handdator

Visa fullständig version : Hjälp min fader. (magmunsopererad)


dared
2006-05-29, 22:05
Farsan har opererat magen för drygt 1 år sen och har fortfarande problem med magen efter sin magmunsoperetion. Han får väldigt ont i magen av olika slags måltider.

Nu, vad är lindrigt för magen?

Jag tipsa att ta bort kaffe o spannmål och sånt, men vad bör han käka? Och vad bör han inte äta?

Zakath
2006-05-29, 23:00
Farsan har opererat magen för drygt 1 år sen och har fortfarande problem med magen efter sin magmunsoperetion. Han får väldigt ont i magen av olika slags måltider.

Nu, vad är lindrigt för magen?

Jag tipsa att ta bort kaffe o spannmål och sånt, men vad bör han käka? Och vad bör han inte äta?

Kanske kan vara en bra idé att fråga doktorn om det? Det borde dem ju sagt till honom.

Trance
2006-05-29, 23:06
Säg till doktorn att han skall bli remitterad till en dietist.

Liten Men Fet
2006-05-29, 23:21
Min farsa har problem med övre magmunnen, reflux han har blivit mer eller mindre symptomfri utan operation efter att ha skippat svart te.

Låter skitdumt men det har funkat för farsan. Kaffet går bra men svart är döden, grönt te är ok.

Prova att skippa svart te i några veckor och se om det blir bättre.

Edit: när jag läser bättre ser jag att din far får ont i magen, min fick illamående och sura uppstötningar.
men det kan vara värt att testa.

dared
2006-05-29, 23:34
Min farsa har problem med övre magmunnen, reflux han har blivit mer eller mindre symptomfri utan operation efter att ha skippat svart te.

Låter skitdumt men det har funkat för farsan. Kaffet går bra men svart är döden, grönt te är ok.

Prova att skippa svart te i några veckor och se om det blir bättre.

Edit: när jag läser bättre ser jag att din far får ont i magen, min fick illamående och sura uppstötningar.
men det kan vara värt att testa.

Farsan dricker nog inte te överhuvudtaget tror jag. Tror han får ont i magen och illamående. Sura uppstörningar fick han förut, lite därför han operera sig.

Han hade ett kort till en dietist. Jag sa att jag kunde kolla på kolo ifall några hade varit med om liknande.

Tack för alla svar dock, ska be han ta kontakt med dietisten.

Max
2006-05-30, 21:27
Är inte banan den klassiska snälla maten mot magen, brukar funka vid magsjuka och dylikt.

Osten80
2007-07-13, 19:24
Farsan har opererat magen för drygt 1 år sen och har fortfarande problem med magen efter sin magmunsoperetion. Han får väldigt ont i magen av olika slags måltider.

Nu, vad är lindrigt för magen?

Jag tipsa att ta bort kaffe o spannmål och sånt, men vad bör han käka? Och vad bör han inte äta?

Varför ska man inte äta spannmål när man har problem med bråck på magmunnen?