handdator

Visa fullständig version : prövning?


Angel
2006-05-30, 15:18
När man skall pröva upp ett ämne (gymnasienivå), hur går det till då? Någon som gjort det? Är det ett stort prov?

Ja vill börja pröva upp mina gammla gymnasiebetyg nu så ja kommer in där jag vill. Är det möjligt att få upp det från G till MVG?

Tänkte börja med Sv A...

Zakath
2006-05-30, 15:21
När man skall pröva upp ett ämne (gymnasienivå), hur går det till då? Någon som gjort det? Är det ett stort prov?

Ja vill börja pröva upp mina gammla gymnasiebetyg nu så ja kommer in där jag vill. Är det möjligt att få upp det från G till MVG?

Tänkte börja med Sv A...

Ja det är fullt möjligt, tror det kostar 500kr att tenta upp om du inte har IG.

Gurk-Burk
2006-05-30, 15:22
Enligt de lärare som snackat med oss om det nu innan studenttider så får du papper på vad du ska läsa. Provet omfattar sedan hela kursen, och kan bestå av prov, muntlig presentation, inlämningsarbeten och uppsatser.
Du kan höja betyget till ett MVG.

tossefar
2006-05-30, 15:27
Jag tentade upp en mattekurs på komvux. Betalade in 500 kr och gjorde ett prov där bara.

Liten Men Fet
2006-05-30, 15:33
Skit i det om du har G i alla kurser du behöver, skriv högskoleprovet om du kan vänta så länge. Skriv det MINST 2 gånger helst fyra och plugga på gamla prov innan.
Då kan du få iallafall 1,7 om du är normalbegåvad.

Edit, har du bara en kurs du behöver tenta upp för att få 18-19 så är det klart att det är smidigare.

Vad har du i snitt och vad behöver du?

z_bumbi
2006-05-30, 15:38
Skit i det om du har G i alla kurser du behöver, skriv högskoleprovet om du kan vänta så länge. Skriv det MINST 2 gånger helst fyra och plugga på gamla prov innan.
Då kan du få iallafall 1,7 om du är normalbegåvad.

Jag hoppas du skämtar?

tossefar
2006-05-30, 15:43
Jag hoppas du skämtar?
Verkar skumt att man ska göra det FYRA gånger ja. :confused:

Liten Men Fet
2006-05-30, 16:03
Jag hoppas du skämtar?

Nä, det gjorde jag inte. Självklart är det inte ett bra sätt om man vill komma in på något i höst. Men till nästa höst hinns det ju med två gånger.

Precis som alla andra test så blir man bättre på det om man pluggar och gör det flera gånger.
Första gången jag skrev det blev resultatet 0,7 andra gången 1,2 utan att plugga till det, tredje gången 1,3 sen fjärde gången satt jag veckan innan med gamla prov och ordlista på vanliga suffix/prefix och då fick jag 1,7. Det smäller lite högre än mina gymnasiebetyg på 12,9 så jag kan knappast kalla mig geni.

Det kanske inte fungerar lika bra för alla men helt klart värt att prova om man har lika usla betyg som jag hade.

Angel
2006-05-30, 17:37
Jag har nu om jag räknar med mina gammla grundkurser (som måste vara med), dom har jag G i...sedan läser jag omvårdnad nu, och jag har fått betyg VG i 3 av dom hittils så ja räknade att ja skulle få VG/MVG i resten och det skulle ge mig en snitt runt 12-13...

Jag vill komma in på sjuksköterske på GBG universitet där lägsta intagningspoäng ligger på 17.....

Angel
2006-05-30, 17:38
ja har skrivit HP en gång i mitt liv...totalt oförberedd, fick 1,0 (medel låg på 0,9 den gången). Senaste siffrorna ja såg ang SSK i GBG så ska man ha 1,7.....

Kebab-Arne
2006-05-30, 17:47
Kolla upp det där med arbetslivserfarenhet. Tror det kan höja högskoleprovet om jag inte minns fel.

z_bumbi
2006-05-30, 17:49
Nä, det gjorde jag inte. Självklart är det inte ett bra sätt om man vill komma in på något i höst. Men till nästa höst hinns det ju med två gånger.

Precis som alla andra test så blir man bättre på det om man pluggar och gör det flera gånger.
Första gången jag skrev det blev resultatet 0,7 andra gången 1,2 utan att plugga till det, tredje gången 1,3 sen fjärde gången satt jag veckan innan med gamla prov och ordlista på vanliga suffix/prefix och då fick jag 1,7. Det smäller lite högre än mina gymnasiebetyg på 12,9 så jag kan knappast kalla mig geni.

Det kanske inte fungerar lika bra för alla men helt klart värt att prova om man har lika usla betyg som jag hade.

Att alla som är normalbegåvade får 1,7 om de skriver några gånger ser jag faktiskt som ett skämt, högskoleprovet är inte lämpligt för alla och det har inte alltid med begåvningen att göra om man inte lyckas där.

Angel
2006-05-30, 17:54
Kolla upp det där med arbetslivserfarenhet. Tror det kan höja högskoleprovet om jag inte minns fel.


ja har ej tillräckligt med sånt

Liten Men Fet
2006-05-30, 18:42
Att alla som är normalbegåvade får 1,7 om de skriver några gånger ser jag faktiskt som ett skämt, högskoleprovet är inte lämpligt för alla och det har inte alltid med begåvningen att göra om man inte lyckas där.

Tja det var väl att ta i men om man går in för att få bra resultat på hp så kan få hyfsade resultat. Jag menade inte att alla får det automatiskt efter att ha skrivit 3 gånger men går man in för att lära sig lösa den typen av problem som kommer och lägger 2-3 månader på det 5-6 timmar i veckan så kan man säkert skriva över 1,5 om man har normal läsförståelse och förmåga att lära sig saker.

Bara det att skriva det två gånger höjde mig från 0,7 till 1,2 för jag var inte lika nervös andra gången, då visste jag hur saker och ting gick till.

Det är ju inte värre än något annat prov, uppgifterna är ganska standardiserade och går att lära sig hur man löser. Svenska och engelska läsförståelsen kan vara lite värre om man har svårt för det. Orddelen går också att förbättra sig i ganska lätt.

Angel kan säkert höja sig till 1,5 med dom medlen jag nämnt, gamla högskoleprov och ett kompendium som går att få tag i där det står vad man ska tänka på när man löser uppgifterna.
Tänk också på att intagningen varierar mellan åren och det sjunka. 1,5 på högskoleprovet ger dig säkert en hyfsad reservplats även om du inte kommer in.

Angel
2006-05-30, 19:08
Tusen tack för svaren, jag tror jag skall göra HP nu i höst, (när är det?) och ev pröva upp ämnen som Sv A om ja känner att ja orkar de också..

Liten Men Fet
2006-05-30, 21:54
Tusen tack för svaren, jag tror jag skall göra HP nu i höst, (när är det?) och ev pröva upp ämnen som Sv A om ja känner att ja orkar de också..

Ett tips är att börja lösa korsord, läsa böcker på engelska och fler sådana "allmänbildande" aktiviteter.