handdator

Visa fullständig version : Har vi någon ekonom här?


Snake
2006-05-30, 12:49
Skrev en grundkurstenta i ekonomi idag. En av frågorna skulle man räkna ut täckningsbidraget för ett företag vilket hade en omsättning på 900tkr och diverse omkostnader (lön, hyra etc etc). Till det så stog det i början av uppgiften att "Marginalen är 35%", va fan är det?

Jag är van vid är att man tar priset på varan minus de rörliga kostnaderna så får man fram täckningsbidraget. Det här har jag aldrig sett förut.

OggeP
2006-05-30, 12:53
Skrev en grundkurstenta i ekonomi idag. En av frågorna skulle man räkna ut täckningsbidraget för ett företag vilket hade en omsättning på 900tkr och diverse omkostnader (lön, hyra etc etc). Till det så stog det i början av uppgiften att "Marginalen är 35%", va fan är det?

Jag är van vid är att man tar priset på varan minus de rörliga kostnaderna så får man fram täckningsbidraget. Det här har jag aldrig sett förut.

Vinsten bör benämnas som marginal och således vara 35% av 900tkr. Alltså är övriga kostnader 585tkr och vinsten 315. Något luddig fråga.

Snake
2006-05-30, 12:55
Vinsten bör benämnas som marginal och således vara 35% av 900tkr. Alltså är övriga kostnader 585tkr och vinsten 315. Något luddig fråga.

Så ur försäljningen kan man utläsa kostnader och vinst (utifrån den där jävla marginalen)? :confused:

OggeP
2006-05-30, 13:06
Så ur försäljningen kan man utläsa kostnader och vinst (utifrån den där jävla marginalen)? :confused:

Jag tycker att fråga verkar lite luddig. Jag tolkar den som att vinsten eller rättare sagt marginalen är 35% av omsättningen på 900tkr. Skriv ner hela frågan istället för att som du har skrivit den där du bara har tagit med det du tror är relevant.

Den här tråden lär nog ryka när Allan ser den :D

Snake
2006-05-30, 13:13
Jag tycker att fråga verkar lite luddig. Jag tolkar den som att vinsten eller rättare sagt marginalen är 35% av omsättningen på 900tkr. Skriv ner hela frågan istället för att som du har skrivit den där du bara har tagit med det du tror är relevant.

Den här tråden lär nog ryka när Allan ser den :D

Nej det lär den inte, eftersom det inte är läxhjälp. Jag vill inte leva i ovisshet efter en jävla tenta.

Jag kommer inte ihåg exakt hur den var formulerad, men något liknande:

Försäljningen är 900tkr och marginalen (?) 35%. Utöver det så hade dom lokalhyra på 125tkr, en anställd med 20tkr i lön per månad, samt 5% provision på försäljningen, bensinkostnad på 20tkr, skatt (tror jag det var) på lön+provision på 46%.

Jag har aldrig sett någon liknande fråga på tidigare tentor, då har man bara summerat de rörliga kostnaderna och beräknat täckningsbidraget/täckningsgraden utifrån det. Ingen jävla MARGINAL *grr*

hasse36
2006-05-30, 13:17
Täckningsbidraget är bruttovinsten uttryck i kronor. Marginal är täckningsbidraget uttryck i procent av omsättningen.

Ex.
Jag köper en vara för 100 kr och säljer den för 250 kr. Mitt täckningsbidrag är 150 kr vilket ä 150/250 = 60 % av försäljningspriset.

Min marginal är alltså 60%.

Ett annat ord för marginal är täckningsgrad. Ibland används även ordet "avans".

Täckningsbidraget (bruttovinsten) skall täcka alla andra kostnader man har så den egentliga vinsten blir något helt annat än bruttovinsten.

Snake
2006-05-30, 13:21
Bah, okej. Tack Hasse, då vet jag att jag gjorde alla fel man kunde göra :)