handdator

Visa fullständig version : Köpa DVD-brännare


bengdoktor
2006-05-30, 06:26
Har tänkt att köpa en dvd-brännare till datorn och är inte helt med när det gäller alla + och -

Jag vill ha en så billig som möjligt utan att det är skräp och har funderat på http://www.itservice.se/dialectit/site4.jsp?showArticle=1170880
Är det ett bra val?

Såg att den inte kunde skriva i dubbla lager, är det bra om brännaren kan det? Hur funkar det?


Hjälp en dum man bli vis!

Mental
2006-05-30, 06:44
Ser helt ok ut, men vart ser du att den inte kan bränna DL? Jag ser då inte samma sak som du.

bengdoktor
2006-05-30, 07:28
Det har du ju rätt i, eftersom DL måste betyda double layer :)

Hur funkar det DL då?

hahavaffan
2006-05-30, 09:41
Det har du ju rätt i, eftersom DL måste betyda double layer :)

Hur funkar det DL då?Man bränner i två lager, och får in dubbelt så mycket på en skiva. Men det krävs speciella skivor för just dubbelsidig bränning. Dyra som fan i helvetet. Jag sket i DL när jag köpte mig en brännare... har en combo nu som ritar allt utom just Dual Layer. Lite-On heter stackarn.

aliquis
2006-05-30, 13:13
Sonyn vet jag inget om, men NECs brukar ju vara billiga och skall vara ok och köps antagligen av de flesta. Pioneer o grejer fungerar med.

aliquis
2006-05-30, 13:15
DL-bränning kräver att du har speciella skivor som är dyrare, och eftersom man inte kunde bränna DL förr så är nästan allt du laddar ner såpass litet att det ryms på ett lager ändå. Om du däremot "gör backup" på DVD-filmer själv eller skall ha det för att bränna ut exempelvis digitalfoton eller backup på din dator kanske det kan vara användbart. Men två single layerskivor är antagligen billigare, så nyttan är nog rätt låg där med.

nidas
2006-05-30, 15:35
köpt en nec 3550 eller 4550.. billiga som satan och fungerar jävligt bra.

bengdoktor
2006-05-30, 16:11
Nec 3550, som är den billgare av dom två, är faktiskt 5kr dyrare än Sonys och även om Necen är bra gillar och tror jag mer på Sony.
Men nu vet jag iaf hur DL funkar också, tackar!

aliquis
2006-05-30, 17:15
Varför tror du mer på Sony? Läst reviews? Om du inte ens vet vad dual-layer är vet jag inte om du själv är kvalificerad att bedömma om den ena spelaren är bättre än den andra ;)