handdator

Visa fullständig version : olika storlekar på trapezius


666white
2006-05-30, 11:15
Hej, alla.
Det är så att vänster Trapezius har blivit större än högra.
Båda sidorna är lika starka men ändå växer växer vänster lite mer än högra.
Är högerhänt så man tycker den sidan borde vara större.
Är man inte spänd så ser man lite att vänstra är lite större inte så synligt. Men i spänt läge så ses det jätte stort.
Fler som har samma problem?
Ska man köra höger Trapezius(eller axeln) extra hårt??
Vad ska jag göra? *cry*

jakkan
2006-05-30, 11:18
kör du marklyft med mixat grepp? kan vara det som spökar isåfall, byt grepp ofta. :)

rolf
2006-05-30, 11:50
Hej, alla.
Det är så att vänster Trapezius har blivit större än högra.
Båda sidorna är lika starka men ändå växer växer vänster lite mer än högra.
Är högerhänt så man tycker den sidan borde vara större.
Är man inte spänd så ser man lite att vänstra är lite större inte så synligt. Men i spänt läge så ses det jätte stort.
Fler som har samma problem?
Ska man köra höger Trapezius(eller axeln) extra hårt??
Vad ska jag göra? *cry*

Javisst, vi är nog en hel drös med snubbar med olika stora traps. Min högra är groteskt mycket större än min vänstra del i flexat läge, dock syns det inte när man är avslappnad.
Jag skyller på det mixade greppet i marken, då jag ofta omedvetet glömmer att byta grepp och kör med vänsterhandens handflata utåt genom hela övningen - pass efter pass. Har börjat skärpa mig nu dock. Förhoppningsvis går det att jämna ut med mer träning.

Anonym112
2006-05-30, 12:50
Ni som har olika stora Trapz av att ha kört mark med mixat grepp ;
Vilken hand har varit med handflatan utåt? Och vilken trapp har blivit större?

ExE
2006-05-30, 13:21
Asså jag är verkligen inte den personen man ska fråga om råd eller dylik om detta, men är det inte så att OM man utför övningarna korrekt och man även får en muskel större än den andra, i detta fallet trapezius, har det inte med generna att göra då? Vilket betyder att man inte kan göra speciellt mycket åt det förutom någon form av ingrepp.

Rätta mig gärna om jag är ute och cycklar..:confused:

Anonym112
2006-05-30, 14:38
Asså jag är verkligen inte den personen man ska fråga om råd eller dylik om detta, men är det inte så att OM man utför övningarna korrekt och man även får en muskel större än den andra, i detta fallet trapezius, har det inte med generna att göra då? Vilket betyder att man inte kan göra speciellt mycket åt det förutom någon form av ingrepp.

Rätta mig gärna om jag är ute och cycklar..:confused:

Joo gener har det med o göra delvis,

Men i marklyft kör många mixat grepp, och då blir det olika belastningar på Trapzen. Därav olika stora trapz :) Kan självklart vara generna också med mest troligen det mixade greppet.

ExE
2006-05-30, 14:39
Joo gener har det med o göra delvis,

Men i marklyft kör många mixat grepp, och då blir det olika belastningar på Trapzen. Därav olika stora trapz :) Kan självklart vara generna också med mest troligen det mixade greppet.
Okej, tack för att du bringade lite ljus över saken åt mig ;)

Anonym112
2006-05-30, 14:47
Jepp :)

Trådskaparen har ju inte svarat på om han kör marklyft med samma mixade grepp varje gång men jag tippar på att det är så det ligger till.

666white
2006-05-30, 15:07
Jag kör inte marklyft längre(1år sen). Efter att ja märkte volym var olika på axlarna.
Nu har ja kört hantellyft åt sidan, drag till hakan, militärpress.
Försöker köra övningar som tar mycke på axlarna.
Men det verkar(känns) som det bara tar på vänster och den som svarar bäst på träningen. Höger kommer hela tiden efter.
Man kanske tränar fel?? *cry*

Anonym112
2006-05-30, 15:09
Jag kör inte marklyft längre(1år sen). Efter att ja märkte volym var olika på axlarna.
Nu har ja kört hantellyft åt sidan, drag till hakan, militärpress.
Försöker köra övningar som tar mycke på axlarna.
Men det verkar(känns) som det bara tar på vänster och den som svarar bäst på träningen. Höger kommer hela tiden efter.
Man kanske tränar fel?? *cry*

Kan vara generna, eller att du helt enkelt tar i mer med ena sidan.

666white
2006-05-30, 15:38
Finns det nått knep att köra så dom blir lika?
Känns konstigt att gå med olika storlekar på dem :(
Hur ska man hålla på marklyft för att få höger sida att börja växa?
Vet kanske nån övning som är kanon att köra för att få upp volymen på höger axel?

Pinsamt med olika storlekar *cry* *cry* *cry*

Anonym112
2006-05-30, 16:07
Finns det nått knep att köra så dom blir lika?
Känns konstigt att gå med olika storlekar på dem :(
Hur ska man hålla på marklyft för att få höger sida att börja växa?
Vet kanske nån övning som är kanon att köra för att få upp volymen på höger axel?

Pinsamt med olika storlekar *cry* *cry* *cry*

Har försökt fråga vilken hand som ska greppas hur i de mixade greppet för att få övertag på ena trappen. Men inget svar. Hoppas någon som har kört mixat med samma mix kan svara på den.

Papi
2006-05-30, 17:25
Det kan också bero på en sned rygg. Då ser ena sidan större ut än den andra.

Allan
2006-05-30, 18:43
Vad väger trådskaparen?


allan

rolf
2006-05-30, 20:35
Ni som har olika stora Trapz av att ha kört mark med mixat grepp ;
Vilken hand har varit med handflatan utåt? Och vilken trapp har blivit större?

Jag skrev det iofs redan i min post, men hursomhelst. Jag körde oftast med vänster handflata utåt, och högra sidan av trapsen är större på mig. Min spekulation är att jag då drar mer med den arm vars handflata är vänd mot kroppen, varför den har vuxit mer.

666white
2006-06-18, 22:07
Vad väger trådskaparen?
allan

Jag väger 80.2kg visade vågen idag.


Nu har jag vilat 2v mellan tiden ja startade dena tråd tills dagens datum.
Så har ja börjat köra stenhårt och kört lite extra på höger axel. Men nu synns det i avslappnat läge att vänster är större.*cry* *cry* *cry* ingen fin sommar kropp direkt.*cry* *cry* Fattar inte hur vänster kan växa så jäkla lätt.
Ska man köra en dag med bara vänster axel?

När ja spänner vänster axel så kan ja få ut skulderbladet en bit så axeln ser större ut. Och det kan jag inte göra med höger skulderblad.
Kan det vara nått att vänster har växt till sig lite?
Förstog ni hur jag menade?

polaren
2006-06-19, 01:43
Jag är rätt sned, men det är pga år av datornördande. Tror det jämnar ut sig med tiden. Tycker inte du ska träna ena sidan mer än den andra, styrkeskillnader och obalans kan leda till skador.

666white
2006-06-19, 08:58
Jag är rätt sned, men det är pga år av datornördande. Tror det jämnar ut sig med tiden. Tycker inte du ska träna ena sidan mer än den andra, styrkeskillnader och obalans kan leda till skador.


Ska jag vara ärlig så ser ja sne ut eller så tror ja det bara.
Men det ser ut som högra axeln sitter lite lägre ner när ja slappnar av.
Det kanske blir så när vänstra har större volym så dena synvinkeln blir fel?
Hur ser ni att ni är snea? vart är ni snea, ryggen, axlar etc. etc??

Får hoppas det blir normalt på 1års tränande till nästa sommar.
För nu kommer jag att jobba hela tiden och inte sitta vid datorn så mycket, inte för jag är nån "nörd" bara film galen *popcorn*

polaren
2006-06-19, 10:22
Min ryggrad är sned när jag står upp. Antagligen är mitt ena ben lite kortare eller liknande, har ej kollat upp det!

Kanske dags att göra så man inte skadar sig

Allan
2006-06-19, 10:31
Höger resp vänster kroppshalva är inte identiska. Dessutom är säkerligen problemet viktrelaterat. På samma vis som folk skriver hit och påpekar att det skiljer 1,5 cm mellan höger och vänster arm, så kan det här vara en fråga av samma sort. Och när man sedan har en arm på 46 är skillnaden inte märkbar längre.
I början av sin träningskarriär växer kroppen asymmetriskt.
Sen kan det hela naturligtvis bero på t ex felställningar i ryggen. Att det skulle ha att göra med över- resp underhandsgrepp är mer långsökt - trapzen aktiveras inte annorlunda i så stor utsträckning. Skicka en bild.

allan

666white
2006-06-19, 15:17
Ska jag skicka en bild på spänd och avslappnat läge av trapzen??
Så kan jag lägga in några i morgon.
Har tränat på gym i 6år.

Allan
2006-06-19, 16:00
Ska jag skicka en bild på spänd och avslappnat läge av trapzen??
Så kan jag lägga in några i morgon.
Har tränat på gym i 6år.

Ta bägge. Och ser det för jävligt ut får vi be sjukgymnast Börje eller sjukgymnast Ingela titta på't....

allan

666white
2006-06-20, 10:22
31226
Här ser man att skulderbladet petar ut lite mer än högra. Nått man borde kolla?

31227
Ser att det är olika storlekar? kanske inget å gnälla om kanske ni tycker men ser fult ut.

Hoppar ni ser vad bilderna föreställer.
Dålig kamera tuvär :(

stenis
2006-06-20, 13:54
Jag är ingen expert över huvud taget, men korta muskler kanske? Strechar du regelbundet, trapz, axlar, rygg, ja allting.?

Timme
2006-06-20, 14:44
Jag är ingen expert över huvud taget, men korta muskler kanske? Strechar du regelbundet, trapz, axlar, rygg, ja allting.?

Jag stretchar aldrig de musklerna och har inga problem... Sen så, hur sjutton stretchar man trapz?

666white
2006-06-20, 14:58
Jag är ingen expert över huvud taget, men korta muskler kanske? Strechar du regelbundet, trapz, axlar, rygg, ja allting.?


Ena muskeln kanske är kortare än den andra?
Tuvär så fuskar ja med streching *cry*
Kan vara det som är problemet att ena muskeln är mer uttöjd än den andra??

Rune_Raptor
2006-07-12, 23:47
du e inte ensam om detta.. har groteska bilder på mina trapz som inte alls e symmetriska. har tränat lite mer än ett halvår ungefär. Kanske rättar till sig med tiden..

polaren
2006-07-13, 06:49
Tycker inte det ser illa ut, kan inte ens se storleksskillnaden. Du kanske tittar dig för mycket i spegeln? Är man fåfäng så börjar man lätt inbilla sig saker :)

Guddi
2006-07-13, 08:37
Många människor är lite sneda i ryggen (skolios, http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=18576&PreView=), detta är oftast inget problem om vinkeln inte är så stor men det kan leda till att ena sidan "putar" ut mer än den andra. Skoliosen i sig kan bero på benlängdsskillnad, stela muskler, sido skillnad i muskelstyrka eller att man helt enkelt har en liten sned ryggrad.

Om du inte hittar nån snedhet i ryggen så kan ditt utpekande skulderblad bero på att du är svag i serratus anterior.

din trapezius ser dock lika stor ut på båda sidor tycker jag...

666white
2006-10-16, 13:49
Nu har ja försökt piska höger axel lite mera. Det har blivit lite bättre. Eller så är det stretchingen som gör susen.
Men när ja tränade med en polare igår. Så sa han att man ser bakifrån att höger axelmuskel(Trapz) är kortare. Han sa att det ser ut som vänster muskel sitter lite längre ut på axeln. :confused:
Kan det vara så att muskeln bara är för kort?
Funderar på att gå till en sjukgymnast å kolla upp detta.

666white
2006-10-16, 13:52
Många människor är lite sneda i ryggen (skolios, http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=18576&PreView=), detta är oftast inget problem om vinkeln inte är så stor men det kan leda till att ena sidan "putar" ut mer än den andra. Skoliosen i sig kan bero på benlängdsskillnad, stela muskler, sido skillnad i muskelstyrka eller att man helt enkelt har en liten sned ryggrad.

Om du inte hittar nån snedhet i ryggen så kan ditt utpekande skulderblad bero på att du är svag i serratus anterior.

din trapezius ser dock lika stor ut på båda sidor tycker jag...


Läste man den där länken, så blev man nästan rädd. Lät som man var döende eller nått.
Aldrig haft problem förut. Det är nu dom 2sista åren ja börjat sett detta.
Kanske är för ja sitter mycke?
Stolen är sne lutar åt höger. kanske borde köpa mig en ny stol?
Säkert stoljävelns fel... känner det på mig. :furious:

DavidN
2006-10-16, 14:11
Jag såg knappt trapz, än mindre att du är sned ;)

Har du ont? Mår du dåligt?
Inte? träna på, och träna jämnt - trixa inte.

Lyssna på vad Allan säger om att det kommer hämta sig med tiden. Med dina sex år på gym så har ju inte dessa varit 100%-iga eller hur?

Fortsätt, men se över din träning och bara kör

666white
2006-11-10, 11:24
Var hos sjukgymnast i dag, några kanske vill höra svaret.
Hon sa att vänstra sidan är spänd och därför ser lite större ut *gah!*
Har inget fel alls på ryggen.
Så nu ska ja fira detta genom att köpa mig en ny säng. :hbang:

sweet_sunny_south
2006-11-10, 12:38
Var hos sjukgymnast i dag, några kanske vill höra svaret.
Hon sa att vänstra sidan är spänd och därför ser lite större ut *gah!*
Har inget fel alls på ryggen.
Så nu ska ja fira detta genom att köpa mig en ny säng. :hbang:

så då fick du stretchingövningar av sjukgymnasten för att stretcha ut den spända muskeln då eller?

Challenge
2006-11-10, 14:15
Har försökt fråga vilken hand som ska greppas hur i de mixade greppet för att få övertag på ena trappen. Men inget svar. Hoppas någon som har kört mixat med samma mix kan svara på den.
vet inte om du har fått svar, har inte tid att läsa hela tråden *whistle*
men jag brukar ha högra handflatan utåt (eller hade innan jag börjat byta) och min vänstra trapz är större än den högra.

666white
2007-01-01, 11:55
så då fick du stretchingövningar av sjukgymnasten för att stretcha ut den spända muskeln då eller?


Jo jag fick 4st stretch övningar. som jag skulle ta det lugnt med så ja inte irriterar den/dom spända musklerna.
Var skönt att veta att det inte var något fel på en :)

mathor
2007-01-01, 13:14
Ofta är de lika stora, men den ena ser större ut pga större framåtrotation på ena axeln. Det förklarar även winged scapula.

Whistler
2007-01-01, 15:14
Man överlever med olika stora trapz. I lumpen hade hela skvadronen större höger-trapz för att man dygnet runt hade AK:n hängandes med remmen över den. Såg rätt kul ut när man ställde upp ett par killar bredvid varandra, syntes tydligt då.

Gäller bara att stretcha lite extra på utsatt sida. :)

davvvan
2007-01-01, 20:09
Min vänster är betydligt större och då har jag ändå kört med vanligt grepp för det mesta...Får se om det jämnar till sig.

De här stretchövningarna för axlar och trapezius, det är inget för allmänhetens ögon eller? :naughty:

Strandbyggarn
2007-03-30, 16:41
Min vänster är betydligt större och då har jag ändå kört med vanligt grepp för det mesta...Får se om det jämnar till sig.

De här stretchövningarna för axlar och trapezius, det är inget för allmänhetens ögon eller? :naughty:

hade gärna sett hur dom övningarna utförs , lider av samma problem/fåfänga med olika stora trapz .

Jorgen
2007-03-30, 16:48
På http://www.ryggochmuskelakuten.se/ finns det stretchövningar.

Rune_Raptor
2007-03-30, 18:20
En liten avstickande fråga, om man nu lider av skolios, kan man stretcha ngn muskel som gör det lite enklare för ryggen att "räta ut sig" själv? :)