handdator

Visa fullständig version : Inte hungrig


MIGGE
2002-12-06, 12:12
Ahhh all text försvann!!! typ 1 a4!

kortfattat: äter inte på mornar(inte hungrig), vaknar ganska sent, prövat drinkar, hatar frukost mat. ex gröt, fil, rostad macka etc.

´vaknade 10 kl är 12 har inte ätit. katastrof!

ska nu äta lite,(försöka) gröt 2 port(2dl gryn) några ägg o juice o mjölk.

låter det som en bra frukost?

kan ni annars hjälpa mig på nå sett?

eller nå tips på god o bra frukostmat?:bow: :bow:

Grahn
2002-12-06, 12:14
Somna tidigare, ät långsamma kolhydrater regelbundet. Brukar göra en hungrigare.

Lord_X
2002-12-06, 13:15
Hehe.. Håll fingrarna borta från "Esc"- knappen när du skriver.
Men som Grahn skrev, somna tidigare, det hjälper på aptiten och
äta regelbundet varje dag. Samt också röra på sig mycket varje dag.

Lellan
2002-12-06, 13:28
Tycker du fått bra tips, tänkte bara tillägga att själv är jag vrålhungrig efter en morgonprommis..

Även om du inte är ute efter att bränna fett kan du ju testa att ta en slurk prottedrink å sen ta en promenad - då är du säkert hungrig när du kommer hem så att ätandet för dagen kommer igång? :)

MIGGE
2002-12-06, 14:11
esc! det var det som hända ja...

tack för svaren.

nu kan jag passa på att fråga en sak jag alltid velT VETA!

jag är ute efter kaloriöverskott, så jag promenerar aldrig typ.

men säg som ni säger att jag tar en prommis på morgonen, o sen blir hungrig, blir jag inte bara så hungrig som de kalorierna jag förlorade under prommisen? satt det alltid går jämt ut.

tex om nån säger: "rör på dig så blir du hungrig!"

då tänker jag: Men då spelar det ju ingen roll om jag blir hungrig för då har jag ju redan rört mig o torskat kalorierna, som jag skulle tjäna iomed att jag var hungrig och åt!

fattar nån? detta är en stor fråga för mej asså =)

Lord_X
2002-12-06, 15:00
Hehe... Påminner lite om vissa nybörjare i styrketräning som är rädda för att bygga "för stora" muskler, som om det skulle kunna ske hur enkelt som helst. Ska man ner i vikt så krävs lite mer än några morgonpromenader.. Men det beror ju på hur ofta du promenerar och hur mycket du äter och om du har lätt för att bränna fett. Tror nog att med den aptit du får när du rör på dig så kan du ganska lätt äta mer än du förbrännt.. För det är det som brukar vara en del av problemet för de som ska ner i vikt.

MIGGE
2002-12-06, 15:08
perfekt! eftrsomo JAG VILL GÅ UPP I VIKT:eating:

du kanske missförstod men det gör inget:) fick det svar jag ville ha.

ta mig inte för en simpel nybörjare bara, för jag kan en hel del om träning och kost, bara det att jag inte har så mkt erfarenhet om förbrännig, då jag alltid varit relativt smal o hög förbränning;)

mangs
2002-12-06, 15:16
Vad som menas är att du med en morgonprommis kommer igång på dagen och dessutom blir hungrig går du upp vid tio och promenerar direkt och sedan käkar tills du inte får ner mer så kommer du säkerligen ligga + för en morgonprommis bränner inte sådär mycket, kanske 2-300 kcal per timmer beroende på din storlek och längden på promenaden.

Själv har jag (alldeles för) lätt att gå upp ivikt och en stor aptit så det kan vara svårt för mig att sätta mig in i din sits när jag bara säger att du skall äta mer. FÖrsök sprida ut dina måltider på så många mål som möjligt. Då är det lättare att få i sig maten än att bara äta på några få tillfällen. Gröt mättar väldigt bra så i ditt fall kanske du skulle föröka minska ner lite på den och istället äta något mindre mättande men ändå näringsrikt. Kan ju glädja dig med att din magsäck vänjer sig och att du med tiden kan äta mer och mer.

Lycka till!

MIGGE
2002-12-06, 19:38
tack, men det där har jag hört 10000 ggr.

jo du har rätt att gröt mättar, jag äter egentligen inte det!
men ibland så gör jag det ändå.

spinkoo
2002-12-06, 19:42
Hmmm...jag hatar också att äta på morgonen för tillfället. Läser kalorierna genom att dricka rapsolja, sen dricker jag massa juice, äter 2 ägg, och sen blölägger jag havregryn och DRICKER!!!!

Inte samtidigt alltså, men detta gör iallfall inte mig mätt, även om man står sig väldigt länge på detta. Kalorier i massor. :cheers:

Att dricka havre är hundra gångeer lättare än att äta dem!!

MIGGE
2002-12-06, 20:09
KAN U förklara hur du dricker dem, eller gör så att de går att dricka

spinkoo
2002-12-06, 20:12
Bara att blanda dem i shakern med massa vatten...så dricker man vattnet och havren glider ner på köpet!!!!

Jag har fiberberikade havregryn, dem är mindre och lättare att dricka i en sån här blandning...:)

MIGGE
2002-12-06, 21:37
aah va bra! *ska prova*

hur ska propórtionerna vara ungefär då för lättast sväljning men maximal näring, hehe?

typ 1 dl havregryn o 5 dl vatten eller mer gryn?

spinkoo
2002-12-06, 22:45
Häll upp så mycket gryn du ska dricka i en shaker eller nåt annat. Sen står du vid diskhon och bara fyller på med vatten så fort det börjar gå trögt. SÅ vips har man fått i sig havregryn på under 30 sek!!

Möjligt att man kan behöva skrapa botten med sked, men det händer sällan!

Proportionerna är i startläget ungefär 3:1:)

mangs
2002-12-10, 10:43
Går även att blanda med mjölk och proteinpulver.
1dl-2dl havregryn
5 dl mjölk
30 gram vassleprotein

Går att hälla i sig snabbt och man får i sig mycket nyttigt. Har du inte proteinpulver så kan man smaksätta med OBOY eller något, inte lika nyttigt men kanongott.

Ondjultomte
2002-12-10, 11:31
det perfekta är ju som redan nämts , att dricka massa havregryn.
Jag har ungeför samma problem. Att få i mig tillräckligt med mat, detta löser jag genom att dricka 3 dl havregrynsgröt som jag har malt ner med en mixer, blir väldigt lätt drucket då, samt häller på massa rapsolja ... :eating:

Matti
2002-12-10, 16:41
Jag har också rätt svårt för att äta ibland. Har löst det genom att dricka diverse mjölkdrinkar: 8-10 dl mjölk blandat (stavmixer) med 30-50 g rapsolja och O'boy som smaksättning smakar rätt okej och slinker ner lätt. Det går även bra att byta O'boyn mot 30-40 g proteinpulver. Om du dricker ett par sådana drinkar varje dag borde det inte vara så svårt att hamna på ett kaloriöverskott..

mojoo
2009-02-17, 18:13
Har samma problem !

men jag märkte att promenader gör en hungrig. För det var så att jag var tvungen att gå från skolan till matstället(var för övrigt inte hungrig innan). Det tog väl 10-15 min i rask takt. När vi kom fram var jag vrålhungrig och det var första gången på länge !

Agent Cooper
2009-02-17, 19:43
För mig som gillar att laga mat och har alldeles för stor aptit blir en sån här tråd helt obegriplig. Hur kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med mat? Jag kan trycka i mig 1000 kcal i överskott utan att ens försöka. Räcker ju med att äta god mat.

Marcüs
2009-02-17, 20:05
För mig som gillar att laga mat och har alldeles för stor aptit blir en sån här tråd helt obegriplig. Hur kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med mat? Jag kan trycka i mig 1000 kcal i överskott utan att ens försöka. Räcker ju med att äta god mat.

+1 och maten behöver inte ens vara extra god. Räcker att den inte är superäcklig...*popcorn*

Cerberus
2009-02-17, 20:06
tryck i dig tills du storknar. Skräpmat o godis funkar också.

Lellan
2009-02-17, 22:19
6 år gammal bump! :) Men bra råd hade jag iaf..

Hunger är en vanesak också har jag märkt, äter du utifrån ett vanemönster så kan du äta/inte äta mer/mindre än tidigare när vanan/ovanan är etablerad.

occt
2009-02-17, 23:53
tryck i dig tills du storknar. Skräpmat o godis funkar också.

Blir inte billigt de :(

Excite!
2009-02-18, 00:09
Ett annat tips är att man inte behöver fastna vid en viss slags mat på vissa tider. Ät pasta till frukost om du känner för det, eller mackor till middag.

Cerberus
2009-02-18, 00:33
Blir inte billigt de :(

inget kommer gratis tyvärr. Men visst finns de billigare sätt att bulka, men skräpmat är lättkäkat.

saab900
2009-02-18, 01:10
Cola och wienerbröd blir ju inte så dyrt per kcal ;)

OnT: Olja på det som går att ha olja på och sås med mycket fett på resten kostar inte många kronor extra. Inte att käka några extra formfrallor med ost heller

mojoo
2009-02-18, 22:48
det är sjukt svårt. jag proppar i mig mat tills jag i princip håller på att spy men det blir knappt att ja klarar en liten tallrik med pasta och köttfärsås ;S

skit jobbigt...

sen äter jag så jävla långsamt så polarna blir rastlösa....ska ja testa att äta snabbare eller blir det värre ?

Agent Cooper
2009-02-19, 06:02
Testa att äta snabbare. Vad är det värsta som kan hända? Jag äter snabbt och kan äta bra mycket större mängder än jag borde.

Mittnamn
2009-02-19, 12:08
Tråden stämmer in på mig med, jag vill också gå upp i vikt, men jag kan inte hålla med om att man ska trycka i sig skräpmat och godis? Detta innebär att man skapar ett sockersug. Det innehåller ju heller inga vitaminer eller näringsämnen i skräpmat.

När man letar efter information om viktökning på nätet så är den dominerande faktan om viktminskning. Jag anser att undervikt är lika hälsofarligt som övervikt.
Jag har i nu en period fått trycka i mig mat, och sedan be alla mina vänner och familj tvinga i mig mer. Jag har fått ställa in alarm på var fjärde timme för att jag ska komma på mig själv att jag måste äta, och ett mini alarm för mellanmål för att komma ihåg att småäta. Tidigare kunde jag ha bara fått i mig 2 mål om dagen, luch o middag. jag tror jag till och med fått min mage inställd på svält. Alltså svältmage, en svällande, uppblåst känsla. Vilket har lett till att jag har problem att träna mage (situps) idag.

Jag har nu sen jag började mitt intensiva matprogram gått upp 2,5kg med kombination av träning, men har fortfarande svårt för att få i mig mat. Känner sällan en hungerkänsla. Började med träning och äta regelbundet i början av februari, målet är att komma upp till 80kg innan juni. Väger 76,5kg idag och är 198cm lång.

lectris
2009-02-19, 19:03
bra bump där ja :Virro

Jag har samma "problem", men det är inte något dåligt just nu eftersom jag dietar... :D men hos mig så fungerar det så att om jag börjar äta mer så ökar hungern, och äter jag mindre så minskar hungern. Mysko.

Steg upp 06 i morse. åt frukost 09, lunch 12 och.. ja sen har jag inte ätit något nu på 7 timmar förutom druckigt kaffe. hungrig? inte ett dugg faktiskt, och då har jag hunnit träna också. Ska dock gå och laga mat snart om jag nu kan släpa mig upp ur soffan :)

Shajjn
2009-02-19, 19:23
sen äter jag så jävla långsamt så polarna blir rastlösa....ska ja testa att äta snabbare eller blir det värre ?

En person som äter långsamt blir mättare av den mat som äts jämfört med den person som äter snabbt. Dessutom får han i sig mindre mat, vilket är detsamma som mindre kalorier.

Jag får känslan av att du har svårt för "jättestora" portioner.
Därför tycker jag att du ska pröva att äta oftare av mindre/mellanstora portioner (inte för små).
Försök också att äta liite snabbare. :)

Lellan
2009-02-19, 19:34
Tråden stämmer in på mig med, jag vill också gå upp i vikt, men jag kan inte hålla med om att man ska trycka i sig skräpmat och godis? Detta innebär att man skapar ett sockersug. Det innehåller ju heller inga vitaminer eller näringsämnen i skräpmat.


"Inga" är väl att ta i, men om du har fyllt ditt dagliga behov av näringsämnen och du vill prioritera ökat kcalintag så behöver du ju inte fokusera på näringstät mat, utan snarare energität?

Men självklart är det lite svårare att äta mer än man känner behov av, fast mkt handlar nog om vana.. En extra smörklick här och där, lite majonäs, nötter, smörgåsar, fet ost, jordnötssmör, är väl sånt som inte mättar i den omfattning som de ger kcal.

Dricka juice, mjölk etc istället för vatten ger ju också extra kcal. Fet mjölk istället för lätt i kaffet om man nu är väldigt mån om att öka i vikt.

Men men.. alla är vi olika. Det är inte direkt ett problem jag har... :D