handdator

Visa fullständig version : En "tyngdlyftande kompis" äter inga kolhydrater. Idioti enligt mig vettigt enligt han


Xtreme
2006-05-30, 11:09
En "kompis" som tränar en hel del styrka och även tävlar i bland annat bänkpress äter inga kolhydrater. Hans kost består till största del av kött och sedan grönsaker. Ibland äter han väldigt lite ris, pasta eller potatis till. Detta är idioti enligt mig men han resonerar att kolhydrater behövs ändå inte för uppbyggnad och är därför onödigt. Vad jag fått lära mig så utgör kolhydrater tillsammans med fett kroppens huvudsakliga energikälla. Dvs han skulle orka träna hårdare om han åt mer kolhydrater. Hans mål är att bli bättre på hans sport och inte bli fet. Minns den gamla tallriksmodellen där kolhydrater och grönsaker vardera var dubbelt så mycket som andelen kött.

Hur resonerar ni. Några argument jag kan säga till honom om det nu visar sig att jag har rätt? :devil: ;)

King Grub
2006-05-30, 11:11
I hans sport är det uteslutande kolhydrat som används som bränsle.

Ikon
2006-05-30, 11:20
Man kan få i sig ganska mycket kolhydrater även om man bara äter frukt och grönsaker, men på grund av fruktosen bör man sprida intaget över hela dagen så levern hinner med att omvandla all fruktos till leverglykogen.

Någon som har en uppskattning på ungefär hur många gram fruktos levern hinner med att omvandla per timma?

Nitrometan
2006-05-30, 13:09
I hans sport är det uteslutande kolhydrat som används som bränsle.
Precis, det är inte bara uppbyggnad som är intressant. Ännu viktigare är att ha bränsle i musklerna så att de kan arbeta.