handdator

Visa fullständig version : Anatomi på lats och marklyft?


Officer
2006-05-29, 20:20
Någon kunnig som kan förklara varför latsen aktiveras så pass mycket som det sägs göra av marklyft, där det i princip är noll dragrörelse med armarna? Jag känner att jag måste köra en dragrörelse för att kunna få lats att arbeta.

Diggler
2006-05-29, 20:23
Latsen assisterar även vid extension av bålen (den hjälper erector spinae). Men den är inte med mycket. Lyftare har stor lats för att de kör mycket rodd, inte för att de kör mkt marklyft.

J.Saarela
2006-05-29, 20:34
Är väl mera statiskt träning dom får vid marklyft.Inte ser jag marklyft som nån latsbyggare direkt*screwy*

Officer
2006-05-29, 20:34
Jag citerar Allan ur chins-tråden.
"Och eftersom *** drar upp rätt rejält i mark också - där man verkligen använder latsen "

Detta har man ju hört ett antal gånger.

Men varför är det just då? Känns inte logiskt att latsen får arbeta mycket i marklyft - jag vill ha anatomiska förklaringar för att jag ska kunna sova gott inatt.

Arne Persson
2006-05-29, 20:45
Jag citerar Allan ur chins-tråden.
"Och eftersom *** drar upp rätt rejält i mark också - där man verkligen använder latsen "

Detta har man ju hört ett antal gånger.

Men varför är det just då? Känns inte logiskt att latsen får arbeta mycket i marklyft - jag vill ha anatomiska förklaringar för att jag ska kunna sova gott inatt.



Prova och slappna av helt i latsen och försök dra ett marklyft..... går inte så bra va? Nu förstår du funktionen i latsen av övningen?:)

Timme
2006-05-29, 20:46
Prova och slappna av helt i latsen och försök dra ett marklyft..... går inte så bra va? Nu förstår du funktionen i latsen av övningen?:)


Så du menar att latsen växer av endast marklyft?

Officer
2006-05-29, 20:49
Prova och slappna av helt i latsen och försök dra ett marklyft..... går inte så bra va? Nu förstår du funktionen i latsen av övningen?:)



Det tar jag inte som en acceptabel förklaring, Arne!

Att jag spänner latsen för att kunna dra ett marklyft är uppenbart - de måste vara spända för att man inte ska falla ihop med ryggen osv - de får alltså statisk träning. Precis som att underarmarna mer eller mindre blir involverade i bicepsträning.
Jag vill bara veta hur fan statisk träning kan få latsen att växa så mycket såsom bl a Allan påstår.

Osten80
2006-05-29, 20:55
Det tar jag inte som en acceptabel förklaring, Arne!

Att jag spänner latsen för att kunna dra ett marklyft är uppenbart - de måste vara spända för att man inte ska falla ihop med ryggen osv - de får alltså statisk träning. Precis som att underarmarna mer eller mindre blir involverade i bicepsträning.
Jag vill bara veta hur fan statisk träning kan få latsen att växa så mycket såsom bl a Allan påstår.


Min högst lekmannamässiga förklaring är att vikten man förflyttar i marklyft är mycket tyngre än i andra övningar. Kronlyft där man kan lasta på ännu mera vikt får mina lats att skrika efter nåd.

Doctor Snuggles
2006-05-29, 20:57
Det tar jag inte som en acceptabel förklaring, Arne!

Att jag spänner latsen för att kunna dra ett marklyft är uppenbart - de måste vara spända för att man inte ska falla ihop med ryggen osv - de får alltså statisk träning. Precis som att underarmarna mer eller mindre blir involverade i bicepsträning.
Jag vill bara veta hur fan statisk träning kan få latsen att växa så mycket såsom bl a Allan påstår.

Och statisk träning bygger inga muskler menar du?
Eller att din upplevda aktivering av latsen är för liten för att du ska bygga muskler?

Diggler
2006-05-29, 21:00
Jaha, min förra dög inte? Då far jag ta till mitt SAFE- material: Latsen har sitt ursprung från thorakalkota sju tom. lumbarkota 5 (svanskotan) samt från pelvis (***benet i höften :D ) och fäster i humerus (överarmsbenet). Dess primära funktioner är extension, adduktion, inåtrotation i axelled, andra funktioner den har är rotation av bålen, lateralflexion av bålen (böja sig åt sidan), tippa bäckenet framåt (puta med stjärten), samt EXTENSION I BÅLEN.

Extensionen i bålen=marklyftsrörelse i ryggen. Men att säga att man markar med latsen är ungefär som att säga att man bensparkar med gracilis (en lång penisformad oviktig muskel på insida lår som är med och sträcker i knät) men visst, drar man en 300kg så får nog latsen sig en liten genomkörare den med.

Kan du nana nu?

Sheogorath
2006-05-29, 21:04
Jaha, min förra dög inte? Då far jag ta till mitt SAFE- material: Latsen har sitt ursprung från thorakalkota sju tom. lumbarkota 5 (svanskotan) samt från pelvis (***benet i höften :D ) och fäster i humerus (överarmsbenet). Dess primära funktioner är extension, adduktion, inåtrotation i axelled, andra funktioner den har är rotation av bålen, lateralflexion av bålen (böja sig åt sidan), tippa bäckenet framåt (puta med stjärten), samt EXTENSION I BÅLEN.

Extensionen i bålen=marklyftsrörelse i ryggen. Men att säga att man markar med latsen är ungefär som att säga att man bensparkar med gracilis (en lång penisformad oviktig muskel på insida lår som är med och sträcker i knät) men visst, drar man en 300kg så får nog latsen sig en liten genomkörare den med.

Kan du nana nu?

Jag kan, i alla fall. Good shit :thumbup:!

Börje H
2006-05-29, 21:06
Som Diggler sa så är latissimus en mkt viktig muskel för att motverka flexion i columna. Med det som bakgrund och en anatomibild rakt i fejset är det oundvikligt att inte dra slutsatsen att muskeln är viktig för ALL postural kontroll och synnerligen viktig om du har tänkt lyfta en vikt från golvet. En av de viktigaste uppgifterna för latissimus är även att medverka till att nutera sacrum vid belastning och således fungera i den komplicerade låsningsmekanismen runt Si-lederna.

Officer
2006-05-29, 21:12
Härligt grabbar! Jag har fått svaren jag behövde.

:thumbup:

Arne Persson
2006-05-29, 22:02
Härligt grabbar! Jag har fått svaren jag behövde.

:thumbup:

Eftersom riktigt tunga marklyft tvingar kroppen att koppla in dom flesta motorunits till samtliga typer av muskelfibrer som du har i bl.a latsen så lär dom nog växa vare sig dom vill eller ej!

Officer
2006-05-29, 22:11
Eftersom riktigt tunga marklyft tvingar kroppen att koppla in dom flesta motorunits till samtliga typer av muskelfibrer som du har i bl.a latsen så lär dom nog växa vare sig dom vill eller ej!


Men jag vill inte ha stora bulliga muskler, jag vill ju ha långa slanka uthålliga muskler :D

BigForre
2006-05-29, 22:15
Men jag vill inte ha stora bulliga muskler, jag vill ju ha långa slanka uthålliga muskler :D

Fullrörelse, ej under 20rep, stretcha och undvik bulk! :D

Nitrometan
2006-05-29, 22:16
Men jag vill inte ha stora bulliga muskler, jag vill ju ha långa slanka uthålliga muskler :D
Då tror jag simning och Pilates är de aktiviteter du ska ägna dig åt. *rolleyes*

Anonym112
2006-05-29, 22:25
Men vilken är den bästa latsövningen anser ni då?

Allan sa att chins är mest armar och teres major..

Arne Persson
2006-05-29, 22:33
Men jag vill inte ha stora bulliga muskler, jag vill ju ha långa slanka uthålliga muskler :D


Då är det Body Pump marklyft som gäller!:bow:

Liten Men Fet
2006-05-29, 22:40
Men vilken är den bästa latsövningen anser ni då?

Allan sa att chins är mest armar och teres major..

Det är lite lösryckt från diskussionen där Allan sa att chins inte är det bästa övningen att mäta styrka i.

Tunga roddövningar och chins elller motsv tex latsdrag.

jwzrd
2006-05-30, 09:35
Det tar jag inte som en acceptabel förklaring, Arne!

Att jag spänner latsen för att kunna dra ett marklyft är uppenbart - de måste vara spända för att man inte ska falla ihop med ryggen osv - de får alltså statisk träning. Precis som att underarmarna mer eller mindre blir involverade i bicepsträning.
Jag vill bara veta hur fan statisk träning kan få latsen att växa så mycket såsom bl a Allan påstår.

Du får ett visst stretchmoment i latsen av marklyft, särskillt raka marklyft. Jag får personligen rejäl träningsvärk i latsen av raka marklyft och känner av det även i marklyft och kronlyft. Kronlyft är skoningslös med nedre delen av latsen, fråga mig inte varför det svider mer där.

Börje H
2006-05-30, 09:35
Men vilken är den bästa latsövningen anser ni då?

En enskilld övning som är mkt bättre än andra är nog svår att argumentera för. Det handlar mer om att tillämpa en strategi för att få med olika rörelsekvaliteér hos latissimus. Personligen tycker jag ett komplett latspass bör innehålla:
Drag uppifrån med brett grepp ex chins/latsdrag
Drag uppifrån med smalt grepp ex omvända latsdrag eller triangeldrag
Roddövning Sittande i dragmaskin eller stångrodd
Enhandsövning Enhandsrodd eller hantelrodd
Extensionsövning marklyft och/eller ryggresningar

Om jag endast skulle få använde en enda övning tror jag att jag skulle välja sittande rodd faktiskt. Där få man med både armrörelse och bålrörelse. Men det är ju jag det.

Diggler
2006-05-30, 09:38
Men vilken är den bästa latsövningen anser ni då?

..

Chins+skivstångsrodd

Zlin
2006-05-30, 11:26
En enskilld övning som är mkt bättre än andra är nog svår att argumentera för. Det handlar mer om att tillämpa en strategi för att få med olika rörelsekvaliteér hos latissimus. Personligen tycker jag ett komplett latspass bör innehålla:
Drag uppifrån med brett grepp ex chins/latsdrag
Drag uppifrån med smalt grepp ex omvända latsdrag eller triangeldrag
Roddövning Sittande i dragmaskin eller stångrodd
Enhandsövning Enhandsrodd eller hantelrodd
Extensionsövning marklyft och/eller ryggresningar

Om jag endast skulle få använde en enda övning tror jag att jag skulle välja sittande rodd faktiskt. Där få man med både armrörelse och bålrörelse. Men det är ju jag det.

2½ timme senare stapplar du ur gymet? Vilken helt enorm tid det måste ta. Jag gör förvisso alla utom en av övningarna, men det tar tid likväl...:)

Börje H
2006-05-30, 11:47
2½ timme senare stapplar du ur gymet? Vilken helt enorm tid det måste ta.
U dont know me. Jag har aldrig tränat mer än 1 timme NÅGONSIN, om jag inte krånglar med bänkpressutrustning.
3 set/övning 6-10 reps, 15 set totalt pang pang. Hur länge tar det för dig?