ridsemester är nog helt perfekt, då är det ju oftast en grupp så man har ju alltid nån likasinnad att prata med, och ganska många andra som oxå åker själva.

Tycker du ska åka om du har möjlighet, du kommer att få jättekul :)

daja
2006-05-31, 12:47
Jaaa så tråkigt att alla är busy men d e smällar man får ta när man är sent ute.
Nu börjar jag bli osäker. Dela lägenhet gör jag ju bara inte.
Kanske ta några dagar på spa i polen, typ ensam semester light :D

Ridsemester hade ju varit det roligaste men det blir nog för mycket pengar av det.

spa i polen? haha, va? skojar du?
nej sikta på en solsemester till nån större charterort så lär det inte va nåt problem att hitta sällskap.
själv hade jag aldrig åkt iväg ensam, men det beror ju på hur man e som person som alla andra redan sagt.

Juliette
2006-05-31, 12:47
Dela lägenhet gör jag ju bara inte.


När jag tog sista minuten charten till Lanzarote som jag skrev om i inlägget ovan, så tog jag "dela lägenhet" för man får alltid dela med en annan tjej/kvinna om man är tjej. Så jag tänkte att det är nog ingen annan tjej som är så galen som jag och åker ensam, så då får jag ändå lägenheten för mig själv.
Där hade jag ju helt fel och fick dela lägenhet med Gerda, en 80-årig tysk tant som satt på balkongen och solade hela dagarna i sina beiga jätte-underkläder.

Men det jag skulle säga var att det funkade jättebra ändå, hon skötte sitt och hade sovrummet medan jag hade vardagsrummet för mig själv, tror de flesta som väljer det alternativet är ganska flexibla och självgående.. men man vet ju förstås aldrig :)

Me_Myself
2006-05-31, 19:40
spa i polen? haha, va? skojar du?
nej sikta på en solsemester till nån större charterort så lär det inte va nåt problem att hitta sällskap.
själv hade jag aldrig åkt iväg ensam, men det beror ju på hur man e som person som alla andra redan sagt.


Ne jag skojar inte. hade varit skönt att koppla av med massage o lite lugn o ro: Men kanske inte så kul att sitta inne på sommaren.

Juliette: Vilken positiv inställning du har. Nu är jag motiverad igen :)

Fatalist
2006-05-31, 19:47
Får man dela rum????
Det finns ju inte på kartan!
Tänk om man får bo med någon som snarkar :confused:


Eller ännu värre, nån som knarkar!

heraso
2006-06-01, 05:51
Har ingen egen erfarenhet av att åka utomlands ensam, men är grymt sugen på att åka någonstans. Har fått ett ofrivillit ledigt sommarlov då hästen skadade sig och alla kompisar jobbar eller snålar in på resor. :-( Frågan är, vågar man åka själv som tjej 87:a eller är det förenat med uppenbar livsfara?:em:

daja
2006-06-01, 07:48
Ne jag skojar inte. hade varit skönt att koppla av med massage o lite lugn o ro: Men kanske inte så kul att sitta inne på sommaren.

det kan jag förstå att du tycker, men Polen av alla länder?

Bönne
2006-06-01, 08:03
Senast jag var på semester, så fick jag skilldrat två olika personers som åkt iväg ensam.

En av dessa, en äldre man, stormtrivdes, väldigt öppen personlighet och han gillade att ligga och dra sig i solen, alternativt röka och snacka skit. Han hade varit iväg för tionde gången själv, han var dock inte den ensamma typen.

Den andra var en kvinna, osäker sådan, hon trivdes inte fullt så mycket, hon testade lite saker men höll på att bli lurad och sedan blev hon faktiskt bestulen också, hur som helst tyckte inte hon att det var en hit att åka ensam.

Ska tillägga att jag själv aldrig varit iväg ensam, men skulle tro att det spelar roll vilken ort man åker till och vad ens syfte är.

Me_Myself
2006-06-01, 08:12
Har ingen egen erfarenhet av att åka utomlands ensam, men är grymt sugen på att åka någonstans. Har fått ett ofrivillit ledigt sommarlov då hästen skadade sig och alla kompisar jobbar eller snålar in på resor. :-( Frågan är, vågar man åka själv som tjej 87:a eller är det förenat med uppenbar livsfara?:em:


Ja jag tror ju som sagt inte man ska åka till tex Turkiet ensam. Dem drog i oss rätt kraftigt där när vi var två stycken. Det kan säkert bli problem om man är ensam.

christian
2006-06-04, 20:12
Nu har jag nästan bestämt mig... kommer det inte upp något så åker jag på en sistaminuten första veckan i juli. :hbang:

Lite sol och bad gör gott för själen, har inte haft solsemester sen Sri Lanka i början av 2004. *cry*

Då får jag testa nya solbrillorna också. :cool:

Me_Myself
2006-06-04, 20:19
O jag har fått med en kompis så vi tar en restresa i mitten av juli. Kanske tar jag med lillasystern också om hon är snäll.

Känns jättebra!

elan
2006-06-04, 20:23
Blir det dåligt väder här hemma och jag får tråkigt och jag ändå tar ut tre semesterveckor i sommar så kommer jag ta en sista minuten någonstans ensam. Dessutom tänker jag ta två veckor i oktober/november någon gång och resa till typ Thailand eller Sydamerika. Om någon har några bra ensamresetips så är det bara att dela med sig.

Tenzu
2006-06-04, 20:27
O jag har fått med en kompis så vi tar en restresa i mitten av juli. Kanske tar jag med lillasystern också om hon är snäll.

Känns jättebra!
:thumbup:
Ska nog iväg också på en sistaminuten men vart vetitusan. Själv till Alanya eller så är tveksamt om det blir så spännande, kanske bättre med ett lite lugnare ställe hmm Sol är väl huvudmålet iaf.

Me_Myself
2006-06-04, 20:57
:thumbup:
Ska nog iväg också på en sistaminuten men vart vetitusan. Själv till Alanya eller så är tveksamt om det blir så spännande, kanske bättre med ett lite lugnare ställe hmm Sol är väl huvudmålet iaf.

Mm, vi va i Alanya förra året ochd et avr helt underbart. Men det var i maj, frågan är om det inte börjar bli lite varmt där.. Billiga o bra jeans också :)