handdator

Visa fullständig version : Jag och deff?


bamzizen
2006-05-29, 22:41
Hej alla
Jag är vad man kan kalla en RIKTIG AMATÖR. För jag vet ingenting om sånt här och därför har jag nu hittat hit. Jag har tänkt att såkallat deffa nu under sommarlovet, vill bli av med det jag har samlat på mig.

Jag är inte direkt tjock, men inte smal. är 17 år, 171 ellr 172 cm tror jag. väger 73 kg.

En del säger att man inte är överviktig då, men jag har rätt mycket fett och lite muskler antar jag.
Borde haft en bild att visa men, jag kan säga att jag är tillräckligt smal så att jag ser snoppen när jag står och kissar, då är jag inte alldeles för tjock? :P


Men nu till mitt problem, jag har tänkt att gå ner, eller åtminstonde bli smalare under sommaren, nu när jag har all tid i världen på sommarlovet.

Men mitt problem är ju att jag inte kan nåt om detta! jag vet att man ska t.ex. motionera innan frukost för bra fettförbränning.

Sedan har jag knappt nån grundkondition, men jag tänkte CYKLA istället för att gå, och jogga/löpa kan jag inte än. Sedan gillar jag cykling mer.


Men jag frågar er nu, kära folk, efter lite tips på schema, kost och sånt.

Vad ska jag äta för bra, och bör jag endast motionera, eller ska jag köra på och styrketräna direkt?

Snäla hjälp mig, och tack för att ni tog er tid och läste.

Tack på förhand

Paddy_9
2006-05-29, 23:07
Hej alla
Jag är vad man kan kalla en RIKTIG AMATÖR. För jag vet ingenting om sånt här och därför har jag nu hittat hit. Jag har tänkt att såkallat deffa nu under sommarlovet, vill bli av med det jag har samlat på mig.

Jag är inte direkt tjock, men inte smal. är 17 år, 171 ellr 172 cm tror jag. väger 73 kg.

En del säger att man inte är överviktig då, men jag har rätt mycket fett och lite muskler antar jag.
Borde haft en bild att visa men, jag kan säga att jag är tillräckligt smal så att jag ser snoppen när jag står och kissar, då är jag inte alldeles för tjock? :P


Men nu till mitt problem, jag har tänkt att gå ner, eller åtminstonde bli smalare under sommaren, nu när jag har all tid i världen på sommarlovet.

Men mitt problem är ju att jag inte kan nåt om detta! jag vet att man ska t.ex. motionera innan frukost för bra fettförbränning.

Sedan har jag knappt nån grundkondition, men jag tänkte CYKLA istället för att gå, och jogga/löpa kan jag inte än. Sedan gillar jag cykling mer.


Men jag frågar er nu, kära folk, efter lite tips på schema, kost och sånt.

Vad ska jag äta för bra, och bör jag endast motionera, eller ska jag köra på och styrketräna direkt?

Snäla hjälp mig, och tack för att ni tog er tid och läste.

Tack på förhand

kostschema det har du om du kollar i min tråd. "är det bra diet kost" heter tråden.

ut och gå varje morgon 45 min innan frukost. gå i snabbtakt.
styrketräna som vanligt. cyckla lite som uppvärmning på gymet.

käka mycket protein, lite kolhydrater och lite fett.
ät långsamma kolhydrater under dagen. förutom före och efter träning då ska du käka snabba kolhydrater. de som innehåller per 100g: 60g kolhydrater och neråt = långsamma.
65 + är snabba. tror det är något sånt.

ja de va lite från mig hoppas de hjälpte. :thumbup:

bamzizen
2006-05-30, 14:27
Tack för svaret!

Lite frågor bara:


Vad och när ska jag äta?
När ska jag styrketräna och när ska jag förbränna?
Hur ofta ska jag äta? När ska man stoppa i sig mycket protein och när ska man stoppa i sig mycket kolhydrater? Tänker på förbränning kontra styrketräning

Daadi
2006-05-30, 19:16
hej!


du verkar ha samma problem som mig..jag är17år 180 lång väger ca 80...fär 3 veckor sen vägde jag 85kg....de känns bra.
men nu till dit problem.om du inte har motivation till att ställ om din kost och ändra på matvanor så är här ett enkel tips som jag prövade på...åt som vanligt på samma tider fast jag drog ner på maten tog mindre kolhydrater..ex pasta och mera sallad och proteiner..ex kött
dessutom tränar jag 5 gånger i veckan men drog ner till 3 gånger och började springa 3 gånger....jag skulle föredra att du börjar jogga,du får dels bättre kondition och går ner i vikt..efter ett par gånger går det lättare...jag lovar

Försök även låta bli att äta skräpmat typ chips snask,snabbmat

hoppas det hjälper! lycka till!:eating:

Jacksatan
2006-05-30, 19:57
Det är inte så jäkla avancerat att gå ner i vikt egentligen. Dra ner kolhydraterna till måltiderna. Ha lite koll på proteinet(ligg runt 150g iaf) och sänk inte fettet för mkt, det är bättre att dra ner kolhydraterna istället för att nolla fettintaget.
Du behöver inte gå promenader på morgonen just, du kan gå närsomhelst. Sen kör du vanlig styrketräning så kommer du nog gå ner i vikt o troligen inte tappa nåra muskler heller då du inte verkar ha kommit så långt i din träning än. Lycka till!

krilleh
2006-05-31, 07:21
Deffa menas att fettet ska bort så musklerna syns bättre. Om du inte har så mkt muskler under hullet är det snarare bantning det handlar om. Det jag tycker positivt med de är att du kan gå ner snabbt i vikt utan att behöva va rädd om musklerna ;)

Igentligen behöver du heller itne gå morgonpromenader utan du kan ta din promenad senare på dagen om de passar bättre. Fördelen med morgonpromenader är att det tar på fettet och inte kolhydraterna(som i vanliga fall) och kan då 'spara' kolhydraterna till styrketräningen så du förhoppningsvis presterar bättre. Men om du inte styrketränar utan bara villl få bort fett så kvittar de igentligen när du går/springer. Det viktiga är att du ligger på kaloriunderskott och det är då du går ner i vikt.

ops. jacksatan nämnde redan de

bamzizen
2006-06-02, 21:19
Tack så mycket för svaren!

Jag har läst igenom dem, och jag kan säga, till min fördel, att jag nästintill aldrig äter skräpmat längre, jag äter ALDRIG godis, knappt gjort det, sedan så har jag slutat att äta kakor till kaffet med :)

Tror nog faktiskt att det kmr gå rätt bra om jag bara lägger till motion/styrketräning.

Jag tänkte cykla istället för att gå (kan la inte vara så värst stor skillnad rent resultatmässigt?) för jag tycker det är roligare ;)

Weii längtar till lovet så man hinner göra allt detta