handdator

Visa fullständig version : Cardio eller inte Cardio under uppbyggnad?


Kaboffastar
2006-05-29, 22:43
Det verkar finnas 2 skolor, Den ena säger att det är bra skit för maximal muskeltillväxt och andra menar att de enda det gör är att sno energi som man kunde ha använt till styrketräningen och reparation utav musklerna.

Chris Aceto skriver i BODY nr 265 / 05-2006. : "När kroppbyggare påstår sig behöva köra aerobisk tränining off-season för att hålla sig i form har jag svårt att hålla med. Jag anser nämligen att arobisk träning inte passar in i ett träningsupplägg med målet att öka i muskelmassa. Aeobisk träning motarbetar nämligen muskeluppbyggnad eftersom det sänker nivåerna av testosteron, tillväxthormon samt minskar energireserverna som annar hade använts till att reparera musklerna."

Finns det något vetenskapligt angående detta?

Vad tycker/tror du?

Kaboffastar
2006-05-29, 22:51
För att börja klicka å ha sig i alternativ 3 och 4 bör man kanske ha några års träning på nacken.

OBSERVERA

Pollen är public.

nemd
2006-05-29, 22:54
Kardio, för kardio gör så man mår bra. Kardio gör vardagen lättare. Kardio är inte kul, iaf inte de flesta former. Men ger en väldigt skön känsla efteråt.

apa_ola
2006-05-29, 22:55
alltid kardio:thumbup:

Destra
2006-05-29, 23:05
Jag antar att promenader med hunden inte räknas som cardio.
Så, nej.
Det är bara en plåga.

Vesseldahl
2006-05-29, 23:37
Jag spelar handboll på vintern, springer intervaller på sommaren. Kombinerar med styrketräning och jag lägger på mig muskelmassa.

Kaboffastar
2006-05-30, 14:40
bumpi

Baan
2006-05-30, 14:49
Jag orkar inte själv hålla på med kardio, även om någon gång i vekcan säkert hade varit bra för den allmänna konditionen samt att man hade mått bra av det. Å andra sidan är för mycket löpning t ex inte alltför bra om man vill optimera och få bästa möjliga resultat av styrketräningen, så man kan egentligen aldrig satsa på att få någon extremkondis.

barda
2006-05-30, 15:42
Jag hade en period då jag simmade(LÅÅNGT) en gång i veckan.
Det kändes då som att jag återhämtade mig snabbare och framför allt blev mjukare i kroppen och kunde utföra övningar på ett bättre sätt.
Vet dock inte om marathonsimmning räknas som cardio :D

olle lindblad
2006-05-30, 15:54
Jag är tveksam till det Aceto skriver, främst för att det verkar så reservationslöst. Det måste väl ändå ha ganska mycket att göra med på vilken nivå man lägger sin cardio? Jag har svårt att tänka mig att 20-30 min 3 gånger i veckan ger sänkta hormonnivåer.

Cerberus
2006-05-30, 17:07
Personligen undrar jag hur okej det kan vara med att köra måttligt mkt kardio under byggsäsongen(iaf 3 pass per vecka, a la minst 60 min) om man vill bygga muskler men ändå inte vill bli för bulkig..

Challenge
2006-05-30, 18:28
nåt pass i veckan är väl bara nyttigt för välbefinnandet..och jag har iaf inbillat mig att med en lite bättre grundkondition orkar man pressa sig lite mer i styrketräningen?

Yankeee
2006-05-30, 18:32
Det beror helt på vad du är ute efter. Det går utan tvekan att få en grym kropp och bli hyfsat stark med mycket cardio. Men det är naturligtvis läggare att bli stor och stark utan.

z_bumbi
2006-05-30, 18:38
Nej.

Däremot konditionstränar jag en del när träningen flyter som den ska.

(Jag hatar uttrycket cardio)

King Grub
2006-05-30, 18:39
Året runt.

MilkmaN
2006-05-30, 19:48
Tränar alltid kondition i någon form eller handboll. I min mening inverkar det negativt på mitt muskelbyggande, med det är å andra sidan ca 2 h 4 ggr i veckan. Ibland mer.

Rimliga mängder, säg ca 45 min 3 ggr i veckan tror jag är skitbra.

bluelight
2006-05-30, 20:40
Nope, gör jag inte, tycker det endast, som du säger, snor energi som kan användas till styrketräning!

Anonym112
2006-05-30, 20:54
Tror det är bra att träna sin kondition iaf 1 gång i veckan. Man orkar mer på gymmet.

Men när man börjar överstiga 3-4 gånger så tror jag bara man får sämre styrkeresultat.

Vad tror ni?

tigerofsweden
2006-05-30, 20:57
Tror det är bra att träna sin kondition iaf 1 gång i veckan. Man orkar mer på gymmet.

Men när man börjar överstiga 3-4 gånger så tror jag bara man får sämre styrkeresultat.

Vad tror ni?

Håller med, tror inte det är bra om man enbart är ute efter att bygga så stor muskelmassa som möjligt att köra cardio varje dag.

He-man
2006-05-31, 00:21
När jag började träna körde jag alltid uppvärmning på konditionscyckel innan jag satte igång med styrkepasset, när jag slutade med det märkte jag att jag hade lättare att gå upp i vikt (vilket var mitt mål med träningen). Däremot tror jag att det kan vara bra att köra åtminstone 1 pass kardio i veckan för att behålla sin kondition, gärna på träningsfri dag, jag tängte ta och prova det inför min nästa uppbyggnadsperiod i höst, efter jag slutfört min försenade sommardeff :)

Cerberus
2006-05-31, 09:45
Så om man vill hålla kontroll på kroppsfettet så får jag helt enkelt lära mig vad jag ska stoppa i mig utan att jag ska öka för mkt i fett? Jag drar gärna ner på kardion en del då jag tycker styrketräning är roligare men man vill ju inte bli fetare på köpet...

Challenge
2006-06-01, 14:13
Borde inte intervall träning vara bättre än "långdistans" ur styrketräning/muskel/byggnads synpunkt? Med tanke på att långdistanslöpare inte brukar vara så mustiga *rolleyes*

Yankeee
2006-06-01, 14:14
Med tanke på att långdistanslöpare inte brukar vara så mustiga *rolleyes*

Hur många långdistansare tror du satsar på att bli mustiga? *rolleyes*

jwzrd
2006-06-01, 14:32
Borde inte intervall träning vara bättre än "långdistans" ur styrketräning/muskel/byggnads synpunkt? Med tanke på att långdistanslöpare inte brukar vara så mustiga *rolleyes*

Ta en titt i Spankeees journal.

Challenge
2006-06-01, 14:38
Hur många långdistansare tror du satsar på att bli mustiga? *rolleyes*

Naturligtvis är vikt en nackdel för långdistansare, min tes byggde på att kortdistans/sprinters ofta är ganska välbyggda, därför borde väl intensiv intervallträning vara bättre ur muskelbyggar synpukt? :cool:

Nitrometan
2006-06-01, 14:42
Cardio ger bättre kondis. Med bättre kondis orkar man träna hårdare (kanske tyngre också?).

För min del är det mer effektivt.

Yankeee
2006-06-01, 14:43
Naturligtvis är vikt en nackdel för långdistansare, min tes byggde på att kortdistans/sprinters ofta är ganska välbyggda, därför borde väl intensiv intervallträning vara bättre ur muskelbyggar synpukt? :cool:

Sprinters är välbyggda för att de tränar styrketräning. Du pratar väl dessutom om elitnivå nu, det är väl ganska irrelevant att prata om löpning, oavsett sort, på elitnivå när det gäller att bygga muskler?

Klo
2006-06-01, 14:47
Cardio en gång i veckan ca 45min och promenader med hunden.

Challenge
2006-06-01, 15:43
Sprinters är välbyggda för att de tränar styrketräning. Du pratar väl dessutom om elitnivå nu, det är väl ganska irrelevant att prata om löpning, oavsett sort, på elitnivå när det gäller att bygga muskler?

Jag menar bara att, som tråden handlar om, löpning i sig som form av cardio/konditionsträning (vi bortser från vilken nivå man nu befinner sig, men jag använder sprinters som ett exempel) Det har debbaterats i tråden att konditionsträning skulle ha en negativ effekt för den som vill bygga muskler, eller åtminstonde sakta ner själva uppbyggnadsfasen. Då bygger jag min tes på att en sprinter/kortdistannslöpare som tränar mycket intervallträning och korta distanser samt en stor del styrketräning ofta är välbyggda. Enligt mig borde då intervallträning och lite kortare intensivare distanser vara en form av konditionsträning att föredra för den som vill bygga muskler istället för att ge sig ut på en längre tur? Men jag kan ha fel...

Och om det nu vore så att cardio har en negativ effekt när det gäller att bygga muskler borde de flesta sprinters/kortdistanslöpare vara relativt små och inte få ut så värst mycket utav sin styrketräning, för de tränar ju onekligen en hel del konditionsträning?

Yankeee
2006-06-01, 17:29
Jag menar bara att, som tråden handlar om, löpning i sig som form av cardio/konditionsträning (vi bortser från vilken nivå man nu befinner sig, men jag använder sprinters som ett exempel) Det har debbaterats i tråden att konditionsträning skulle ha en negativ effekt för den som vill bygga muskler, eller åtminstonde sakta ner själva uppbyggnadsfasen. Då bygger jag min tes på att en sprinter/kortdistannslöpare som tränar mycket intervallträning och korta distanser samt en stor del styrketräning ofta är välbyggda. Enligt mig borde då intervallträning och lite kortare intensivare distanser vara en form av konditionsträning att föredra för den som vill bygga muskler istället för att ge sig ut på en längre tur? Men jag kan ha fel...

Och om det nu vore så att cardio har en negativ effekt när det gäller att bygga muskler borde de flesta sprinters/kortdistanslöpare vara relativt små och inte få ut så värst mycket utav sin styrketräning, för de tränar ju onekligen en hel del konditionsträning?

Det som är mest optimalt i teorin är säkert intervallträning. Men det handlar ju en hel del om vad man själv föredrar. Det man gillar bäst kommer förmodligen att vara bäst, oavsett om det är intervall eller distanslöpning.

Det är ju självklart enklare att öka i massa och styrka om man bara ligger på sofflocket (se sl-folket t.ex). Men om man som glad amatör ger sig ut och springer ett par gången i veckan kommer det garanterat att vara en fördel om man äter och vilar som man ska.

Challenge
2006-06-01, 17:50
Det som är mest optimalt i teorin är säkert intervallträning. Men det handlar ju en hel del om vad man själv föredrar. Det man gillar bäst kommer förmodligen att vara bäst, oavsett om det är intervall eller distanslöpning.

Det är ju självklart enklare att öka i massa och styrka om man bara ligger på sofflocket (se sl-folket t.ex). Men om man som glad amatör ger sig ut och springer ett par gången i veckan kommer det garanterat att vara en fördel om man äter och vilar som man ska.

Absolut.

Sniggel
2006-06-01, 17:53
Inte förut, testar det denna gången, får se hur bra det går.

Jag tror att det är bra för mig iaf. Eftersom att när jag tränar seriöst blir min hunger lite större än nödvändig så jag tror jag har nog med energi för att göra både och. Och jag siktar på att bli ganska allround, fast med siktet inställt i första hand på en stark kropp på en medioker kroppstyngd.

aliquis
2006-06-01, 22:48
Jag tror att det är en fördel men jag är för lat.

Kaboffastar
2006-06-01, 23:15
Jag vet inte vad jag tror om saken genrellt.

Men från mitt utgångsläge, hur jag ser ut i kroppen så tror jag att mina resultat skulle bli ohyggligt mycket bättre om jag kör kondition / "förbränning" kontinuerligt än om jag inte skulle göra det.

Cerberus
2006-06-12, 22:48
Har vi kommit fram till hur det ska va med kardio under uppbyggnad? Jag tänker iaf köra minst en gång i veckan för att bibehålla min kondition som jag har förbättrat otroligt under årets deff.

Men om det går i konflikt med byggandet för mycket...ja vad ska man göra :P

Fjod0r
2006-06-12, 23:01
kanske inte optimalt, men hey, du ska leva ett långt liv (?) det är vad jag förstår ganska nyttigt att gå/löpa/cykla/jogga/simma. Skit i vad som är optimalt, det är ingen som med 100% säkerhet kan säga vad som är optimalt för din kropp i alla fall.

(måste dock tilläga att jag om tillfrågad, skulle rekomendera extra mycket det till de som tidigare vart överviktiga)

Fjod0r
2006-06-12, 23:05
Btw, om du inte gjort det. Testa att springa intervaller. Härlig och annorlunda kännsla efter avslutat pass. Prova tex 70/20 x 10 dvs spring 70sek (tillräckligt hög fart för att det ska bli jobbigt med undvika/på gränsen till mjölksyra ) gå 20sek, upprepa 10ggr.

Cerberus
2006-06-12, 23:16
Btw, om du inte gjort det. Testa att springa intervaller. Härlig och annorlunda kännsla efter avslutat pass. Prova tex 70/20 x 10 dvs spring 70sek (tillräckligt hög fart för att det ska bli jobbigt med undvika/på gränsen till mjölksyra ) gå 20sek, upprepa 10ggr.

Fy fan jag hatar intervall-träning :P.

Känns vettigare att dra ner på kardion och experimentera med mat-intaget under byggarsäsongen(vill inte lägga på mig mycket fett).

Longshot
2006-06-13, 08:45
Konditionträning är minst lika viktigt som styrketräning för mig. Fast jag satsar heller inte på att bli mycket större.

Daniel_S
2006-06-13, 09:10
Jag har aldrig lämnat bort konditionsträningen, även om den nu börjar närma sig minimigränsen. Den ger för mycket för att lämnas bort.

z_bumbi
2006-06-13, 10:14
Har vi kommit fram till hur det ska va med kardio under uppbyggnad? Jag tänker iaf köra minst en gång i veckan för att bibehålla min kondition som jag har förbättrat otroligt under årets deff.

Om du tänker behålla konditionen så är ett pass för lite.

Kör några minuter efter några (2-3) av styrkepassen, 10-20 minuter i bra tempo kan vara lagom.

Kör ett separat pass med lite längre distans/tid om det känns att det behövs alt bara för att det är kul.

Det blir 3-4 pass i veckan och eftersom du är van så sliter det inte så mycket på kroppen/återhämtningen, variera träningen så du inte kör samma träningsform varje pass så sliter det ännu mindre.

Det tar bara mellan 1-2 timmar per vecka och du kommer att ha kvar betydligt mer av konditionen än om du bara kör ett konditionspass/vecka.

userfriendly
2006-06-13, 10:25
jag kör mkt lågintensiv cardio, tycker inte det förstör styrketräningen alls. Å andra sidan har jag inte testat utan heller :em:

userfriendly
2006-06-13, 10:28
jag kör mkt lågintensiv cardio, tycker inte det förstör styrketräningen alls. Å andra sidan har jag inte testat utan heller :em:

utan kondition orkar jag inte ta i lika hårt på gymmet

hallar
2006-06-13, 10:31
Har i perioder kört helt utan kardio och visst upplever jag att jag växer bättre då. Men ändå väljer jag att lägga in konditionsträning i min träning varför? Jo där för att:

1. Tycker inte om känslan att försämra konditionen och bli andfådd av att t ex vara ute och cykla.

2. Rent hälsomässigt anser jag att ett välfungerande hjärtkärlsystem är mycket viktigt. Anastomoser i hjärtat osv som förhindrar hjärtinfarkt i äldre dar.

3. Håller koll på kroppsfettet.

4. Är helt enkelt skönt. Har dock gått över till spinning nu istället för löpning.

userfriendly
2006-06-13, 10:32
aja, ett inlägg till; :)

har länge funderat på om det är en nackdel att köra cardio ofta under uppbyggnad, jag till skillnad från andra (vekrar det som ) vill ju bli "stor". Jag kör 5st morgonpromenader a 60min/vecka o typ 10min cykling efter träningen, under de korta passen som bröst och armar kör jag även 10min cykling innan träningen. Jag har ändå ökat rätt bra i de flesta övningar de senaste månaderna, skulle jag ha ökat ännu bättre utan all cardio?

Longshot
2006-06-13, 10:39
skulle jag ha ökat ännu bättre utan all cardio?
Nä! Bra kondition = bättre styrkepass!

Markus H
2006-06-13, 10:44
Vete tusan om jag svarade rätt.... mn jag går iaf ca 4 dagar 6-10 km på morgonen beroende vilken "runda" dert blir.... går ganska så raskt (ca 5-6 km/h). det gör jag mest för att det är så himla skönt att "få igång" kroppen på morgonen.

Karl_alfred
2006-06-13, 11:15
aja, ett inlägg till; :)

har länge funderat på om det är en nackdel att köra cardio ofta under uppbyggnad, jag till skillnad från andra (vekrar det som ) vill ju bli "stor". Jag kör 5st morgonpromenader a 60min/vecka o typ 10min cykling efter träningen, under de korta passen som bröst och armar kör jag även 10min cykling innan träningen. Jag har ändå ökat rätt bra i de flesta övningar de senaste månaderna, skulle jag ha ökat ännu bättre utan all cardio?
Det är ju inte direkt så krävande cardio det där så jag tror inte de spelar så stor roll i ditt fall. Men säg att du kör hård löpträning, det påverkar defenitivt mina styrkeresultat iaf trots att jag ligger på kcal +. Ökade 30 kg i böjen rakt av bara i stort sett när de blev ofrivilligt uppehåll från löpningen.

Svar på frågan, ja jag kör alltid cardio i någon form.

userfriendly
2006-06-13, 11:20
jag skulle inte kunna leva utan cardio :em:

Cerberus
2006-06-13, 23:46
Tack för tipsen Bumbi! :)

Jag kanske kan testa nån månad med kardio och utan kardio och sen se vad jag vill köra på i längden..

vill ju som sagt bli stor fast å andra sidan körde jag noll kardio förra året på hösten(inte mer än 5 min på cykel innan styrkepassen) och det har väl inte gett mig sjuka ökningar heller så...men min kost var extremt enformig då också.

Har haft mina största styrkeökningar sen ja börja deffa i år(framför allt i hantelpress, knäböj, vadpress och i armar) och då har ja ändå käkat mindre(fast mycket bättre mat än i höstas förstås) plus tokmycket träning. Tror t.om jag lyckats göra baksida lår betydligt större.